Snabbt Geforce 8800 GTS från XFX

Permalänk
Medlem

Vad vinner man på?

Detta kort eller Asus versionen med 640 mb?

Permalänk

många 8800GTS når en topp runt 650/1000...vad gör detta oc'd? ..men det kostar som en 640MB version dock (eller 1000kr mer än billigaste 320MB) anar bra pryl ändå. ...blir kul o se reviews med temps/ljudnivå vs vanliga modellen@oc (volts/kylning)

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jag köpte ett GeForce 8 för någon månad sen, men framöver blir det inga fler Nvidia grafikkort för mig, framöver blir det ATI.

Framöver blir det varmare kort, sämre drivrutiner och högre strömkonsumtion? Tummen upp.

---
ON-T
För övrigt så håller jag med många. Jag själv skulle aldrig betala dessa slantar för kortet men det är superb för den som inte vill klocka. 650Mhz är en hög klock och väldigt många riskerar att aldrig komma upp i de frekvenserna.

Grejen är att 8800gts 320M 650/2Ghz presterar rätt mycket bättre än HD2900XT för ungefär samma pengar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Varför är ni medlemmar på swec om ni gillar dessa fabriksöverklockade graffen?:P De kommer ju inte att klokcas upp bättre än de andra korten på marknaden ändå.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag tycker helt ärligt synd om folk som är datorintresserad och inte förmår att överklocka sina prylar själv. Det är ju samma sak som att en bilentusiast skulle lämna in bilen för att byta oljefilter och tändstift. Det är ju inte precis raketforskarhjärna man behöver för att överklocka lite. Men det kanske inte är för oss datorentusiaster som detta kort är riktat heller, vad vet jag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kör mitt XFX 8800GTS 320mb i exakt 650/1000 Fast jag gav ju då 2495:- för kortet

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Man blir lagom trött på alla dessa produkter med 1000 X. Ungefär som att varje X ökar coolheten i kvadrat. Känns ungefär på samma nivå som när folk spelar under nick liknande <-=[xXXxxULTRAKILLERMURDERERXxxXXx]=--> i CS.

XFX8800GTSXXX EDITION.. gäsp

Fast än värre vore det väl förstås om de började ge sig på Radeon-kort också. XFXX1950XTXXXX EDITION.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
Man blir lagom trött på alla dessa produkter med 1000 X. Ungefär som att varje X ökar coolheten i kvadrat. Känns ungefär på samma nivå som när folk spelar under nick liknande <-=[xXXxxULTRAKILLERMURDERERXxxXXx]=--> i CS.

XFX8800GTSXXX EDITION.. gäsp

Fast än värre vore det väl förstås om de började ge sig på Radeon-kort också. XFXX1950XTXXXX EDITION.

haha ungefär som streetfighter då... hmm

XFX8900GTFUXXXULTRATURBOX-ALPHABETA XXX^2 Edition/Limited ED when buying; XFX680i 8xPCI-e 32x XXX-treme HexaCore2 CPU support... etc BTW XFXX1950XTXXXX... "F" Xfx gör bara NV kort

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Jag kom och tänka på den här kylaren nu

XEED Xtreme PerforMAX Overclocking Monster Ninja Plus Ultra Turbo

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=FLK775

Vet inte varför

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Framöver blir det varmare kort, sämre drivrutiner och högre strömkonsumtion? Tummen upp.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Varför är ni medlemmar på swec om ni gillar dessa fabriksöverklockade graffen?:P De kommer ju inte att klokcas upp bättre än de andra korten på marknaden ändå.

Varför är du medlem på SweC? Klockning är ju en minoritet på sidan här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag tycker helt ärligt synd om folk som är datorintresserad och inte förmår att överklocka sina prylar själv. Det är ju samma sak som att en bilentusiast skulle lämna in bilen för att byta oljefilter och tändstift. Det är ju inte precis raketforskarhjärna man behöver för att överklocka lite. Men det kanske inte är för oss datorentusiaster som detta kort är riktat heller, vad vet jag.

Varför det?

Du kan inte jämföra att vara datorintresserad innebär att man vill klocka som att vara bilentusiast och lämna in bilen för att byta oljefilter. Att vara bilentusiast och byta oljefilter är som att vara datorentusiast och lämna in datorn, byte av processor och kylare eller hur?

