Office Open XML nedröstad som ISO-standard

Permalänk
Melding Plague

Office Open XML nedröstad som ISO-standard

Vi har tidigare rapporterat om att Svenska Standardinstitutet ogiltigförklarade den svenska omröstningen huruvida formatet Office Open XML skulle bli en ISO-standard. Den internationella ISO-organisationen har nu gjort sin omröstning. Resultatet blev negativt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

74% för ger intrycket att alternativen inte har nån större chans..

Permalänk
Medlem

Med risk för att klassas som en klassis MS-hatare (vilket i allfall delvis är fel):
Yes! Helt rätt. ooxml förtjänar inte att bli en standard och MS förtjänar inte att få igenom det (inte i nuläget iallafall). Hoppas bara att de håller sig till detta beslut till MS gör om och gör rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
74% för ger intrycket att alternativen inte har nån större chans..

74% stämmer ju inte, det var ju bara 53% som var positiva, men 26% var negativa, alltså borde det vara 21% som var någonting annat, men då alltså inte positiva.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om det du säger belga stämmer så är det nog kört för ms eftersom det är rätt långt från 76%-gränsen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Approval requires at least 2/3 (i.e. 66.66 %) of the votes cast by national bodies participating in ISO/IEC JTC 1 to be positive; and no more than 1/4 (i.e. 25 %) of the total number of national body votes cast negative. Neither of these criteria were achieved, with 53 % of votes cast by national bodies participating in ISO/IEC JTC 1 being positive and 26 % of national votes cast being negative.

Redigerande av nyheten anbefalles

Det ser mörkt ut för MS.

Permalänk
Medlem

Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeessssssss! *gör vågen och väsnas*

Men tänk nu Belga och fog på att de återstående 26% inte behöver vara eniga sinsemellan om vilket annat format som skall gälla, så MS har fortfarande bara ett kliv till prispallen.

EDIT: Btw.. är det inte 2/3 som ska vara för? Var fick skribenten 75% ifrån?

EDIT IGEN: Seg man är.. jag skriver för långsamt :cry:

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vilka andra format finns det och varför ska de "vinna"?
Om jag vänder på det, vad är det som är så bra med Microsofts format?

Hehe jag har inte följt med i debatten...

Visa signatur

Yay!

Permalänk

På vilket sätt kommer det påverka om Office Open XML blir en ISO-standard eller ej? För MS kommer väl köra sitt sitt race i vilket fall, och eftersom de är störst så får andra ordbehandlingsprogram rätta sig därefter eller?

Eller kommer användarna t.ex. myndigheter tänka efter före när de sparar filer, och väljer det formatet som är ISO-standard och inte bara det som är default i deras program? (nya office)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
På vilket sätt kommer det påverka om Office Open XML blir en ISO-standard eller ej? För MS kommer väl i vilket fall köra sitt sitt race i vilket fall, och eftersom de är störst så får andra ordbehandlingsprogram rätta sig därefter eller?

Eller kommer användarna t.ex. myndigheter tänka efter före när de sparar filer och väljer det formatet som är ISO-standard och inte bara det som är default i deras program?

Det blir säkert som du verkar befara, ingen orkar fullt ut bry sig och MS kör och alla andra står med tummen i vädret.
But never stop, keep on, fight tha power mon! Själv ska jag fortsätta envisas skicka in mina jobbansökningar i odt-format och kanske någon PDF om jag är snäll.
Hmm.. undrar varför jag inte fått napp ännu

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edholm
Vilka andra format finns det och varför ska de "vinna"?
Om jag vänder på det, vad är det som är så bra med Microsofts format?

Hehe jag har inte följt med i debatten...

ODF är ett, men det har sina brister det med (även om det imo är att föredra).
Problemet med MS ooxml är just att det inte passar sig som standard. Det finns idag inget format som faktiskt har kommit så långt att det förtänar att bli en standard (imo), men det betyder ju inte att man bara bör plocka ett som inte förtjänar det istället.

