Förbud mot datorer med förinstallerade operativsystem?

Permalänk

Det största problemet med det här ser jag egentligen i butikernas ökade problem. Helt plötsligt ska de med varje datormodel sälja skivor till datorerna och köper inte kunden dem blir de liggandes på hyllan.

Skulle mycket väll kunna tänka mig att de börjar sälja licenserna för 5kr st medans kostnaden egentligen läggs på burken.

Permalänk
Hedersmedlem

hahah bara kul!
Om företagen säljer datorer utan os installerat så kommer detta automatiskt ske.

OS-företagen kommer då att utforma installationsprocessen så att det finns olika val vid starten av installationen.
1:"Enkel installation" (för 75+ Agda)
2:"Avancerad installation" (för de flästa här på swec)
alternativ 1 kommer således att utföras utan några prompter bortsätt från den om "cd-nyckel".
alternativ 2 kommer innehålla diverse val av program och drivrutiner som ska installeras.
Eller vad tror ni?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd

Ok det var det dummaste jag hört idag. "Förbjuda att sälja datorer med förinstallerat operativsystem"? Köper jag ett komplett datorpaket så vill jag gärna ha allt färdigt när jag får den. Ok om man köper lösa delar.

Däremot ett förbud mot att sälja datorer med enbart ett operativsystem låter väldigt vettigt. Självklart så ska ju folk ha valmöjligheten att kunna köpa datorerna med det operativsystem som de vill använda.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt med på jämförelsen med processorer, minnen och hårddiskar. Alla dessa ingår ju när man köper en dator, eftersom de behövs för att få datorn att fungera. Det gör även operativsystemet. Vari ligger skillnaden? Med den där killens logik skulle man inte få sälja datorer med hårddiskar heller, eftersom man då snedvrider konkurrensen.

Jag kör själv Debian, men det här förslaget stödjer jag inte. Linux kommer växa sig stort i takt med att det utvecklas och folk får upp ögonen för det - och då kommer OEM-tillverkarna hoppa på tåget. Det har förresten redan börjat i och med Dells och HPs intåg på Linux-marknaden.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
...Däremot ett förbud mot att sälja datorer med enbart ett operativsystem låter väldigt vettigt. Självklart så ska ju folk ha valmöjligheten att kunna köpa datorerna med det operativsystem som de vill använda.

Och det är ungefär det dem vill, inget med det förstnämnda du skrev.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

Nu lever vi i en marknadsekonomi, Dell m.fl. tjänar bra och dom säljer med windows förinstallerat (så gott som bara), om inte folk börjar gå till andra tillverkare som erbjuder linux förinstallerat så kommer dom fortsätta håva in pengar och fortsätta sitt profitabla samarbete med ms. Så är det

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Ett förbud kanske inte är optimalt, men ett krav på att man kan välja om man vill ha windows förinstallerat.
Detta bör leda till att MS måste sänka priserna för windows för att inte tappa allt för stora marknadsandelar till Linux m.m. vilket inte borde betyda att priserna inte kommer bli mycket högre än för dagens OEM-licenser

Jag håller med det du skrivit! Det är alltid konsumenten som ska ha makten att välja vad dom vill ha i sina datorer! Man ska t.e.x inte vara tvungen att betala extra för att man får Windows förinstallerat på datorn då man köper den, bara för att sedan formattera om hårddisken och installera Linux. Då har man ju förlorat mycket pengar!

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Avstängd

VALFRIHET, ända jag kräver.

Visst kör jag med WinXP PRO i min burk men innan det var det skiten HOME som jag ändå formaterade bort.. onödigt att betala för något man inte vill ha utan blev TVINGAD till att köpa med.

Nu är det en vana att stoppa i WinXP skivan så fort datorn startas hemma första gången.

Men är det verkligen svårt att installera windows på en tom dator?
På min HP dator med orginal moderkortet behöver man inte skriva in licens nyckeln alls då detta ligger i BIOS, ända man behövde var att namnge sin profil.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Seriöst, man ska inte lagstifta hur någon datorkonfiguration ser ut. Finns det sug efter datorer med linux kommer ni alla få det, simple as that.