Klocka datorn > Trimma bilen.

Det handlar om bekvämhet och säkerhet. De flesta hänger verkligen inte här för att klocka sina prylar. Det är en minoritet som gör det på Sweclockers av det man kan tyda. Rubrikerna säger mer om annat än om klockning i forumet. Domänen har ett snyggt namn och tanken från början var säkert som namnet står för men så är det inte längre, även om man prioriterar vissa nyheter framför andra så betyder inte det att dessa 70-80 tusen medlemarna måste klocka sina prylar.

Jag personligen skulle aldrig köpa ett 8800GTS 320m fr 3800 kr som är färdigklockad. Men kanske Kalle som är 14år gammal som vill lära sig mer om datorer och tycker det är skoj med IT/Elektronik och vill lära sig mer och dela med sig av det han kan och lära sig av det andra kan. Att köpa ett grafikkort som är klockat för honom är en trygghet istället för att försöka klocka själv och förstöra sitt grafikkort. Visst är det skoj, det tycker jag med men Kalle kanske inte finner något roligt i att klocka. Det är spela Kalle vill. Han kanske struntar i at klocka utan vill spela Crysis utan hack och köper sig ett grafikkort som presterar bra samt har garantin att de frekvenser som är satta på papper ska fungera i praktiken. Vad har vi andra för garantier? Ljuga för komplett.se och säga att "det bara dog" som tyvärr många gör?

Låt de som vill köpa färdigklockade produkter vara.

Inlägget är riktat mot alla som tänker likadant och inte direkt emot dig endast.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Varför är du medlem på SweC? Klockning är ju en minoritet på sidan här.

Varför det?

Du kan inte jämföra att vara datorintresserad innebär att man vill klocka som att vara bilentusiast och lämna in bilen för att byta oljefilter. Att vara bilentusiast och byta oljefilter är som att vara datorentusiast och lämna in datorn, byte av processor och kylare eller hur?

Klocka datorn > Trimma bilen.

Det handlar om bekvämhet och säkerhet. De flesta hänger verkligen inte här för att klocka sina prylar. Det är en minoritet som gör det på Sweclockers av det man kan tyda. Rubrikerna säger mer om annat än om klockning i forumet. Domänen har ett snyggt namn och tanken från början var säkert som namnet står för men så är det inte längre, även om man prioriterar vissa nyheter framför andra så betyder inte det att dessa 70-80 tusen medlemarna måste klocka sina prylar.

Jag personligen skulle aldrig köpa ett 8800GTS 320m fr 3800 kr som är färdigklockad. Men kanske Kalle som är 14år gammal som vill lära sig mer om datorer och tycker det är skoj med IT/Elektronik och vill lära sig mer och dela med sig av det han kan och lära sig av det andra kan. Att köpa ett grafikkort som är klockat för honom är en trygghet istället för att försöka klocka själv och förstöra sitt grafikkort. Visst är det skoj, det tycker jag med men Kalle kanske inte finner något roligt i att klocka. Det är spela Kalle vill. Han kanske struntar i at klocka utan vill spela Crysis utan hack och köper sig ett grafikkort som presterar bra samt har garantin att de frekvenser som är satta på papper ska fungera i praktiken. Vad har vi andra för garantier? Ljuga för komplett.se och säga att "det bara dog" som tyvärr många gör?

Låt de som vill köpa färdigklockade produkter vara.

Inlägget är riktat mot alla som tänker likadant och inte direkt emot dig endast.

Mvh Albin

Klocka datorn = trimma bilen. Nja, det låter lika kanske, men där slutar även likheten. Det är betydligt lättare att klocka en dator än att trimma en bil. Jag säger heller inte att alla måste klocka, det enda jag sa var att jag tycker synd om de som inte kan klocka, eller rättare sagt kanske vill klocka men förmår inte att göra det. Jag säger inte att dom är dumma för det, jag tycker bara synd om dom som köper dyra produkter när de kan fynda och med några minuters läsande på ett forum som detta lära sig hur man klockar och sen göra det själv. Inget annat. Det är som sagt inte jättesvårt att klocka. Det tar ungefär lika lång tid att lära sig det som det tar att byta tändstift på bilen.

