Openoffice.org 2.3 släppt

Permalänk
Melding Plague

Openoffice.org 2.3 släppt

Den populära kontorssviten Openoffice har släppts i ny tappning. Den nya versionen innehåller en hel del bugfixar och förbättringar i form av bättre stöd för påbyggnadsmoduler, så kallade "extensions".

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt. Jag har använt mig av OpenOffice.org i tre år nu, och tycker att det är minst lika smidigt som M$ Office. För övrigt ifall man ska göra något proffesionellt så är det ändå LaTeX som gäller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Coolt. Jag har använt mig av OpenOffice.org i tre år nu, och tycker att det är minst lika smidigt som M$ Office. För övrigt ifall man ska göra något proffesionellt så är det ändå LaTeX som gäller

Jag föredrar Office 2007, jag är mer produktiv i en miljö som ser snygg ut, och där allt är lättåkomligt.

OpenOffice/Office<2007:
meny
-menyval
-menyval
-menyval
-menyval
-menyval
--menyval
---det du ska åt

Office 2007:
Tryck på knappen för funktionen du ska använda.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

blomqvist, jag håller med dig helt och hållet. OpenOffice smakar lika mycket som det kostar, inget alltså för det är gratis. Jag bokstavligen hatar OpenOffice. Vår skola har installerat det på alla datorer istället för Äkta Office.

Tur att jag har egen LapTop med Office 2007 installerat.

Bara de som inte har råd med Office använder OpenOffice. Om man helt enkelt inte vill betala för att kunna arbeta i en trevlig miljö dvs.

Permalänk
Medlem

Finns även tråd här.

Har installerat nya, laddade hem via µTorrent. Har ej testat ännu men jag startar i skrivande stund upp..
..Visar sig att jag måste göra en ominstallation, trodde jag bara kunde skriva över gamla installationen

Men detta är ju goda nyheter för OO och hela projektet OOo. Men behövs verkligen gränssnittet arbetas med så pass mycket då? Hoppas de hoppar över lulllull och effekter. Office 2007 gick så segt på denna lappis jag sitter vid nu så jag föredrog skriva i notepad framför den kraftigare varianten Word

Sedan jag för något år sedan gick över till OO så tittar jag ej tillbaka till MS alternativ. Vid nystart tar det 5 sek att starta upp, ingen tid alls om jag använder mig av snabbstarten (vilket jag inte gör). Har jag en gång öppnat ett dokument så tar nästa dokument ingen tid det heller.
Huvudanledningen till att jag nu sitter med OO är kvickheten och enkelheten, därefter att det är gratis. Det finns få funktioner jag saknar från Word, Excel, PowerPoint och vidare, de kommer säkerligen byggas in i senare versioner bara efterfrågan är stor nog.

OO <3

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Föredrar openoffice faktiskt. Mest för att MS Office är så inbitet i sina egna format.

Jag tror de flesta inte tycker om Open Office just för att de inte kan det, för de sen de var små använt sig av MS produkter och MS Office och därmed lärt sig hur MS tänker när de bygger sina gränssnitt.

Själv använder jag open office i skolan och hemma kör jag med iWork.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Jag föredrar Office 2007, jag är mer produktiv i en miljö som ser snygg ut, och där allt är lättåkomligt.

OpenOffice/Office<2007:
meny
-menyval
-menyval
-menyval
-menyval
-menyval
--menyval
---det du ska åt

Office 2007:
Tryck på knappen för funktionen du ska använda.

Vill man uppnå hög produktivitet är det tangentbordsgenvägar som gäller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Jag föredrar Office 2007, jag är mer produktiv i en miljö som ser snygg ut, och där allt är lättåkomligt.

OpenOffice/Office<2007:
meny
-menyval
-menyval
-menyval
-menyval
-menyval
--menyval
---det du ska åt

Office 2007:
Tryck på knappen för funktionen du ska använda.

