Corsair Dominator TWIN2X10000C5DF

Permalänk
Melding Plague

Corsair Dominator TWIN2X10000C5DF

Även om ddr3-minnen lär komma mer och mer är det fortfarande ddr2 som de flesta köper. Vi skall denna gång se närmare på ett par ddr2-minnen som skall gå att använda i 1250 MHz med inställningarna 5-5-5-18 T2. Corsair Dominator TWIN2X10000C5DF är inte riktade till gemene man, då priset är riktigt högt. Därför är en viktig fråga om de är märkbart bättre än övriga minnen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det i princip aldrig värt att köpa dyra minnen.
Jag köpte mina 2Gb PC6400 DDR2-minnen för 900kr och dom räcker lätt för mig.
Klockar en E6850 till 4000Mhz+ utan problem med dessa. Jag menar, vad mer behöver man. Det börjar bli löjligt med sånna här minnen och sånna här minnestest. Man vet ju redan vad som kommer hända = i princip inget.

Aja, det är lätt att vara negativ men det är ju faktiskt så det är

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Sona där Minne Behövs virkligen inte för att köra en bra Dator.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

nej tack, för 6 tusen får du ju typ en ny dator,

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk

eller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
nej tack, för 6 tusen får du ju typ en ny dator,

Eller åtminstone ett riktigt bra grafikkort

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
nej tack, för 6 tusen får du ju typ en ny dator,

Så sant, köpte en E6750,2gbminne,320gb hd 2600XT,P35 MSI osv för 6500kr åt min farbror

Permalänk

Vilket jäkla skit..!

Jag köper inga minnen som ska ha mer än 2.0 volt, 2.4 volt är bara löjligt.
..vem får betala frakt varje gång minnena ryker och ska RMA'as, jo jag..

Som kuriosa kan jag nämna att mina Mushkin 6400 minnen gör 1100MHz 5.5.5.18 på endast 1.8 volt ($90 för 2x1GB) ....då kan man snacka om klockvänliga minnen...att bara ösa på med spänning suger kaskelottballar och innebär bara strul i längden.

Ja jösses, det finns idioter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood

..vem får betala frakt varje gång minnena ryker och ska RMA'as, jo jag..

Inte jag när jag skickade mina OCZ PC2-8500 på RMA.

Permalänk

jag önskar att sweclockers gjorde fler Sam2 1600x1200 tester med samma gpu, men med underklockad cpu...eller slänger in celeron.....jag menar att vid 1600 rez hjälper inte cpu ett dugg..gpun behöver så lite över 1-2Ghz? vid högsta rez (när fps är ganska låg <100)

överallt jag tittar, ser jag samma fps i höga rez..amd som c2d...o varför sen klocka skiten till 5Ghz när 2 Ghz ger 99% samma fps...eller ge KORKADE förslag att köpa 6000kr minnen.....

cpu scaling test: http://www.legionhardware.com/document.php?id=672&p=7 c2d o celeron ger samma fps i högre rez när gpu är slutkörd.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

En eloge till sweclockers testredaktion som har testat mycket gott på kort tid!

Dessa minnen är lite overkill men samtidigt inte. Prestanda/Pris är ju lägre än glocalnet. (Haha, där var jag tråkig). Entusiasterna hoppar väl samtidigt ur stolarna i extas.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Corsair har så många olika produkter för olika markandssegment att jag har svårt att motivera ett köp av deras premiumminnen när andra tillverkare har sina bästa minnen i en betydligt lägre prisnivå.

Det blir ungerfär på det sättet att man alltid får vad man betalar för med corsair minnen, medan man med andra märken kan hoppas på att få mer än vad man betalar för.

Ett exempel. Corsair och OCZ köper in minneskretsar från samma tillverkare. Corsair skapar 10 produktkategorier medan OCZ skapar 5. Köper man då minnen i OCZ premiumserie kan man räkna med att Corsair i samma prisnivå sållat ut de bästa exemplaren för att sälja ännu dyrare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Inte jag när jag skickade mina OCZ PC2-8500 på RMA.

Visst, och de skulle matas med upp till 2.4 volt enligt tillverkare?

Får man fråga hur länge de höll, och hur länge du fick vänta på nya stickor?

Hur många par har det blivit skickat fram och tillbaks?

Permalänk

Nått jag inte än har fattat är, ska man sattsa på MHz eller Timing när man köpper nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
Nått jag inte än har fattat är, ska man sattsa på MHz eller Timing när man köpper nytt.