Men, är man kanske bara en brukare och ingen entusiast så funkar det ju helt ok att köpa en Dell och lämna in den när man behöver hjälp. Det känns lite konstigt att endast en brukare skulle vara målgruppen till en produkt som man måste öppna en dator och sätta i ett kort i och dessutom installera drivrutiner till för att det ska funka. Då borde man också förmå att klocka det.
Men du har rätt i att garantin inte gäller om något går sönder då men det är ju som sagt bara att spela dum då. Sånt har ju folk hållit på med i evigheter. Försäkringsbedrägerimentalitet kan man väl kalla det hah, roligt ord de blev.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zka
En kompis har 320mb varianten av GTS medan jag har 640. I vissa spel som spellforce2, gothic 3 så "hackar" det fram på vissa ställen med samma grafiska inställningar (dvs allt på högsta ) medan min inte gör det.

Därför kollade jag grafikkortets minnesanvändningen under de två spelen och det var högt. Runt 450mb medan jag normalt spelade spellforce samt hela 600mb i en öppen miljö med gothic 3...

Så tydligen ur min praktiska upplevelse så spelar det roll mellan 320 och 640mb varianten även om tester inte säger det. (men tror inte de benchade de spel som jag nämnde ?).

Vilket program använde du för att kolla grafikkortets minnesanvänding? Måste testa sen när fått mitt 8800 GTS, givetvis med 640 MB RAM

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
Man blir lagom trött på alla dessa produkter med 1000 X. Ungefär som att varje X ökar coolheten i kvadrat. Känns ungefär på samma nivå som när folk spelar under nick liknande <-=[xXXxxULTRAKILLERMURDERERXxxXXx]=--> i CS.

XFX8800GTSXXX EDITION.. gäsp

Fast än värre vore det väl förstås om de började ge sig på Radeon-kort också. XFXX1950XTXXXX EDITION.

*asg*

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag kom och tänka på den här kylaren nu

XEED Xtreme PerforMAX Overclocking Monster Ninja Plus Ultra Turbo

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=FLK775

Vet inte varför

Haha fy i helvete vad sjukt. Vad tänker tillverkaren på när de ger en produkt ett sådant där namn?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

För de som undrade med vilket program de kan kolla minnesanvändning så googla efter hur man konfigurerar rivatuner och dess plugins.

Plugin som ni vill ha är VidMed.dll och som följer med rivatuner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag kom och tänka på den här kylaren nu

XEED Xtreme PerforMAX Overclocking Monster Ninja Plus Ultra Turbo

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=FLK775

Vet inte varför

Och ändå ser den så vek ut haha

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag kom och tänka på den här kylaren nu

XEED Xtreme PerforMAX Overclocking Monster Ninja Plus Ultra Turbo

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=FLK775

Vet inte varför

Tack jag tänkte just på den då jag såg detta inlägg men hade inte ork eller tid att leta efter den.
Btw undra vad de vill med denna fläkt? klå sitt gamla rekord på 66dB?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Hur kollar man hur mycket minne grafikkortet använder? Jag kör på ett 8800GTS 320Mb och jag har inte hittat ett spel än så länge som inte funkar att köra på max på allt med 1920x1200 med det här kortet. Det mest krävande spelet jag har kört är nog Dirt och då får jag runt 30fps med allt på max i 1920x1200. Jag hade då en C2D@4Ghz och ett GTS som går i 695/1150.

Men som sagt, hur kollar man hur mycket grafikminne som används?

Du, prova World In Conflict så ska du se. Exakt ALLT på max, AA å allt å bencha. Ja kör på 1680x1050.

Mitt: 8800GTS 640MB 630/1900

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Vaddåra, va ere för fel på nVIDIA? Va har de me Fatal1ty att göra? Fattar 0

Det med Fatal1ty har ingenting med Nvidia att göra.

