Fyrkärniga processorer till bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Fyrkärniga processorer till bärbara datorer

Enligt information som publiceras idag skall Intel lansera en fyrkärnig processor till den bärbara marknaden i nästa år. Det skall även komma en Extreme-variant med fyra kärnor som skall ha en cache-storlek på 12 megabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

bra! blir kul med bättre laptops.

Permalänk
Avstängd

Låter dyrt. :-/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

hehe dyrt blir det nog... men själv skulle jag satsa på prestanda på stationär dator.
Bärbar dator är byggd för att vara just "bärbar" så varför in med råprestanda där?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte?
Fast jag håller med dig om vi talar extremfall, förstås... SLI och RAID i "bärbara" är bara löjligt i min åsikt

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tekniken i bärbara kommer ju inte så långt efter att den finns i stationära, så är väl bara narturligt att det blir 4kärniga i bärbara också nästa år.
I stationära så blir ju antagligen 4kärniga mainstrem nästa år, endast dom billigaste buget cpu'erna blir nog dual, kanske...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Bra att utvecklingen går framåt men det kommer nog dröja ett bra tag innan denna processor får ett vettigt pris. Så jag struntar i denna och köper en nu istället. (orka vänta i över 2år på denna, innan priset är ok)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

tdp-värde om 44W är på tok för meget... hade de kunnat behålla samma värde som på de äldre modellerna så ha det kanske varit intressant

Permalänk
Avstängd

Inte en chans att de hamnar i vettiga bärbara, i en jättetjock 20-tummare möjligen.

44 watt lär vi inte se i en macbook pro, i imac däremot.

m0rk: 2.8 GHz C2D Extreme är redan 44 watt tror jag.

Permalänk
Avstängd

Var bara en tidsfråga innan quad-core kom till laptops.

Personligen skulle jag hellre vilja se mer satsningar på strömsnåla processorer.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Vi har ju sett en ökat trend utav bärbara datorer på sistone och experternas prognos är att det kommer att säljas mer bärbara än stationera snart. Så visst är det rätt att satsa på bärbara.
Jag t.ex har bärbar hemma just så att jag kan förlytta mig från olika rum och inte att ta med mig den på tåg eller liknande.
Sen vill jag komma så mycket så möjligt stationers prestanda så visst funkar stora bärbar för mig jätte bra och batt tiden bryr jag mig inte så mycket om.
Sen så tar det mindre plats och är snyggare.
Sen kan det vara kul att ta med sig den på semester när man reser.

Permalänk
Medlem

Hade varit bra om man kunde stänga av kärnor i processorn för att spara ström. Är det möjligt? Jag tänker på att behoven kan variera beroende var man är med datorn och vad man gör med den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Hade varit bra om man kunde stänga av kärnor i processorn för att spara ström. Är det möjligt? Jag tänker på att behoven kan variera beroende var man är med datorn och vad man gör med den.

Jo, det vore intressant.
4 cores när den är kopplad till strömmen, och 1 core när man är ute och reser...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Dom bärbara säljer redan mer än dom stationära läste jag i metro för några dagar sedan.
Kul att processorerna blir kraftigare till dom bärbara men grafikkorten är fortfarande för dåliga för att en bärbar ska kunna användas till speldator.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jo, det vore intressant.
4 cores när den är kopplad till strömmen, och 1 core när man är ute och reser...

Eller att den drar igång fler kärnor om man behöver dem även när den är inkopplad. Man behöver ju inte 4 kärnor direkt om man bara lyssnar på musik och skriver. Det är ju inget som säger att man inte behöver spara ström fastän den är inkopplad.

Btw.. Det hade varit trevligt om det hade blivit vanligare med att klocka ner processorn när datorn är igång..

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Bärbar dator är byggd för att vara just "bärbar" så varför in med råprestanda där? [/B]

Så du menar att vi som jobbar med att designa server plattformar skall åka runt med stationära burkar för att vi ska kunna köra virituella servrar? Nej tack. Synd att det är så långt bort, behöver ny lap nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Personligen skulle jag hellre vilja se mer satsningar på strömsnåla processorer. [/B]

Men snälla, all utveckling för lapps fokuserar ju nästan enbart på strömsnåla proppar. Bra att det kommer alternativ. Det ena behöver absolut inte utesluta det andra. Men en sak är säker. För vanliga kontorsnissar finns redan mer än tillräckligt att välja på i laptop väg. För oss som behöver prestanda är marknaden mer begränsad.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Hmmm i min HP NC6320 (Intel Core Duo T2400) så kan man stänga av dual core och bara köra med en.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Hade varit bra om man kunde stänga av kärnor i processorn för att spara ström. Är det möjligt? Jag tänker på att behoven kan variera beroende var man är med datorn och vad man gör med den.

Mig veterligen har den funktionen funnits rätt länge hos Intel, antagligen hos AMD också.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
[B]Så du menar att vi som jobbar med att designa server plattformar skall åka runt med stationära burkar för att vi ska kunna köra virituella servrar? Nej tack. Synd att det är så långt bort, behöver ny lap nu.

jaha...behöver man åka runt för att designa något. de borde väll gå att simulera? eller du kanske testar plattformar på befintlig utrustning.
Går ju använda "Shuttle" dom väger visserligen mer men kan ha bra mycke mer krut än laptop. priset blir lägre med.
i servermiljöer fins väll i alla fall skärm, och övrig utrustning.
Med lite fantasi kan man ju bygga om en resväska (med hjul) och gära så en dator me skärm och I/O är på den

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
jaha...behöver man åka runt för att designa något. de borde väll gå att simulera? eller du kanske testar plattformar på befintlig utrustning.
Går ju använda "Shuttle" dom väger visserligen mer men kan ha bra mycke mer krut än laptop. priset blir lägre med.
i servermiljöer fins väll i alla fall skärm, och övrig utrustning.
Med lite fantasi kan man ju bygga om en resväska (med hjul) och gära så en dator me skärm och I/O är på den

Nej jag ber om ursäkt. Det finns aboslut inte några scenarion där man behöver prestanda i en bärbar.. Suck, tillbaka till dagis =P

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Vad har folk imot bra bärbara datorer?
Jag själv jobbar i Enköping, men åker hem till Stockholm varje helg.
Nog fan vill jag kunna spela vart jag än befinner mig och det skulle vara bökigt att släppa med mig en stationär på tåget.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Hedersmedlem

vadå tåg har väll 220v ?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv

min laptop i sig blir rejält varm när man spelar på den, så nog vill man ha strömsnålare. denna processor är nog mer för alienware/dell xps ultra Xtreme mega gamerz special ultra platinum gold edition, dvs DTR. en 15.4" laptop kommer nog inte ha en sån här.