Permalänk
Melding Plague

Intervju med Mycom

Återförsäljaren Mycom har funnits sedan 1995 men har haft det tufft de senaste åren. För en tid sedan gick butiken på Sveavägen i Stockholm i konkurs. Nyligen har de åter öppnat sin webbplats. För att ta reda på mer tog vi kontakt med Thomas Treitler som är vd på företaget.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lycka till gubbar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

Någon som inte är insatt, vad är mycom för bolag eftersom de får sådan fin gratisreklam (om den nu är gratis)? Har dom varit stora? E dom bra? osv osv.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Tja, en gång var de ett begrepp i "bygga själv"-världen, om man bodde i Stockholm.

Detta tack vare sitt centrala läge i på den tiden Pub-huset vid Hötorget, men också sitt för tiden ovanligt stora sortiment och snabbheten med att ta hem nya produkter i stället för att försöka kränga hyllvärmarna innan man tog hem nytt. Det hjälpte säkert också att det inte fanns så många konkurrenter på den tiden, och att Internet ännu var ganska omoget.

Sen dess har det hänt en hel del, men visst klingar varumärket fortfarande för en del så det är nog klokt att inte hitta på ett helt nytt namn

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag tror att det började gå absolut värst för dem när webhallen flyttade in som butik precis bredvid med ofta bättre priser.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Precis man tyckte lite synd om mycom när det var 1-2 personer innen i deras butik och fullsmockat hos webhallen. Jag har handlat ett nätagg en gång i deras butik, men då var det bara för att webhallen inte hade det inne för tillfället och jag behövde det snabbt så då betalade jag 50 kr extra hos mycom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Precis man tyckte lite synd om mycom när det var 1-2 personer innen i deras butik och fullsmockat hos webhallen. Jag har handlat ett nätagg en gång i deras butik, men då var det bara för att webhallen inte hade det inne för tillfället och jag behövde det snabbt så då betalade jag 50 kr extra hos mycom.

Jo, det var ju lite så.
Fast det är klart att man handlar där det är billigast om man kan välja.
Undrar hur mycom's strategi för att få många kunder ser ut nu, prissättning är ett sätt som ofta går hem.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag gillade Mycom skarpt förut. De hade grejer inne och det var rakt på sak. På senare tid har det varit riktigt dött måste jag säga. Det tidigaste minnet jag har av ett köp av hårdvara, gjorde jag på Mycom i PUB. Tror det var en 28gb disk till priset av 2200kr. Ingen aning om när det var. Men jag vad glad över min stora hårddisk!

Det var tider det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag har också handlat en hel del på Mycom (och Skribo Font innan de la ner). Men det är en hård marknad, många aktörer och internethandel gör det tufft.

Permalänk
Musikälskare

Faktiskt aldrig hört talas om företaget, lycka till iaf

Ska ta mig en titt sen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Var det inte Mycom som ploppade upp under Amiga tiden när Syscom försvann eller rör jag bara ihop det nu?
Kanske var Comsys t.o.m minns att det var samma logotyper o sådant fast man bytt plats på bokstäverna.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

jag brukade köpa på mycom för att kön i webhallen alltid var 999999999 nr före medan man nästan inte behövde vänta något på mycom, dessutom var priserna bara marginellt större på mycom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag kommer aldrig glömma min tid på Mycom. Otroligt trevliga kollegor och man träffade många intressanta människor.

Som sagt, lycka till i framtiden, ni har mitt stöd

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Lite nostalgi ,köpte min första dator av dom.

Jag bor i Göteborg , så synd att man inte kan köpa direkt från lagret.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Någon som inte är insatt, vad är mycom för bolag eftersom de får sådan fin gratisreklam (om den nu är gratis)? Har dom varit stora? E dom bra? osv osv.

hehe precis .. fin "gratis"*host*reklam*host*.

