Intel 45-nanometer massproduceras om 45 dagar?

Permalänk
Melding Plague

Intel 45-nanometer massproduceras om 45 dagar?

Enligt den Intel-anställda Nick Knupffers blogg skall Intel börja att massproducera processorer med en 45 nanometers tillverkningsteknik om 45 dagar. Detta skall se i den nya fabriken "fab 32".

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel ligger på som vanligt.. AMD får nog ta tummen ur häcken och få ut Phenom medans någon fortfarande vill ha dem

Permalänk
Medlem

Hoppas konsumentprollarna kommer nästa år iaf, börjar bli dags att uppgradera datorn

Permalänk
Medlem

Här kommer AMD killern.

Permalänk
Medlem

tror inte penryn blir mer än 5-10% bättre än conroe. Men bättre å mer klockvänlig bör dom bli

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Håller med hockexx. Klocka grymt det lär den troligen göra. Undrar när atomer sätter P och vad tillverkarna hittar på då.

Permalänk
Medlem

Sånn ska jag lätt upgradera med senare

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Japp, nu har E6600 gjort sitt ^^ blir väll dax då o köpa något i samma pris/prestanda

Hail E6600!

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Japp dock är e6600 väldigt bra processor

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

Kommer de va Quad Core och ha ett bra pris runt 2000 - 3000 kr lr ?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Inaktiv

hurra för billigare datorkomponenter!

Permalänk

Säger Moore att High-k är stort så är de väl stort antar jag, trodde fortfarande att kisel hade vissa fördelar. Med tanke på att den stora delen av industrin är anpassad till det. Blir det inte ganska stora renoveringar av fabriker om man funderar på att byta helt och hållet?

45 nm låter ju dock extremt tilltalande, hoppas bara AMD hänger på det och high-k om det nu fonkar å de snaraste.

Permalänk
Avstängd

Ja intel har inte legat på latsidan och pillat rövskägg! hoppas amd vaknar nån gång!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Blir jätta bra ifall dom släpper dessa till laptop tidigt spec för lite äldre laptop så man kan byta ut sin core 2 duo

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Håller med hockexx. Klocka grymt det lär den troligen göra. Undrar när atomer sätter P och vad tillverkarna hittar på då.

Då blir datorerna ännu en gång 5*5 meter stora:)

Permalänk
Medlem

Ser skapligt trevligt ut. Som sagt så lär inte prestandaökningen bli så enorm. Men med lite överklockning så kan den nog öka, beroende på _hur_ överklockningsbara processorerna är. :] Kanske blir ett inköp trots allt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv

power consumption och pris kommer bli lägre på dessa vilket är enormt bra.

Permalänk
Medlem

Det man kan hoppas på är att tillverkare släpper specialversioner som använder tex SSE4. Då skulle vi få mkt bättre prestande med dessa nya prollar.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Det man kan hoppas på är att tillverkare släpper specialversioner som använder tex SSE4. Då skulle vi få mkt bättre prestande med dessa nya prollar.

DiVX och XviD verktyg?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Håller med hockexx. Klocka grymt det lär den troligen göra. Undrar när atomer sätter P och vad tillverkarna hittar på då.

finns nya typer av proppar som är i tidiga utvecklingsstadierna, tex foton-processorer som blir rejält mycket snabbare (ljusets hasighet är snabbare än elektroner) än dagens. och kolprocessorer etc kvantprocessorer.

Permalänk

Jag hoppas innerligt att Wolfdale/Kentsfield släpps innan årskiftet, vill egentligen köpa en Q6600/G0 men eftersom jag sysslar mycket med encoding och videoredigering känns SSE4 väldigt frestande. Ibland är valmöjligheter så otrevliga.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Avstängd

45nmm, vad trevligt fett!

http://en.wikipedia.org/wiki/High-k_dielectric

Bra med mindre strömförbrukning.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

SÅ t.ex datorbutiken kommer inte sälja processorerna iår?
... Men dom kommer sälja serverprocessorerna typen iår eller?
fattar nada... explain please.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
tror inte penryn blir mer än 5-10% bättre än conroe. Men bättre å mer klockvänlig bör dom bli

´

Skulle inte Penryn vara ca 40% snabbare på samma klockfrekvens i vissa applikationer/spel på grund av SSE4? Och att de dessutom kommer har en högre klockfrekvens än vad Conroe har idag? Vilket i så fall borde ge ett väldigt bra lyft.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Detta är exakt vad jag har suttit och längtat efter hoppas bara att AMD kan fån ut sina prollar mes så kan men se hur prestanda/pris och hur clockningen är

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Avstängd

AMD säger att de kommer ifatt med processövergångarna, men jag ser inte det.
Deras 65nm har ännu inte kommit igång ju. Jag tycker inte att släppa budgetmodeller på 65nm räknas som att de kommit särkillt långt.
Sedan licenserar AMD tekniker som skulle ge massiva frekvensförbättringar, de licenserar z-ram och liknande, men de implementerar aldrig grejerna.
Varför går allt så långsamt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD säger att de kommer ifatt med processövergångarna, men jag ser inte det.
Deras 65nm har ännu inte kommit igång ju. Jag tycker inte att släppa budgetmodeller på 65nm räknas som att de kommit särkillt långt.
Sedan licenserar AMD tekniker som skulle ge massiva frekvensförbättringar, de licenserar z-ram och liknande, men de implementerar aldrig grejerna.
Varför går allt så långsamt?

Pengar skulle mitt rent spontana svar vara... efter köpet av ATI och sen fler kvartal av förluster så börjar kassan att sina.....

Alternativ två skulle vara att AMD har större problem med processövergången till 65nm än vad de faktiskt medger.