Trassel med minneskort kan bli ett minne blott

Permalänk
Avstängd

Värme i minne? aldrig varit med om sådant.. och jag har alla typer av minnen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

sdhc micro hadde varit gött med diverse adaptrar. (det är väl den vanligaste standarden i dagsläget) så varför inte bygga på den. den används i allt från mobiltelefoner till kameror och gps:er. det är nog den bästa ideén. värmeproblem? har aldrig haft problem med det. samt att sd har vettigaste priserna:D

Permalänk
Avstängd

ja skiter i va det är för sort minnen men dethär är nog bra för det kommer förmodligen leda till bättre priser på minnena.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför?

Det finns två standarder idag som täcker allt, CF för kameror och annat som kräver hög överföringshastighet och stort utrymme, SD täcker in i princip allt annat.

Om de nu gör ytterligare en variant så blir det bara ännu rörigare, för jag tror knappast att alla de nya korten kommer att ha en överföringshastighet på över 20mb/sekund och tåla att doppas i flytande lava (vatten då ) vilket gör att man ändå sitter som ett fån och inte vet vad man ska ha när man väl ska beställa. Och så länge alla tillverkare inte är med på standarden så blir det just ingen standard...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Då skulle adaptrar fungera perfa.

Haha, du tycks ha missat en detalj som gör det hela komiskt: Om du nu vill att alla minneskort ska vara små, varför ska man då ha en stor kontakt i kameran (som passar till stora icke-existerande minneskort) som kräver en adapter? Har man inte bara gjort kameran större då?

Givetvis skulle det vara bra för gamla kameror... men, men. Fick mig ett gott skratt iaf
Förövrigt vet jag ingenting om värmeutvecklingen i minneskort.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vi kör på SD resten kan vi bojkotta.. blir det inte ett standard då?

Samma med bauta USB, fan dom flesta av mina grejer har redan mini-USB.. varför inte köra sådan kontakt istället?

Det sorgliga med mini-usb är ju att det finns 4 varianter.. undrar vilket pucko som fick igenom det...

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Hoppas de är billiga bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Transflash for president!!!

Ungefär

Tycker mest om TransFlash eftersom alla mina telefoner som kan ha minneskort använder just TF (MicroSD) och storleken kan jag ju inte heller klaga på direkt till skillnad från minnet som sitter i morsans SE W800i, det e ju fyra ggr större och inte rymmer det mer för det.

Sen visste jag inte att vanliga flashminnen blir varma när dom används, w00t ??

Hur kan dom bli varma ? det finns ju ingenting som rör sig i flashminnen, eller e det själva signalerna (elektriska impulser) som värmer upp minnet ??

Nästan lite intressant detta

Hur kan en processor bli varm? Eller ett elektriskt element? Det finns ju inget som rör sig i dem?

Permalänk
Medlem

Problemet är att man måste överväga mellan storlek och prestanda. Ett mindre format skulle passa bättre för t.ex. mobiltelefoner, medans för systemkameror och dylikt, som kräver högre överföringshastighet samt utrymme, är ett större format mer lämpligt. Så det kommer nog inte bli EN standard. Snarare ett par stycken.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk

Jo det stämmer bra det. I en kamera vill man inte ha ett varmt minneskort (med Live View har du redan problem med värmen, ett förlora bilder pga av värme är helt enkelt inte ett alternativ). Nu funkar det självklart att köra SD oxo men storleken är faktiskt en fördel när du snackar om enheter (riktiga kameror") där storleken på minneskortet inte har någoting att säga för designen. CF kort är perfekta i storlek, sen har dom ju även snabbaste kortet vilket är viktigt när du skriver 10 30MB filer i sekunden (1D mk3).

Tyvärr är nog denna stardard för sent ute. SONY ser jag som en av dom stora bovarna här, det fanns redan bra alternativ på marknaden men dom skulle prompt ut med ännu en standard, som vanligt, och som sedan utvecklade sig till en löjlig mängd olika storlekar.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Citat:

...och sänka energiförbruktningen.

Språkpolisen gör razzia och noterar att energiförbrukningen stavas utan t.

För övrig, fin idé!

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Nu var ju du väldigt rolig....

Kul med dagisbarn på SweC, suck

Dumma frågor får dumma svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Varför?

Det finns två standarder idag som täcker allt, CF för kameror och annat som kräver hög överföringshastighet och stort utrymme, SD täcker in i princip allt annat.

Om de nu gör ytterligare en variant så blir det bara ännu rörigare, för jag tror knappast att alla de nya korten kommer att ha en överföringshastighet på över 20mb/sekund och tåla att doppas i flytande lava (vatten då ) vilket gör att man ändå sitter som ett fån och inte vet vad man ska ha när man väl ska beställa. Och så länge alla tillverkare inte är med på standarden så blir det just ingen standard...

Håller med dig till 100%.
Jag har en Sony digitalkamera med memory stick pro duo.
Läsaren i datorn klarar av det formatet men läsaren i min hp notebook kan inte läsa den.
Slot för sd kort och CF finns ju med i varenda läsare. Så det borde bli standard.

Och för alla som är rädda för att deras micro-sd kort blir för varma, tror jag att OCZ snart släpper SD kort med kylflänsar och värmeledningsrör (heatpipes)
eller handtag vad jag kalla det för.
haha

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

sony är dumma i huvudet! dom ska ha sina jävla duo pro ultra i allt jävla skit dom gör! dom gör jävligt snygga laptops. men dom går ju inte att köpa för då kan jag inte använda mitt minneskort direkt i datorn. dock så har dom bättrat sig och har nu för tiden både sin skitvariant och SD.

men har man en sony ericsson så måste man ha en sonykamera för att det ska matcha och en sonybilstereo och en sony-ministereo och en sony-dvdspelare och en playstation och SONYALLTING!

jag vet INGET annat företag som använder deras skitstandard förutom dom själva. dom har förlorat kriget men begriper inget.

SD är ju en standard redan som precis alla använder (om man bortser ifrån sonys skitprodukter). i kompaktkameror och mobiltelefoner och överallt. tyngre systemkameror har CF för ökad överföringshastighet vilket dom gärna får göra.

just allt detta har gjort att jag inte köpt en sonyprodukt på många år. hoppas dom ändrar sig snart så att man kan köpa någonting utav dom.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Inte en chans att detta kommer att funka, men det låter bra ändå.
Ufs kommer ju att behöva tillverkas i olika storlekar som man kan ha i klockor eller extrema digitalkameror. Det kommer säkert att finnas minst 8 olika ufs kort. Sen alla kort som finns idag kommer säkert att hänga kvar och tillverkas i årtionden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
sony är dumma i huvudet! dom ska ha sina jävla duo pro ultra i allt jävla skit dom gör! dom gör jävligt snygga laptops. men dom går ju inte att köpa för då kan jag inte använda mitt minneskort direkt i datorn. dock så har dom bättrat sig och har nu för tiden både sin skitvariant och SD.

men har man en sony ericsson så måste man ha en sonykamera för att det ska matcha och en sonybilstereo och en sony-ministereo och en sony-dvdspelare och en playstation och SONYALLTING!

jag vet INGET annat företag som använder deras skitstandard förutom dom själva. dom har förlorat kriget men begriper inget.

SD är ju en standard redan som precis alla använder (om man bortser ifrån sonys skitprodukter). i kompaktkameror och mobiltelefoner och överallt. tyngre systemkameror har CF för ökad överföringshastighet vilket dom gärna får göra.

just allt detta har gjort att jag inte köpt en sonyprodukt på många år. hoppas dom ändrar sig snart så att man kan köpa någonting utav dom.

Word...

Visa signatur

Athlon Palomino 1667 MHz @ 1750 MHz, ASUS A7M266, 768 MB RAM