Anledningen till att jag slutat köpa Nvidia är någonting helt annat. Nämlingen att ATI börjat med open source drivrutiner och släppa specifikationer tillgängliga för allmänheten.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Gaah.. siffrer överallt.
Så klockfrekvensen på både processorn och minnet är mer än på en 8800GTX men dock är minnesbussen på 320 bitar och har 96 stycken stream-processorer.

Vad innebär detta igenteligen? Är detta kortet likvärdigt med ett 8800GTX eller har minnesbuss och streamprocessorer stor betydelse? Sen är detta kort på 320mb mot GTX som har 768mb. Men vad jag förstått efter alla tusen trådar om just minne så anser de flesta att minnet inte har så stor betydelse i lägre upplösningar som 1280x1024?

Känns som ju mer trådar man läser om grafikkort ju mer förvirrad blir man haha!

Permalänk

Se det så här en Quad so ligger på 2GHz (2x4) har mer kraft en än en Duo på 4GHz (4x2) eftersom Quad har mer kanaler att gå igenom och om GTS har 96 och GTX har 128 kvittar det om GTS har 720MHZ core och GTX har 630 (som min har) så blir det ändå mer kraft i GTX.
se bara ATi vs Nvidia medans Ati ligger runt 700MHZ på sina X2xxxkort så ligger NV på 500-630 och klår dem. btw ett 630/2000 GTX har en bandbred på 96GB/s, vet inte vad GTS på 630/2000 får men testa...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Se det så här en Quad so ligger på 2GHz (2x4) har mer kraft en än en Duo på 4GHz (4x2) eftersom Quad har mer kanaler att gå igenom och om GTS har 96 och GTX har 128 kvittar det om GTS har 720MHZ core och GTX har 630 (som min har) så blir det ändå mer kraft i GTX.
se bara ATi vs Nvidia medans Ati ligger runt 700MHZ på sina X2xxxkort så ligger NV på 500-630 och klår dem. btw ett 630/2000 GTX har en bandbred på 96GB/s, vet inte vad GTS på 630/2000 får men testa...

En helt utomordentlig beskrivning:D
Men då låter jag min beställning på EVGA GeForce 8800GTX ligga kvar. Den står "bara" i 575/1800 men den borde jag enkelt kunna klocka upp om jag förstått det rätt. Kanske även med orginalkylare?

Permalänk

oja jag kör ett GTX i 630/2000 felfritt
fast det var så som standard.
men har maxxat det på 740/2400 i fem minuter på 3dmark06 sedan dog det och då ställde jag tillbaka det till 630/2000

och jag har testat att köra det i 157/250 så 157/500 efter Realtime mem det var nice jag fick mer FPS i "Real-Time High-Dynamic Range Image-Based Lighting 1.2"
ligger runt 390-410FPS på det (i XP).

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
oja jag kör ett GTX i 630/2000 felfritt
fast det var så som standard.
men har maxxat det på 740/2400 i fem minuter på 3dmark06 sedan dog det och då ställde jag tillbaka det till 630/2000

och jag har testat att köra det i 157/250 så 157/500 efter Realtime mem det var nice jag fick mer FPS i "Real-Time High-Dynamic Range Image-Based Lighting 1.2"
ligger runt 390-410FPS på det (i XP).

Okej, bara att jag testar mig fram sen när det kommer helt enkelt. Om jag ens behöver det igenteligen, skärmen klarar ju bara 1280x1024 för tillfället.

Men även fast ett kort är fabriksöverklockan så är det väl orginalkylaren på endå?

Sista stycket du skrev förstod jag mig inte på alls tyvärr

Permalänk

oki jo det är standard kylning på XFX XXX kort och det sista var att jag klockade "NER" kortet till 157MHz på Core och 500MHz på minnet (250*2 på Realtime).
dock om du ska ha ett GTX så ska du kolla om du har kraft i datorn eftersom GTX XXX krävde minimum 450W för non-SLi och sen ska ju diskarna, CPU och mobo har Watt oxå. jag löste det genom att parralelkoppla ett Hiper 730W+Actrix 520W Nätaggregat.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Okej då förstår jag!
Mjo frågat på lite olika ställen och enligt specifikationerna så ska min nätdel orka med kortet. Om inte så går väl bara säkringen i nätdelen?

Fungerar det inte så införskaffar jag mig ett kraftigare och stabilare.