Artikel om Intels nya systembuss

Permalänk
Melding Plague

Artikel om Intels nya systembuss

Intels systembuss börjar få många år på nacken, och prestandaproblem börjar dyka upp i flerprocessormiljöer trots att frekvensen har höjts den senaste tiden. De jobbar dock på en ny sorts systembuss som heter Common Systems Interconnect (csi).

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Är det verkligen en ny sort? Är det inte en sort som AMD använt i många år? Kanske en variant. Men det är ju inte någon helt ny sort.

Permalänk

jag vet inte men har AMD's HT link alla dom där lagren? vet att den är tvåvägs. och intels nuvarande är envägs.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd

Alla som tänker köpa datorer tycker inte om att det står:
Ny Teknik SUPER tekniska processorer kommer tillverkas och säljas efter att du köpt din penryn xD

=P

Permalänk
Avstängd

AMD har den bättre systembussen nu. AMD's systembuss är mycket bättre än Intels.

Men varför kan inte Intel börja använda HyperTransport istället för att göra en egen?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Men varför kan inte Intel börja använda HyperTransport istället för att göra en egen?

De är nog för stolta för att erkänna att ett annat företag kan ha utvecklat något bättre än dom själva. ELLER så är Intel nya buss bättre än HT, men det återstår väl att se.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Fanns en artikel om varför Amd valde sin väg o Intel sin egen, tror det stod på anandtech eller tomshardware..

Angående systembussar intern eller extern

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Spänande tider. Ska bli intressant att se jämförande benchmarks mellan framtida Opteron och Xeon processorer när Intel väl har gått över till CSI.

Permalänk
Medlem

AMD köpte väl sin teknik från IBM?
De använder hur som helst samma teknik. PowerPC G5 och AMD64orna.

Permalänk
Medlem

Hypertransport utveklas av HyperTrasport Consortium där bland annat AMD, IBM, Apple ingår.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Det var verkligen på tiden! AMD har väl haft bättre systembuss än Intel sedan K7 kom och speciellt efter K8.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
jag vet inte men har AMD's HT link alla dom där lagren? vet att den är tvåvägs. och intels nuvarande är envägs.

Koncepter är ju helt samma. Integrerad minneskontroll och processorer som kommunicerar direkt utan nordbrygga. Typen är alltså gammal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
AMD köpte väl sin teknik från IBM?
De använder hur som helst samma teknik. PowerPC G5 och AMD64orna.

Inte alls. AMDs initativ. IBM listas inte ens som en av grundarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Det var verkligen på tiden! AMD har väl haft bättre systembuss än Intel sedan K7 kom och speciellt efter K8.

Nej absolut inte. Anledningen till att K7 hade problem med p4 på slutet var ju att P4 hade 800MHz buss mot K7s 400Mhz. Efter att P4 släpptes var intels buss snabbast ända tills A64 kom.

Jag undrar hur mycket av A64s prestandaförbättring som kom från att minnebandbredden kom ifatt. Och hur mycket som kom av själva arkitekturen med inbyggd kontroller.
Skulle en K7 på 800MHz buss vara jämbördig eller nära en A64?

Borde ju gå att testa genom att klocka ner minnen på en A64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Koncepter är ju helt samma. Integrerad minneskontroll och processorer som kommunicerar direkt utan nordbrygga. Typen är alltså gammal.

Inte alls. AMDs initativ. IBM listas inte ens som en av grundarna.

Vart får du att det är AMDs initiativ ifrån. Ser att IBM inte är en utav grundarna..

Who are the Founding Members of the Consortium?
Advanced Micro Devices, Alliance Semiconductor, Apple Computer, Broadcom Corporation, Cisco Systems, Nvidia, PMC-Sierra, Sun Microsystems, and Transmeta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vart får du att det är AMDs initiativ ifrån. Ser att IBM inte är en utav grundarna..

Who are the Founding Members of the Consortium?
Advanced Micro Devices, Alliance Semiconductor, Apple Computer, Broadcom Corporation, Cisco Systems, Nvidia, PMC-Sierra, Sun Microsystems, and Transmeta.

