Chieftec lanserar Lifestyle-serien nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Chieftec lanserar Lifestyle-serien nätaggregat

Tillverkaren Chieftec har i dagarna släppt en ny nätaggregatsserie för de som sitter på riktigt strömhungriga system. Serien heter Lifestyle och erbjuder i skrivande stund tre nätaggregat om 850, 1000 samt 1200 watt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lifestyle?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ja gaming är ju en livsstil.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

ptjah... bara aggen inte suger lika mycket som deras gamla serier..

Permalänk
Medlem

Varför så förbannat hög effekt? Kan ju köra tre datorer på ett agg..

Permalänk
Medlem

En full rigg med dubbla 2900xt å allt annat extra ström krävande som finns, skulle ett 800watt nätagg klara. Så jag ser då inte var 1200watt skulle behövas. Men visst låter det bättre med högre siffror?

Permalänk

de sista 400 watten har man bara för att skryta...

Permalänk
Medlem

Hur många cm penis får man för att man har 1200 watt?

Jag har alltid klarat mig på 300/400, fast å andra sidan har jag kanske inga värstingriggar. Känns ändå som att om man måste spräcka 1000-barriären så kanske man ska se över sin dator... verkar äckligt mycket för en burk

Permalänk
Medlem

Med bra kvalitet så varför inte? Om inte annat kan man ha den i 7 år.

Permalänk
Medlem

"Nätaggregaten har fyra stycken +12-voltslinjer där två av dem klarar av en belastning på 20 ampere och två klarar 25 ampere på 1200-wattsmodellen som således kan lastas med 90 ampere på +12-voltslinjen."

12v linjen har 744 watt totalt så, 744/12 =62. alltså klarar 12v voltslinjen bara 62 ampere å inte 90. Däremot klarar då var och en rail 20 ampere.

ganska klent imo för ett 1200w när mitt 600w klarar 44.2

Edit: såvida sidan inte ger fel specs då så stämmer det. verkar lite skumt då den visar samma specs på 850-1200w, det enda som skiljer i specsen på sidan är max loaden ;/

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd

Ja, men vad är energi effektiviteten, det är det som är intressant, inte hur många watt den har.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Nätaggregaten har fyra stycken +12-voltslinjer där två av dem klarar av en belastning på 20 ampere och två klarar 25 ampere på 1200-wattsmodellen som således kan lastas med 90 ampere på +12-voltslinjen.

Finns det nätagg med flera linjer? Trodde att dom bara var "virituella"...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
de sista 400 watten har man bara för att skryta...

Nej! Där har du fel!
Det sista 400 watten omvandlas till värme

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Nej! Där har du fel!
Det sista 400 watten omvandlas till värme

Jupp:P man kanske skulle slänga ut el-elementet, å skaffa ett sådant istället skämt åsido, så om nu nätaggen håller en hög kvalitet, så har man ju nätaggregat för ett par år fram i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tycker att både watt-hysterin *OCH* ANTI-watt-hysterin har spårat ur helt nu, visst jag kanske inte behöver alla dom 1000w som mitt nätagg *kan* ge men det betyder ju fan heller inte att min dator *alltid* står och drar 1KW.

Vil man sitta med ett agg som klarar av att leverera 800w och uppåt så tycker jag att man borde få göra det, det e ju ett fritt land vi lever i men sen hur väl man planerat köpet och vad man tänker använda agget till e ju en annan sak

Jag köper iaf nya hårddiskar som andra köper lördagsgodis och med AMDs kommande quads + kommande G92 så kan man nog få upp wattalet lite iaf

Jag hoppas iaf slippa köpa nytt agg på väldigt många år.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Var väldigt väntat att Chieftec släppte ett par värstingar, dom vill ju också vara med dom stora pojkarna och leka Och eftersom fesen inte skrivit i tråden ännu så blir jag först med att säga, vi behöver mer kvalitativa nätaggregat i 350-550W klassen.

Men jag gillade att de hade gott om PCI-E kontakter, slipper man dessa adaptrar.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Nej! Där har du fel!
Det sista 400 watten omvandlas till värme

Ett nätagg drar väl inte mer effekt bara för det klarar av att leverera högre än vad som krävs?

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Ett nätagg drar väl inte mer effekt bara för det klarar av att leverera högre än vad som krävs?

Nej.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

bah... tänker byta till vanligt 620w snart. Det kommer räcka då alla är helt hypade på att göra snålare komponenter nuförtiden. Global warming FTW

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Nej.

Det var en retorisk fråga

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Wooohoo, kan de inte uppfinna ett mini Kall Fusions kraftverk som man kan ha ståendes i garderoben också. Så man kan driva nätaggen och resten av huset samtidigt.

vill man vara µb3rc00l (snyggast, bäst och vackrast som jag:rolleyes: ) och ha ett system som drivs av 3x 1200W så lär det behövas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Det var en retorisk fråga

Isåfall var det ett retoriskt svar du fick

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Bara för att man kan driva en dator med hälften så mycket effekt betyder det inte att tillverkarna slutar göra nya modeller av sina nätaggregat, så sluta gnälla över att man inte behöver si och så mycket effekt. Det är deras sätt att tjäna pengar, dom gör fetare grejjor som förhoppningsvis attraherar kunder. Effekten är det enda man ser förrutom själva modellnamnet och tillverkarnamnet när man söker efter nätagg. Det står inget om effektiviteten eller hur stabil spänningen är i en viss load i själva namnet, därför är det ett ruggigt bra säljknep att ha fetast siffror i namnet och sen kanske dessutom ha skitbra effektivitet och stabila spänningar i det finstilta.
Om ni ser ett nätagg som klarar 600w och sen ett som klarar 1200w och det fetare kostar bara 20% mer, då kommer ni med största sannolikhet att iallafall titta lite nogrannare på det feta nätagget, kolla om det är najs osv, sen kanske 10% av er köper det fetare och då har tillverkaren fått sina kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Tycker att både watt-hysterin *OCH* ANTI-watt-hysterin har spårat ur helt nu, visst jag kanske inte behöver alla dom 1000w som mitt nätagg *kan* ge men det betyder ju fan heller inte att min dator *alltid* står och drar 1KW.

Vil man sitta med ett agg som klarar av att leverera 800w och uppåt så tycker jag att man borde få göra det, det e ju ett fritt land vi lever i men sen hur väl man planerat köpet och vad man tänker använda agget till e ju en annan sak

Jag köper iaf nya hårddiskar som andra köper lördagsgodis och med AMDs kommande quads + kommande G92 så kan man nog få upp wattalet lite iaf

Jag hoppas iaf slippa köpa nytt agg på väldigt många år.

Det är ett fritt land? Ja, upp till en gräns, men vad har det med dom helt jättelöjliga watt-antalen som har poppat upp senaste halvåret? Det finns typ ingen som behöver ett watt på 1000w, eller mer för den delen. Det folk hänger upp sig på är såklart att det är ett dåligt raggsningsknep för att få flera kunder.

Jag vet, vi fixar 1gb GDDR3 på ett radeon 9800Pro! Kommer att sälja som smör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Det är ett fritt land? Ja, upp till en gräns, men vad har det med dom helt jättelöjliga watt-antalen som har poppat upp senaste halvåret? Det finns typ ingen som behöver ett watt på 1000w, eller mer för den delen. Det folk hänger upp sig på är såklart att det är ett dåligt raggsningsknep för att få flera kunder.

Jag vet, vi fixar 1gb GDDR3 på ett radeon 9800Pro! Kommer att sälja som smör!

Nej det e nog inte direkt många som behöver ett nätagg som kan leverera 1KW men vi kan ju ta och snurra lite på det, det finns förbannat många som plöjer ner miljoner på att köpa bilar som kan komma upp i en bra bit över 300KM/H även om man inte får köra snabbare än 110 i sverige (eller 120 om dom nu verkligen ändrade det) så all den där prestandan är ju totalt bortslösad eller hur ??

Tänk nu om killen som precis köpt ett splitter nytt 1KW-nätagg tänker på det på samma sätt som killen som äger den där ferrarin eller porschen tänker på sin bil, han e fullt medveten om att han förmodligen aldrig kommer att få användning av hela dess prestanda men han e lika stolt för det.

Enda skillnaden är väl att killen med det överdimensionerade nätagget inte kommer att döda varken sig själv eller någon annan med det medans killen med sportbilen kanske säger goddag till ett träd eller två eller i värsta fall en av sina medtrafikanter när han leker med bilen och tappar kontrollen.

Men ja, jag tycker verkligen att dom som vill ska få köpa sina överdimensionerade nätagg även om dom som sagt blir missledda rätt rejält, så det som felas är alltså information, information till alla "1KW-wannabees" att dom inte alls behöver alla dom där watten för att driva sin Über-rigg och det är här jag tycker att alla "anti-watt nissar" (har inget bättre att kalla dom ) gör fel, istället för att sitta och klaga så tycker jag att dom då istället skulle informera folk om ämnet så att dom slapp bli lurade.

Kort och gott så kan man ju säga som så att: nej, dom flesta som köper ett 1KW-nätagg vet med stor sannolikhet inte att deras dator aldrig kommer dra så mycket ström men dom är lika glada för det, och ja, det är rätt fult av diverse tillverkare att inte lura men iaf missleda vanligt folk att tro att dom verkligen behöver ett sånt kraftigt agg för att köra sin medelsvensson-dator.

Köper man för stort nätagg skadar man ingen annan än sig själv men köper man som i mitt exempel en bil man inte klarar av att hantera så riskerar man genast väldigt mångas liv, visst, det är ett överdrivet exempel men dock inte mindre sant för det.

Orkar inte klottra mer nu så jag fortsätter glo på band of brothers istället, natti

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd

Va smidigt! Nätagg/element och varmluftsugn allt i ett! köper direkt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Va smidigt! Nätagg/element och varmluftsugn allt i ett! köper direkt.

haha, varmluftsugn!
perfekt, då kan jag baka pizza medans jag väntar på att spelen installeras

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Ett nätagg drar väl inte mer effekt bara för det klarar av att leverera högre än vad som krävs?

Jag var ironisk

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||