Det beror lite på vad du vill ha. Om du bara är en spel-kille som vill klocka din C2D så mycket som det bara går ska du sikta på Mhz för att vara säker på att minnena inte stoppar din klock. Är du tokentusiast så vill du säkert ha båda för att...ja för att du är entusiast, inget annat. Timings är viktiga vid bara några få tillfällen vid normalbruk så det är aldrig värt det man får betala extra för lägre timings.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt meningen med de här minnena. De kostar mer än 8888-varianten, men presterar inte bättre. Rena penisproteser, alltså. Stort nummer, stor pitt.
Alternativet är att swec har fått tag i ett måndagsex, vilket man kan tro när man läser artikeln. Sen kan man ju inte bli annat än förvånad när swec ger betyget goda överklockningsegenskaper, till ett par minnen som inte överklockar ett dugg. Enbart vid bytet till 680i klarar de uppgivna specifikationer, vilket jag anser är rent ut sagt bedrövligt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Visst, och de skulle matas med upp till 2.4 volt enligt tillverkare?

Får man fråga hur länge de höll, och hur länge du fick vänta på nya stickor?

Hur många par har det blivit skickat fram och tillbaks?

Skickat iväg dem en gång. Ett minne var trasigt sedan jag fick dem (minnesfel etc). Tog 6 dagar innan jag fick nya, (böt till Corsair Dominator istället).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Skickat iväg dem en gång. Ett minne var trasigt sedan jag fick dem (minnesfel etc). Tog 6 dagar innan jag fick nya, (böt till Corsair Dominator istället).

Onekligen inte någon större uppoffring, själv har man ju råkat ut för värre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Corsair har så många olika produkter för olika markandssegment att jag har svårt att motivera ett köp av deras premiumminnen när andra tillverkare har sina bästa minnen i en betydligt lägre prisnivå.

Det blir ungerfär på det sättet att man alltid får vad man betalar för med corsair minnen, medan man med andra märken kan hoppas på att få mer än vad man betalar för.

Ett exempel. Corsair och OCZ köper in minneskretsar från samma tillverkare. Corsair skapar 10 produktkategorier medan OCZ skapar 5. Köper man då minnen i OCZ premiumserie kan man räkna med att Corsair i samma prisnivå sållat ut de bästa exemplaren för att sälja ännu dyrare.

Jag skulle nog snarare påstå att det är OCZ som har många produktserier. Jämför corsairs produktsida med ocz:s:

Corsair

OCZ

Jag vet inte riktigt vad jag föredrar. Corsair utnyttjar statusen som varumärket Dominator har genom att sälja minnen till överpriser. OCZ har hittat en nisch i att sälja minnen som "Vista Performance Platinum" och "ATI Crossfire Certified".

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Jag skulle nog snarare påstå att det är OCZ som har många produktserier. Jämför corsairs produktsida med ocz:s:

Corsair

OCZ

Jag vet inte riktigt vad jag föredrar. Corsair utnyttjar statusen som varumärket Dominator har genom att sälja minnen till överpriser. OCZ har hittat en nisch i att sälja minnen som "Vista Performance Platinum" och "ATI Crossfire Certified".

Skillnaden i dina länkar är att man får en produktkategori i varje produktlänk hos corsair medan man får en produkt för varje produktlänk hos OCZ.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jag förstår inte riktigt meningen med de här minnena. De kostar mer än 8888-varianten, men presterar inte bättre. Rena penisproteser, alltså. Stort nummer, stor pitt.
Alternativet är att swec har fått tag i ett måndagsex, vilket man kan tro när man läser artikeln. Sen kan man ju inte bli annat än förvånad när swec ger betyget goda överklockningsegenskaper, till ett par minnen som inte överklockar ett dugg. Enbart vid bytet till 680i klarar de uppgivna specifikationer, vilket jag anser är rent ut sagt bedrövligt.

Nu gör jag en åtskillnad på tex minnen och processorer. En processor som inte klarar mer än säg 1 MHz över sin nivå har usla överklockningsegenskaper. Viktigaste skillnaden är att när man installerar en processor så skall den fungera på den angivna nivån direkt. Minnen som dessa måste i regel överklockas för att nå sina "specifikationer". EPP profiler kan hjälpa till för att automatisera denna process, men det går enligt mig inte att jämföra. Dessutom är det väldigt beroende av moderkortet man använder.

Det är visserligen lättare att ställa in dessa inställningar på 680i sli men det kräver en bios inställning. Vad tillverkare kallar sina minnen dvs pc2 10000 osv. tar jag med en stor nypa salt. Det enda som är viktigt för mig är vilka frekvenser de når, minnena kan inte sägas nå dåliga frekvenser ifall de är de näst bästa av x-antal kits. Ifall vi pratar procentuell överklockning mot specifikationerna är det en annan sak. Sen värderar jag resultaten i 4-4-4-12 högre än 5-5-5-18, för de inställningarna finns ingen specifikation.

