AMD lägger ner Fasn8?

Permalänk
Melding Plague

AMD lägger ner Fasn8?

För ett litet tag sedan visade AMD upp den kommande Fasn8-plattformen (uttalas fascinate), men nu verkar det som att företaget tänker strunta i att lansera den entusiastinriktade super-plattformen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Man får väl se vad som händer. Skall de bli 2 processorer samt 2 eller 4 grafikkort så lär AMD ha nått att köra över allt i spel med. Hade vart kul å se vad de skulle prestera isf.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Precis som jag skrev.

Aja, move on.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Man får väl se vad som händer. Skall de bli 2 processorer samt 2 eller 4 grafikkort så lär AMD ha nått att köra över allt i spel med. Hade vart kul å se vad de skulle prestera isf.

mmm tycker jag med. det är nog dom begränsade framgångarna med "quadfather" skulle jag tro.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd

Fasn8? Vilket dumt namn. Har aldrig hört det förrut.

Korkat projekt, ingen skulle köpa 2x processorer och 4x grafikkort. Speciellt inte nu när processorer får fler och fler cores.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Fasn8? Vilket dumt namn. Har aldrig hört det förrut.

Korkat projekt, ingen skulle köpa 2x processorer och 4x grafikkort. Speciellt inte nu när processorer får fler och fler cores.

Jag tror nog att vi tryggt kan utgå i från att det alltid kommer att finnas folk som är mer än villiga att betala mer än nödvändigt för häftiga saker.
Att det sen inte kommer att tilltala den stora massan är en annan sak (eller snarare att den stora massan inte har råd med det).

Jag skulle själv exempelvis gärna köpa mig en koenigsegg bara ekonomin till det fanns, men nu gör den inte det så jag får nöja mig med att åka v70 istället. Inte för att jag på några som helst sett har behov av en koenigsegg men det skulle ju vara kul att ha.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

"lite mindre biffigare" bordet väl vara "lite mindre biffiga"?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

det känns ju ganska onödigt att lansera något sådant, man kan ju plocka ihop det själv om man vill... hade det varit några speciella tweaks eller nåt, då hade det ju varit en annan femma. Det kan ju vara så att de tänkte göra några speciella saker med det först men resultatet blev inte så bra som de väntatade sig och då kände de att hela projektet blev meningslöst

Permalänk
Medlem

< off topic >
fascinate skulle jag vilja påstå att det heter och inget annat...
< /off topic >

Permalänk
Medlem

Det va nog ett smart drag att lägga ner det.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
"lite mindre biffigare" bordet väl vara "lite mindre biffiga"?

Att rätta formuleringar när det gäller ett ord som är påhittat.. är intressant.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Fasn också

Permalänk
Medlem

Skulle ju ha varit lite kul att se prestandatester med en sådan plattform, men som sagt, skulle nog vara rätt sällsynt.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Fasn8? Vilket dumt namn. Har aldrig hört det förrut.

Korkat projekt, ingen skulle köpa 2x processorer och 4x grafikkort. Speciellt inte nu när processorer får fler och fler cores.

Tja antaglig var det ju menat att vara 2 x quad alltså 8 cores. tillsammans med 4 grafikkort ær det ju ett riktigt monster.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

Shit vad det skulle dra i ström! Fyra HD 2900XT och två phenom måste ju nästan gå på 1500W.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Tja antaglig var det ju menat att vara 2 x quad alltså 8 cores. tillsammans med 4 grafikkort ær det ju ett riktigt monster.

Det stora problemet är ju att det blir häftigt på pappret och presterar antagligen inte lika häftigt i verkligheten. Vi kommer ju inte få veta det i vilket fall som helst i och för sig. Bara en gissning baserad på historien.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det stora problemet är ju att det blir häftigt på pappret och presterar antagligen inte lika häftigt i verkligheten. Vi kommer ju inte få veta det i vilket fall som helst i och för sig. Bara en gissning baserad på historien.

ett sånt här system om de kommer, kommer det prestera som ett monster i syntetiska tester

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det stora problemet är ju att det blir häftigt på pappret och presterar antagligen inte lika häftigt i verkligheten. Vi kommer ju inte få veta det i vilket fall som helst i och för sig. Bara en gissning baserad på historien.

Jo har aldrig sagt att den skulle prestera som ett monster, bara att den ær ett. Anledningen till inlægget var att uid313 (verkade) missupfattade det hela och trodde det bara var en vanligt smp system (alltså 2 cores totalt)

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Jag tror nog att vi tryggt kan utgå i från att det alltid kommer att finnas folk som är mer än villiga att betala mer än nödvändigt för häftiga saker.
Att det sen inte kommer att tilltala den stora massan är en annan sak (eller snarare att den stora massan inte har råd med det).

Jag skulle själv exempelvis gärna köpa mig en koenigsegg bara ekonomin till det fanns, men nu gör den inte det så jag får nöja mig med att åka v70 istället. Inte för att jag på några som helst sett har behov av en koenigsegg men det skulle ju vara kul att ha.

Låter som du "älskar att äga" eller är det kanske "älskar att drömma". Jag själv är nog den senare varianten. AMD vet nog vad de gör, kommer andra värstingrejer som de tjänar bättre på.

Permalänk
Medlem

Är ju knappast nån lönsamhet med en sådan platform för gamers eller liknande.
8 processorer (2st quads) och 4st grafikkort blir svårt å nyttja utan vettig mjukvara.

Sedan fins ju igäntligen redan tekniken tilgälig i form av server och workstation moderkort.

Vill man ha 2st quad cores så fins det tyan moderkort för ca 5 papp. kanske nåt dyrare än vad dessa kort skulle kostat och propparna kanske blir nåt dyrare med MEN den som vill ha soppas med prestanda litar nog mer på en vettig workstation rigg med tyan moderkort och chip mm framtagna just för detta ändamål och stöd för minnen med ECC/REG för maximal stabilitet.

Fins ju redan nu ganska feta moderkort som har rätt många PCI-E 16X platser. Fixar AMD så crosfire fungerar på alla moderkort där du kan få i mer än ett ATI grafikkort så skulle ju som sagt ett tyan moderkort med 2st opteron socket F quad cores och 2-4 grafikkort bli samma sak som denna plattformen dom planerat. Och med tanke på att den lilla marknad Fasn8 ricktar sig mot så är det nog mer lönsamt för AMD att skita i Fasn8 för dom som vill ha dual quad cores och flera grafikkort köper eller byger sig nog en rigg baserad på server och workstation komponeter. Vist du kan nog inte clocka osv men ska det behövas

Permalänk
Medlem

vilket fånigt namn.. Fasn8..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
vilket fånigt namn.. Fasn8..

Bergis bara det interna kodnamnet på projektet, alltså inget som var tänkt att dyka upp på marknaden.

Visa signatur

hehu

Permalänk

Vad synd, men det finns nog inte en tillräckligt stor marknad för att dom ska få något ut av det...