Det som är bra med ooxml är att det faktiskt är rätt komplett. Problemen är istället att det baserar sig på klassiska "MS-special"-saker vilket någonting som ska bli en standard inte bör göra. Tack vare sådant så finns det ju dessutom en hel del licens-frågor och funderingar kring rättigheter. MS har dock lovat att vara snälla och inte stämma skiten ur en massa annat folk om ooxml blir en standard, men bara under vissa villkor. Villkor som sen är så luddiga och otydliga (eller helt enkelt ospecificerade) att löftet inte är värt ett jota så länge man nu inte tror blint på att ms kommer leka snällt (för första gången någonsin).

Det är liksom klassiskt MS. Det finns garanterat en baktanke, speciellt eftersom de är noga med att lämna dörren öppen för det, och det i sig tycker i allafall jag gör ooxml olämpligt som standard.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hela omröstningen har blivit en äkta cirkus, bl a tycks Malaysias standardorganisation ha trott att de röstade nej, men enligt officiella statistiken röstade de tydligen inte alls. Intressant...

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Avstängd

Va? Bara 26% som röstade NEJ?

Shit, Microsoft har varit och lobbat som fan. Jävla lobby skit.

Helt absurt att de försöker fast-tracka en specifikation på 6000+ sidor.
Den största specifikationen någonsin i ISO's historia, och de försöker fast-tracka den.

Hade de vart någon annan än Microsoft som stod bakom Office Open XML, så hade det _ALDRIG_ gått igenom.

Senaste dagarna, var det ju 20 länder som tidigare stod som observatörer, som helt plötsligt valt att participera, undra vad de röstar? De röstar JA.
Fan vad fult.

Tråkigt att Microsoft orättvist kan få deras grejer att bli standard när de egentligen inte bör bli det. Office Open XML har tagits from förr snabbt, tog endast fram för att ha en egen motsvarighet till OpenDocumentFormat (ODF), och specifikationen är på tok för stor, och innehåller massa brister som gör den olämplig som standard.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Hela omröstningen har blivit en äkta cirkus, bl a tycks Malaysias standardorganisation ha trott att de röstade nej, men enligt officiella statistiken röstade de tydligen inte alls. Intressant...

Källa? Låter mycket intressant, och borde bli föremål för en undersökning i Malaysia. En rejäl muta någonstans kanske?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Suger ju med TVÅ standarder för dokumentformat, hur smart är det liksom? På vilket sätt är det en standard då? För ODF har väl redan gått igenom? Bättre o tvinga microsoft att köra på ODF (vilket de säkert kommer ge blanka fan i för att hålla office dominans, om de nu inte förlorar för många statliga kunder då.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Källa? Låter mycket intressant, och borde bli föremål för en undersökning i Malaysia. En rejäl muta någonstans kanske?
B!

http://www.openmalaysiablog.com/2007/09/ooxml-is-not-ye.html

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Med risk för att klassas som en klassis MS-hatare (vilket i allfall delvis är fel):
Yes! Helt rätt. ooxml förtjänar inte att bli en standard och MS förtjänar inte att få igenom det (inte i nuläget iallafall). Hoppas bara att de håller sig till detta beslut till MS gör om och gör rätt.

74% stämmer ju inte, det var ju bara 53% som var positiva, men 26% var negativa, alltså borde det vara 21% som var någonting annat, men då alltså inte positiva.

Precis, en jävla skillnad på 1 % ifrån och 22% (eller 33% sett till de som röstade.)

Edholm: Fördelen med ett annat format är väl att microsoft får jobba för att anpassa sig istället för att bara kunna utveckla sitt eget vidare och släppa galet stora specar som ingen annan orkar läsa och implementera.

Bud_Bundy: Visst kan microsoft välja att skita i det, men om då vissa regeringar bestämmer sig för att använda det standardiserade formatet så tappar ju microsoft de kunderna, frågan är då vad som svider mest för microsoft, att tappa kunder pga att man vägrar stödja filformatet eller att eventuellt tappa kunder på att folk väljer andra ordbehandlingspaket när de ändå hanterar samma format (pga lägre pris eller bättre gränssnitt.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Precis, en jävla skillnad på 1 % ifrån och 22% (eller 33% sett till de som röstade.)

Faktiskt 13%, de behöver bara 2/3, alltså 66.66%. Får de bara ihop det så räcker det så länge som inte 25% eller mer av de kvarvarande 33.33% röstar nej. Med andra ord om de får ihop 66.66% och sen röstar ~9% blankt (eller nått annat, så länge det inte är nej) så går det igenom.

Men det är fortfarande en stor skillnad på 1% och 13%

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Själv ska jag fortsätta envisas skicka in mina jobbansökningar i odt-format och kanske någon PDF om jag är snäll.
Hmm.. undrar varför jag inte fått napp ännu

Dummaste jag har hört, jag skickar PDF visserligen men ODT? Nåja.. vill man inte att folk skall läsa dem så =P

Belga: Ja, jag såg 2/3 senare, många bud .. ;D

Permalänk

Hehe, en viss skillnad på 66% och 75%.., tankevurpa?

..jag väntar fortfarande på den dagen då det kommer ut nåt från denna "redaktion" som inte innehåller liknande fadäser.
Om nu Sweclockers red. gör detta med flit är det riktigt riktigt listigt, onekligen så engarerar det ju läsarna + att underhållsvärdet är hyfsat högt.

För övrigt så tycker jag att det är rätt att det sket sig för MS, deras metoder gillar jag icke.
..tyvärr så tror jag att de nog kommer krångla igenom det i en eller annan form ändå.

Permalänk
Medlem

Bra att MS fått nobben. Hoppas alla standardiseringsorgan världen över ser över sina rutiner efter Ms framfart. ODF visst har sina brister men FAN vad man föredrar det över MS låsta format. Monkeyboy Ballmer och hans gelikar behöver fatta att det inte är de som bestämmer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan tänka mig att internationella ISO-organisationen också pustar ut något. Deras trovärdighet hängde verkligen på en skör tråd. Nu skulle ju även ett tillfälligt nej i alla fall kunna innebära en markering och om möjligt få MS att ta kritiken till sig och om de så vill försöka få ordning på OOXML. Om OOXML hade gått igenom som standard hade troligen internationella ISO-organisationens rykte varit fördärvat för lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om OOXML hade gått igenom som standard hade troligen internationella ISO-organisationens rykte varit fördärvat för lång tid framöver.

Men SIS då? Fin trovärdighet de har nu. Microsoft behöver tydligen bara knäppa med fingrarna och säga "bend over".

Och enligt IDG lovade Microsoft i sverige ”marknadsbidrag” och ”extra stöd i form av Microsoftresurser” till de företag som anmäler sig och deltar i omröstningen.
http://www.idg.se/2.1085/1.118337

Nu ältar jag nog gamla nyheter, men jag blir så arg på sådana förbannade mafiametoder.

Permalänk

Trökigt att det inte blev en standard. Hoppas bara MS går fullt ut med ODF nu, annars är situationen värre än innan. Men finns ju inte många alternativ då fler och fler kräver standard dok-form.

Hurvida att det inte finns någon standard som är perfekt, det stämmer helt riktigt. En standard är aldrig perfekt ifrån början. Att kräva perfekt standard är det som motverkat samtliga standards som tar byråkrat-tid att genomföra och utveckla, tyvärr. Trångsynt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Va? Bara 26% som röstade NEJ?

Shit, Microsoft har varit och lobbat som fan. Jävla lobby skit.

Helt absurt att de försöker fast-tracka en specifikation på 6000+ sidor.
Den största specifikationen någonsin i ISO's historia, och de försöker fast-tracka den.

Njae, inte behöver dom fast-tracka 6k sidor. Sedan saknar ODF en hel massa i sin dokumentation.

För att få lite rätsida på alla rykten om ooxml är http://ooxmlhoaxes.blogspot.com/ ganska ok. Dock inga helsanningar, som vanligt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Men SIS då? Fin trovärdighet de har nu. Microsoft behöver tydligen bara knäppa med fingrarna och säga "bend over".

Ja inte är läget särskilt förtroendeingivande, men det är väl ändå för tur att den internationella ISO-organisationen inte på samma sätt drogs ner i gruset. Förhoppningsvis kan väl SIS ta intryck av hur processen skötts i andra länder. Visst är det lite pinsamt att en hel del saker i ett land som detta emellanåt fungerar som om det vore en banan-republik. Banan-republiken är död, leve banan-republiken!