OCZ visar upp kompakt vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

OCZ visar upp kompakt vattenkylning

På den Games Convention-mässan i Leipzig, Tyskland, har tillverkaren OCZ visat upp sin Hydrojet-kylare vilket integrerar en liten vattenkylning i en vanlig processorkylare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ser onekligen intressant ut... hoppas bara man inte blir besviken vilket ofta är fallet när tillverkare kommer med produkter som utklassar alla konkurenter...

Permalänk
Medlem

Och sen kan man koka Egg i den,eller hur????

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Håller den vad den lovar så är den definitivt intressant! Kan nog bli ett givet köp!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Intressant, längtar efter tester, bilder och pris!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Frågan är hur mycket fläkten låter. Kylaren är inte speciellt intressant om fläkten låter mycket.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

http://www.hardwaresecrets.com/article/437

preview av prototyp

OCZ also states that the Hydrojet is 35 times more silent than any other cooling system on the market, a quite amazing claim.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

hoppas det blir något av den. skullle vara bra o sitta i burken.

Permalänk

...kan någonting vara 35ggr mer tyst? Bordet det inte vara så att den låter en 35:e del så mkt som andra kylningar?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
...kan någonting vara 35ggr mer tyst? Bordet det inte vara så att den låter en 35:e del så mkt som andra kylningar?

joo det borde det... folk har svårt med det dära...

Permalänk
Hedersmedlem

Tyst lär det knappast bli.. men det fins ju nyare tekniker innom kylning som inte hunnit leta sig in i datorvärlden ännu så denna kanske är den första.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Det intressanta blir ju priset!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
OCZ also states that the Hydrojet is 35 times more silent than any other cooling system on the market, a quite amazing claim.

Svårt o vara 35 ggr tystare (alt. 1/35 så tyst) än passiv kylning t.ex!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

undrar hur mycket klumpen väger?

Visa signatur

¤ X2 3800+ @ 2900MHz ¤ Asus A8N32-SLI Deluxe ¤ Corsair TWINX2048-4000PT ¤
¤ Gainward 8800 GT GS ¤ Seasonic S12 600W ¤ Antec P180 ¤ Scythe Ninja ¤ Logitech G7 ¤

Permalänk

Att något skulle vara 35gånger tystare... än vad? Jag menar dom flesta bra fläktar som man köper idag ligger på mellan 8-26db. 35 gånger tystare skulle betyda ljudlös. Jag vill bara svära högt men låter bli det. OCZ i ett nötskal.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Dom jämnför säkert med en stock kylare från antingen Intel eller AMD när den går för fullt...

Men onekligen intressant om den kan prestera!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Helt klart något intressant för de som bara vill kötta vatten på processorn. Men om inte ljudnivån håller sig inom accepterande gränser så vetefan, ser gärna fram emot en review sen iaf.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

fan alltså, alla dessa stavfel o grammatik fel hela tiden på forumet. Knappts att man kan gå ut när det är så mycket fel på alla nyheter.
Snälla sluta klaga på allt för en gång skull, människan i ett nötskal!

OnT:
Ska bli intressant hur den presterar, hur tyst den blir och priset. Kanske blir något för datorn om 1-2 år:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Meningslös produkt.
Fördelarna med vattenkylning är att värmen snabbt kan transporteras till en stor kylare utanför chassit så att komponenter i chassit ej värms upp av kylluften. Med denna lösning blir inte kylarean större än på en normal luftkylare och kylluften dumpas i chassit som en normal luftkylare. Lär inte prestera bättre än en bra heatpipekylare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

"På den Games Convention i Liepzig..."

Var tvungen =/

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Ni missar en liten detalj ang. deras hävdan om 35ggr lägre ljudnivå. Tänk på att t.ex. 2 dB inte låter dubbelt så högt som 1dB utan snarare 9-11ggr så högt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan att deras utlovande om stor värmeförflyttning är ännu mer komisk.

"OCZ has finally showcased highly anticipated water cooler and we’ve had the chance to see it up and running. The company source claims that it can remove up to 400 W of heat and it runs really quiet. This is a pre production sample but the final ones are expected in this quarter. It will also ship in this quarter, so before the end of September and it will cost $100 or less."

Permalänk
Medlem

känns som att man bör ha en tratt från chassieväggen rakt ner mot kylaren där det sluter tätt så att man kan suga ut värmen ur burken med en inverterad fläkt istället för att den, som den ser ut att göra nu, suger luft genom fläkten och trycker genom kylaren och rakt in i chassit. För då blir det ju ingen höjdareffekt. I övrigt tror jag på konceptet, det kan fungera om det utförs väl.

