Auzentech skeppar X-Fi Prelude 7.1

Permalänk
Melding Plague

Auzentech skeppar X-Fi Prelude 7.1

Tillverkaren Auzentech är den enda som lyckats få Creative att licensiera ut sin ljudkortsteknik till dem. Ljudkortet X-Fi Prelude 7.1 från Auzentech har fått mycket uppmärksamhet i media och har börjat skeppas till Europa enligt ett pressmeddelande från företaget.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer konkurans på ljudkortsmarknaden så att creative få svettas lite. Nu kommer man antagligen får fram drivrutiner snabbare och man kanske tillochmed får drivar till Linux =).

Det är bra att det händer något så att creative inser att de måste utvecklas mer för att få behålla sin plats på tronen vilken kommer att leda till fler produkter till marknaden vilket aldrig är fel.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Hur står sig detta kort mot Azuntech Mystic 7.1 (elelr vad det heter). Då jag är sugen på att köpa ett s¨nt på grund av att man kan koda om allt ljud till DD via SPDIF i realtid. Vilket inte detta kort ser ut att klara.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Nu står det emellan detta kort och Auzentech merdian-X som har en grymm ljudkvalite, väntar in lite tester på detta först, men kommer säkerligen ha ett bättre ljud än creative då det är hög kvalite på alla kretsar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Asus Xonar

Jag har precis köpt ett Asus Xonar från Datorbutiken (får det senare), skulle jag köpt detta istället?

Permalänk
Medlem

2200, huvva va dyrt!

Permalänk
Avstängd

2200 kr, för dyrt.

Behöver man verkligen 1 GHz, 256 MB RAM och 600 mb disk utrymme?

Död åt Creative.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

SKulle vara kul om Creative kickade sitt team som kodar drivrutiner (kanske inte sparken men en spark i magen åtminstone) och ber Auzentech utveckla åt dem istället.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Vem vet, kanske kommer det snart finnas community-moddade Auzentech drivrutiner som funkar även till Creatives kort

EDIT: Ärligt talat har jag aldrig själv haft problem med deras drivisar... men det finns ju många andra som har det iaf.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Jag är en av dom.

Permalänk
Medlem

Vad är det som kräver 600MiB på hårddisken?
Måste väl vara en massa programvara som följer med och inte bara drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Står mellan detta o asus .. creative köper då jag aldrig igen

Permalänk

för att göra det långa kort:

Creative = Skit

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Nu kommer man antagligen får fram drivrutiner snabbare och man kanske tillochmed får drivar till Linux =).

Synd att det är creative som kommer att göra drivrutinerna till kortet, annars hade det varit bra.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Auzentech Prelude Vs Creative X-fi

Själv har jag ett Creative Elite pro. Jag var inte helt nöjd med ljudkvalitén på den så jag fick hjälp med att löda på audiofil-Op-ampar (LM4562) på kortets analoga utgångar. LM4562 är standard på Preludekortets stereo-out, dessutom är dom utbytbara utan att man behöver ytlöda nåt OBS detta med Op-ampar spelar bara roll om man använder de analoga utgångarna!

Vidare har Preludekortet bättre kondingar (vilket också påverkar ljudet), än vad Creatives motsvarighet har.
Tyvärr, i alla fall vad hag har läst, så använder Auzentech samma drivisar som Creative, tror det var av avtalsjuridiska skäl. Men man säger att det inom kort ska ge stöd för: Dolby® Digital Live, DTS® Interactive samt DTS NEOC™
Länk: http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_prelude.php#featu...

Så, summan av kardemumman är att om man är seriöst intresserad av av audiofilljudkvalité så är Prelude ett bättre val än Creative. Spelar man mest spel och inte har en seriös musikanläggning, så duger ett Creative lika bra för en bra mycket billigare slant.

/jacozz

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Sound Blaster X-FI XtremeMusic

Borde dra Creative till konkurrensverket då dom har 90% av ljudkortsmarknaden och få dom att öppna hela EAX standarden för andra utvecklare. Så att det blir mer att välj mellan för oss som vill ha fullt EAX stöd.

Något som Creative brukar missa (även om dom fixade det på ett kort nyligen) är att ha vanliga analoga kontakter på insidan av kortet för dragning till kontakter för hörlurar och mikrofon på fronten av lådan.
Blir jobbigt när man vill ha både ut 2.0 till TV och 5.1 till dator inkopplat samtidigt eller växla till hörlurar utan att behöva krypa på golvet och byta kablar. Grymt störande IT-lands problem!
Har skrivit ett mail till Creative för många år sedan när jag hade mitt SB Live kort men fick inget svar och det har inte hänt mycket sedan dess.

Brukar köra med en spliter på stereo utgången där en går till 5.1 system och en till videon och sedan vidare ut till mina TV apparater.
Vill jag inte ha ljud till TVn utan bara 5.1 till dator så så stänger jag bara av videon och ändrar ljudkort inställningar till 5.1. Men nu är det något som har skitigt sig och jag får bara vänster kanal fram och bak

Creative är också grymt lata med sina drivrutiner och man kan aldrig hitta kompletta drivrutiner på deras hemsida. Utan man hittar bara uppdateringar i en salig blandning och är tvungen att gräva fram sin CD skiva på vinden. De borde erbjuda hela drivrutinen till alla kort för nerladdning.

Permalänk

Iaf borde nu Creative få konkurens som ni nu säjer , det vill säja att Creative ska ta tummen ur R**pa* och börja med PCI-e kort som har X-Fi oxh X-ram, eller iallafall börja med ett low-profile X-fi till PCI-e

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Tycker jacozz förklarar det mesta.

Det är nästan samma kort som X-Fi fast med högkvalitets komponenter. Drivisarna är samma så därför kommer samma problem uppstå. Asus Xonar är sämre för spel än vad X-Fi är.

