Permalänk
Medlem

Gamla minnen till nyare moderkort?

Sitter här med en gammal dator på ca 3 år

Är sugen på att göra en liten upgrade med nytt moderkort samt ny processor.

dock så har jag redan 2 gig minne som jag inte gärna vill slänga

pc3200 minnen totalt 2 gig

Kommer dessa att fungera om jag köper ett nyare moderkort?
tex uppgraderingspaketen från komplett. fast utan de minnen som medföljer.

går det att använda minnen även till både amd och intels moderkort?

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

om det är bara 2st stickor så kan du stoppa dom i ett Asrock-mobo (4core-dual vsta) med stöd för C2D. Finns kanske en liknande lösning för AM2...
Det är en billig lösning parat med en billig C2D.
Om du har lite större budget så är ju DDR2 minnena ganska billiga nu.

Permalänk
Medlem

ok!

Saken är den att jag utökade mitt minne ganska nyligen. dom kostade lite grann oxå

och kände nu att jag ville uppgradera resten. heeh .

letar eventuellt efter en amd 939 x2 processor som alternativ

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Om du nyss investerat i nya grejer så skulle iaf. jag fixa en X2. Det räcker ett bra tag till.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crusher
Om du nyss investerat i nya grejer så skulle iaf. jag fixa en X2. Det räcker ett bra tag till.

ja, dum som ja va så gjorde jag det.

sen kostar ju en x2 rätt mkt pengar 4200+ för ca 1000 kr
lägger man till 2000 så får man ett upgrade paket från komplett

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Iofs. men får du då lika bra grejer som du nu har?

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Nej det är ju förvisso sant

ok ska leta efter en amd x2 4200+
kanske Ebay? Eller beggad?

Visa signatur

|
|

Permalänk

Om du tar en X2 4200+ eller en Opteron 165 och klockar upp dem en del, så räcker prestandan ett bra tag till. Byter du dessutom grafikkort, så får du mycket bättre spelprestanda.

Byter du plattform till Athlon AM2 eller Core2Duo, så kan du inte behålla ditt gamla minne (om du inte tar Asrock 4CoreDual-moderkortet, men det har bara 4x PCI-e).

Om du byter, så skulle inte jag tagit ett uppgraderingspaket utan plockat ihop något själv som är lite mer klockvänligt.
t.ex.
Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX 1 149:-
Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz 2MB FSB800 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 1 020:-
Corsair XMS2-5400 TWIN2X2048-5400C4 4-4-4-12 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-5400 667MHz with Heatsink 620:-

Totalpris 2 789
www.datorbutiken.com

Höjer du FSB till 333MHz, så kör du i 3,3GHz utan att ens överklocka minnet (dessutom klarar moderkortet den busshastigheten utan att du behöver justera bussmultipeln). Nöjer du dig med 3GHz (sänk processormultipeln till x9) så kan du köra på originalkylning utan problem. Detta är en relativt mild överklockning som alla E4400 skall klara.
Redan i originalklock så har du bättre prestanda än en 4200+.

Men som sagts innan, om det är spelprestanda som skall förbättas, så är det grafikkortet som skall bytas (t.o.m högre prioritet än processoruppgradering).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Jo det är är både för spel och för "nytt"känsla som jag vill uppgradera. haft samam skit i 3 år nu förutom det extra minnet

så kanske lutar åt en x2 4200+ plus ett grafiktkort i bra prisklass
har ju ett 6600GT nu. rätt gammalt och jag testade installera ColinMcRae Dirt igår.. gick inte att spela. hackade nått så j*vligt. varken ljud eller bild hängde med.

vilket graffekort kan tänkas lämpligt för en bra peng?
Kan ev också tänkas användas till en 42" plasma för filmvisning

Visa signatur

|
|

Permalänk

Om du skall ha ett bra kort för en relativt billig peng, så kan du titta på X1950Pro (har för mig att de har ett för 1250kr på datorbutiken).

Om du prioriterar (HD) filmuppspelning, så kan du titta på ett 8600GTS (kostar runt 1500kr och uppåt). Det har bättre hårdvaruavkodning och stöder DX10, men rent prestandamässigt för spel, så presterar det sämre än X1950Pro i DX9-spel.

Kan du hosta upp runt 2500kr, så skall du titta på 8800GTS 320MB, det presterar mycket bättre än tidigare nämnda kort och har till skillnad från 8600GTS rätt bra prestanda även i DX10.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för det!!

samtidigt funderar jag lite på om man ska gå över till konsoll istället

såsom xbox360

Visa signatur

|
|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGGe!
Tack för det!!

samtidigt funderar jag lite på om man ska gå över till konsoll istället

såsom xbox360

Jepp, hade det inte varit för att jag är allergisk mot att spela FPS-spel med annat än mus och tangentbord så skulle en konsoll vara ett alternativ.

Visa signatur

~Pelle~