Belkin lanserar trådlös usb-hubb

Permalänk
Melding Plague

Belkin lanserar trådlös usb-hubb

Tillverkaren Belkin har i dagarna lanserat en speciell usb-hubb som dels har en vanlig rj45-nätverksport men även inbyggt trådlöst nätverk. Den omvandlar usb till nätverk och gör att man inte behöver ansluta skrivare, portabla hårddiskar eller digitalkameror direkt till datorn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hade varit snygg också om inte USB-portarna suttit fram...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Den är väldigt snygg ändå, tycker jag Fast... Ja, vad är funktionen egentligen - ska man spara pengar eller plats, eller vad tror dom? Ett USB-kort att sätta i PCI-platsen kostar inte mycket, inte heller en vanlig usb-hubb eller ett trådlöst nätverkskort.

Högst 400kr för den här leksaken, annars kommer den defninitivt att floppa.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Med en sånhär skulle jag kunna ha min skrivare och scanner i vardagsrummet, det är nämligen där jag har min trådlösa router och mitt bredbandsmodem, men varför skulle jag vilja det? Oftas vill man ju ha sina USB-prylar inärheten av där man har sin dator för lätt åtkomst.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

smart för typ enklare nas lösningar och delade skrivare. men lite dyr va den kanske.

Permalänk
Medlem

Så istället för att dra en sladd till datorn måste man dra en till routern?
Förtar lite av poängen med den tycker jag, men den verkar ju helt klart vara nyttig att ha ändå. Skulle gärna ha en här hemma men den var lite i saftigaste prisklassen, speciellt om man behöver lägga på en router på det...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag fick känslan av att det skall vara en slags billig printserver? Samla externa hårddiskar och skrivare/scanner någonstans mitt i huset och låt alla datorer på nätverket komma åt dem (genom nätverket)... typ. i.s.f. kan den vara "värd" som man säger

Permalänk

Perfekt om man inte vill ha datorn ståendes i samma rum som man vill ha skärmen/tangentbordet/musen/usb-högtalarna osv (förutsat att man kan dra DVI kabel)

Själv har jag datorn i klädkammaren och kör med en vanlig usb med 4 portar i sovrummet som jag dragit några meter från datorn. Nu varken ser eller hör jag datorn i sovrummet (om man bortser från skärm, tangentbord och mus)

Detta är ett steg i rätt riktning. Nu fattas bara BILD!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle vara smidigt om den funkade för tangentbord, mus och web-kamera.

Skulle vilja ha så att när jag kommer med min bärbara behöver jag bara koppla in ström(Om batteriet är slut) och skärmen så ska allt annat gå via det trådlösa. Men det är kanske lite väl optimistiskt.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Hedersmedlem

Airport extrem någon?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte köpa Belkin. Har proven en av deras routrar, och jag tyckte det var skräp.
Belkin är ett wannabe-network företag som säljer iPod strumpor.

Nej, bättre att hålla sig till riktiga grejer. Netgear och Linksys.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

vadå sladd?

Behöver man verkligen drar en kabel till routern? Min är naturligtvis på andra sidan vardagsrummet!!!!!!

Permalänk

Eh, måste man koppla den till en trådlös router har den väl inte alls ett trådlöst nätverk, utan ett nätverk bara?

Hur som helst lite synd att det bara var två USB-portar i fronten, en till hade de allt kunnat få plats med. Bak är bara onödigt krångligt att komma åt när man har strömsladd och tp-kabel på plats.

Hade varit värt 500:- kanske, 850:- är nog lite för mycket för mig. Liksom, ska man ha den någonstans borta från datorn så skulle man ju ändå behöva lägga fyrahundra spänn extra på en billig trådlös router... Nej, hade den haft inbyggd wifi så hade den nog varit värd 600-700:- åtminstone.

zeus - Väldigt bra idé måste jag säga, tangentbordet/musen har man ju alltid inkopplad så då gör det ju inget att det inte finns fler frontportar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

"Tillverkaren Belkin har i dagarna lanserat en speciell usb-hubb som dels har en vanlig rj45-nätverksport men även inbyggt trådlöst nätverk."

På vilket sätt är denna trådlös om den kräver en wlan-router? Och funkar skrivare som kräver en processor för att skriva ut?

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte det här med kabelnm har läst user manual och den säger så - idioti isf.

Sedan är tydligen bara 1-2Mb hastighet!

Kanske kollar in DLink printer server - funkar med skannar och hårddisk oxå

Permalänk

snygg och användbar... helt klart intressant med tanke på att jag börjar få ont om usb portar på min dator... men vill inte ha ett internt kort som hindrar luftflödet till grafikkortet eller någon av dom fula usb hubbarna jag sett hittills....

Permalänk
Medlem

Jävligt najs för sånna som mig med bärbar dator som gärna går iväg med den till sängen för att se film. Jobbigt att pluppa i och ur kablar, och man måste ändå alltid koppla i något ändå sen när man kommer på att man behöver externa hårdisken... Fast, jobbigt om det va kaz överföringshastighet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Hade varit snygg också om inte USB-portarna suttit fram...

Typiskt Mac användare, kabelfobi...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag tyckte konceptet var bra.

Fördelar

1: USB-kontakter som är en bit från datorn. Skrivare, kamera, mobiltelefon etc kan kanske vara skönt att ha vid nån byrå / bänk nånstans.

2: USB-enheter som kan delas av flera datorer (antar jag). Praktiskt för framförallt skrivare, men det finns säkerligen fler prylar som fler kan ha användning av.

Om man ändå har wlan-router hemma så är det ju klappat å klart.
Men jag kommer nog inte köpa en... Men det är nära.

Permalänk
Medlem

Meh, trodde ju det handlade om en WUSB-hubb :/ Så går det om man läser kommentarerna först och nyheten sen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i