Ett exempel: En tillverkare påstår att deras minnen klarar 1333 MHz med inställningarna 3-3-3-8, men i tester visar det sig att de "enbart" klarar 4-4-4-12 i 1333 MHz (ddr2). I detta fall skulle jag fortfarande se det som extrema överklockningsminnen, även fast de inte uppnår tillverkarens så kallade specifikation. Naturligtvis kommer man sätta som nackdel att den inte klarade de specifikationer tillverkaren satte upp, men det skulle just i detta fall ha underordnad betydelse.

Att bestämma fördelar, nackdelar och hur man formulerar sig kan vi alltid diskutera. Det är inte självklart alla gånger.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

sjukt pris knappast prisvärt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger

Ett exempel: En tillverkare påstår att deras minnen klarar 1333 MHz med inställningarna 3-3-3-8, men i tester visar det sig att de "enbart" klarar 4-4-4-12 i 1333 MHz (ddr2). I detta fall skulle jag fortfarande se det som extrema överklockningsminnen, även fast de inte uppnår tillverkarens så kallade specifikation. Naturligtvis kommer man sätta som nackdel att den inte klarade de specifikationer tillverkaren satte upp, men det skulle just i detta fall ha underordnad betydelse.

Va?

Du menar alltså att om en produkt inte når upp till de specifikationer som angivits så är det av underordnad betydelse???

..det var nog bland det dummaste jag hört (du får ursäkta, men så är det).

..det kan ALDRIG vara av underordnad betydelse, speciellt inte vad gäller produkter där just prestandan är det överordnade försäljningsargumentet ...och givetvis med en prislapp som motsvarar denna uppgivna prestanda.

.....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Va?

Du menar alltså att om en produkt inte når upp till de specifikationer som angivits så är det av underordnad betydelse???

..det var nog bland det dummaste jag hört (du får ursäkta, men så är det).

..det kan ALDRIG vara av underordnad betydelse, speciellt inte vad gäller produkter där just prestandan är det överordnade försäljningsargumentet ...och givetvis med en prislapp som motsvarar denna uppgivna prestanda.

.....

Det beror på situationen självklart...
Jag pratade tex inte om denna produkt men ifall det skulle presenteras minnen som klarar 4-4-4-12 i 1333 MHz (ddr2) vore de faktiskt de bästa på marknaden. Priset har jag inte ens gått in på, men om vi skall spekulera vidare på det exemplet...är minnena dåliga just för att de inte uppnådde specifikationen 1333 MHz i 3-3-3-8? Jag skulle lätt byta de testade minnena mot sådana som klarar 4-4-4-12 i 1333 MHz I just det väldigt spekulativa exemplet hade det underordnad betydelse iom att minnena fortfarande skulle vara det bästa på marknaden (självklart beror det även på vilket pris de skulle ha men det var enbart ett exempel). Dock skulle man undra vad tillverkaren rökt för pipa för att ange 3-3-3-8 i 1333 MHz...

Eller för att dra det ännu längre, ifall det skulle finnas ett 2GB-kit som klarar 1333 MHz i 4-4-4-12 (ddr2) för 2000kr skulle jag rekommendera det även ifall tillverkaren skulle påstå att det egentligen klarar 1333 i 3-3-3-8.

Känns som du vill missförstå mig.

Klarade tex corsairs minnen sin specifikation?, ja det kan man säga eftersom det gällde med 2,4V på 680i sli moderkort. Är de prisvärda...nej och åter nej

Edit:

Ifall vi skall prata om riktiga produkter så är resultatet med dessa minnen på 1156 MHz i 4-4-4-12 (med 2,4V) mycket mer intressant än resultaten i 5-5-5-15 (eller 5-5-5-18). Är det imponerande?, nej inte till de priset och de andra Corsair dominator minnen fick bättre frekvenser. Är det dåliga resultat?, nej det tycker jag inte. Sedan om man tycker att det är fel att kalla det bra överklockningsresultat kan vi säkert debattera länge. Men med luftkylning och upp till 2,4V känner jag mig säker på att 4-4-4-12 är den optimala prestandan för ddr2 med systemet i testet.

Eftersom det inte anges någon specifikation för 4-4-4-12...vad har ni för kriterier vad som är bra överklockning? Jag ser på resultatet och jämför med tidigare tester. Priset känns inte som en faktor för att bedömma vad som är bra resultat, däremot är priset väldigt viktigt för den generella bedömningen. Blir ett resultat sämre för att produkten kostar mer? Intresset för ett köp blir det självklart, men kanske inte för alla. Det är inte min sits att bestämma vad man skall köpa eller ej, jag kan bara försöka ta fram så mycket information om produkten för att underlätta för läsaren att själv bilda sig en uppfattning.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, överklockning är när man kör produkten snabbare än specifikationen. Klarar de inte ens specen, då har de obefintliga överklockningsegenskaper. Klarar de mer än specen, då har de överklockningspotential. Inget annat. Vad du tycker är intressant är faktiskt av underordnad betydelse. Det som är mest intressant är hur de här minnena klarar specificationerna, och bör då alltså jämföras med liknande produkter.
Du säger att du vill underlätta för läsaren? Då tycker jag att du har misslyckats. Många, t.ex. jag själv läser inte hela artiklar. Vi läser slutsatsen, och om resultaten är överaskande, så söker man sig kanske in i artikeln för att syna detaljerna. När du beskriver de här minnena som att ha bra överklockningsresultat, så är det ju rent vilseledande. De har ju inga överklockningsresultat alls.
Däremot kanske du menar att minnena kan användas i en dator som ska överklockas. Visst, men det har nästan ingenting med den här produktens överklockningsresultat att göra. Det är som att säga att ett par standard PC3200, som inte klarar en hertz mer än 400Mhz, har bra överklockningsegenskaper, bara för att man sätter dem i en maskin avsedd för PC2100......