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Var det inte Mycom som ploppade upp under Amiga tiden när Syscom försvann eller rör jag bara ihop det nu?

Som jag förstår det så blev Syscom -> Mematex (numera On1call). Jag köpte också en del Amigaprylar på Syscom.

Permalänk
Medlem

Och jag som har bott i Malmö i hela mitt liv och aldrig någonsin kommit i kontakt med Mycom eller ens hört talas om dom, varför ska jag bry mig?

Har svårt att tänka mig att Sweclockers ligger i startgroparna för att berätta historien om tex den mycket omtyckta Malmöbutiken DMS uppgång och fall, eller? Nä, tänkte väl det för ni har aldrig hört talas om butiken och då finns/fanns den ju inte.

Trist att se en stockholmsredaktion ännu en gång peta och stirra sig i naveln och tro att hela Sverige bryr sig. Jag hade kunnat acceptera den här "nyheten" som en liten notis bland alla andra men det är allt. Herregud, nåt företagsnamn har återuppstått under nya ägare! Även Sweclockers måste väl fatta hur ointressant detta egentligen är?! Förtjänade "nyheten" verkligen VÄRLDSKRIGSRUBRIKEN på egna meriter?

*****
EDIT: I sista stycket är ordet "Stockholmare" utbytt mot frasen "en stockholmsredaktion". Det speglar bättre det budskap jag försökte framföra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andii
Och jag som har bott i Malmö i hela mitt liv och aldrig någonsin kommit i kontakt med Mycom eller ens hört talas om dom, varför ska jag bry mig?

Har svårt att tänka mig att Sweclockers ligger i startgroparna för att berätta historien om tex den mycket omtyckta Malmöbutiken DMS uppgång och fall, eller? Nä, tänkte väl det för ni har aldrig hört talas om butiken och då finns/fanns den ju inte.

Trist att se Stockholmarna ännu en gång peta och stirra sig i naveln och tro att hela Sverige bryr sig. Jag hade kunnat acceptera den här "nyheten" som en liten notis bland alla andra men det är allt. Herregud, nåt företagsnamn har återuppstått under nya ägare! Även Sweclockers måste väl fatta hur ointressant detta egentligen är?! Förtjänade "nyheten" verkligen VÄRLDSKRIGSRUBRIKEN på egna meriter?

Ord på det!

Visa signatur

Servicetekniker och säljare i branschen :: More well known as muZze

Permalänk
Avstängd

Mycket bra reklam för dem, då jag (och säkert många andra) aldrig hört namnet...

konstigt dock att de inte har någon interjuv med Sveriges elajtaste affär, microstore var ju fan cult här innan lokala butiken lades ner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andii
Och jag som har bott i Malmö i hela mitt liv och aldrig någonsin kommit i kontakt med Mycom eller ens hört talas om dom, varför ska jag bry mig?

Har svårt att tänka mig att Sweclockers ligger i startgroparna för att berätta historien om tex den mycket omtyckta Malmöbutiken DMS uppgång och fall, eller? Nä, tänkte väl det för ni har aldrig hört talas om butiken och då finns/fanns den ju inte.

Trist att se Stockholmarna ännu en gång peta och stirra sig i naveln och tro att hela Sverige bryr sig. Jag hade kunnat acceptera den här "nyheten" som en liten notis bland alla andra men det är allt. Herregud, nåt företagsnamn har återuppstått under nya ägare! Även Sweclockers måste väl fatta hur ointressant detta egentligen är?! Förtjänade "nyheten" verkligen VÄRLDSKRIGSRUBRIKEN på egna meriter?

Håller med, en butik som var lokal där de bor ska ha en interjuv, men de på andra orter skiter man i även då det är flertalet gånger grymmare.