Eller så kan man lära sig att anpassa verktygsfälten. Det är inte så givande att kritisera ett program man uppenbarligen inte har lagt ner någon avsevärd tid på att lära sig.

Visst tar det lite tid att lära sig openoffice och det är inte heller helt perfekt. Men det är en fullgod ersättare för ms office och dessutom till en oslagbar kostnad. Att det sen är ett open source projekt gör saken bara ännu trevligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Vill man uppnå hög produktivitet är det tangentbordsgenvägar som gäller.

Men tangentbordsgenvägar (di kallert) är inte så snygga
Finns säkert en och annan användare som skulle börja använda tngtkombinationsgenvägar bara en häftig effekt (en explosion i färger och trudelutter) lades till.
Men har OO lika många tngtgenvägar som MSO? Jag läser i hjälpfilen för OO och det ser ganska så fattigt ut. Men det är ju jag det..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Vill man uppnå hög produktivitet är det tangentbordsgenvägar som gäller.

Exakt.

En sak som jag stör mig på i OpenOffice är att det helt sonika krånglar: Så fort jag startar det blir det som om det vore nyinstallerat med frågan om jag vill registrera produkten och godkännande av licensavtalet (varför har gratisprogram öht licenser? GPL och BSD, vad ska det vara bra för??). Dessutom är stavningsprogrammet under all kritik med föreslagna särskrivningar och uppenbara fel. Vidare var det krångligt att få svenskt språkstöd...

Men givetvis är det bättre med ett program som följer öppna standarder, är gratis, har öppen källkod osv. Något som är självklart för en så vanlig funktion som ordbehandling. De borde dock efterhärma MS mindre, och göra ett program utan lullull och med de viktigaste funktionerna som behövs.

Ett bra programparadigm är att ett program är inte klart när det inte går att lägga till fler funktioner, utan först när det inte finns några till funktioner man kan ta bort. Ett paradigm som MS har mycket att lära av.

Precis som Zuch påpekar är det LaTeX som gäller för "seriösa" publikationer om det inte vore för ett litet "men": Det är krångligt. Varför ska man "programmera" text?

Själv använder jag i största möjliga mån WordPad. Ett program som inte startar kvickt är inget att ha, oavsätt hur mycket funktioner det har...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Det är intressant att så många av er säger mindre lull lull och bara funktioner som krävs.

Vilka funktioner tycker ni att jag kräver?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Stavnings programmet är uselt. Annars skulle det vara perfect

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Stavnings programmet är uselt. Annars skulle det vara perfect

Haha! Jag hoppas du var medveten om att du var rolig...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Om man helt enkelt inte vill betala för att kunna arbeta i en trevlig miljö dvs.

betala för att arbeta? absurt!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ska bil nice att se vad IBM bidrar med. Själv har jag kört openoffice på jobbet i två år och skrivt allt möjligt i det. Funkat kanon.

Permalänk
Medlem

Även om jag föredrar engelska så är det lite tråkigt att det inte finns någon svensk version av 2.3 än, man ju lägga till svenska ordlistor och sådant men inte få själv programmet på Svenska än (vad jag vet).

Om man inte gillar layouten kan man ju bygga om menyer, knappar och lägga till tangentbordskombinationer etc under tools->Customize, går även att ladda/spara dessa.

Permalänk

Skriva arbeten i en militärbunker, eller i fräsch lokal med avkopplande färger?
En webbsida i plain-text, eller en snyggt designad?

Kanske bara är jag, men jag känner att effektiviteten ökar enormt från militärbunkern till den fräscha lokalen med avkopplande färger.
Jag navigerar och läser hellre en snyggt designad webbsida än en plain-text med några blå länkar.

Att det dessutom startar snabbt, oavsett datorn i signatur eller på en Celeron 1.4 Ghz, 768 Mb internminne och Vista, är ingen nackdel. <5 sekunder.
Tycker man det är för långsamt är man nog absurt stressad.

Helt klart min subjektiva åsikt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Kalla mig gärna dum har inte mycket kött på benen än, men jag installerade Ubuntu för ett tag sen och där är ju openoffice med för skojsskull lattjade jaglite med stavningsboken och den tog alla ord jag skrev in, eller ligger min svenskkunskap bara på förskole nivå?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Stavningsprogramet har jag stängt av, enda som inte fungerar som det ska.. och just ja, är det bara för mig som texten i exel-alternativet blir utbytt ? T.ex om jag skriver en inköpslista kan priserna ibland bli till datum?! Försökt stänga av men det går inte.. aja, gratis är gott och mig har dom fångat !

Notepad + openoffice = goda grejer

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raybrower
Det är inte så givande att kritisera ett program man uppenbarligen inte har lagt ner någon avsevärd tid på att lära sig.

Håller med, fast samtidigt kan man ifrågasätta om man verkligen ska behöva lägga ned avsevärd tid för att kunna skriva lite text.

Jag tycker att word är en väldigt kompetent produkt men det krävs en del tid och kanske några kurser för att fatta hur jäkla bra det är.
Med tanke på hur många gånger som folk har ringt och frågat hur man får in °-tecknet så tror jag dock att det för de allra flesta inte spelar så stor roll vilket av programmen de använder.

Har inte kört så länge med oo men hittills så är det mest utseendet och sär skrivnings filtret som jag tycker är bristfälligt.
När jag ska göra någonting tjusigt så använder jag dock hellre Indesign.
Spöar latex i allt utom pris, fast det är väl en vanefråga som allt annat.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Skriva arbeten i en militärbunker, eller i fräsch lokal med avkopplande färger?
En webbsida i plain-text, eller en snyggt designad?

Kanske bara är jag, men jag känner att effektiviteten ökar enormt från militärbunkern till den fräscha lokalen med avkopplande färger.
Jag navigerar och läser hellre en snyggt designad webbsida än en plain-text med några blå länkar.

Att det dessutom startar snabbt, oavsett datorn i signatur eller på en Celeron 1.4 Ghz, 768 Mb internminne och Vista, är ingen nackdel. <5 sekunder.
Tycker man det är för långsamt är man nog absurt stressad.

Helt klart min subjektiva åsikt.

OT:
Militärbunker

Fast då hade jag nog mest gått runt och tittat på allt roligt och struntat i arbetet

On-topic:

Jag tycker debatten angående ifall M$ Word är bättre än OOo är ganska ointressant med tanke på att OOo är fritt och M$ Word inte är det, valet blir ganska enkelt.

Dessutom är ju Word 2007 bland det mest bloatade jag någonsin har sett, själv föredrar jag Nano/Vim.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
betala för att arbeta? absurt!

Man betalar för ett arbetsredskap precis som man betalar för ett skrivbord, ergonomisk stol eller en dator som underlättar och hjälper i arbetet. Rätt stor skillnad. =P

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
Kalla mig gärna dum har inte mycket kött på benen än, men jag installerade Ubuntu för ett tag sen och där är ju openoffice med för skojsskull lattjade jaglite med stavningsboken och den tog alla ord jag skrev in, eller ligger min svenskkunskap bara på förskole nivå?

fast du särskriver ju redan iof så det kanske är därför. åas är ihopskrivningarna ännu konstigare så jag undrar om ens OO gillar dem..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Man betalar för ett arbetsredskap precis som man betalar för ett skrivbord, ergonomisk stol eller en dator som underlättar och hjälper i arbetet. Rätt stor skillnad. =P

meeen, din sign!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis

Jag tycker debatten angående ifall M$ Word är bättre än OOo är ganska ointressant med tanke på att OOo är fritt och M$ Word inte är det..

Precis! Antingen betalar man eller så gör man det inte. Valet mellan de båda produkterna beror helt på individen och är fånigt tala för eller emot då man ej sitter i samma stol som den väljande individen.

Man kan däremot rada upp för och nackdelar med de olika produkterna, men att ej komma in på tjatet ifall den ena produkten således är bättre eller sämre än den andra är svårt.

Jag tycker om Office 2007, när jag själv inte betalat för det och när jag har en dator och en skärm som får det att gå extra smidigt och lätt. OpenOffice använder jag på min nog så plågade lappis, för att jag vill ha de funktioner som bl.a. finns i OpenOffice och jag vill ha dem gratis, kan hoppa över vissa funktioner och en snyggare miljö för att få det gratis. Vill jag bara skriva en text rakt uppåner så använder jag notepad. Det är jag, någon annan skulle valt annorlunda. And that's it.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Håller med, fast samtidigt kan man ifrågasätta om man verkligen ska behöva lägga ned avsevärd tid för att kunna skriva lite text.

Fast för att skriva lite text behöver du ju inte lägga ner någon tid alls i oo. Jag syftade nog mer på de halvavancerade funktioner som blomquist inte verkade ha ork att leta efter, än mindre lägga till i verktygsfältet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Precis! Antingen betalar man eller så gör man det inte. Valet mellan de båda produkterna beror helt på individen och är fånigt tala för eller emot då man ej sitter i samma stol som den väljande individen.

Man kan däremot rada upp för och nackdelar med de olika produkterna, men att ej komma in på tjatet ifall den ena produkten således är bättre eller sämre än den andra är svårt.

Jag tycker om Office 2007, när jag själv inte betalat för det och när jag har en dator och en skärm som får det att gå extra smidigt och lätt. OpenOffice använder jag på min nog så plågade lappis, för att jag vill ha de funktioner som bl.a. finns i OpenOffice och jag vill ha dem gratis, kan hoppa över vissa funktioner och en snyggare miljö för att få det gratis. Vill jag bara skriva en text rakt uppåner så använder jag notepad. Det är jag, någon annan skulle valt annorlunda. And that's it.

Nu tror jag du missförstod mig ganska enormt, jag menade "free as in freedom", inte "free as in free beer".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Nu tror jag du missförstod mig ganska enormt, jag menade "free as in freedom", inte "free as in free beer".

"With freedom comes free beer, and chicks."

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
fast du särskriver ju redan iof så det kanske är därför. åas är ihopskrivningarna ännu konstigare så jag undrar om ens OO gillar dem..

meeen, din sign!

Jag hade väldigt lite tid över på jobbet idag. Men tack för svaret =).

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

All utveckling välkomnas, för som det ser ut nu (pre 2.3) är jag inte det minsta imponerad.

Office är rätt kasst det med, och lägger man till priset i ekvationen så anser jag det inte alls vara värt det. Men openoffice är väl detsamma - trotts "priset" så anser jag det inte alls vara värt det.

Nu har jag båda installerade, OpenOffice bara för att Office och OpenOffice inte kan dela filer alls i princip (och att andra använder OpenOffice). Men väljer jag själv så blir det nästan så att man väljer att knacka HTML för hand hellre än openoffice. I slutändan är det väl produktivare också när man lägger in allt strul som OpenOffice normalt bidrar med.

Office är som alltid, ett dyrt halvkasst alternativ men som alla använder. Vilket gör det helt klart användbart (!= prisvärt men som sagt, användbart). OpenOffice saknar (som tur är, IMHO) en stor användarbas vilket gör det knappt värt minnesutrymmet det upptar.

(det jag skriver är förstås min åsikt om inte det gick fram)

Nä, öppen mjukvara har verkligen sina poänger. Men precis som i den stängda världen kommer det alltid en hel drös stora projekt som man bara kan bli irriterad på.

Permalänk
Avstängd

Jag använder OpenOffice.org, tycker att det är trevligt.
Gillar att det är open-source, cross-platform och stödjer OpenDocument Format (ODF) vilket är ISO standarden för dokument hantering.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!