Permalänk
Medlem

Utredning kring FSB (igen)

Har försökt bringa lite klarhet i FSB och alla varianter av DDR, QDR osv som finns, men blir inte klok på vissa saker. Det finns en del bra trådar här om det, men mycket verkar ändå tvetydigt.

Som jag fattat det:
FSB skulle exempelvis kunna vara 166 MHZ * 2 (DDR) = 333 MHz
333 MHz * 7 = 2.3 GHz, en vanlig hastighet på ex. core 2.

Men... hur är det med QDR, dubbla minneskanaler och HT?

QDR skall efter vad jag fattat använda två parallella klockpulser. Används QDR i nåt minne idag?

Dubbla minneskanaler inget man räknar med i FSBn eller?

HT inte heller nåt som påverkar beräkningen av FSB?

Vad skiljer Intel från AMD i hur det räknar FSB? Hur får t.ex. Intel fram 1333 MHz FSB, för jag antar att den verkliga klockfrekvensen är mindre än hälften av 1333 MHz?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är det inte tillräckligt tydligt. Det är alltid grundfrekvensen som tillsammans med multipel ger processorhastigheten. Om du i ditt exempel dubblar multipeln till 14 så skulle exemplet kunna användas till socket462 Athlon XP. Med 7x multipel uppnås endast 1166MHz

Intel har sedan införandet av P4an haft en FSB som är QDR, dvs data överförs 4 gånger per klockcykel. Frekvensen är i själva verket endast 1/4 av den hastighet som intel anger, men då data överförs 4 gånger per klockcykel motsvarar det den hastighet som intel anger. På de senaste C2D är den 333MHz. Det är också denna (grund-)frekvens som tillsammans med en multipel avgör processorhastigheten.

AMD har med Athlon64 flyttat in minneskontrollern i processorn. Det finns därför ingen FSB i traditionell bemärkelse. En grundfrekvens finns det fortfarande, och den är 200MHz. Tillsammans med en multipel ger det HT-bussen, som i normala fall är 5x för 1000Mhz. När frekvensen ökas så måste multipeln minskas för att HT-bussen inte skall bli för hög.

Observera att det här är tal om multipel som ger en äkta hastighet på 1000MHz, medans intels verkliga frekvens inte är högre än 333MHz, men det motsvarar 1333MHz.

Dubbla minneskanaler innebär endast att 2 minnen körs parallellt, och att minnesbussen på det viset blir 128 bitar istället för 64 bitar som utgör single channel.

QDR på minne kan det möjligen finnas i spelkonsoll.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Så för Intel:
333 (Frekvens) * 2 (DDR) * 2 (dubbla klockpulser, "QDR") == 1333 MHz

AMD:
200 (Frekvens) * 5 (HT-multipel) = 1000 MHz

Det är ju trots allt samma typer av minne som används, vanligen DDR2. Borde inte AMD dra nytta av de dubbla klockpulserna också?

Citat:

Intel har sedan införandet av P4an haft en FSB som är QDR, dvs data överförs 4 gånger per klockcykel.

Slutsatsen jag drar av det är att QDR inte räknas som en minnesstandard på samma sätt som DDR.

Citat:

QDR på minne kan det möjligen finnas i spelkonsoll.

... samt alla P4-maskiner eller? Lite motsägelsefullt... nu låter det som att det ÄR någon form av minnesstandard.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecce
Så för Intel:
333 (Frekvens) * 2 (DDR) * 2 (dubbla klockpulser, "QDR") == 1333 MHz

Nej, 333 *4 (QDR) = 1333

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecce

AMD:
200 (Frekvens) * 5 (HT-multipel) = 1000 MHz

Korrekt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecce

Det är ju trots allt samma typer av minne som används, vanligen DDR2. Borde inte AMD dra nytta av de dubbla klockpulserna också?

Slutsatsen jag drar av det är att QDR inte räknas som en minnesstandard på samma sätt som DDR.

... samt alla P4-maskiner eller? Lite motsägelsefullt... nu låter det som att det ÄR någon form av minnesstandard.

QDR resp DDR är ett sätt att beskriva hur mycket data som överförs per klockcykel. Att minnesbeteckningen av lättja förkortas så mycket att bara DDR, DDR2 resp DDR3 återstår gör att förväxling kan ske mellan två helt olika saker, nämligen tekniken i sig och en minnesstandard som utnyttjar tekniken.

Tekniken kan användas till mycket mer än just minnen.

Intels FSB sedan introduktionen av P4 utnyttjar tekniken QDR.
AMDs FSB på slotA/socketA utnyttjar tekniken DDR.
Minnen av typen DDR-SDRAM och senare utnyttjar tekniken DDR.

QDR= Quadruple Data Rate
DDR=Double Data Rate

Dubbla klockpulser som du nämner kan du helt glömma bort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecce
Så för Intel:
333 (Frekvens) * 2 (DDR) * 2 (dubbla klockpulser, "QDR") == 1333 MHz

AMD:
200 (Frekvens) * 5 (HT-multipel) = 1000 MHz

Klockfrekvensen är samma, men instruktioner utförs 2ggr per klockcykel resp. 4ggr per klockcykel.

Du blandar ihop två olika saker. Processorns busshastighet = 333(FSB)*4=1333MHz

Minneshastighet=333(FSB)*2(DDR)=333(FSB)*2(DDR)=667MHz (PC5300-hastighet)

Sedan är minnestyperna uppmärkta med den maxhastighet som tillverkaren anser att minnet klarar, t.ex 533MHz (PC4200), 667MHz(PC5300) eller 800MHz(PC6400). För att få fram vilken max-FSB som minnet klarar att köra 1:1 mot processorn, så ta minnets maxhastighet/2 (eftersom det är DDR-minne).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tackar för bra svar, nu börjar det klarna något. Men isf står det fel på bl.a. wikipedia:

Citat:

QDR SRAM uses two clocks, one for read data and one for write data.

Källa: Wikipedia

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Beskrivningen gäller en produkt som du inte ser i vanliga PC-datorer. Jag skulle gissa på att artikeln är inlagd av den grupp som 'uppfunnit' QDR-SRAM.

Artikeln inleds med "Quad Data Rate (QDR) SRAM is a type of static RAM computer memory that can transfer up to four words of data in each clock cycle."

Vanligt DDR-minne kan göra 2 skrivoperationer eller 2 läsoperationer per clockcykel.

Läser man lite mer så ser man att detta minne överför data 2 ggr per clockcykel precisa som hos DDR-minne, men då det har separata klockpulser (ej att förväxla med klockcykler) för läs och skriv och kan då göra 2 läs och 2 skrivoperationer på en klockcykel. Totalt 4 st operationer, därav QDR i namnet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara