Creative lanserar ny Zen-spelare

Permalänk
Melding Plague

Creative lanserar ny Zen-spelare

Tillverkaren Creative har lanserat en ny Zen-spelare. Den har en 2,5-tumsmonitor och ser ut som en kompakt digitalkamera. Zen stödjer Itunes-formatet aac och har en minneskortkortplats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

såg helt okej ut, får se hur bra ljud den har osv.

Permalänk
Avstängd

DEN SKA JAG HA!

Verkar ju snuskigt grym!!

En sån blir det helt klart!

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte varför de inte fixar Flac/ogg-stöd på en spelare med +16 GB lagringsutrymme :/ Dealbreaker.

Permalänk

damn, den skulle jag köpa direkt om jag inte redan nyligen hade köpt en mp3 spelare =/.

Läste inte så noga, men det är vel inte en hårddisk spelare ?

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Det finns en petition för ogg vorbis stöd på deras forum. Den började i slutet av 2005 och sista inlägget för någon dag sedan. Tyvärr så struntar Creative i önskemålen, eftersom antagligen så bryr sig inte den "stora massan" om ogg/flac.

Permalänk
Avstängd

Batteritiden Ogg

Har väl att göra med batteritiden som blir väldigt dålig, stämmer inte det?

Den klarar AAC och det är ju jättebra! Iaf för dem som trivs med Itunes, inte för att jag själv gör det men det finns många som köper sin musik där och är fast i Ipodträsket. De kan nu köpa denna spelare och få njuta av bättre ljud och funktioner!
Flashspelare inte hårddisk vilket är skönt!

Jag ska beställa en såfort den kommer ut på nån ehandlare!!

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Äntligen en liten spelare med lagom stort lagringsutrymme och bra batteritid. Detta blir nog mitt nästa köp.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Den verkar ju vara perfekt. Hoppas ljud och sånt är bra, då blir det ett köp.

Permalänk
Medlem

Ser inget nyskapande här då både iAudio, iRiver och Meizu har haft liknande spelare i över ett halvår. iAudio D2 har dessutom både dubbelt så bra batteritid och FLAC stöd.

Permalänk
Avstängd

Borde ha stöd för Ogg Vorbis och FLAC.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att detta låter illa ?? :

"Zen stödjer Itunes-formatet aac och har en minneskortkortplats."

minneskortkortplats ??

EDIT: Har förresten en Maxian MP-2220, en hårddiskbaserad mp3/radio/mediaspelare på 20GB och den har jag haft väldigt länge nu, hade den redan ett bra tag innan det började dyka upp mp4 spelare som ser ut som ipods på tradera

Kul att flash börjar komma ifatt dom gamla HD-kapaciteterna men den här har ju inte hälften av funktionerna i min Maxian.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Jag tycker att minnekortsplats är underbart. Den gör att man kan mellanlagra sina digitala bilder när man är ute och fotar kortet fullt.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Jag tycker att minnekortsplats är underbart. Den gör att man kan mellanlagra sina digitala bilder när man är ute och fotar kortet fullt.

Syftade mer på att det var fel att dom skrev "minneskortkortplats" mer än att det var fel att där var en minneskortsplats

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Bara jag som tycker att detta låter illa ?? :

"Zen stödjer Itunes-formatet aac och har en minneskortkortplats."

minneskortkortplats ??

EDIT: Har förresten en Maxian MP-2220, en hårddiskbaserad mp3/radio/mediaspelare på 20GB och den har jag haft väldigt länge nu, hade den redan ett bra tag innan det började dyka upp mp4 spelare som ser ut som ipods på tradera

Kul att flash börjar komma ifatt dom gamla HD-kapaciteterna men den här har ju inte hälften av funktionerna i min Maxian.

Vilka funktioner har du Maxian som Zen saknar? Undrar eftersom jag tror jag kommer köpa Zen spelaren...

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sojid
Vilka funktioner har du Maxian som Zen saknar? Undrar eftersom jag tror jag kommer köpa Zen spelaren...

Min Maxian klarar inte av allt men väldigt mycket och allting jag använder iaf

Egenskapssidan om Maxian MP-2220 på prisjakt.nu

Värt att nämnas e ju att man kan koppla den till en videokälla och spela in direkt på spelaren och den kan även användas som en usb-host genom UMS (klicka semesterbilder med digitalkameran, koppla den till din maxian, överför bilderna till hårddisken = tom kamera redo att ta nya bilder )

Länk till pruduktsidan på Maxians hemsida

Jag kan ju även nämna att hörlurarna som medföljer spelaren kanske inte alltid håller superkvalitet eftersom mina glappade i höljet, alltså själva gummit runt ledarna i sladden var typ för kort eller hade lossnat från fästet i änden så kablarna kikar fram ibland men vilken seriös lyssnare använder dom medföljande lurarna ??

Hade ett par Koss Porta Pro till den innan och det funkade bra, har ett par Sennheiser HD-555 nu och det e as-skönt ljud i den nu jag e ju knappast audiofil men jag tycker iaf det låter bra.

Spelaren kostade runt 3000kr innan när den var ny men nu kostar den 4100kr och säljs bara på ett enda ställe, tror gamla importören har antingen konkat eller helt enkelt bara slutat sälja Maxian, tror dom hette site55 eller nått sånt, köpte iaf min på webhallen för runt 3200kr om jag inte kommer ihåg helt fel.

Måste nog säga med att detta är Maxians allra första spelare och dom har betydligt nyare modeller men dom kan tydligen inte köpas i sverige utan bara i asien vad jag har förstått

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

batteritid.. då ska vi snacka om iaudio i7, 5 arbetsdagar tog det innan jag behövde ladda (ca 40 timmar, lyssnade lite hemma men inget på rasterna).

För övrigt, skönt att batteriet räcker till två långfilmer, skönt om man är ute och reser, 2.5" skärm är inte så tokigt litet

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattisx
Fattar inte varför de inte fixar Flac/ogg-stöd på en spelare med +16 GB lagringsutrymme :/ Dealbreaker.

håller med! fan haer suttit med min iaudio x5 i 2 år nu, vill ha någon bra ersättare snart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
håller med! fan haer suttit med min iaudio x5 i 2 år nu, vill ha någon bra ersättare snart!

iAudio X7 bör inte vara alltför avlägsen, sen vet jag inte om jag är någon fan av konceptet på den bild (som inte behöver stämma) som visas.
http://www.mobilewhack.com/cowon-iaudio-x7-player-in-the-wild...

Ang. FLAC stöd så vet jag inte hur nödvändigt jag tycker det är. Fördelarna med FLAC försvinner helt på en mp3-spelare som inte alls uitnyttjar kapaciteten hos formatet. Men man får förstås nackdelarna som i försämrad batteritid, mindre utrymme osv.
Det är inte jobbigt att konvertera filer, anser i alla fall jag. Stödet i sig är förstås inte något dåligt alls, men någon dealbreaker tycker jag inte det borde vara.

För OGG däremot borde stödet vara bredare.

Permalänk
Medlem

najs.. gillar ljudet i zen-modellerna. Dock rasade hårddisken i min microphoto efter bara nån månad

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

speccen är som följer om jag inte fått helt fel info:

- väger 60gram
- lika stor som ett kreditkort
- 320x240
- 5hr batteritid på film
- Klarar JPEG, MJPEG, DIVX/XVID,WMA,AAC,WAV,MP3
- FM radio
- Alarm funktion
- UMS Device (Flyttbar disk)
- EQ med förinställda lägen + egna inställningar
- 97dB SNR

Jag är imponerad, Creative Zen Vision M var och är grym men den här är UMS device, MYCKET mindre, bättre batteritid och bättre skärm....

Jag ska köööpa.....

Maxian som skrevs om över verkar inte vara i närheten av denna produkt och de punchlines som sades är verkligen inget för mig....

Visa signatur

Sojid

Permalänk

echo - Fast har man en del album i FLAC så vill man väl gärna slippa behöva konvertera dem till mp3.

Hm, är det bara jag som inte riktigt förstår meningen med en sån spelare? Liksom, varför vill man spela upp film på en 2,5-tumsskärm? Ja, det är för litet...
Man kan ju inte göra någonting med den förutom musik(Radio/inspelning blabla) och film i princip. Vill man ha ljudkvalité, varför inte bara köpa en spelare med bra ljudkvalité istället för att lägga ett antal hundralappar i onödan på en stor (relativt då) skärm?

Nej, jag förstår inte meningen med mp3-spelare som man ändå inte kan göra ett skit med. Kul när enda sättet att ta emot information från omgivningen är via en fm-radio... och då bara kunna ta emot. Usch.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Håller med ang. skärm osv.
Går inte att köpa en bra mp3-spelare idag med mycket utrymme utan att få massa skit på köpet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
echo - Fast har man en del album i FLAC så vill man väl gärna slippa behöva konvertera dem till mp3.

Visst är det bekvämt. Men i längden så är det ju värt att konvertera för att få fördelarna.
Det rör sig ju om en 30 sekundersoperation från min egen sida, sen får den konvertera vilket den lugnt kan göra i bakgrunden utan att jag påverkas av det.

Visst krävs det lite mer "planering" och visst hade det varigt smidigt med flac-stöd så att man direkt kunde lägga musiken där och konvertera sen. Men någon dealbreaker tycker jag inte att det borde vara - formatet är trotts allt väldigt klumpigt på en mp3-spelare. Särskilt denna som har så litet utrymme.
Anser i alla fall jag.

Men visst, att ha flac-stödet är bekvämt och jag är lat så det har varigt smidigt med det. Men jag skulle inte direkt välja någon annan spelare om X5an saknade FLAC stöd.

Har själv FLAC-album samt en iAudio X5 och även om jag använt min X5a flitigt sen den kom ut så är nog flac-funktionen använd mest på test och antagligen lika lite som film-funktionen (som jag i princip aldrig rört sen andra veckan av inköpet eller något).

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant. Dumt bara att de döper den till enbart Zen - blir ju nästan omöjligt att hitta några recentioner på den eftersom de har ett 10-tal spelare som heter Zen och något mer.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com