Eizo 24-tummare för professionell användning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
Eller så kan du skaffa bättre glasögon så ser du bättre.

30" har högre pixeldensitet än 24" (datorskärmar). Så texten är mindre på en 30" skärm än en 24" skärm by default.

Permalänk
Medlem

Trevlig skärm. Man blir nästan sugen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Trevlig skärm ja, men sen har man ju det där med att kunna motivera ett köp (jag har iaf den spärren). Vill väldigt gärna ha en bra 24" skärm, inte främst pga storleken utan för att man måste upp dit för att kunna få 1920*1200, trots att det finns skärmar till bärbara som har den upplösningen på en 17" skärm :(. är dock inte beredd att lägga upp 21K, så vi får väl se hur det går.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Trevlig skärm ja, men sen har man ju det där med att kunna motivera ett köp (jag har iaf den spärren). Vill väldigt gärna ha en bra 24" skärm, inte främst pga storleken utan för att man måste upp dit för att kunna få 1920*1200, trots att det finns skärmar till bärbara som har den upplösningen på en 17" skärm :(. är dock inte beredd att lägga upp 21K, så vi får väl se hur det går.

Vad sägs om den här då?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010110305

Visa signatur

Intel Q9450 - Thermalright ultra 120 extreme + 2 fläktar - 8Gb Mukshin Redline PC1000 - Gainward geforce 8800GTX - 2st 320Gb Samsung spinpoint + 2st 500Gb + Thermaltake Toughpower 850W - CM Stacker 830 - Gigabyte X48 DQ6 - Windows Vista X64
Primär skärm: Sony GDM FW900 24" @ 1920x1200 85Hz
Sekundär skärm: Dell 1905 FP 19" @ 1280x1024 60Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olis II
Vad sägs om den här då?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010110305

Exakt den jag skaffade för ett par veckor sen! Är hur jävla nöjd som helst, ska tydligen vara den mest prisvärda full-hd-datorskärmen på marknaden för tillfället. Kommer hålla ett bra tag känner jag. Dock är det ju ingen skärm för proffs kan jag tänka mig, men för en GEJMER osv så duger den mer än väl!

Prisjakt-länk:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=181261

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olis II
Vad sägs om den här då?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010110305

Han vill ha en bra skärm och du letar fram den enda 24"-skärmen som har en TN panel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Han vill ha en bra skärm och du letar fram den enda 24"-skärmen som har en TN panel

Faktum är att den är riktigt bra, var och spanade in den igår hos ONOFF här i Uppsala. Den stod ganska högt upp på en hylla i butiken, ca 210cm och jag är 185cm så det föll sig ganska naturligt att se på den en bra bit underifrån dvs den vinkeln som är mest ofördelaktig för en TN skärm. Ingen som helst färgförändring däremot blev hela bilden lite mörkare.

Jag törs nog påstå att tekniken har gått så pass framåt även för TN teknologin så att just denna skärmen mycket väl kan vara ett fullgott alternativ för den genomsnittlige datorkonsumenten. För grafiker och prepress duger den så klart inte men för alla oss andra så.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Visst är det så, men man får vad man betalar för och den här är billigast...

Den enda fördelen med TN (förutom priset) är att de är snabba. Men den här skärmen är långsam.

http://www.behardware.com/art/imprimer/677/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst är det så, men man får vad man betalar för och den här är billigast...

Den enda fördelen med TN (förutom priset) är att de är snabba. Men den här skärmen är långsam.

http://www.behardware.com/art/imprimer/677/

Men det där är lite väl kinkigt, dom säger att om man ska spela ska man satsa på en snabbare 22", jag kör BF2 och CS: S, har inte upplevt några som helst eftersläpningar och jag bytte ändå från en 21" EIZO CRT till denna.
Men men, man får det man pröjsar för, tycker dock denna "billiga" skärm funkat mycket bättre än mina förväntningar iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Han vill ha en bra skärm och du letar fram den enda 24"-skärmen som har en TN panel

Må vara, men det står en på mitt bord också och jag är supernöjd, har 3 kamrater som också har samma skärm och är supernöjda.
Alla som har sett den i min närhet har en på önskelistan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Men det där är lite väl kinkigt, dom säger att om man ska spela ska man satsa på en snabbare 22", jag kör BF2 och CS: S, har inte upplevt några som helst eftersläpningar och jag bytte ändå från en 21" EIZO CRT till denna.
Men men, man får det man pröjsar för, tycker dock denna "billiga" skärm funkat mycket bättre än mina förväntningar iaf!

Ja?
En snabbare 22" skärm är inte samma sak som en långsammare 24" skärm.