Advanced Micro Devices

http://en.wikipedia.org/wiki/Amd

Citat:

AMD, AMD Athlon, and combinations thereof, and Cool‘n’Quiet are trademarks of Advanced Micro Devices, Inc.

Källa:
http://www.amd.com/gb-uk/Weblets/0,,7832_8366_5730~82138,00.h...

Och om du googlar:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=Advanced+Micro+Devices&bt...

Hoppas jag inte är för övertydlig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Koncepter är ju helt samma. Integrerad minneskontroll och processorer som kommunicerar direkt utan nordbrygga. Typen är alltså gammal.

Inte alls. AMDs initativ. IBM listas inte ens som en av grundarna.

Nej absolut inte. Anledningen till att K7 hade problem med p4 på slutet var ju att P4 hade 800MHz buss mot K7s 400Mhz. Efter att P4 släpptes var intels buss snabbast ända tills A64 kom.

Jag undrar hur mycket av A64s prestandaförbättring som kom från att minnebandbredden kom ifatt. Och hur mycket som kom av själva arkitekturen med inbyggd kontroller.
Skulle en K7 på 800MHz buss vara jämbördig eller nära en A64?

Borde ju gå att testa genom att klocka ner minnen på en A64.

jo, du har nog rätt. Läste bara en gång om K7's buss som var rätt avancerad och presterade bättre än intels buss. Artikeln var iofs från den tiden då athlon kom och konkurerade med pentium3 och då körde ju de ju bussen med ungefär samma klock. Det blev väl lite skillnad när p4 kom med dess quad-pumped buss hehe...

Förresten, jag tror nog a64 fick sin prestanda mest pga den integrerade minnsekontrollern och HT som du undrade. I princip är väl K8 = 64-bitars K7 + minnekontroller + HT + lite andra förbättringar. Tror iofs det säger lite om hur bra K7 var egentligen. K7 hämmades iaf rätt mycket av just minnet. Tycker jag märker enorm skillnad mellan en athlon + sdram och samma processor + ddr. Nu spekulerar jag bara men ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vart får du att det är AMDs initiativ ifrån. Ser att IBM inte är en utav grundarna..

Who are the Founding Members of the Consortium?
Advanced Micro Devices, Alliance Semiconductor, Apple Computer, Broadcom Corporation, Cisco Systems, Nvidia, PMC-Sierra, Sun Microsystems, and Transmeta.

Här har vi ett Citat:
"HyperTransport, developed by AMD but now governed by a consortium, has been licensed by networking and computing companies. The technology connects chips with a few high-speed wires, but API believes it could also evolve to include a connector technology similar to the PCI technology in all computers."

AMD utvecklade det och startade sedan sitt consortium för att få bättre genomslagskraft. Jag vet att du gillar IBM, men tyvärr så har de inget att göra med AMDs utveckling av Hypertransport.

Här är källan. Notera åldern på den.
http://news.zdnet.co.uk/hardware/0,1000000091,2093009,00.htm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Förresten, jag tror nog a64 fick sin prestanda mest pga den integrerade minnsekontrollern och HT som du undrade. I princip är väl K8 = 64-bitars K7 + minnekontroller + HT + lite andra förbättringar. Tror iofs det säger lite om hur bra K7 var egentligen. K7 hämmades iaf rätt mycket av just minnet. Tycker jag märker enorm skillnad mellan en athlon + sdram och samma processor + ddr. Nu spekulerar jag bara men ändå.

Tror inte HT spelar någon som helst avgörande roll för prestandan på single-socket system. En vanlig buss hade gjort jobbet utmärkt när den varit befriad från ram-belastningen.
Frågan är fortfarande om det är den ökade minnesbandbredden, eller om det är de kortare latenserna som varit avgörande.
För är det bandbredden som varit det avgörande så kanske en K7 kunnat göra jobbet nästan lika bra om den fått fördubblad buss-bred. Iofs hade ju aldrig Opteron kunnat slå utan HTT.
Men det vore kul att veta liksom.
AMD har ju egentligen bara gjort små förbättringar i själva kärnan sedan K7 kom. Det är väl först med Barcelona som det blir större förrändringar.