Permalänk

5400 på 5300

Hejsan!

Efter några veckors paus från datorplanerandet är jag i full gång igen och byter ditt mot datt för att få så bra saker som möjligt!

Moderkortet jag tar är kompatibelt med två minnestyper: PC2-5300 och PC2-6400. Jag beslutade mig för att ta PC2-5300, då latenserna var mkt lägre på minnena, många var lite klockbara och det var framförllt billigare. Nu har jag dock sett att minnen med beteckningen PC2-5400 är ÄNNU billigare prestanda-/prismässigt och jag blev genast sugen.

Då moderkortet jag valt inte har med PC2-5400 i betecningen för kompatibla minnen undrar jag om det inte går ändå. Är det fysiskt omöjliget, eller är det bara att de inte orkat skriva ner att det fungerar?

Om någon vet att det kommer fungera, säg det! skulle vara väldigt bra då jag kommer kunna ta ett bättre grafikkort än jag planerat.

Permalänk
Medlem

det borde gå, men det är inte testat om det går, så är det jag har hört här på forumet

Permalänk

Okej, jag får väl hoppas på att någon vet helt säkert.

Permalänk
Medlem

5400 resp 5300 beror på hur tillverkarna avrundar. Utan avrundning skulle det bli PC-5333,33333333....

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Så det är alltså skitsamma? Om detta är sanningen ska du få halva min förmögenhet när jag tjänat en!

Permalänk
Medlem

Japp, 5300 och 5400 är samma sak. Det är bara vissa tillverkare som inte klarar av att avrunda riktigt.

Permalänk

TAACK ALLIHOPA! I <<<<<3 u all! Ty f0r h3lp3n!