Iomega lanserar nya esata-hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Iomega lanserar nya esata-hårddiskar

Tillverkaren Iomega har idag lanserat två nya hårddiskar med esata-gränssnitt. Storlekarna ligger på 500 samt 750 gigabyte och kommer i ett skal i aluminium.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint med lite esata diskar. Iomega brukar väl göra bra saker men dock är de dyra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Är det inte så att USB kan föra över mer info än vad diskarna själva klarar av pga rotations hastigheten?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Är det inte så att USB kan föra över mer info än vad diskarna själva klarar av pga rotations hastigheten?

480Mbit ligger max teoretiskt hastighet på när det gäller USB2, det motsvarar 480/8 = 60 MB/s teoretiskt max.

Så svaret på din fråga är allmänt Nej, men kan gälla i de fall hårddisken är slö.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Är det inte så att USB kan föra över mer info än vad diskarna själva klarar av pga rotations hastigheten?

Nja inte direkt. Jag har ingen större koll på usb-gränssnittet men själva kommunikationen tar upp en hel del bandbredd. Ett exempel är Serialata. De flesta vet att det klarar 3 gigabit bandbredd. 3000 / 8 = 375 megabyte. Dock så är gränssnittet specificerat till 300 megabyte per sekund. Detta betyder att 75 megabyte per sekund går bort åt handshakes och så vidare. Usb-gränssnittet lär inte vara bättre.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Synd att jag inte har eSATA på min burk. Och ändå är min burk bara två månader gammal.
Fler moderkort borde ha eSATA.

Trevligt med eSATA diskar, trevlig storlek i 500 och 750 gb, hoppas att en 1 terabyte modell också kommer snart.

Trevligt med aluminium skal.

Jag utgår från att hårddiskarna även fungerar i Linux, *BSD och Solaris?

Skulle gärna vilja ha en sån här eSATA hårddisk, verkar perfekt med en extern hårddisk för backup ändamål.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Synd att jag inte har eSATA på min burk. Och ändå är min burk bara två månader gammal.
Fler moderkort borde ha eSATA.

Trevligt med eSATA diskar, trevlig storlek i 500 och 750 gb, hoppas att en 1 terabyte modell också kommer snart.

Trevligt med aluminium skal.

Jag utgår från att hårddiskarna även fungerar i Linux, *BSD och Solaris?

Skulle gärna vilja ha en sån här eSATA hårddisk, verkar perfekt med en extern hårddisk för backup ändamål.

På mitt gamla ruttna OEM moderkort finns inget eSATA men det gör det på min ganska nya låda, så det var bara att plugga in den kontakten till en SATA kontakt på moderkakan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

esata har väll ingen inbyggd strömförsörjning ? det skulle jag vilja ha..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
På mitt gamla ruttna OEM moderkort finns inget eSATA men det gör det på min ganska nya låda, så det var bara att plugga in den kontakten till en SATA kontakt på moderkakan.

Word exakt som mig,mitt commando har ingen Esata men det har chassit sonata
3 i fronten,bara att koppla på en intern sata,vips har man Esata:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Word exakt som mig,mitt commando har ingen Esata men det har chassit sonata
3 i fronten,bara att koppla på en intern sata,vips har man Esata:-))

Fast då är det inte plug & play va? Dvs du måste starta om datorn?

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Word exakt som mig,mitt commando har ingen Esata men det har chassit sonata
3 i fronten,bara att koppla på en intern sata,vips har man Esata:-))

Fusk eSATA?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Sån skulle jag kunna skaffa fanns 2 e-sata portar på moderkortret ja handlade igår

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Fusk eSATA?

Vad jag har sett så är väl Esata och vanliga interna sata kontakter identiska?
Vad är annars skillnaden båda är L-formade eller??

Annars kan man väl köpa en sån här billig adapter:-)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315698

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Inaktiv

Man behöver inte starta om datorn om man kopplar in en vanlig sata disk, det är bara lite omständigt att montera in en disk när datorn är på (inne i chassit) utanför funkar det perfekt :D...

SATA gränsnittet är väl bland annat speciellt gjorda för just det ändamålet!

Snacka om gammla moderkort, jag hade ett nyligen som bara hade en SATA port internet, nforce2 chipset uhh de va grejer det!

Permalänk

SATA till E-SATA adepter

SATA to External ESATA PCI backplate adaptor kostar 75:-
bara att investera för er vars moderkort saknar den porten.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339070