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstod att du såg saker på det sättet Magnus, har förtydligat att det var resultaten i 4-4-4-12 som avses. Mer en så kan jag nog inte göra.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger

Eller för att dra det ännu längre, ifall det skulle finnas ett 2GB-kit som klarar 1333 MHz i 4-4-4-12 (ddr2) för 2000kr skulle jag rekommendera det även ifall tillverkaren skulle påstå att det egentligen klarar 1333 i 3-3-3-8.

Känns som du vill missförstå mig.

Men, vad är det du säger?

Det spelar ingen roll, om tillverkaren garanterar att de klarar 1333MHz i 3-3-3-8, och de "bara" gör 1333 i 4-4-4-12...så är det ren dikt och förbannad lögn...heh.

Sen att du som nyhetsredaktör säger att du skulle likförbaskat rekommendera dem är minsta sagt oroväckande....får du betalt för att säga dessa vansinnigheter eller?

Blir ju perfekt det om alla recensenter skulle ha den inställningen, mycket snart skulle uppgivna prestanda inte betyda ett smack...vilket litet helsike vi konsumenter skulle få då..(hoppas jag inte behöver förklara varför)

..vet inte om jag behöver svara på det där med missförstå, borde vara glasklart för de flesta efter det senaste du skrev.

Det här med journalistik kommer med ett litet ansvar vetty..skärpning!

Permalänk
Avstängd

Folk brukar anklaga Tom's hardware för att vara köpta.. Vad ska man då kalla det här?
:-s

Intels nya quadcore 2,6GHz, magnifika överklockningsegenskaper, klarar nästan 2,5GHz??

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem

Exemplet kanske var dåligt då det sannolikt inte kommer några sådana minnen (1333 MHz). Men återigen så är det resultaten i 4-4-4-12 som är mest intressant (ger mest prestanda)? Formuleringen borde väl vara mer tydlig nu i testet?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare likna det vid att alienware eller voodoopc säljer en Intel Core 2 Extreme QX6850 burk som garanterar 4500 MHz processorfrekvens men bara klarar det under väldigt speciella förhållanden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag skulle snarare likna det vid att alienware eller voodoopc säljer en Intel Core 2 Extreme QX6850 burk som garanterar 4500 MHz processorfrekvens men bara klarar det under väldigt speciella förhållanden.

Visst är det så, tror inte det är garanterat att de når frekvenserna på alla 680i sli-moderkort då corsair testar på nvidia referensdesign kort. Uppmärksamma kanske också noterar att det var med 5-5-5-15 som testerna i diagrammen gjortes med P965-kortet (inte 5-5-5-18), men för att nå 1250 MHz (5-5-5-18) krävdes abits kort.

Men egentligen är det inget nytt, dvs det finns gott om exempel där val av moderkort kan innebära problem. Denna gång var dock specifikationen lite väl detaljerad...dvs med dessa förhållanden skall det fungera vid den frekvensen.

PS. Man när skall egentligen inte jämföra äpplen och päron men ifall man vill jämföra minnen mot processorer vore det mest relevant att göra något som detta:

Tex Intel förtestar många E4500 processorer och väljer ut de som överklockar högst. Dessa säljs till ett högre pris och kallas E9000 för att de når minst xxxx MHz med 1,50 V (vcore) på moderkort med Intel X38-kretsar. Överklockningen får man sedan förstås göra själv då de startar upp med standardfrekvenser för E4500.

PC2 10000 är ingen standard och det finns inga kretsar med de specifikationerna som jag känner till utan det handlar om "speed binning", dvs i detta fall väljer Corsair ut kretsar som klarar högre frekvenser. När man tillverkar kretsar är det alltid några som klarar högre frekvenser än de andra. Förutom detta så skall spänningen höjas, minnesinställningarna sänkas osv (överklockning). I vanlig ordning så är det ett försäljningsknep och en specifikation som endast är giltig på några få moderkort är inte speciellt intressant. För ett system med P965-moderkort garanteras inget alls när det gäller minnena i testet.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)