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Inaktiv

mycom va bra, handlade mycket där, sen började de lägga upp massa produkter på sin sida som de aldrig hade på lager (o aldrig dök upp heller), lite som dagens webhallen... varför listar de massa skitprodukter som de ändå inte har inne, hur svårt är det att lagra några Bluetooth-headsets lixom, O alla skit-lcdtvn webhallen har på listorna som har sjuka priser? Fortsätter de såhär och om Mycom skärper sig så ska vi se att Mycom gör "en Intel" och tar över tronen från Webhallen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andii
Och jag som har bott i Malmö i hela mitt liv och aldrig någonsin kommit i kontakt med Mycom eller ens hört talas om dom, varför ska jag bry mig?

Har svårt att tänka mig att Sweclockers ligger i startgroparna för att berätta historien om tex den mycket omtyckta Malmöbutiken DMS uppgång och fall, eller? Nä, tänkte väl det för ni har aldrig hört talas om butiken och då finns/fanns den ju inte.

Trist att se Stockholmarna ännu en gång peta och stirra sig i naveln och tro att hela Sverige bryr sig. Jag hade kunnat acceptera den här "nyheten" som en liten notis bland alla andra men det är allt. Herregud, nåt företagsnamn har återuppstått under nya ägare! Även Sweclockers måste väl fatta hur ointressant detta egentligen är?! Förtjänade "nyheten" verkligen VÄRLDSKRIGSRUBRIKEN på egna meriter?

Sen har man ju alltid det egna valet att helt ignorera en artikel/intervju som man finner ointressant. Jag brukar inte läsa de nyheter som handlar om t.ex digitalkameror.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andii
Och jag som har bott i Malmö i hela mitt liv och aldrig någonsin kommit i kontakt med Mycom eller ens hört talas om dom, varför ska jag bry mig?

Har svårt att tänka mig att Sweclockers ligger i startgroparna för att berätta historien om tex den mycket omtyckta Malmöbutiken DMS uppgång och fall, eller? Nä, tänkte väl det för ni har aldrig hört talas om butiken och då finns/fanns den ju inte.

Trist att se Stockholmarna ännu en gång peta och stirra sig i naveln och tro att hela Sverige bryr sig. Jag hade kunnat acceptera den här "nyheten" som en liten notis bland alla andra men det är allt. Herregud, nåt företagsnamn har återuppstått under nya ägare! Även Sweclockers måste väl fatta hur ointressant detta egentligen är?! Förtjänade "nyheten" verkligen VÄRLDSKRIGSRUBRIKEN på egna meriter?

Sorgligt vad förutfattade meningar folk kan ha - men poängen håller jag med om. Särskilt som deras logga pryder framsidan nu. Särskilt informationsrik var väl inte intervjun, inte för att jag tycker jag saknar nåt. Hade räckt med en vanlig nyhet IMHO (mycom är/var inte direkt små och att de uppstååt tycker jag har visst nyhetsvärde, oavsett var i lander den en gång låg ).

Ang. mycom så är det alltid bra med konkurrens men är tuffare klimat på webben än i en butik i centrala sthlm (även om webbhallen nog gjorde det så tufft det kan bli) så hoppas de tagit lärdom av deras misstag.

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra för mycom. Hände väl att man var där någon gång då det var lång kö på webhallen eller att webhallen inte hade varan inne..

Däremot tycker jag att deras sida suger då den är lika värdelös som dataparadisets sida.

Hoppas ni tar åt er kritiken (mycom)

Mvh
Sebbe

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om det tidigare tror jag:/ Men Captech brukade jag köpa prylar ifrån tidigare iaf:) Inte billigaste distrubitörerna kanske men de är bra.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Alla nyheter är bra nyheter, ser hellre att Sweclockers har större omsättning på framsidan än att se ut som huvudsidorna för xbitlabs (uppdatering ~en gång i veckan) eller xtremesystems (uppdateras så sällan att jag satt själva forumet som bokmärke).

