Permalänk

Hur kan min dator klara dom här spelen?

Min dator har följande

AMD Athlon(tm) XP 1500+
1.33GHz

512 Mb ram

Nvidia Geforce4 Ti 4200
IRQ 16
AGP 4X
64mb
Forceware 84.21

Och denna datorn klarar följande

Call of duty 2 på högsta inställningar
Age of empire 3 på högre medium inställningar.
HL2 på nästan högsta inställningar.
Quake 4 på medium inställningar.
Doom 3 på högre medium inställningar.
San andreas på högre medium inställningar.
Rome total war på högsta inställningar.
Har även spelat fear demot på lägre medium inställingar.

Själv tycker ja att min dator e för dålig för å klara dom spelen på dom inställningarna, ja klagar inte:P, men undrar om nån vet varför?

Permalänk
Medlem

tänk på att spelen du räknat är dom nyast 2 år gammla nu vissa är 4 år så inte så konstigt

testa bioshock eller moa airborne så kommer du inte ens till menyn, pixel shader 3 you know^^

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

vilken upplösning? 640*480 eller?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

ne 1024x nåt och uppåt

Permalänk
Medlem

Klarar av är ett mycket subjektivt uttryck, konkreta uppgifter såsom upplösning och fps skulle vara kul att veta. Huvudsaken är förstås att du själv upplever inställningarna som spelbara, men ett teoretiskt ex. på 5 fps i 1024*768 kanske kan klassificeras som att din dator klarar av cod2, men spelupplevelsen kanske inte är den gemytligaste

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk

alla spelen ovan förutom fear va mer än bara spelbart, mycke spel glädje:) fps vet ja inte, men om nån vet hur man kan se de så får ni gärna berätta

Permalänk
Inaktiv

ladda ner ett program som heter fraps....

Permalänk

"Själv tycker ja att min dator e för dålig för å klara dom spelen på dom inställningarna, ja klagar inte, men undrar om nån vet varför?"

Antingen för att du har mkt bättre delar än du skriver eller så märker du inte att det laggar och flyter grymt dåligt. Med den datorn får du ruskigt dålig FPS, så de flesta skulle nog inte kunna spela de spelen med de inställningarna på din dator.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Grafikkortet stöder inte DX9 så det klarar att leverera bild snabbt (relativt sett) men fult. Detta lär dock bara vara en liten del av förklaringen.

Gör som sagts, ladda ner fraps och återkom med fps. Gör det gärna även om du får låga resultat, kul att se lite olika uppfattningar än de flitigast förfäktade, angående huruvida det hackar eller flyter.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

anledningen till att din conf klarar det är för att den inte kör directx 9 som är bra mycket mer krävande. när jag lirar cod med fx 5900 i drectx 7 på högsta i 1024x768 0aa 0af så har jag runt 100 fps spikat, med directx 9 i fullt har jag fps drops ner till 20 ibland.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

Jepp, förklaringen är att spelet inte körs med krävande DX9-effekter utan resurssnåla men inte lika snygga DX7 eller DX8-effekter. Om du skulle jämför din bildkvalitet med någon som har ett bra DX9-kort, så skulle du se att din bildkvalitet inte är alls lika snygg.

Det går ju t.o.m att lira Oblivion i vettiga FPS med gamla kort, om man först installerar oldblivion, som drar ned effekterna till lägre DX-nivåer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

går nog att lira oblivion med ett geforce 3, om du drar på lowest. jag har 100+ fps överallt i lowest med fx 5900, i directx9 har jag mellan 12-80 offtast under 55-60. går kanske med ett geforce 2 och en halvbra propp oxå

tror inte oblivion kör directx 9 på lowest. ser då iaf inte ut som det på långa vägar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
går nog att lira oblivion med ett geforce 3, om du drar på lowest. jag har 100+ fps överallt i lowest med fx 5900, i directx9 har jag mellan 12-80 offtast under 55-60. går kanske med ett geforce 2 och en halvbra propp oxå

tror inte oblivion kör directx 9 på lowest. ser då iaf inte ut som det på långa vägar.

Poängen med oldblivion är väl att det skall se hyfsat ut trots att det är körbart på äldre kort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Okay laddade ner fraps, körde Cod 2 På högsta inställningarna då hade ja 15 fps.
Sen tog ja bort AA och då hade ja 25 -50fps.
Visst kan de ligga nåt i de ni sägar att ja kanske har vant mig vid lite lagg, men tro mig spelen funkar galant och det e de inte bara ja som tycker:P, kunde inte testa på andra spel eftersom jag inte hade några andra installerat
Och jag har directx9 senaste versionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sickmaggot
Okay laddade ner fraps, körde Cod 2 På högsta inställningarna då hade ja 15 fps.
Sen tog ja bort AA och då hade ja 25 -50fps.
Visst kan de ligga nåt i de ni sägar att ja kanske har vant mig vid lite lagg, men tro mig spelen funkar galant och det e de inte bara ja som tycker:P, kunde inte testa på andra spel eftersom jag inte hade några andra installerat
Och jag har directx9 senaste versionen.

Visst har du DirectX9, senaste versionen installerad, men det hjälper inte om inte grafikkortet klarar att använda DX9-effekter (Ditt kort stöder bara upp till DX8.1). Ofta kräver spelet att DX9 skall vara installerat, men det går fortfarande utmärkt att köra spelet på lägre DX-nivåer med lite fulare grafik (vilket ger högre FPS, då DX9-effekter är tyngre för kortet att utföra).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

okay de förklara en del:), blir de ån skillnad om ja lladar ner directx 8 istället för 9?, flyter dom flesta spelen på bättre då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sickmaggot
okay de förklara en del:), blir de ån skillnad om ja lladar ner directx 8 istället för 9?, flyter dom flesta spelen på bättre då?

Nej, många spel kräver som sagt att du har DX9 installerat (även om du inte använder DX9 utan DX8). DX-versionerna är bakåtkompatibla, så det skall räcka med att ha den senaste installerad.
Ditt grafikkort sätter automatiskt begränsningen för vilka effekter som används (i ditt fall, max DX8.1)

Visa signatur

~Pelle~