Ny brygga för Geforce 8-serien med agp

Permalänk
Melding Plague

Ny brygga för Geforce 8-serien med agp

Flertalet tillverkare har lanserat grafikkort med agp-gränssnitt med Ati-kretsar, bland annat Sapphire och Gecube. Några Nvidia Geforce 8-baserade har inte setts än, men enligt information som publicerats idag är sådana grafikkort på väg.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe. coolt det här ju

Men då jäklar ska man ha en ordentligt överklockad processor om man ska ha något nytta av grafikkortet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Låter som om g80, g92 och g98 är nära släkt då samma brygga utvecklas för dem alla. När kommer g98?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Hehe. coolt det här ju

Men då jäklar ska man ha en ordentligt överklockad processor om man ska ha något nytta av grafikkortet.

de va väll bara 8600 och 8400 kort som skulle konverteras.
till och med en 486 skulle hänga med de där korten

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i den andra tråden om samma sak, de är bra för HTPC och HD-innehåll eftersom de kan avkoda HD-film trots en klen CPU.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

är ju bra för oss som inte uppgraderat till pci-e ännu.. ser fram emot dom här..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Gud så onödigt, fattar inte varför dels moderkortstillverkare ska behöva hållapå att sätta PATA och floppyportar liksom COM och parallel portar.
Och varför hålla på att tillverka nya AGP kort idag, låt nu dessa pensionärer vila i frid istället

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hmm hur mkt "stret" kan AGP porten levrera då? Om det är mindre än PCIE porten lär vi få se 3st PCIE kontaker eller 2 st + 1 st Molex eller 1st pinnars + 1st 6 pinnars

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ge mig starkare APG-kort då man inte har råd att köpa nytt moderkort, processor, minnen etc..

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk

Om korten blev billiga, dvs under 1000lappen, så tror jag de skulle kunna säljas rätt så bra ändå. Men jag tror priset kommer bli högre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Gud så onödigt, fattar inte varför dels moderkortstillverkare ska behöva hållapå att sätta PATA och floppyportar liksom COM och parallel portar.
Och varför hålla på att tillverka nya AGP kort idag, låt nu dessa pensionärer vila i frid istället

COM och parallellporten är lika mycket pensionärer som pci-e porten, för det finns ju integrerade grafikkort idag och då behövs det väl inget externt?
Men för användare som gör mer än att surfa på datorn så gör det inte det, likaså är USB bra till viss kringutrustning till datorn. (t.ex. skrivare) Men annars ofta en dålig port att arbeta med. Onödigt krånglig och kräver extra hårdvara.
Pata är dock utdöende, men de flesta har fortfarande kvar sådana enheter och då säljs det bättre med stöd för dem. Skitsamma om moderkortet blir lite större om man med lätthet kan koppla in en gammal hd.
*edit*
Inom vissa användningsområden håller jag med dig om att de nämnda portarna har blivit utdöda.(skrivare, scanner, 56Kbit modem m.m) Och beroende på vilket grupp användare moderkortstillverkaren riktar sig åt, så fattar de olika beslut.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hmm hur mkt "stret" kan AGP porten levrera då? Om det är mindre än PCIE porten lär vi få se 3st PCIE kontaker eller 2 st + 1 st Molex eller 1st pinnars + 1st 6 pinnars

har inte det exakt i huvudet (finns dessutom flera spec) men vanlig AGP skulle klara 35W och AGP Pro (som aldrig slog igenom stort) skulle klara 50W har jag för mig
jämför med PCI-E's 75W så är det bara 3A på 12V som skiljer... mindre än vad man får ta ur en molex-kontakt
för dessa grafikkort (8600) kan det nog behövas EN molex, vilket inte kommer skrämma eller förvåna någon, X1950Pro för AGP har redan 2 molexar vilket inte medför några större problem

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Om det endast blir 8600 och 8400 korten som släpps till AGP blir det väl ändå inget stort? X1950PRO är ju kraftfullare än ett 8600 kort, så om nu inte 8600 korten för AGP blir billigare än X1950PRO så kommer väll inte så många av dessa kort säljas...

Permalänk
Avstängd

Trevligt för de som har AGP.

Bra att man fortfarande kan köpa nya kort, även om man inte har ett moderkort som stödjer senaste bussen.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Går rakt in i de mindre tätas hjärtan, själv skulle jag aldrig lägga ut pengar på ett agp-kort - lägger jag ut pengar på komponenter ska det vara nya grejer.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Har en hel del folk jag får agera tekniker åt som blir glada av att se detta.

Fan vad nostalgisk jag blev av det kortet på bilden. Hade ett sådant från EVGA innan det paja till gammla maskinen. El tillförseln paja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Gud så onödigt, fattar inte varför dels moderkortstillverkare ska behöva hållapå att sätta PATA och floppyportar liksom COM och parallel portar.
Och varför hålla på att tillverka nya AGP kort idag, låt nu dessa pensionärer vila i frid istället

för det finns andra som anänver sina datorer mer än att spela CS på

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Discokungen

Är det inte lite overkill med såna grafikkort till AGP? Finns det någon processor som inte får korten att flaskhalsa till moderkort som har AGP-plats?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Är det inte lite overkill med såna grafikkort till AGP? Finns det någon processor som inte får korten att flaskhalsa till moderkort som har AGP-plats?

En FX-62 eller en Opteron 185 med lite klock runt 3Ghz så klarar man sig ett tag igen. Men inte är det länge kan klarar sig då. Om Intel har något att hänga i julgranen vet jag inte, tror inte det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

går ju o köra te,x en e6600 elr nåt sånt i ett agp mobo

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Discokungen

Jo, men meningen med det är? Visst, har man inte råd med ett grafikkort när man köper processorn och det så är det väl tänkbart att man använder sitt gamla grafikkort. Men det kan inte vara så stor marknad.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

som jag snart ska göra, köppa ett agp mobo och en e4400 till mit x1950pro agp, och om det komer utt nåt bra graffe till agp senare så kankse jag upgraderar

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo