Microsoft dömda till miljardböter

Permalänk
Medlem

Det är fritt att konkurrera - Hur många använder inte andra program än de från MS? (Quicktime, winamp, VLC, powerdvd...)

En självklarhet att MS ska få lägga med vilka program de vill.

Visst suger det att vissa program inte helt kan avinstalleras som IE men hur många har det hindrat från att installera Firefox?
Knappast hindrar IE konkurrens men de når ut till många användare då explorer följer med Windows men med all rätt, IE/Windows är MS.

Att konkurrera i detta fall går ut på att skapa attraktivare program än sina konkurrenter och att marknadsföra sig bättre. När man inte kan det vill man vara med och dela på kakan vilket passar sossesverige ganska bra.

Visst skall företag hållas i schakt men MS gör knappast precis som de vill men alla företag finner hela tiden nya vägar att öka marknadsandelar. Att tappa dem innebär förlust och kanske nedskärning. De kan inte bara stanna kvar på den nivå de befinner sig på nu. Ett företag strävar hela tiden framåt, nya investeringar > högre kostnader.
Förhindrad konkurrens ligger inte i vad MS fyller sitt OS med så länge andra program kan installeras.

Nu vet jag inte exakt vad som fällde MS i domstol då min information och mina åsikter är baserade på en hel del kommentarer från denna nyhet.

Konkurrens är självklart bra för oss konsumenter men parallellen till Telia ovanför stämmer inte förutom att det är svårt för andra OS-tillverkare att slå sig in på marknaden. Svårt som fasiken men hindret ligger i att Windows och MS är så pass etablerat. Monopol? Vad jag vet finns OSX och Linux, hur de skall vinna marknad ligger i vad de själva kan göra.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Det är fritt att konkurrera - Hur många använder inte andra program än de från MS? (Quicktime, winamp, VLC, powerdvd...)

En självklarhet att MS ska få lägga med vilka program de vill.

Visst suger det att vissa program inte helt kan avinstalleras som IE men hur många har det hindrat från att installera Firefox?
Knappast hindrar IE konkurrens men de når ut till många användare då explorer följer med Windows men med all rätt, IE/Windows är MS.

Att konkurrera i detta fall går ut på att skapa attraktivare program än sina konkurrenter och att marknadsföra sig bättre. När man inte kan det vill man vara med och dela på kakan vilket passar sossesverige ganska bra.

Visst skall företag hållas i schakt men MS gör knappast precis som de vill men alla företag finner hela tiden nya vägar att öka marknadsandelar. Att tappa dem innebär förlust och kanske nedskärning. De kan inte bara stanna kvar på den nivå de befinner sig på nu. Ett företag strävar hela tiden framåt, nya investeringar > högre kostnader.
Förhindrad konkurrens ligger inte i vad MS fyller sitt OS med så länge andra program kan installeras.

Nu vet jag inte exakt vad som fällde MS i domstol då min information och mina åsikter är baserade på en hel del kommentarer från denna nyhet.

Konkurrens är självklart bra för oss konsumenter men parallellen till Telia ovanför stämmer inte förutom att det är svårt för andra OS-tillverkare att slå sig in på marknaden. Svårt som fasiken men hindret ligger i att Windows och MS är så pass etablerat. Monopol? Vad jag vet finns OSX och Linux, hur de skall vinna marknad ligger i vad de själva kan göra.

Du säger att parallellen till Telia inte stämmer, kan du utveckla ?

Jag håller fast vid att det stämmer i högsta grad. På samma sätt som vi, genom att köpa Windows, betalar för en massa annat också, skulle vi göra om Telia fortfarande hade full monopol på fast telefoni och skickade med ADSL, digital-tv, el och whatever mer i sin "helheltlösning".

Telia kan ju inte hindra dig från att använda ett annat och nybbygt nät, men det kan ju t.ex. göra det omöjligt eller dyrt som fan att ringa till deras nät (som då resten av befolkningen skulle ha).

Sen så kanske du kan göra dig av med de olika extra tjänsterna som Telia prackar på när man i exemplet skaffat fast telefoni, men man skulle ju redan ha/eller kanske t.om. fortsatt betala för dem för att ha tillgång till just fast telefoni "som funkar".

Precis på samma sätt som med programmen som skickas med Windows. Visst kan du ta bort dem (eller egentligen inte ens det med alla), men du har ju ändå betalat redan för dem utan att ha valt till dem.

Det handlar ju i dessa båda fallen inte om att utveckla bättre och bättre program/tjänster/lösningar, utan att utnyttja sin ställning på en marknad för att ta över en annan.

Mvh

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Läste precis att dom ska göra ett stålskelett över Tjernobyl reaktorn o de skulle kosta ca 4 miljarder o fixa. Sammanträffande med microsofts böter??? Vem vet.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

pirat

jag vet. alla pirater släpper musik och filmer som inte går spela i wmp.. m a o folk hade blivit tvungna att använda andra program

*ironi i allra högsta grad*

Visa signatur

SB 2500k 3.3ghz @ 4.3ghz med stockkylare | ASRock P67 PRO3 | A-Data 1600mhz | Gigabyte Geforce GTX 460 @ stock | R3 chassi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Microsoft har monopol. Sen om den har uppnått genom en bra produkt eller lyckad taktik och marknadsföring är en annan sak.

Frågan blir ju då hur mycket extra är man tvungen att köpa av microsoft för att få med windows. Visst, ni säger att allting som följer med är gratis, men så är det ju egentligen inte riktigt. Ingenting är gratis, vi betalar utvecklingen av allt som följer med genom att betala mer för windows, och eftersom vi i många fall inte har något större val än att använda windows, så har vi inte heller något val än att buga och bocka, och ta emot hela paketetet.

Så är det jämt, oavsett monopol eller ej så klumpar företag ihop mycket för att göra det attraktivare. Du kan säkert inte köpa en volvo utan stereo t.ex. Behöver du en stereo för att köra bil? Nej, kan det tänkas att vissa klarar sig utan baklucka - ja (stackars volvo säger jag bara). Spelar ingen roll om Volvo hade total dominans, en stereo är en självklarhet i en ny bil idag och att frånta Volvo det bara för att de blivigt stora är löjligt.

Tycker folk att det är orimligt så finns det alternativ som IMHO är vettigare nu än de någonsin varigt. Och det är inget som den här domen kommer att förändra, inte för att det behövs förändras något (rörande jusst det här) - alternativen är som sagt vettigare (nåja, återigen, min åsikt) än någonsin och på ständigt frammarch.

Telefonijämförelserna haltar mer än normalt. Det är staten som bekostat utbyggnaden av telefoninätet. Och taktikerna som jämförs är inte jämlika alls. Sådant där är förstås extremt ful och MS har väl själva gjort liknande med speciella rabatter om man exklusivt säljer windows m.m. Det är konkurrenshämmande och det ska de åka dit för.

Men det har inget med det här att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Som ni ser så är det ganska rimligt att det finns lagstiftning som förhindrar utnyttjande av monopol ställning. Och visst finns det problem med var man ska gränsen hur mycket ett företag med monopol i en viktig marknad ska kunna påtvinga sina kunder gällande andra marknader, men i fallet Microsoft ser jag det som en självklarhet att de har gått över den.

Absolut, men de som diskuterats är ju att det här helt klart inte alls kommer ens i närheten av den där gränsen.

En mediaspelare SKA ingå i ett modernt OS (t.ex), inget snack om saken.

Kan vi inte göra så att vi tvingar MS att bara släppa kärnan till windows. När sen tredjepartsutvecklare får utveckla det grafiska gränsnittet m.m.m.m. så kommer vi får en härlig soppa av inkompatibilitet och tids nog (kommer inte ta lång tid) när *någon* annan har monopol så kan vi låta MS gå fria igen.

Skitbra, MS går under, konkurrensen frodas - är inte det som det här går ut på? Alla nöjda?

Fasst det är klart, då har man ju bytt fokus. Den nya aktören ska förstås inte kunna tro att man ska kunna ha monopol på något, nej samma visa där så att MS har en sportslig chans m.fl.

Efter att par vänder med det här så kommer folk inse att det här är bra för den fria och öppna konkurrensen samt att detta i det långa loppet gynnar utvecklingen.
(missa inte de små inslagen av ironi i stycket ovan)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Säger som Baloo, störtöjligt.

Tjalve:
Var drar du gränsen?
Ska MS få skicka med ping och tracert?
Finns tusentals andra program för detta ändamål som garanterat missat sålda exemplar pga. att MS inkluderat det i sitt OS.

Skulle tro att de flesta svarar att självklart får de det på den frågan.
Men så går vi upp ett steg.
Paint? WordPad?
Ska de bara få inkludera mjukvara om den är dålig?

Givetvis så ska man inte ta bort notepad och paint bara för att det finns andra produkter. Det jag är emot är att MS skapar nya produkter på andra områden och tvingar folk att använda dem för att utöka deras monopol ytterligare.

För hemmadatorer och kontorsprogram så finns det inte så mycket av detta och de som finns är så små och egentligen helt ointressanta (som te.x media spelaren). För att försöka förklara vad jag menar.

Företag X har i 10år kört med Windows 2000 på alla sina maskiner. De kör med lite olika typer av office program från lite olika förtag. De kör också med FTP klienter, webbservrar, SQL servrar, Notes baser och en massa annt som inte är microsoft produkter. Nu har företaget bestämmt sig för att de ska uppgradera till Windows Vista på sina klienter och Longhorn på sina servrar. Då visar det sig att man kan inte köra den webbservern som de kört med i alla tider, för det är delar av Longhorn som MS inte släppt till andra företag och därför har de inte kunnat göra en mjukvara som fungerar 100% på longhorn. man kan heller inte byta till ett UNIX/Linux såstem, då inget av de nuvarande programmen fungerar ju på den plattformen. Då säger MS: Det gör inget. Vi har ett eget program som gör precis samma sak som det ni använde innan. Men ni måste köpa det av oss. Företag X går med på det för då får de ju en fungerande IT miljö. Tillslut så har Företag X uppgraderat till Longhorn och vista men nu kör de också med MS SQL, MS FTP, IIS, ASP.net osv osv.

På det sättet så använder ju MS sin dominans på OS marknade, att mer eller mindre tvinga in månag företag på deras andra produkter.

men jag håkller med dig. Det är svårt/omöjligt att dra en tydlig gräns.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
Är det bara jag, men varför ska M$ ens ge blekaste f-n i vad EG domstolen har att säga? Jag tvivlar starkt och mycket på att ett amerikanskt företag har något att rätta sig efter, sedan så är det samma sak ifall det hade varit ett europeiskt företag och en amerikansk domstol hade dömt till böter osvosvosv.

Ifall M$ ska straffas ska Apple straffas för mångt och mycket. Det är konkurrens, vissa företag dör, medans andra blir uppköpta av större. Världen är sådan.

Samma sak gäller Google, som köper upp ett företag i veckan.

Kanske för att EU kan hota med att ge blekaste f-n i att betala för microsoft mjukvara? Alltså göra microsoft produkter till allmän egendom. Vad är det som säger att vi nödvändigtvis måste respektera amerikanska copyrightlagar?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Kränker inte EU Microsofts upphovs- och äganderätt här?

Gynnas verkligen konkurrensen av att EU går in och bestämmer hur ett företag skall tillhandahålla sina egna produkter?

Är det verkligen rimligt att ta till monopollagstiftning mot något som fått en dominerande ställning genom konsumenternas egna och fria val – och som inte är något monopol, eftersom det finns andra, väl fungerande, alternativ tillgängliga för alla som så önskar?

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så är det jämt, oavsett monopol eller ej så klumpar företag ihop mycket för att göra det attraktivare. Du kan säkert inte köpa en volvo utan stereo t.ex. Behöver du en stereo för att köra bil? Nej, kan det tänkas att vissa klarar sig utan baklucka - ja (stackars volvo säger jag bara). Spelar ingen roll om Volvo hade total dominans, en stereo är en självklarhet i en ny bil idag och att frånta Volvo det bara för att de blivigt stora är löjligt.

Tycker folk att det är orimligt så finns det alternativ som IMHO är vettigare nu än de någonsin varigt. Och det är inget som den här domen kommer att förändra, inte för att det behövs förändras något (rörande jusst det här) - alternativen är som sagt vettigare (nåja, återigen, min åsikt) än någonsin och på ständigt frammarch.

Telefonijämförelserna haltar mer än normalt. Det är staten som bekostat utbyggnaden av telefoninätet. Och taktikerna som jämförs är inte jämlika alls. Sådant där är förstås extremt ful och MS har väl själva gjort liknande med speciella rabatter om man exklusivt säljer windows m.m. Det är konkurrenshämmande och det ska de åka dit för.

Hur monopolet har uppstått är helt oväsentligt. Det finns nu de facto ett monopol, och det är endast det man tar och ska ta hänsyn till.

Dessutom är det oväsentligt vilken marknad det gäller. T.om. så har ju telefoni och os-marknaden många likheter, där den som har monopolet har oproporteniella fördelar i.o.m. att även alla andra aktörer är beroende av företaget i monopolställning.
Så är det inte t.ex. i olja marknaden, där även om ett företag skulle ha 95% av marknaden så skulle man som konkurrent ändå kunna sälja olja till ganska liknande villkor, men bara i betydligt mindre volym. Man är inte beroende av att man måste vara kompatibel med monopolföretagets OS, eller få hyra in sig alt. kommunicera med deras nät.

Och att företag klumpar ihop sig för att stärka en viss ställning stämmer ju också, men inte för alla. De största företagen får inte gå ihop just på grund att de skulle få en för stark ställning på en viss marknad. Dessa lagar har både USA och EU. Om du kanske kommer ihåg så fick ju inte Volvo och Scania gå ihop just för att de skulle få en för dominant ställning på den europeiska lastbilsmarknaden.

Även de facto monopol har splitrats i efterhand, se t.ex. Bell som den största exemplet. Man hade fått monopolställning UTAN att ha varit statliga tidigare, och utnyttjat den ställningen.

Citat:

Absolut, men de som diskuterats är ju att det här helt klart inte alls kommer ens i närheten av den där gränsen.

En mediaspelare SKA ingå i ett modernt OS (t.ex), inget snack om saken.

Kan vi inte göra så att vi tvingar MS att bara släppa kärnan till windows. När sen tredjepartsutvecklare får utveckla det grafiska gränsnittet m.m.m.m. så kommer vi får en härlig soppa av inkompatibilitet och tids nog (kommer inte ta lång tid) när *någon* annan har monopol så kan vi låta MS gå fria igen.

Skitbra, MS går under, konkurrensen frodas - är inte det som det här går ut på? Alla nöjda?

Fasst det är klart, då har man ju bytt fokus. Den nya aktören ska förstås inte kunna tro att man ska kunna ha monopol på något, nej samma visa där så att MS har en sportslig chans m.fl.

Efter att par vänder med det här så kommer folk inse att det här är bra för den fria och öppna konkurrensen samt att detta i det långa loppet gynnar utvecklingen.
(missa inte de små inslagen av ironi i stycket ovan) [/B]

Mediaspelaren är ju bara en lite droppe i havet, det de handlar om är ALLT som följer med, men desto mer olika låsta standarder som inte tillåter alt. försvårar andra att utveckla allt till Windows och dess servrar osv osv.

GERO: ja, det är rimligt. Som jag redan nämnt så det helt oväsentligt hur ett monopol har uppstått. Se också här: http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_System

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Eftersom MediaPlayer är helt gratis så följer detta med på köpet (du kan ju uppdatera till nyare versioner gratis...).

Som jag skrev, jag anser att man ska kunna avinstallera MediaPlayer, InternetExplorer mm.
Men att ha en version UTAN MediaPlayer... Vem kommer köpa den versionen? Jo dom få datorkunniga som sitter här, majoriteten kommer köpa versionen MED mediaplayer för dom vill få allt fungera med en gång.

Det är ju liksom detta som har gjort att Windows har blivit så stora, sedan Windows 95 så fick man ett komplett "multimedia-OS", alternetiven var mycket svår Linux (där Linux först nu det senaste året börjar bli så bra att det faktisgt går att använda på riktigt).
Hade MS redan 1995 sålt versioner med allt tillbehör så hade dom förmodligen aldrig sålts och EU hade gjort samma dom år 2007...

Klarar man inte av att installera en mediaspelare så klarar men väl knappast av att installera ett operativsystem. Grejen är ju att alla OEM leverantörer kommer skicka med dessa delar endå (tillsammans med all annan skit som de envisas med att installera på alla maskiner) det är bara det att MS inte kan tvinga folk att ha WMP installerat (samma borde gälla för IE,OE,MSN mf) bara för att man kör windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Du säger att parallellen till Telia inte stämmer, kan du utveckla ?

Jag håller fast vid att det stämmer i högsta grad. På samma sätt som vi, genom att köpa Windows, betalar för en massa annat också, skulle vi göra om Telia fortfarande hade full monopol på fast telefoni och skickade med ADSL, digital-tv, el och whatever mer i sin "helheltlösning".

Telia kan ju inte hindra dig från att använda ett annat och nybbygt nät, men det kan ju t.ex. göra det omöjligt eller dyrt som fan att ringa till deras nät (som då resten av befolkningen skulle ha).

Sen så kanske du kan göra dig av med de olika extra tjänsterna som Telia prackar på när man i exemplet skaffat fast telefoni, men man skulle ju redan ha/eller kanske t.om. fortsatt betala för dem för att ha tillgång till just fast telefoni "som funkar".

Precis på samma sätt som med programmen som skickas med Windows. Visst kan du ta bort dem (eller egentligen inte ens det med alla), men du har ju ändå betalat redan för dem utan att ha valt till dem.

Det handlar ju i dessa båda fallen inte om att utveckla bättre och bättre program/tjänster/lösningar, utan att utnyttja sin ställning på en marknad för att ta över en annan.

Mvh

Tjena

Men jag tycker inte det är riktigt samma sak. Telia tog ut höga avgifter av sina konkurrenter, det stämmer men jag kan inte se hur MS har hindrat andra företag att konkurrera. Isf är det något jag inte lyckas komma på eller känner till.

OSX kommer oxå med installerade program och de som följer med Windows är ganska standard. Inget som du och jag kanske behöver men de finns där för att datorn skall kunna vara en multimediamaskin samt för att underhålla systemet. Enkla program, en del utan större stöd för andra format men det förhindrar ingen att konkurrera, kanske tvärtom och just därför finns bättre alternativ som VLC och Firefox.

Vi har OSX, Linux och flera andra mediaspelare än Media Player. Monopol råder ej men MS är priviligierade. Det är fördelaktigt att de tex lägger med IE i sitt OS men som jag skrev tidigare hindrar det inte någon från att installera Firefox. Dessutom tycker jag att de lägger med sina program med all rätt så länge andra program kan installeras.

Är du ute efter att ett billigare windows utan de program som skickas med är det en annan sak. Om vi i nästa OS ser ett helt rent windows är det inget för den större skaran användare men vi kanske uppskattar det. Billigare för konsumenterna lär det ändå inte bli, möjligtvis lite eller dyrare för det större os-paketet.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Tjena

Men jag tycker inte det är riktigt samma sak. Telia tog ut höga avgifter av sina konkurrenter, det stämmer men jag kan inte se hur MS har hindrat andra företag att konkurrera. Isf är det något jag inte lyckas komma på eller känner till.

OSX kommer oxå med installerade program och de som följer med Windows är ganska standard. Inget som du och jag kanske behöver men de finns där för att datorn skall kunna vara en multimediamaskin samt för att underhålla systemet. Enkla program, en del utan större stöd för andra format men det förhindrar ingen att konkurrera, kanske tvärtom och just därför finns bättre alternativ som VLC och Firefox.

Vi har OSX, Linux och flera andra mediaspelare än Media Player. Monopol råder ej men MS är priviligierade. Det är fördelaktigt att de tex lägger med IE i sitt OS men som jag skrev tidigare hindrar det inte någon från att installera Firefox. Dessutom tycker jag att de lägger med sina program med all rätt så länge andra program kan installeras.

Är du ute efter att ett billigare windows utan de program som skickas med är det en annan sak. Om vi i nästa OS ser ett helt rent windows är det inget för den större skaran användare men vi kanske uppskattar det. Billigare för konsumenterna lär det ändå inte bli, möjligtvis lite eller dyrare för det större os-paketet.

1. Ersätt ordet monopol med "total dominans" så slipper vi diskutera definitionen av ordet.

2. Microsoft använder sin totala dominans till att ge sina egna produkter konkurrensfördelar -> olagligt. (skicka med wmp i windows, internet explorer, iis, ms-sql osv.)

3. Microsoft använder hemliga protokoll så att konkurrenter inte kan tävla på lika villkor när det gäller att utveckla applikationer till plattformarna. Exempelvis smb/cifs, fil- och skrivardelning i windows.

När ett företag har en så "total dominans" inom en marknad gäller andra regler än vanligt, det verkar många ha svårt att förstå att förstå vitsen med. Det handlar helt enkelt om att utjämna spelplanen så att konkurrenter får en chans att tävla på lika villkor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tror ju ingen kommer köpa windows utan mediaspelaren ändå, kommer nog inte göra så speciellt mycket i pris mellan versionerna heller.

Plus linux/OSX har ju också förinstallerade program, ska inte dom också böta då?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Ja fattar inte, varför händer detta nu då MS alltid, va ja minns, inkluderat Media Player i alla Windows?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
1. Ersätt ordet monopol med "total dominans" så slipper vi diskutera definitionen av ordet.

2. Microsoft använder sin totala dominans till att ge sina egna produkter konkurrensfördelar -> olagligt. (skicka med wmp i windows, internet explorer, iis, ms-sql osv.)

3. Microsoft använder hemliga protokoll så att konkurrenter inte kan tävla på lika villkor när det gäller att utveckla applikationer till plattformarna. Exempelvis smb/cifs, fil- och skrivardelning i windows.

När ett företag har en så "total dominans" inom en marknad gäller andra regler än vanligt, det verkar många ha svårt att förstå att förstå vitsen med. Det handlar helt enkelt om att utjämna spelplanen så att konkurrenter får en chans att tävla på lika villkor.

-Jag talar inte om definition av ordet monopol. Använd ordet rätt istället.
Jag ser ingen monopol i detta fall snarare oligopol. Starkt etablerade men de har inte total dominans gällande mediaspelare och webbläsare samt vissa andra nämda program.

-Bra med konkurrens men utjämnadet sker delvis på fel grunder (vet ej alla punkter de åtalats för) och allt prat om att utesluta media player och IE är helt fel. Åtala MS på rätt punkter där de verkligen har försvårat för andra företag att utveckla applikationer till Windows. Säkert till viss del men det spekuleras mycket, vem vet vad som är hemligt för att just hämma kokurrenter och inte något annat? Säkerthet? Kostnader för utveckling av MS innovation, tjänster och nu skall de dela med sig? Det finns flera förklaringar men många har byggt upp ett förakt och vill mer än gärna straffa företaget, vara med och dela på den stora kakan. Man ser det man vill se.
(Nu är inte jag någon ms-älskare/hatare och tror inte MS är helt oskyldiga och jag är för konkurrens!)

-Vitsen förstår alla. Vad konkurrensreglerna säger är ointressanta i sig själva då vi diskuterar om vad som är rätt och fel. En lag/regel behöver inte vara eller gå till på "rätt" sätt och just därför är vi oeniga om beslutet.

Jag har för övrigt inget mer att säga då jag har framfört mina åsikter och inte längre tycker debatten är intressant. Next Topic!

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Givetvis så ska man inte ta bort notepad och paint bara för att det finns andra produkter. Det jag är emot är att MS skapar nya produkter på andra områden och tvingar folk att använda dem för att utöka deras monopol ytterligare.

För hemmadatorer och kontorsprogram så finns det inte så mycket av detta och de som finns är så små och egentligen helt ointressanta (som te.x media spelaren). För att försöka förklara vad jag menar.

Företag X har i 10år kört med Windows 2000 på alla sina maskiner. De kör med lite olika typer av office program från lite olika förtag. De kör också med FTP klienter, webbservrar, SQL servrar, Notes baser och en massa annt som inte är microsoft produkter. Nu har företaget bestämmt sig för att de ska uppgradera till Windows Vista på sina klienter och Longhorn på sina servrar. Då visar det sig att man kan inte köra den webbservern som de kört med i alla tider, för det är delar av Longhorn som MS inte släppt till andra företag och därför har de inte kunnat göra en mjukvara som fungerar 100% på longhorn. man kan heller inte byta till ett UNIX/Linux såstem, då inget av de nuvarande programmen fungerar ju på den plattformen. Då säger MS: Det gör inget. Vi har ett eget program som gör precis samma sak som det ni använde innan. Men ni måste köpa det av oss. Företag X går med på det för då får de ju en fungerande IT miljö. Tillslut så har Företag X uppgraderat till Longhorn och vista men nu kör de också med MS SQL, MS FTP, IIS, ASP.net osv osv.

På det sättet så använder ju MS sin dominans på OS marknade, att mer eller mindre tvinga in månag företag på deras andra produkter.

men jag håkller med dig. Det är svårt/omöjligt att dra en tydlig gräns.

Företag X ska förstås inte byta OS förrns deras mjukvara finns tillgänglig där - det är det första man kollar upp när man byter OS. Idag har de flesta företagen inte ens börjat överväga Vista...
Se över fördelarna mot nackdelarna. Om nackdelarna är så stora som du beskriver det så ska de ju aldrig i livet ens tänka tanken att byta system. Och om så är fallet har ju MS förlorat på det eftersom de inte får nya OS att sälja till dem - MS har alltså ett behov av att göra bra system. Och gör de inte det så förlorar de på till normalt någon annans fördel - liksom hela poängen med konkurrens. Hade MS löst det hela perfekt så att alla program fortsatt att fungera skulle det snarare stärka deras position inom OS världen då ett av de större anledningarna till att man byter till *nix är att man har full kontroll och kan garantera kompatibilitet sålänge resurserna finns, medans man i en stängd lösning inte ens kan fixa det med *oändliga* resurser.

Företaget X kanske lär sig en läxa?
Byter till *nix av denna anledning?

Blir deras program aldrig utvecklat till andra system än windows 2000 så får de stå för sitt dåliga val av den mjukvaruleverantören och köra med windows 2000 tills de byter system helt. Då antingen till *nix / vista / whatever.

Det du nämner händer jämt med stängda lösningar, SGI är ett exempel som hade starkt grepp om sin marknad, närmast monopol vilket inte var populärt - där kan vi prata "gömda lösningar". Vad hände?
Konkurrenterna segrade genom att skapa attraktivare produkter och en öppnare marknad.

Så drastiskt som ditt exempel är ju heller inte i verkligheten.

Om de vänder sig till MS i råd om vad de ska göra för att deras nuvarande mjuvaruleverantör inte orkar utveckla för nya system så är det klart att MS kommer med ett svar som gynnar dem själva. Går de istället till IBM/Sun eller någon så kommer de säkert bli rekommenderade en *nix/whatever lösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Hur monopolet har uppstått är helt oväsentligt. Det finns nu de facto ett monopol, och det är endast det man tar och ska ta hänsyn till.

Om det är Telia du tänker på det så är det väl inte oväsäntligt alls?
Sattes inga regler om hur andra aktörer skulle få tillgång till nätet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Dessutom är det oväsentligt vilken marknad det gäller. T.om. så har ju telefoni och os-marknaden många likheter, där den som har monopolet har oproporteniella fördelar i.o.m. att även alla andra aktörer är beroende av företaget i monopolställning.
Så är det inte t.ex. i olja marknaden, där även om ett företag skulle ha 95% av marknaden så skulle man som konkurrent ändå kunna sälja olja till ganska liknande villkor, men bara i betydligt mindre volym. Man är inte beroende av att man måste vara kompatibel med monopolföretagets OS, eller få hyra in sig alt. kommunicera med deras nät.

Kanske för att det inte är oljeföretaget som äger 95% av markanden som köper oljan?
Man anpassar sig såklart till kunden. Dvs. om kunderna anpassat sina transporter till det stora oljeföretagets metoder så är det klart att en omställning krävs om du inte försöker likna det stora oljeföretaget.

Om kunden råkar köra windows så får man se till så att sin mjukvara fungerar till windows. Lyckas man inte med det (oavsett anledning) så får man antingen satsa på andra delar av markanden eller lägga ner.

Ska du sälja bensin så får du nog se till så att bensinen fungerar i dagens bilar annars får du nog problem av uppenbarliga anledningar. Du har rätt att sälja din bensin till villka villkor du vill men det är fortfarande efterfrågan som bestämmer hurvida någon vill ha din produkt.

Btw. säger Skype dig något?
Eller iTunes?

Både har/hade i princip monopol på sina marknader. Båda kör med stängda lösningar som medvetet är ute efter att stänga ute andra. Här är det inte något vagt "har försvårat för andra" utan här har man, åtminstone i Skypes fall, tagit till alla tänkbara metoder för att ingen ska kunna använda deras protokoll alls. Ingen är välkommen att skriva sin egna klient och gör de det så åker de direkt på motstånd och beroende på situation även stämd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Och att företag klumpar ihop sig för att stärka en viss ställning stämmer ju också, men inte för alla. De största företagen får inte gå ihop just på grund att de skulle få en för stark ställning på en viss marknad. Dessa lagar har både USA och EU. Om du kanske kommer ihåg så fick ju inte Volvo och Scania gå ihop just för att de skulle få en för dominant ställning på den europeiska lastbilsmarknaden.

Även de facto monopol har splitrats i efterhand, se t.ex. Bell som den största exemplet. Man hade fått monopolställning UTAN att ha varit statliga tidigare, och utnyttjat den ställningen.

Det där är ju något helt annat.
Det är inte för att MS har monopol som man sätts i den här situationen, utanför att man "utnyttjat sitt monopol". Enorm skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Mediaspelaren är ju bara en lite droppe i havet, det de handlar om är ALLT som följer med, men desto mer olika låsta standarder som inte tillåter alt. försvårar andra att utveckla allt till Windows och dess servrar osv osv.

Och?

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in

Tycker det är lustigt att fler inte förstår hur mycket det påverkar.
Dessutom så har Microsoft tvingat återförsäljare att endast sälja datorer med deras operativ istället för konkurrenternas (BeOS) för att inte bli av med exklusiva deals etc. Så det är inte det att Microsoft blir straffade för att vara "duktiga" utan för att dom konstant ignorerar lagar och tycker dom får göra hur dom vill.

Tycker dock EU kunde gjort mer nytta genom att kräva att dom öppnar upp NTFS,CIFS och andra viktiga bitar som officeformaten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Om jag köper ett operativsystem så KRÄVER jag att det åtminstånde ska finnas en mediaspelare i packetet...

Ladda ned?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det EU håller på med är sjukt, mycket sjukt. Hur ska agda 75 år kunna spela en film i sin dator om det inte finns någon mediaspelare?

Prata med sin (finniga, WoW-spelande, tandställningsbärande) sonson Arne, 16 år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
För mig så ska ett komplett operativsystem ha med sig mediaspelare (windows mediaplayer), skärmsläckare (windows egna), någon typ av enkel texteditor (notepad), en enkel ordbehandlare (word), ett enkelt ritprogram (paint) + lite mer. Utan dessa basmjukvaror så sitter man rätt låst utan dels kunskaper och dels internetuppkopling/cd-skivor.

Absolut, men måste det vara MS egna produkter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vill man inte ha Mediaplayer, ja ladda ner något annat då... Det är INGEN som tvingar en att använda windows egna.

Jo. Microsoft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Om inte EU gör likadant med Apple och QuickTime så blir jag riktigt arg, då är det fan inte på lika vilkor. ÄVEN om MS är större än OSX så ska det vara lika vilkor.

Ja... Man kan juh alltid hoppas att ens skattepengar går till annat än att böjja bananer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Angående andra saker så som nätverks/server-biten så kan jag däremot hålla med på många punkter.
Men åter, vill man inte ha MS-mjukvara så finns alternativ som är GRATIS!!! Så varför då stämma MS? Dom som betalar får väll skylla sig själva eller???

Problemet är bara att eftersom MS har kört med egna, låsta protokoll har FOSS (Free/Open Source Software) samt andra proprietära lösningar fått "reverse engineera" deras protokoll vilket innebär att allt kanske inte alltid funkat till 100% (dessutom, eftersom MS har helt fri ägande-/bestämmade rätt så kan de "implementera nya saker" lite titt som tätt vilket innebär att FOSS måste gå tillbaka till ruta ett...). Allt detta leder förstås till att Kalle som vill köra Linux, *BSD eller OS X på sin nya fina laptop på jobbet inte kan synka mejlen mot servern och förr eller senare tröttnar Kalle, hans sysop (på att uppdatera/fixa/trixa) för att någon ska kunna köra en "udda lösning" eller så tröttnar Kalles chef på att Kalle inte svarar på hans mejl, sliter fram en MEGA dildo i latex och bankar skiten ur Kalle, sysopen och kossan ... (>..<)
Om bara MSs egna protokoll och "standarder" kan öppnas upp så är vi en bra bit på väg mot en enklare och öppnare vardag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narakun
http://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in

Tycker det är lustigt att fler inte förstår hur mycket det påverkar.

Spelar det så stor roll?
Blir det sämre för att det påverkar mer? Det borde väl vara principen egentligen (inom vissa gränser givetvis).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av narakun
Dessutom så har Microsoft tvingat återförsäljare att endast sälja datorer med deras operativ istället för konkurrenternas (BeOS) för att inte bli av med exklusiva deals etc. Så det är inte det att Microsoft blir straffade för att vara "duktiga" utan för att dom konstant ignorerar lagar och tycker dom får göra hur dom vill.

Det där är något helt annat och tvivlar på att särskilt många försvarar det. Men bara för att MS är skyldiga i ett fall så betyder det inte att de förtjänar vartenda liten patetisk stämning mot dem ska gå igenom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av narakun
Tycker dock EU kunde gjort mer nytta genom att kräva att dom öppnar upp NTFS,CIFS och andra viktiga bitar som officeformaten.

Bara för att du vill det?
Isåfall kan vi ju direkt skrota apples DRM (inkl. MS DRM förstås). Skypes kryptering ska öppnas.
Direkt kan vi även öppna OS X direkt för vilken PC som helst.

Det mesta av detta är väl bra för konsumenten, men dåligt för företagen. Man kan inte kräva att alla företag ska göra allt för kundens bästa. De måste se till sin egna utveckling också.

Samtidigt får man skylla på konsumenten också, hade konsumentet satt krav på öppna standarder m.m. så hade det varigt svårare att komma undan med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deveraux
Ladda ned?

Med vadå?
Webbläsaren som du laddade ner med FTP-klienten som du laddade ner med DVD-enheten?
Vanligt folk vet inte ens hur man installerar program (och framförallt, hur man får tag på program att installera)...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deveraux
Prata med sin (finniga, WoW-spelande, tandställningsbärande) sonson Arne, 16 år.

Lyckat. Då har de ju låst in sig till folk som vet hur man gör. Kan de inte öppna upp systemen så alla förstår?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deveraux
Absolut, men måste det vara MS egna produkter?

Absolut, om OSet kommer från MS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deveraux
Jo. Microsoft.

Nej, ingen - möjligen de som ger ut median då. Men det gäller alla låsta format som realplayer, quicktime, wma m.m.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deveraux
Problemet är bara att eftersom MS har kört med egna, låsta protokoll har FOSS (Free/Open Source Software) samt andra proprietära lösningar fått "reverse engineera" deras protokoll vilket innebär att allt kanske inte alltid funkat till 100% (dessutom, eftersom MS har helt fri ägande-/bestämmade rätt så kan de "implementera nya saker" lite titt som tätt vilket innebär att FOSS måste gå tillbaka till ruta ett...). Allt detta leder förstås till att Kalle som vill köra Linux, *BSD eller OS X på sin nya fina laptop på jobbet inte kan synka mejlen mot servern och förr eller senare tröttnar Kalle, hans sysop (på att uppdatera/fixa/trixa) för att någon ska kunna köra en "udda lösning" eller så tröttnar Kalles chef på att Kalle inte svarar på hans mejl, sliter fram en MEGA dildo i latex och bankar skiten ur Kalle, sysopen och kossan ... (>..<)
Om bara MSs egna protokoll och "standarder" kan öppnas upp så är vi en bra bit på väg mot en enklare och öppnare vardag!

Problemet är lika mycket sysopen som inte kan supporta andra system, det är även Kalle som inte kan hålla sig till företagets beprövade metoder (särskilt om vi pratar företagets datorer) - och i synnerhet Kalles fel om han inte kan utföra sitt jobb pga. det oavsett vilket system han föredrar eller använder.
Viktigt att skilja på arbetsdator och hemdator.

Bättre liknelse anser jag vara universitet m.m. Där bör man kunna ställa högre krav på sådant.

Obs. att jag helt klart ser problemen med sådana här lösningar. Jag lider av dem mycket jag också. Men det betyder inte att jag tycker att det EU gör här är rätt. Störtlöjligt sa jag och det vidhåller jag vid än. Företag kör inte schysst och det finns så mycket värre kundförakt än detta.

Dessutom lever MS helt på andras produkter. Slopar de stödet för 3djepartsprogram så tar det inte många år (vilket är väldigt kort tid i sammanhanget) innan Windows är ett minne blott för alla andra än de datorintresserade.

Permalänk
Avstängd

Håller med, störtlöjligt alltihopa. Fråga: För vem är 4 miljarder mest pengar, MS eller EU?

Jag tror att de tär en symbolisk summa för dessa jättar.

Permalänk

Många har missuppfattat domen med WMP här ser jag. Det finns en anledning att det var just WMP som var poängen och inte IE6 eller miniräknaren. Läs domen så förstår ni bättre.

Och jag är besviken ändå, jag tycker EU kan gå längre och kräva att alla protokoll som är kritiska för kommunikation mellan datorer och dokument ska vara öppna. Tex, CIFS (även kallat SMB i *nix) NTFS, Diverse Office Format osv.

Tänk er själv om TCP/IP, UDP osv osv skulle vara Closed Source. Det hade definitivt hämnat konkurensen om det endast var Ms som hade tillgång till detta då. Således gör även CIFS osv det.

Och det spelar ingen roll om det finns andra bättre alternativ, nästan alla nätver k idag i sverige kör med någon typ Windows closed source kommunikation, Då anser jag det att det är självklart ur konkurrans perspektiv att protokollen ska vara öppna. Det främjar både bättre alternativ av konkurenter och att Micrsosoft måste göra bättre format. Som det är nu håller Microsoft kunderna i ett järngrepp eftersom alla är beroende av Microsft i princip.

Om jag skulle ta en biliknelse som många verkar gilla så säger jag bara en sak.. Däcken passar alla vägar:) Det är lite Moment 21. Nästan allt kör Windows. För att kunna koppla upp sej mot Windows måste man köra Windows. Emigrering kostar enormt pga stängda api:er.

Jag tycker vi kan ha en lagstiftning som förbjuder stängda API:er

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att EU ger MS en knäpp på näsan. Om inte microsoft hade byggt in MSN så hade kanske ICQ varit kvar nu, och icq har ju flera gånger bättre funktionalitet än msn.
Men som thomas sa
"Om inte windows kom med IE så vore det faktiskt jobbigare att skaffa Firefox när man installerat. "
Själv tror jag att om användarna hade fått välja friskt så hade andelarna Firefox / MS varit till firefox fördel. Tänk vad länge firefox hade tabbar när inte IE hade det, tänk vad mycket skit IE har ställt till med genom åren.

Jag tycker att operativsystem ska vara i princip ett tomt skal. Men det behöver inte betyda att de kommer tomma när man köper dem. Bra program kan ju vara förinstallerade, vare sig de är "inköpta" eller ej. Detta skulle ju leda till en mer rättvis konkurrens och slutligen bättre programvara för användarna.