Tyvärr tror jag vi måste vänta lite till innan riktigt bra ljudkort till Vista kommer. MS lanserar "ersättaren" till DirectSound med DX10.1 så möjligt att det kommer lite nya kort då. Ljudchippen på kommande grafikkort tror jag inte är särskilt mycket att hurra för, och de som säger att moderkorts lösning för ljud är ok vet inte vad de snackar om ^^ .

Men ärligt talat, mitt X-Fi till Vista funkar just nu utmärkt, egentligen bara DTS dekoder som behövs vilket X-Fi prelude kommer fixa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Har själv ett Sound Blaster X-FI XtremeMusic

Borde dra Creative till konkurrensverket då dom har 90% av ljudkortsmarknaden och få dom att öppna hela EAX standarden för andra utvecklare. Så att det blir mer att välj mellan för oss som vill ha fullt EAX stöd.

Något som Creative brukar missa (även om dom fixade det på ett kort nyligen) är att ha vanliga analoga kontakter på insidan av kortet för dragning till kontakter för hörlurar och mikrofon på fronten av lådan.
Blir jobbigt när man vill ha både ut 2.0 till TV och 5.1 till dator inkopplat samtidigt eller växla till hörlurar utan att behöva krypa på golvet och byta kablar. Grymt störande IT-lands problem!
Har skrivit ett mail till Creative för många år sedan när jag hade mitt SB Live kort men fick inget svar och det har inte hänt mycket sedan dess.

Brukar köra med en spliter på stereo utgången där en går till 5.1 system och en till videon och sedan vidare ut till mina TV apparater.
Vill jag inte ha ljud till TVn utan bara 5.1 till dator så så stänger jag bara av videon och ändrar ljudkort inställningar till 5.1. Men nu är det något som har skitigt sig och jag får bara vänster kanal fram och bak

Creative är också grymt lata med sina drivrutiner och man kan aldrig hitta kompletta drivrutiner på deras hemsida. Utan man hittar bara uppdateringar i en salig blandning och är tvungen att gräva fram sin CD skiva på vinden. De borde erbjuda hela drivrutinen till alla kort för nerladdning.

Sant så sant jag retar mig ochså på creatives oförmåga och fixa kontakter på ljudkorten så man kan koppla dom främre in- och utgångar till kortet.
Jag själva är intresserat av ett x-fi fatality men jag har ett nForce4 mainboard och jag vet att det fanns problemer med denna kombination.
Sen vill jag har just denna versionen för den har en frontbay och detta löser då mit anslutningsproblem plus att jag kommer ha ett volymreglage till hörluren.
men men.
Med creatives drivisar har jag personligen inte haft några problem hittils. Jag har två datorer i bruk. Den ene har ett audigy se och det andra kortet är ett soundblaster live. Jag använder dom drivisar som fanns med på deras skivor utan några uppdateringar som man kan ladda hem.
Jag kollade Auzentechs sida och där läste jag att kortet det handlar om har kontakten till anslutning för en frontbay men jag hittade iaf ingen på deras sida man kunde beställa extra eller så.
Behöver man köpa den totalt överprisade frontbayen av creative??
eller har dom en egen som passar?
För annars skulle jag favorisera auzentechs kort i så fall.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Kortet ska använda sig av Creatives drivrutiner, Creative vill inte ge dom källkoden för X-FI

Sant?

Permalänk
Inaktiv

ja det är lite dåligt sortiment för oss som spelar...

Permalänk

Väntar med spänning på tester på detta.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Bra att det kommer konkurans på ljudkortsmarknaden så att creative få svettas lite. Nu kommer man antagligen får fram drivrutiner snabbare och man kanske tillochmed får drivar till Linux =).

Skulle inte räkna med ordentliga drivisar till linux, då Dolby och DTS inte har gjort källkoden för DDL RCE och DTS:Neo tillgängliga som open-source. Fast vem vet, kan hända...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Iaf borde nu Creative få konkurens som ni nu säjer , det vill säja att Creative ska ta tummen ur R**pa* och börja med PCI-e kort som har X-Fi oxh X-ram, eller iallafall börja med ett low-profile X-fi till PCI-e

Jo, Low-Profile kort vore trevligt.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Nu står det emellan detta kort och Auzentech merdian-X som har en grymm ljudkvalite, väntar in lite tester på detta först, men kommer säkerligen ha ett bättre ljud än creative då det är hög kvalite på alla kretsar.

X-meridian tillverkas väl inte längre?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jo, Low-Profile kort vore trevligt.

Low-profile? ne det ska vara högprestanda rakt igenom.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Notera att kondensatorerna är av den nya polymer typen?... Inte de traditionella skitgrejerna som böjer av sig så lätt som sitter på vanliga X-Fi.... De är svalare och håller även längre...

Permalänk
Medlem

Intressant tråd och för stunden blev man glad men sen så såg man att Creatives drivisar kommer att användas och då blev man deppig genast.
Själv håller jag mig borta från Creative så gott det går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Intressant tråd och för stunden blev man glad men sen så såg man att Creatives drivisar kommer att användas och då blev man deppig genast.
Själv håller jag mig borta från Creative så gott det går.

Blev själv glad när jag hörde att orginaldrivisarna ska köras... Måste säga att jag inte är något annat än nöjd med mitt X-Fi och även dess drivrutiner.

Man kan välja om man skall ha avskalat/funktionellt utan blind eller med massa 2d-effekter.. oavsett vad man väljer så fungerar det fort, drar inte för mycket minne och ser bra ut!

Ljudet har hittils inte strulat och ändå kör jag vista!

Det är inte som gamla Live! tider... tack gode gud