Skulle inte ha någonting emot att sweclockers körde fler intervjuer med företagare, gärna i kombination med större datormässor. Det bästa vore om intervjun var med någon utvecklare eller tillverkare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andii
Och jag som har bott i Malmö i hela mitt liv och aldrig någonsin kommit i kontakt med Mycom eller ens hört talas om dom, varför ska jag bry mig?

Har svårt att tänka mig att Sweclockers ligger i startgroparna för att berätta historien om tex den mycket omtyckta Malmöbutiken DMS uppgång och fall, eller? Nä, tänkte väl det för ni har aldrig hört talas om butiken och då finns/fanns den ju inte.

Trist att se en stockholmsredaktion ännu en gång peta och stirra sig i naveln och tro att hela Sverige bryr sig. Jag hade kunnat acceptera den här "nyheten" som en liten notis bland alla andra men det är allt. Herregud, nåt företagsnamn har återuppstått under nya ägare! Även Sweclockers måste väl fatta hur ointressant detta egentligen är?! Förtjänade "nyheten" verkligen VÄRLDSKRIGSRUBRIKEN på egna meriter?

*****
EDIT: I sista stycket är ordet "Stockholmare" utbytt mot frasen "en stockholmsredaktion". Det speglar bättre det budskap jag försökte framföra.

men en stor andel av sveriges befolkning bor i sthlm. därför påverkar detta besked många, särskilt hos swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andii
Och jag som har bott i Malmö i hela mitt liv och aldrig någonsin kommit i kontakt med Mycom eller ens hört talas om dom, varför ska jag bry mig?

Har svårt att tänka mig att Sweclockers ligger i startgroparna för att berätta historien om tex den mycket omtyckta Malmöbutiken DMS uppgång och fall, eller? Nä, tänkte väl det för ni har aldrig hört talas om butiken och då finns/fanns den ju inte.

Trist att se en stockholmsredaktion ännu en gång peta och stirra sig i naveln och tro att hela Sverige bryr sig. Jag hade kunnat acceptera den här "nyheten" som en liten notis bland alla andra men det är allt. Herregud, nåt företagsnamn har återuppstått under nya ägare! Även Sweclockers måste väl fatta hur ointressant detta egentligen är?! Förtjänade "nyheten" verkligen VÄRLDSKRIGSRUBRIKEN på egna meriter?

*****
EDIT: I sista stycket är ordet "Stockholmare" utbytt mot frasen "en stockholmsredaktion". Det speglar bättre det budskap jag försökte framföra.

De lanserar en ny webbutik, och en sådan är inte direkt riktad enbart mot Stockholm? Eller har jag fel?

Visa signatur

Nah .. I wount do that .

Permalänk
Medlem

Tror att anledningen till att detta blir en "stor" nyhet på Sweclockers är för att det för en gångs skull är Sweclockers.com egna reportage.
Vanligtvis är alla nyheterna bara saxxat från diverse andra sidor med en kort sammanfattning, men denna är det Swec själv som fått leka reporter

Gratisreklam eller ej så är det kul att se lite mer eget material ifrån Sweclockers, mer sånt tar vi gärna även om det är produktrecensionerna som fortfarande bör va prioritet #1.

Permalänk
Medlem

Men om det hade varit ett reportage om ett företag som haft en butik i GBG eller Malmö så hade det vart ok? Skärp er för fan och sök hjälp för era uppenbara mindrevärdeskomplex jämtemot Stockholm.

Som Password och Ph0ny sa, alla nyheter på Swec är bra nyheter och nyheten är om att webbutiken öppnat igen. Jag ser gärna fler egna reportage/intervjuer med butiker och postorderföretag oavsett vart de ligger i vårt avlånga land.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ph0ny
De lanserar en ny webbutik, och en sådan är inte direkt riktad enbart mot Stockholm? Eller har jag fel?

Ja, webbutiken är inriktad på hela Sverige! Så det är ju knappast något "lokalt" som en del verkar tro, det är endast en webshop utan fysisk butik som det en gång i tiden var.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller