Intel köper upp Havok

Permalänk
Melding Plague

Intel köper upp Havok

Intel har tillkännagivit att de har köpt upp mjukvarututvecklaren Havok. Havok kommer att bli ett dotterföretag till Intel men ha tillgång till Intels teknik samt personal.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt. Bara inte intel blir för stora och helt dominerande och köper upp allt. Det är bra med lite konkurrens, utan att ha uppbackning av ett mega-företag. Är väl bara en tidsfråga innan Intel och Nvidia börjar samarbeta med "joint operations".

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om Havok, men det everkar najs

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Svårt att tänka mig att Intel skulle låta bli att licensiera Havok till andra för att pusha för sina egna grafikkort, då de enda som skulle förlora på det är Intel själva och stackarna som använder Havok.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Coolt. Bara inte intel blir för stora och helt dominerande och köper upp allt. Det är bra med lite konkurrens, utan att ha uppbackning av ett mega-företag. Är väl bara en tidsfråga innan Intel och Nvidia börjar samarbeta med "joint operations".

Håller med dig full ut.
Det värsta som kan hända är att Nvidia och Intel går ihop. Då är Daamit körda till 99%.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

har funnits uppe på dailytech ett par dagar, men bättre sent än aldrig. tycker det är ganska dåligt, intel vill nog ha fysiksaker i sina cpu/gpu:er.

Permalänk
Medlem

Har säkert samband med följande (Som borde listas som relaterade nyheter)
Skall Intel producera högpresterande grafikkort?
http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=4688
Intel bekräftar diskreta grafikkort
http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=5425

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Smart, nu kommer framtida spel mystiskt vara bättre anpassade för intels processorer och prestera sämre på AMDs. Vi vet ju hur det är med intels kompilatorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Coolt. Bara inte intel blir för stora och helt dominerande och köper upp allt. Det är bra med lite konkurrens, utan att ha uppbackning av ett mega-företag. Är väl bara en tidsfråga innan Intel och Nvidia börjar samarbeta med "joint operations".

Jag har för mig att det redan finns ett slags"joint operations" mellan dem avseende utbyte av vissa patent och teknologier bl.a - rätta mig gärna om jag har fel i detta? http://www.tgdaily.com/content/view/32282/137/

Men Intel's grafiksatsning blir mer och mer intressant, om man också tänker på vad "projekt Larrabee" kan tänkas tillföra detta! och nu Havok!- jädrar!
http://arstechnica.com/news.ars/post/20070604-clearing-up-the...

Mvh

Permalänk
Medlem

Håller också med dig, Zuch.

Inte bra om Intel och nVidia går ihop, men jag tror nog inte nVidia skulle gå med på det ändå. nVidia har ju ändå gjort rätt mycket för AMD.

Men uppköpet av Havok känns inte så bra. Tänk om Havok börjar optimera mot Intel till nackdel för AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Håller också med dig, Zuch.

Inte bra om Intel och nVidia går ihop, men jag tror nog inte nVidia skulle gå med på det ändå. nVidia har ju ändå gjort rätt mycket för AMD.

Men uppköpet av Havok känns inte så bra. Tänk om Havok börjar optimera mot Intel till nackdel för AMD.

Då är det bara för speltillverkare att flytta sina spel till andra motorer :]

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Inte kul när stora företag köper upp små, men annars är ju detta ett bättre köp än när AMD köpte ATI.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Inte kul när stora företag köper upp små, men annars är ju detta ett bättre köp än när AMD köpte ATI.

Så litet var ju dock inte Havok. Majoriteten av alla dagens stora spel använder Havok i någon utsträckning.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Inte kul när stora företag köper upp små, men annars är ju detta ett bättre köp än när AMD köpte ATI.

Havok är inte ett litet företag. Nästan alla spel använder Havok idag.

PC: The Elder Scrolls IV: Oblivion (PlayStation 3, Xbox 360 också), Half-Life 2
PlayStation 3: MotorStorm, Heavenly Sword
Xbox 360: Halo 3, Bioshock

Så, det är flera stora och populära spel som använder Havok.

Permalänk
Medlem

Om Intel skulle få bestämma så skulle det väl finnas fem olika datoralternativ: Office, hemmaanvändare, server, gamer eller enthusiast.
Dessa datorer skulle bytas ut var fjärde år för dem som ville kuinna spela de nyare spelen eller använda de senaste krävande programmen.
Allting skulle dessutom vara dyrt som fanken. Enda fördelen är att programutvecklarna skulle kunna koncentrera sig på en typ av plattform och därmed kunna pressa betydligt mer must ur hårdvaran.
Låter det inte det som en mysig framtid?

Angående Intels köp av Havok så lär de inte optimera fysikmotorn fördelaktigt för sina kretsar. Spelutvecklarna vill sälja så många spel som möjligt och då långt i från alla sitter på Intels egna chipset lösningar så kommer Intel definitivt inte våga detta. Gör de det så skjuter de sig själva i foten. Då komme Spelutvecklarna välja en egenutvecklad fysikmotor eller någon annans. Vad däremot jag inte blir förvånad för är om det dyker upp någon lösning som är anpassat till Havok typ deras egna chipset kretsar.
Eller kanske tom deras moderkort.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Här finns en lista på dom spelen som använt och kommer att använda Havok.
StarCraft 2 är t.ex. ett av dom kommande spelen med fysikmotorn.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_using_physics_engi...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Smart, nu kommer framtida spel mystiskt vara bättre anpassade för intels processorer och prestera sämre på AMDs. Vi vet ju hur det är med intels kompilatorer.

presis vad jag tänkte. jäkla dret. om det inte är så att havok plötsligt blir bättre i multicore sammanhang för då er det ju bara bra.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78

Angående Intels köp av Havok så lär de inte optimera fysikmotorn fördelaktigt för sina kretsar. Spelutvecklarna vill sälja så många spel som möjligt och då långt i från alla sitter på Intels egna chipset lösningar så kommer Intel definitivt inte våga detta. Gör de det så skjuter de sig själva i foten. Då komme Spelutvecklarna välja en egenutvecklad fysikmotor eller någon annans. Vad däremot jag inte blir förvånad för är om det dyker upp någon lösning som är anpassat till Havok typ deras egna chipset kretsar.
Eller kanske tom deras moderkort.

He-he! precis vad jag tänkte på! Larrabee innehåller tydligen 16-24 kärnor
och ska enligt tidigare rapporter också innehålla en fysikmotor - vi kan gissa varför köpet av Havok nu sker!. Det ska bli intressant och få se hur chip-set och moderkorten ser ut runt år 2009 - det kanske blir maffiga kombos från Intel både grafikmässigt och prestandamässigt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
He-he! precis vad jag tänkte på! Larrabee innehåller tydligen 16-24 kärnor
och ska enligt tidigare rapporter också innehålla en fysikmotor - vi kan gissa varför köpet av Havok nu sker!. Det ska bli intressant och få se hur chip-set och moderkorten ser ut runt år 2009 - det kanske blir maffiga kombos från Intel både grafikmässigt och prestandamässigt.

Mvh

hehe, det första jag tänkte på när jag läste det var typ asmånga kylflänsar och heatpipes kors och tvärs över moderkortet.

Men ja, kul att utvecklingen går framåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Inte bara spel som använder sig av Havok. 3D Studio Max som inte är ett alltför litet program använder sig av Havok också. Osäker på hur det är med andra program men Havok verkar vara involverat i det mesta som handlar om fysik.

Permalänk
Medlem

De kanske borde satsa på gym branchen också - Havok.
Det finns ju en hel del folk med dålig fysik!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Håller med dig full ut.
Det värsta som kan hända är att Nvidia och Intel går ihop. Då är Daamit körda till 99%.

nVidIntel också: finns lite lagar angående monopol

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]