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooter
Ni missar en liten detalj ang. deras hävdan om 35ggr lägre ljudnivå. Tänk på att t.ex. 2 dB inte låter dubbelt så högt som 1dB utan snarare 9-11ggr så högt.

Nu tror jag du fått det hela om bakfoten här. Med ditt resonmang skulle alltså 101 decibel skulle vara 9-10 ggr högre än 100 decibel?

Vad jag förstått så innebär en ökning med 9-10 decibel en fördubblad upplevd ljudnivå. (Förstår därmed verkligen inte vad de menar med att något skulle vara "35ggr mer tyst"...)

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Bara jag som är intresserad av storleken/vikten? Verkar ju ganska liten iaf.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Hedersmedlem

skilladen mellan 19dB(A) och 16dB(A) är 3db vilket är en "halvering av ljudtrycket" de vet jag. sen det där med upplevd ljudnivå eller liknande termer är ajg inte insatt i

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv

0 dB – Hörtröskeln; ett genomsnittsligt barns känslighet är vid 1000 Hz.

−20 dB – Det lägsta ljudtryck som en hund kan höra

Alltså är den inte ljudlös!

dB är en logaritmisk skala och alltså är 2 dB 10ggr så högt som 1dB om jag mins allt rätt.

men det kvittar skulle vi ta en fläkt på 30 dB och sänka den med 35 ggr, alltså 30/35 får vi = 6/7 dB = 0.857 dB, Verkligen inte ljudlöst!

Mycket möjligt att det kan stäma men i vilket fall, om det blir en lyckad produkt lär det kosta hur mycket skjortan!

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Jag efterlyser gärna sådana här produkter där man blandar det bästa av två världar. Fläktens snabba kylningsförmåga med vattnets överlägsna värmekapacitet och relativt låga värmekonduktivitet.
Jag tror absolut att denna kylning kan var abra mycket "tystare" än de fläktar vi är så vana vid. Jag grundar min tro på konstruktionen som jag ser den i bilden. En fläkt som skapar turbulens genom ett flöde rakt emot bladen (som händer våra vanliga fläktar) kan mycket väl vara bra mycket ljudligare än en fläkt som rör sig nästan jämtemot luftflödet.
Möjligtvis att den låter förskräckligt de första sekunderna när den spinner upp.
Kan t.o.m. vara energibesparande ur aerodynamiken lagar, så långt jag känner till dem

Ser fram emot en ordentlig review

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jag efterlyser gärna sådana här produkter där man blandar det bästa av två världar. Fläktens snabba kylningsförmåga med vattnets överlägsna värmekapacitet och relativt låga värmekonduktivitet.
Jag tror absolut att denna kylning kan var abra mycket "tystare" än de fläktar vi är så vana vid. Jag grundar min tro på konstruktionen som jag ser den i bilden. En fläkt som skapar turbulens genom ett flöde rakt emot bladen (som händer våra vanliga fläktar) kan mycket väl vara bra mycket ljudligare än en fläkt som rör sig nästan jämtemot luftflödet.
Möjligtvis att den låter förskräckligt de första sekunderna när den spinner upp.
Kan t.o.m. vara energibesparande ur aerodynamiken lagar, så långt jag känner till dem

Ser fram emot en ordentlig review

det enda jag till fullo håller med dig om är den sista meningen
vattnets fördelar som du nämner blir större ju längre avståndet mellan kylblock och radiator är - vid så korta avstånd som syns i denna konstruktionen utnytjas den specifika värmekapaciteten minimalt!
fläkten är inte unik, och generelt brukar inte trumfläktar vara särskilt tysta - kanske för att ingen satsat på att tillverka sådana, men kanske pga en klart annan belastning på lagret
att dess blad på något vis skulle skapa mindre turbulens uppfattar jag som ren spekulation från din sida
även om tanken att ge hela bladlängden samma hastighet borde ge högre effektivitet, så varierar istället hastigheten i bladens "bredd"-riktning vilket teoretiskt bör ge tryckförändring genom fläktbladen, ökar sånt turbulens eller inte - ingen aning...

men ja, det är en annorlunda produkt, och vi vill se många bra recensioner av den, så att man ser vad den går för i praktiken

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life