USB 3.0 kommer snart - tio gånger snabbare

Permalänk
Avstängd

Bra att USB 3.0 är bakåtkompatibel med USB 2.0, förhoppningsvist även USB 1.1.

Men blir det inte dyrare met fiberoptik?
Och kommer den ha både koppar och fiberoptik eller bara fiberoptik?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Bra att USB 3.0 är bakåtkompatibel med USB 2.0, förhoppningsvist även USB 1.1.

Men blir det inte dyrare met fiberoptik?
Och kommer den ha både koppar och fiberoptik eller bara fiberoptik?

Troligtvis både fiber och koppar fiber leder inte ström vad jag vet.

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #hallå#
Sarkastisk?

En aning fast bakom varje sarkasm finns det sanning...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Med en snabb USB så skulle det möjlighetgöra utvekling av externa grafikkort till t ex bärbara.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag ser inte nån direkt nackdel med USB 2.0. Har externa HD-ar och jobbar med dom precis som med dom interna.
Dvs överför filer, bränner, kollar på film, installerar från dom osv.
Det funkar fint, visst skulle man kanske vilja ha lite mer överföringshastighet men inget som stör mig i dagsläget för det flyter på ändå tillfredställande.
USB 3.0 är säkert jätte bra för det kommer kanske behövas för framtiden då allt skall gå snabbare och det är väl bara positivt tycker jag.
Snabbare enheter som stödjer snabbare överföringshastighet tummen upp för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Med en snabb USB så skulle det möjlighetgöra utvekling av externa grafikkort till t ex bärbara.

Är mer än bandbredd som behövs för det. Tvivlar starkt på att USB 3.0 har det som krävs för att få ett extern grafikkort till bärbara (som är bättre än de sämsta integrerade).

Permalänk
Medlem

"Utöver högre överföringshastighet kommer USB 3.0 att vara strömsnålare än äldre USB-standarder."

Det där begrep jag nog inte riktigt. Det är väl upp till externa enheter hur mycket ström de behöver? Såvida det inte är någon USBcontroller som sitter i varenda USBenhet och hoggar en del el?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
"Utöver högre överföringshastighet kommer USB 3.0 att vara strömsnålare än äldre USB-standarder."

Det där begrep jag nog inte riktigt. Det är väl upp till externa enheter hur mycket ström de behöver? Såvida det inte är någon USBcontroller som sitter i varenda USBenhet och hoggar en del el?

jo men interfacet i sej behöver ström för att fungera

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag har länge frågat mig när USB 3.0 kommer. så får jag veta idag att det kommer om ca 2 år :(. Jag trodde att USB 3.0 skulle komma inom någon månad när jag läste rubriken. USB2.0 är bra jävla slö idag så jag tycker att det är dags för 3.0 att göra entre redan idag. Men aja, man får väl vänta ett tag till da. Den som väntar något gott väntar alldrig förlänge, STRUNTPRAT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
jo men interfacet i sej behöver ström för att fungera

'Interfacet' kan definieras som port/buss på datorn, själva kabelns utformning, samt vad som finns i varje USBenhet som sköter kommunikationen från den änden, antar jag.

Undrar hur mycket själva interfacet drar då gentemot enheterna de servar?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
USB2.0 är bra jävla slö idag så jag tycker att det är dags för 3.0 att göra entre redan idag. Men aja, man får väl vänta ett tag till da. Den som väntar något gott väntar alldrig förlänge, STRUNTPRAT!

USB 2 är för slött för vad idag?
Det tyngsta man kan köra USB 2 på idag är väl portabla hårddiskar och för lagring går det utmärkt. Men det är bara budgetlösningar som använder sig av USB och hög bandbredd. Finns i praktiken få saker som kräver mer än USB 2:s bandbredd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
USB 2 är för slött för vad idag?
Det tyngsta man kan köra USB 2 på idag är väl portabla hårddiskar och för lagring går det utmärkt. Men det är bara budgetlösningar som använder sig av USB och hög bandbredd. Finns i praktiken få saker som kräver mer än USB 2:s bandbredd.

Det funkar inte bra om man kopplar in keyboard (digitalt piano), det blir pisshöga latenser om man inte har en dator för minst 5000kr. Sen går inte usb2 2.0 i full duplex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
USB 2 är för slött för vad idag?
Det tyngsta man kan köra USB 2 på idag är väl portabla hårddiskar och för lagring går det utmärkt.

Det är inga problem att köra hårddiskar på USB2, men prestandan kunde vara bättre. Satadiskar är väl ungefär 2,5ggr snabbare än USB2.

Permalänk

En sak kan jag hålla med om och det är att det inte är några problem med att använda lagringsenheter i usb. Förutom att dom går hälften så snabbt som dom borde kunna göra.

Permalänk
Medlem

Men klaga på USB för att SATA är bättre? Varför inte använda eSATA eller firewire isf.?

Problemet med SATA är inte prestandan utan vad folk använder det till. Finns bättre saker för det mesta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men klaga på USB för att SATA är bättre? Varför inte använda eSATA eller firewire isf.? Problemet med SATA är inte prestandan utan vad folk använder det till. Finns bättre saker för det mesta...

Jo, men USB2 är rätt så standard idag. eSata och Firewire är mycket mindre och dyrare. Men det går helt ok att köra diskar på USB2.

Bra dock att USB3 är under utveckling, och dessutom att de tagit i rejält så det blir högre i tak när det gäller prestanda.

Permalänk
Medlem

Visst är det så, men samtidigt så är det ju jusst budgetprodukter som använder sig av USB. Finns inte många moderkort (eller bärbara) utan firewire idag och esata blir allt vanligare. Köper man budgetprodukter när det finns betydligt vettigare alternativ får man skylla sig själv...
Bortsett från budgetprodukterna brukar externa diskar ofta ha både USB firewire och nu på senare tid även eSATA. Så då kan man kombinera maximal kompatibilitet och prestanda.

(Det största) Problemet är återigen inte bandbredden så därför behöver inte den här extra bandbredden betyda särskilt mycket alls. Men man får väl anta att de jobbat på det.

Permalänk
Medlem

Haha sjukt nice. 10 gånger snabbare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speedcoremama
Exakt, och då blir det bara löjligt när man hypar fiber, som att det var anledningen till ökad hastighet.

Men klart dom ska ju sälja också, så kidsen får gärna tro fiber e nya grejen.

Vi konsumerar för lite fiber.
Såg en artikel från livsmedelsverket någon dag sen.
Jag äter all bran varje dag

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Synd bara att USB sätt att arbeta är så pass dåligt jämfört med firewire.

USB belastar processorn till skillnad mot firewire.

Nej. Firewire (1394) belastar också processorn, kanske inte lika mycket men den gör det eftersom encapsulation/decapsulation behövs.

http://www.serialata.org/esata.asp

eSATA däremot gör inte det.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB