OCZ visar upp kompakt vattenkylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
det enda jag till fullo håller med dig om är den sista meningen
vattnets fördelar som du nämner blir större ju längre avståndet mellan kylblock och radiator är - vid så korta avstånd som syns i denna konstruktionen utnytjas den specifika värmekapaciteten minimalt!
fläkten är inte unik, och generelt brukar inte trumfläktar vara särskilt tysta - kanske för att ingen satsat på att tillverka sådana, men kanske pga en klart annan belastning på lagret
att dess blad på något vis skulle skapa mindre turbulens uppfattar jag som ren spekulation från din sida
även om tanken att ge hela bladlängden samma hastighet borde ge högre effektivitet, så varierar istället hastigheten i bladens "bredd"-riktning vilket teoretiskt bör ge tryckförändring genom fläktbladen, ökar sånt turbulens eller inte - ingen aning...

men ja, det är en annorlunda produkt, och vi vill se många bra recensioner av den, så att man ser vad den går för i praktiken

Du har helt rätt i att tryckförändringen skapar en annorlunda och antagligen ljudligare turbulens i en trumma med botten. Tänkte jag inte på. You got me there

Men vattenkylningen kan ha sina fördelar ändå.
Tänk på att vattnets förmåga att "behålla värmen" kan få fläkten att spina upp och ner mer sällan.
Tänk er att fläkten spinner på tills vattnet ligger på 40°, och sen sätter igång igen när vattnet når 60° (jag har massa smutstvätt på rummet, därför gradantalen ). Man vinner många minuters tystnad om man bara snabbt ska kolla på något HD-klipp..
Men samtidigt så vill datorn inte hålla käft efter en tids LANande, och man ska ta sig en tupplur innan man går upp till jobbet.. :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det går ju att stänga av datorn om man känner för att sova i tysthet (fast jag med min tinnitus föredrar att ha den på)

Det som jag blir mest fundersam över är just fläktmodellen. All tidigare erfarenhet jag har från den typen av fläkt är att dom är dåligt utvecklade och skär ihop efter en kortare tids intensivt användande.
Känns dessutom som dom valt den fläkttypen mer för att sticka ut än för att faktiskt göra en extra prestandavinst, är ju normalt sett lättare att få bra luftflöden i en burk med en kraftigt riktad fläkt.

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

Min erfarnehet av fläktar av den typen är att de har ett helt klart bättre luftflöde i förhållande till storlek. Ljudnivå vet ag inte så mycket om eftersom de jag har haft inte var byggda efter sånna krav.

Visa signatur

Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan :]