Permalänk
Medlem

Varför skall man "Bränna in" CPU:en?

Ungefär som att köra in en motor eller?

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Nej, i en motor har du rörliga delar som måste slitas in i varandra innan du kan belasta motorn fullt ut. I en CPU finns det inga rörliga delar och du kan belasta den till 100% direkt.

Däremot finns det de som påstår att en CPU kan klockas högre om den blir ordentligt inbrännd.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara kylpastan som ska brännas in? Såvitt jag vet presterar kylpasta som bäst efter ungefär 200timmars användning och det kan då röra sig om upp till 3-5C i minskad temp.

Permalänk
Avstängd

jag har försökt att bränna in min cpu nu i ett år, Och den fula fan vill inte ännu clockas till 3.5ghz. Men jag ska testa med ett annat mobo innan jag skrotar sockel 939 å gär över till Am2 eller Intel c2D

Permalänk

Har aldrig hört att man skulle få bättre prestanda av en "inbränd" CPU.

Däremot har jag hört en del som säger att man kan bränna in minnen. (dock har jag inte sett några bevis för att det fungerar)

Kylpasta kan man däremot "bränna in", de flesta kylpastor fungerar inte optimalt förrän efter ett antal timmars användning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har också hört att man ska kunna klocka högre på lägre volt om man bränner in processorn på en högre volt först.
Om detta stämmer eller inte kan jag inte svara på, men jag antar att det inte är omöjligt, när det gäller minnen så är jag ganska säker på att det fungerar.

När jag i början körde med mina OCZ 9200 minnen så kunde jag inte köra minnena i 1150Mhz och på 2.35V, men efter att ha stressat dom med en högre volt och på lägre Hertz så kunde jag så småningom köra dom i utsatt hastighet och volt.

Men hur det nu än är så skulle jag gissa på att det är moderkortet som "bränns" och inte processorn och samma kanske gäller för minnena.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Jag vill också veta varför man ska "bränna in" processorn och även minnet. Finns det ens några rapporter om att det verkligen fungerar?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det fungerar nog bättre att byta moderkort ...

Är det något som bränns tror jag som Schattiz att det är just moderkortet, det har mängder av komponenter som påverkas av värme/tid. Det är inte omöjligt att den processen i vissa lägen kan ge högre frekvenser, i andra lägen kan den som vi vet ge driftstopp.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Att man får några som helst fördelar med att "bränna in" processor är totalt nonsens...

Permalänk
Medlem

fan min pasta fungerar sämre ju längre jag har samma pasta på..alltid bäst i början :S

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Avstängd

Var har du hört talas om att man skall bränna in processorn?
Det låter ju lite märkligt!

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Hedersmedlem

Jag testade att sänka min vcore ett snäpp häromdagen, och den var stabil i drygt en timma i orthos, har inte hunnit köra mer än!
Innan failade den efter några minuter på denna volten, vet inte vad som är "fel", men jag klagar inte!

Permalänk
Medlem

det fungerar !!! jag har själv brännt in flera processorer o minnen och dom går att klocka högre och även ha samma hastighet med mindre volt sen efter inbränning.. så det är ingen myt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
jag har försökt att bränna in min cpu nu i ett år, Och den fula fan vill inte ännu clockas till 3.5ghz. Men jag ska testa med ett annat mobo innan jag skrotar sockel 939 å gär över till Am2 eller Intel c2D

ditt mobo är nog det bästa överklockar kortet för socket 939.
http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589&p=12

kolla bilderna högsta stock klocken. och bara 8mhz ifrån ettan på max fsb :P.
så du skulle nog abra slösa pengar med att testa ett annat

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
det fungerar !!! jag har själv brännt in flera processorer o minnen och dom går att klocka högre och även ha samma hastighet med mindre volt sen efter inbränning.. så det är ingen myt

Det är en myt, ingen tvekan.

Hur svårt är det att "inte bränna in" en CPU egentligen?
Det måste användas och om den klockar bättre eller sämre efter "inbränningen" är bara skitsnack -.-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
ditt mobo är nog det bästa överklockar kortet för socket 939.
http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589&p=12

kolla bilderna högsta stock klocken. och bara 8mhz ifrån ettan på max fsb :P.
så du skulle nog abra slösa pengar med att testa ett annat

jag har inte 9 eller 12X multi utav 14X multiplikater ;). Mitt MSI jag hade innan gjorde likadant som mitt mobo ja har nu. Typ den vill inte boota osv över en viss fsb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
jag har inte 9 eller 12X multi utav 14X multiplikater ;). Mitt MSI jag hade innan gjorde likadant som mitt mobo ja har nu. Typ den vill inte boota osv över en viss fsb.

Om du försökt med flera olika moderkort och inte får processorn högre, så verkar det som om den processorn inte orkar högre (än den högst respektabla klocken på 3,2GHz).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hur kan du ha 14x på en låst processor?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ingen myt alls. Jag vet inte vad som händer med processorn eller minnena fysiskt, men det går att klocka högre efter en inbränning.

Alla har väll hört talas om de väl omtalade BH-5 chippet... Där gick minnena mycket bättre efter inbränning.

Har brännt in ett par sånna minnen gick från att först få artifakter på 200mhz 2-2-2-5 till att sen gå stabilt på 275mhz 2-2-2-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det är en myt, ingen tvekan.

Hur svårt är det att "inte bränna in" en CPU egentligen?
Det måste användas och om den klockar bättre eller sämre efter "inbränningen" är bara skitsnack -.-

jag har hållt på mer med överklockning än du så jag vet vad jag talar om.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jag har hållt på mer med överklockning än du så jag vet vad jag talar om.

Jaha, som om det skulle spela någon som helst roll hur LÄNGE man har överklockat för att svara på just denna fråga?

Du måste ha väldigt svårt för inlärning om du använder inlärningstiden som förklaring, eller har jag fel?

Ja, eller också... inte -.-
Visst, det har funnits komponenter som mått bra av att "brännas in" men herregud, vi lever på 2000-talet! Det finns inte längre...

Permalänk
Avstängd

Hur går man tillväga för att bränna in CPU, minne?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g1sk3n
Hur går man tillväga för att bränna in CPU, minne?

- Det kan vara svårt att göra något som varken går att göra eller över huvudet taget gör någon som helst effekt...

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket åsikter här tycker jag. Men jag står fast vid både min och PytonOrms åsikt, det GÖR skillnad att bränna in sin hårdvara.

Dessutom så ligger det något i det som PytonOrm säger, han har hållt på med det länge och har alltså rätt mycket erfarenhet inom ämnet, sluta att komma med tomma argument om saker ni inte har en aning om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jaha, som om det skulle spela någon som helst roll hur LÄNGE man har överklockat för att svara på just denna fråga?

Du måste ha väldigt svårt för inlärning om du använder inlärningstiden som förklaring, eller har jag fel?

Ja, eller också... inte -.-
Visst, det har funnits komponenter som mått bra av att "brännas in" men herregud, vi lever på 2000-talet! Det finns inte längre...

haha ja vi lever på 2000-talet. betyder det att man fortfarande inte behöver köra in motorer osv? Jag tror lite på inbränning. det finns folk som visat att det funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jag har hållt på mer med överklockning än du så jag vet vad jag talar om.

I mina ögon så menar du att det "jag" skriver är lag.....Fjant!!!!

För det andra så vet du knappast om den du skriver till har sämre erfarenhet, eller har du kartlagt alla som skriver på detta forum...;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
I mina ögon så menar du att det "jag" skriver är lag.....Fjant!!!!

För det andra så vet du knappast om den du skriver till har sämre erfarenhet, eller har du kartlagt alla som skriver på detta forum...;)

Nej han kan inte veta hur bra alla är men han är mycket bra själv på att överklocka http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=69783...

Permalänk
Medlem

nog skit snack bakom ryggen på mig !!! nu återgår vi till topic tycker jag och vi ska vara trevliga eller ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
I mina ögon så menar du att det "jag" skriver är lag.....Fjant!!!!

För det andra så vet du knappast om den du skriver till har sämre erfarenhet, eller har du kartlagt alla som skriver på detta forum...;)

Registrerad Mars 2007. Du vet ingenting om pytonOrm. Yttra dig inte över något som du inte har någon aning om!

Och gud vad det finns bullshitare i den här tråden! Inbränning som koncept fungerar! Har bränt 10-tal BH5/BH6-minnen som överklockar riktigt bra efter att processen är klar: 2-2-2-5 @ 255MHz (och nej, den höga hastigheten gick inte innan!). För att vända på steken, hur vet ni att inbränning inte fungerar? Har ni överhuvudtaget testat innan ni kommer med slutsats?