Intel planerar 1600 MHz systembuss

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar 1600 MHz systembuss

På de kommande Xeon-processorerna som utnyttjar Penryn-arkitekturen planerar Intel att släppa tre stycken processorer som använder sig av en systembuss på 1600 megahertz (400 MHz qdr).

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1066, 1333, 1600. Det går framåt. Men just prestandamässigt undrar om det är ett stort kliv framåt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
1066, 1333, 1600. Det går framåt. Men just prestandamässigt undrar om det är ett stort kliv framåt.

tja jämför exempelvis E6700 med E6750 eller E6850 med X6800 för att se skillnaden. Den största skillnaden mellan dem är priset där de sistnämnda är betydligt billigare. För överklockaren är 400Mhz en betydligt bättre startpunkt än 333 eller 266Mhz. Mycket lättare att få datorn stabil vid 500FSB än vad det är med 1066 och 1333 bussar.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske hjälper lite lite ifall alla kärnor vill kommunicera med minnet samtidigt.
Ingen hysterisk speedbump iaf.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
tja jämför exempelvis E6700 med E6750 eller E6850 med X6800 för att se skillnaden. Den största skillnaden mellan dem är priset där de sistnämnda är betydligt billigare. För överklockaren är 400Mhz en betydligt bättre startpunkt än 333 eller 266Mhz. Mycket lättare att få datorn stabil vid 500FSB än vad det är med 1066 och 1333 bussar.

För överklockaren så är det betydligt sämre med hög startfsb. Lägre multipel ger färre valmöjligheter vad gäller FSB samt dividers. Hade förövrigt inga problem med att komma upp i 500MHz FSB med min gamla E6300 för typ ett år sen.

Permalänk
Avstängd

Trevligt. Penryn blir nog trevlig.

Men kan inte Intel gå med i HyperTransport Consortium som AMD, Alliance Semiconductor, Apple Computer, Broadcom Corporation, Cisco Systems, NVIDIA, PMC-Sierra, Sun Microsystems, och Transmeta gjort.

HyperTransport 3.0 tror jag, tuttar på i 2.6 GHz. Intel ligger efter va?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Intel har ingen nytta av att gå med i Consortiet. De har sin egen CSI-bus på g till nästa år. Därmed kommer många av AMDs fördelar på serverfronten att vara bortblåsta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
För överklockaren så är det betydligt sämre med hög startfsb. Lägre multipel ger färre valmöjligheter vad gäller FSB samt dividers. Hade förövrigt inga problem med att komma upp i 500MHz FSB med min gamla E6300 för typ ett år sen.

Hur menar du? Exempelvis kan vi ta min E6700. Int efan är det någon som behåller multipeln på 10 och drar på fsb:n till ex 400Mhz för att få 4,0Ghz utan man drar ner multipeln till 8 och ökar FSBn till 500Mhz. Det är iaf den erfarenhet jag har över att ha läst en massa överklockningsskryt på swec. Just E6700 ansågs t ex värdelös för överklockning pga hög multipel och alla rekommenderade E6300 eller E4300. Jag får inte ihop det du säger m a o. Inget illa menat dock:).

Att jag har E6700 beror på att jag för tillfället inte har behov av att överklocka och ville då ha en hög oklockad grundfrekvens.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Hur menar du? Exempelvis kan vi ta min E6700. Int efan är det någon som behåller multipeln på 10 och drar på fsb:n till ex 400Mhz för att få 4,0Ghz utan man drar ner multipeln till 8 och ökar FSBn till 500Mhz. Det är iaf den erfarenhet jag har över att ha läst en massa överklockningsskryt på swec. Just E6700 ansågs t ex värdelös för överklockning pga hög multipel och alla rekommenderade E6300 eller E4300. Jag får inte ihop det du säger m a o. Inget illa menat dock:).

Att jag har E6700 beror på att jag för tillfället inte har behov av att överklocka och ville då ha en hög oklockad grundfrekvens.

