Permalänk
Medlem

Fundering angående spel och processorer

Tjena!

Jag har precis i dagarna inhandlat nytt moderkort, processor och minne.
Hade tidigare en AMD X2 4800+ med DDR minne och Nforce4 chipset. Nu har jag en E6850, DDR2 och P35 chipset.

Min fundering går så här. Var det ett onödigt köp med tanke på framtida spel och deras krav på bättre grafikkort och inte så mycket processor? Är det så över huvud taget för det första eller är det en myt? Jag har idag ett 8800GTS och spelar i 1920x1200 upplösning.

Något som jag oftast får läsa här på swec är att om man ska spela i höga upplösningar är det inte någon större skillnad på en X2@2,8Ghz och en C2D@4Ghz utan det är bara grafikkort som spelar roll, nästan i alla fall.

Vart går gränsen egentligen, hur kass processor kan man ha för att klara sig med låt säga det värsta som finns nu, 8800 Ultra. Vissa spel kräver ju mer cpu och andra mer grafikkort. Är trenden att grafikkorten kommer att bli viktigare och viktigare och att cpun inte är lika viktig längre? Om vi går tillbaka till en dålig cpu och ett värstinggraffe som 8800Ultra. I BF2 tex. Vart går gränsen, och sen i Bioshock säger vi, vart går gränsen?

Vad jag fiskar efter är väl egentligen om jag har gjort ett onödigt köp och att det hellre hade varit bättre med ett grafikkortsköp? Så klart klockar man allt så mycket som det bara går

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Du får ju alltid ut mer prestanda med en stark processor, oavsett upplösning. MEN du förlorar inte så "jättemcyke" prestanda med en lite klenare processor i högre upplösningar då grafikkortet får maxa ut i alla fall typ. Tycker tomshardware hade en bra jämförelse när dom byggde budgetdator, mellansegment, o high end dator. Sen tog dom ett 8800GTX o tryckte in med en X2 3800+ tror ja de var, och över 1600x1200 så börja den glänsa lite. Fast gäller nog o lira i ännu högre upplösningar för o verkligen vara säker att de inte flaskar så mycket. (vad jag tror i alla fall, är ju inte 100% säker).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG