AMD förbättrar Linux-drivrutiner?

Permalänk
Melding Plague

AMD förbättrar Linux-drivrutiner?

AMD har inte haft alltför bra drivrutiner till sina Radeon-grafikprocessorer i olika Linux-distributioner. För det mesta har Linux-användare valt Nvidia då dessa har något bättre drivrutiner för Linux-distributioner. AMD har dock i dagarna tillkännagivit att de tänker satsa på Linux-drivrutiner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Mor5ives för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det är något AMD måste göra med tanke på hur deras drivdutiner är i dagsläget. Dessutom ser utvecklingen gå mot att allt fler installerar linux och skulle jag då välja mellan tillverkare som har drivdutiner och inte så är ju valet självklart.

Permalänk
Medlem

Det var då banne mig på tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Det var då banne mig på tiden.

Instämmer!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom fixar drivrutiner till dom äldre korten också så dom inte bara kör till 2000 serien

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokigt
Äntligen!

Word!

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

Äntligen! Det var på tiden.
Så när tänker de göra det?

Undrar om Dell har ett finger med i spelet?

Just nu kör jag på Nvidia vilket jag gjort sedan ett tag, 3 senaste korten var Nvidia. Men börjar AMD med bättre drivrutiner så kan det eventuellt bli ett ATI kort framöver.
Släpper AMD specifikationer och open source drivrutiner, så går jag garanterat över till ATI.

Om inte Nvidia kontrar med att även dem släppa open source drivrutiner och specifikationer så förlorar de mig.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Redan postat detta i forumet men iallafall:
AMD will be providing NDA specifications, an open-source library, and there is a new open-source graphics driver as a result. AMD will continue producing a closed-source proprietary driver; however, they are opening the source-code to a critical library with accompanying GPU specifications for X.Org developers. To get the ball rolling, AMD is also funding the development of a new open-source R500/600 driver.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=826&num=1

De som vill se skillnaden kan kolla här:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=822&num=1
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=823&num=1

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten på länge!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Äntligen! Det var tamejfan på tiden. Det börjar röra sig!

Permalänk
Inaktiv

Är det inte ATI som gör dom (som iofs ägs av AMD)?

Permalänk
Medlem

Det var bra, men dom är lite ute och cyklar, om dom vill få någon marknadsandel så kanske det vore på plats att fixa windows dirvrutinerna först, med tanke att 2900 har kapacitet att köra skiten ur alla nvidias kort, men pga helt värdelösa drivrutiner så blir dom ifrån körda något så massivt

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara att spelindustrin skall vakna och se Linux också.:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Nu fattas bara att spelindustrin skall vakna och se Linux också.:)

Om dom överger DirectX och skriver spelen till OpenGL så ska det nog gå bra att spela även i Linux det lilla jag vet. M$ lär isf inte stillasittande se på för idag är ju ända anledningen att köra Vista DirectX 10 stödet och om spel skrivs till OpenGL så försvinner väl den anledningen att köra Vista och M$ vinst sjunker = inte så glada aktieägare = M$ gör allt för att förhindra det med mer eller mindre lagliga medel.

Permalänk

Bra! Men pinsamt o andra sidan om man tänker efter att ATI själva när de var sitt eget företag inte kunnat klura ut att det fanns en potentuellt markand.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag inte kör Ubuntu är just att man måste patcha om eller köra någon form av emulering av spelen...

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Jag citerar Gert Fylking: "Äntligen!"

Ser fram emot att skaffa mitt första ati-kort sedan rage pro 3D. Nvidias linuxdrivisar är bra men faktumet att de varit stängda har alltid varit lite smolk i min öppna såsbägare.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

Trevligt att ATi gått från att ha varit sämst till bäst
blir nog ett ati kort till ubuntu datorn snart

Permalänk
Medlem

Det var ingen dålig drivrutin! nära på 100% prestandaökning för R5xx i D3 och HD2900XT rekomenderas faktiskt över Nvidias highend kort!
"Thanks to the new driver, the Radeon HD 2900XT 512MB offers the best price/performance ratio of any high-end graphics card under Linux"

Open Source drivrutiner gör inte saken sämre. Till sist har vi också fått det svart på vitt: AMD's köp av ATI förde med sig bra saker.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Skulle gäran se drivrtiner till mit X1950Pro kort helt underbar nyhet detta! Håller även med om att spelindustrin borde vakna till lite och upptäcka Linux med.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt.
Börjar närma sig dags för att emigrera helt och hållet snart.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag har avaktat med min Linux maskin PGA detta. Vill hellre köra Radeon X1650PRO än ett Geforce FX5200 på min Linuxburk så jag hoppas verkligen ATI håller vad de lovar.

Permalänk
Inaktiv

Känns som en tidigare påtryckning från Dell kan ha lite med detta att göra; inget fel i att det sätts lite fart.

Permalänk
Medlem

när detta släpps säger jag bye bye windows:D bästa nyheten på länge:D

Visa signatur

§1. Aldrig jag som börjar att har fel eller gjort något fel. §2 Skulle det mot förmodan vara så se §1

Permalänk
Inaktiv

låter bra det, fortsätt såhär

Permalänk

Det viktiga IMHO är inte huruvida ATI förbättrar sina drivrutiner, utan att de släpper dokumentation så att vi kan tillverka våra egna drivrutiner (för alla system, såväl BSD som Linux och Solaris).

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Kalasbra ju!

Äntligen kan jag slippa sitta i Windows för att spela med behållning.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv

mmmh jag vill ha andra drivrutiner än CCC, tex så ger omega drivers mycket bättre fps i openGL med laptop i sig.