Jag upplever sällan eftersläpningar på lite långsammare skärmar, det varierar enormt från person till person.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Må vara, men det står en på mitt bord också och jag är supernöjd, har 3 kamrater som också har samma skärm och är supernöjda.
Alla som har sett den i min närhet har en på önskelistan.

Det är rätt naturligt. Få har en 24" skärm och de som väl lägger pengarna på en blir oftast nöjd - även om det så är den sämsta skärmen på markanden.

Säger inte att den är dålig, bara att det finns bättre och att den som är ute efter en *bra* skärm antagligen vill lägga mer pengar på den.

Köper man det billigaste på marknaden ska man inte förvänta sig att det också håller måttet mot övriga skärmar. Skillnaden kan i vissa fall vara liten och oavsett så har ju inte det med hur nöjd man blir men man bör ju vara medveten om det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Trevlig skärm ja, men sen har man ju det där med att kunna motivera ett köp (jag har iaf den spärren). Vill väldigt gärna ha en bra 24" skärm, inte främst pga storleken utan för att man måste upp dit för att kunna få 1920*1200, trots att det finns skärmar till bärbara som har den upplösningen på en 17" skärm :(. är dock inte beredd att lägga upp 21K, så vi får väl se hur det går.

Denna kanske?

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...

Visa signatur

Intel Q9450 - Thermalright ultra 120 extreme + 2 fläktar - 8Gb Mukshin Redline PC1000 - Gainward geforce 8800GTX - 2st 320Gb Samsung spinpoint + 2st 500Gb + Thermaltake Toughpower 850W - CM Stacker 830 - Gigabyte X48 DQ6 - Windows Vista X64
Primär skärm: Sony GDM FW900 24" @ 1920x1200 85Hz
Sekundär skärm: Dell 1905 FP 19" @ 1280x1024 60Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ja?
En snabbare 22" skärm är inte samma sak som en långsammare 24" skärm.

Jag upplever sällan eftersläpningar på lite långsammare skärmar, det varierar enormt från person till person.

Det är rätt naturligt. Få har en 24" skärm och de som väl lägger pengarna på en blir oftast nöjd - även om det så är den sämsta skärmen på markanden.

Säger inte att den är dålig, bara att det finns bättre och att den som är ute efter en *bra* skärm antagligen vill lägga mer pengar på den.

Köper man det billigaste på marknaden ska man inte förvänta sig att det också håller måttet mot övriga skärmar. Skillnaden kan i vissa fall vara liten och oavsett så har ju inte det med hur nöjd man blir men man bör ju vara medveten om det...

Precis, det kanske är sämsta 24 tummaren, men den är fortfarande bättre än många äldre plattskärmar och duger för folk som inte ställer jättehöga krav på helt korrekt färgåtergivning osv. Spelar man och tittar på filmer samt slösurfar så funkar den här mer än väl, det tillsammans med det låga priset gör den till bland dom prisvärdaste skärmarna för en "vanlig" användare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Denna är dock mer prisvärd:

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010113342&csref...

Jo men Eizo tillåter inte döda pixlar, inte ens om de dör under garanti tiden..

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Jo men Eizo tillåter inte döda pixlar, inte ens om de dör under garanti tiden..

Som dessutom är 5 år, 2 år mera än någon annan tillverkare ;).

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

hehe sitter själv med min "Samsung SyncMaster 214T" 21"... ser för övrigt inte så bra... så nästa skärm blir nog större än 21" skulle jag tro... men dom kostar ju inte lite.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Om den riktar sig till professionella i den grafiska branschen har den hamnat fel som nyhet på sweclockers. Här finns bara överklockare i tonåren

40+ här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Billigare att köpa en vettig LCD tv och använda som skärm?

Finns väl knappt någon LCD-TV med vettig upplösning? En TV funkar bra framför soffan med ett par meters avstånd, men att sitta en knapp meter ifrån på ett skrivbord, då kan man räkna pixlarna manuellt.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

*hmm*. Om jag säljer:

- Soffan = 2000kr

- Datorn = 5000kr

- Mobilen = 500kr

- Sambons laptop = 3000kr

Det blir det 10 500kr. Det fattas alltså 10 500kr.. Då behöver jag bara sälja min bak i 21h (500kr/h)så borde... Fan, det är ju nästan en idé! Jäklar vad polarna kommer att avundsjuka när dom kommer hem och ser min vackra skärm står och samlar damm i ett hörn!

Visa signatur

Senior

Permalänk
Avstängd

Hehe jag har en Samsung 206BW jusst nu GRYMT nöjd med den ^^ Ska köpa en apple 30'' skärm också när dom går ner, vägrar o köpa dom för 15.000kr kan få en bil för dom pengarna!

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Varför inte en Dell 30"?
Är väl både bättre, snyggare (ok, subjektivt) och billigare?