Ta min E6550 då, högsta möjliga multipel jag kan välja är 7, kan endast sänka den därifrån. Alltså, om jag vill få upp min processor i några högre hastigheter måste jag höja FSBn, och det extremt. 7x500 ger mig 3500MHz, säg att jag skulle vilja komma över 4GHz, måste upp i 575MHz FSB alltså, stor chans?
Kunde jag höja min multipel över de 7 som är max nu, till säg 8, så hade jag kunnat komma upp i 4GHz med en FSB på "endast" 500MHz.
Hög startFSB betyder låg maxmultipel jag kan använda, alltså så måste jag ha extrema FSB-hastigheter för att komma upp i klockfrekvens på processorn.
Att höja multipel innebär heller ingen extra belastning på kringutrustning, såsom moderkort och minne, men det gör FSB.

Permalänk
Avstängd

Alltså vad är är det stora här? Jag kör min e6600 i 400mhz fsb (x8) och jamena det är ju för fan den "antika" conrore kärnan, i och för sig behöver den lite mer ström än "rekomenderat men jag har inga värmeproblem heller (kör med en tuniq tower).

då såg istället en ny 45nanometers tillverkning mer lovande ut (i alla fall för oss entusiaster), för om man inte håller på att mixtra och sånt så ger en ökning i FSB förmodligen mer än en likvärdig ökning i hastigheten i kärnan.

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk

får lite vibbar från tiden då intel inte gjorde annat än att köra på med sin gamla arkitektur men med högre och högre frekvenser, resultatet blev att prescottarna throttlade.

Permalänk
Medlem

Det som är aktuellt för mig och många andra är huruvida wolfdale och framför allt yorkfield kommer köra på 1333MHz FSB.

Sitter man på överklockningsvänliga PC5400 eller vanliga PC6400 minnen till ett P35 moderkort vill man gärna kunna uppgradera processorn och överklocka den i framtiden.

Vad jag förstår kommer de att köras på 1333MHz FSB, förhoppningsvis inte bara budgetmodellerna.

Permalänk

Busshastigheterna har väl inte gjort så mycket för prestandan vad jag har märkt, däremot måste man köpa nytt mobo mycket oftare än nödvändigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Ta min E6550 då, högsta möjliga multipel jag kan välja är 7, kan endast sänka den därifrån. Alltså, om jag vill få upp min processor i några högre hastigheter måste jag höja FSBn, och det extremt. 7x500 ger mig 3500MHz, säg att jag skulle vilja komma över 4GHz, måste upp i 575MHz FSB alltså, stor chans?
Kunde jag höja min multipel över de 7 som är max nu, till säg 8, så hade jag kunnat komma upp i 4GHz med en FSB på "endast" 500MHz.
Hög startFSB betyder låg maxmultipel jag kan använda, alltså så måste jag ha extrema FSB-hastigheter för att komma upp i klockfrekvens på processorn.
Att höja multipel innebär heller ingen extra belastning på kringutrustning, såsom moderkort och minne, men det gör FSB.

Du har rätt. Särskilt intressant är det sista du skriver vilket gör den svindyra prollen X6800 intressant för entusiasten. Där kan man öka multipeln beyond 11(upp till 18?) vilket innebär att man kan ha en multipel på 15 utan att höja FSB(dvs ha kvar den på 266Mhz) odh ändå uppnå en "sval" 4Ghz:are:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Du har rätt. Särskilt intressant är det sista du skriver vilket gör den svindyra prollen X6800 intressant för entusiasten. Där kan man öka multipeln beyond 11(upp till 18?) vilket innebär att man kan ha en multipel på 15 utan att höja FSB(dvs ha kvar den på 266Mhz) odh ändå uppnå en "sval" 4Ghz:are:)

Ooh, den vore ju onekligen perfekt för de mer extrema av oss. Valfrihet är alltid bra när det gäller inställningar.

Permalänk
Medlem

Så.... för oss som planerar köpa spelmaskin i november..... bör vi avvakta tills dessa kommer istället?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,