Man kan inte tvinga en leverantör att ta ansvar för att trycka i olika OS. Dom stödjer det dom vill lägga stålar på att stödja. Företagen måste vara övertygade om att dom kan stå för produkten, har dom inte kompetens och förtroende för sin produkt ska dom inte heller behöva sälja den. Idioti långa vägar. Skulle även vara intressant för alla företag som köper färdiginstallerade burkar. Intressant att bli tvingade tillbaka till 90talet och börja installera eller trycka ut OS på burkarna =/

Mitt förslag är enkelt. Istället för att lägga satans massa stålar på att försöka öka spridningen av *nix med hjälp av byråkrati och lagar, ge dom stålarna direkt till *nix utvecklarna som stöd istället. Jag vet att det inte funkar pga diverse moralkakor och andra lagstiftningar, men det hade varit så mycket lättare.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Det måste vara lag som förbjuder försäljning av os förinstallerat.
Sedan om man vill ha os installerat ändå är det ju bara att köpa en tjänst installation av os eller annan mjukvara, tillexempel ifrån dem man köper datorn.
Själv köpte jag min dator med xp förinstallerat från onoff. Det följde med en återställningsskiva som lovade leveransskick. Det visade sig vara en windows xp installationsskiva, säkert en oem version. Efter installation saknades drivare för både nic och ljud, de följde inte heller med på separat skiva. Jag kunde inte heller ladda ner dem eller köra windows update. Då installerade jag ubuntu dual boot då för att få internet och försökte hitta drivare för windows att ladda ner. Använde cpu-z för att få reda på mitt moderkort. Visade sig vara ett msi-aktigt men ändå inte msi moderkort. Tyskt medion kort bara för deras dator typ och bara tyska alltihop så de var typ omöjligt att hitta engelsk information eller veta vad drivrutinerna man skulle ha hette. Efter tre fyra veckor fick jag tillslut tillslut in kit edition skiten i windows.

Datortillverkaren kan använda specialtillverkade delar med drivrutiner som är halvt omöjliga att installera själv och det får man inte veta.
Ni som svarat att de vore en dumt atillverkarens hemsida.t förbjuda har nog bara byggt egna datorer som ju eftersom de består av standard delar. Då är det ju bara att gå in på tillverkarens hemsida, använda windows update googla på namnet plus drivers, eller så får ni med skiva.

Finns säkert fler tillverkare än medion som skeppar datorer med winows förinstallerat som inte går att ominstallera pga detta.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

EU tycker väll snart att man inte ska erbjudas Windows alls för att låta de andra komma in på marknaden. visst de kanske var lite posetivt att de knäpper microsoft på näsan och säger att de inte ska implentera massor av programvara. men detta är ju absurt

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

Dem flesta håller nog med om att det är ganska omöjligt med detta förbud.
Många VILL betala och HA förinstallerat, detta skulle då bli konstigt.

Och andra sidan, vet jag inte heller om det är rätt att "tvinga" återförsäljare att ha olika OS val.

Visserligen förstår jag att EU INTE tycker om MS monopol etc. men Apple är ju ett annat val (Dock kan du ju glömma PC i det skedet).

Linux och alla dess varianter tycker JAG (och jag kan ha fel) har inte riktigt fått den popularitet som man hoppats. Folk har mindre och mindre tid, och då vill man bara att det funkar med alla spel, program etc.

Jag tror inte man kan tvinga återförsäljare på det faktum att MS har monopol och att EU inte kan göra mer än att böta och ta en del utav kakan. Grattis! nu är vi alla medlemmar i någon sorts "maffia" som igentligen inte ändrar situationen utan tar javligt bra betalt själva.

Kommer det några pengar in till Sverige och alternativa operativsystem??

Fan 5 Miljarder.. det räcker väl för FAN gott och väl och göra en EU baserad EU-Windows variant?? Låta alla medlemstater vara med och bestämma etc. från grunden. DET skulle vara innovativs stortänk. men nej, som med allt annat när det kommer till EU så slukas miljarder kronor lika lätt som man tar sig en kaffe och bulle. Bye bye 5 miljarder, vi får väl se hur många tokiga fransmän får något gjort. Mer pengar till en organisation som hittar på mer tokigheter för att få betalt igen.

Permalänk
Medlem

ms ar flaskhalsen for datorns mjukvaru utveckling. med deras diverse mjukvaru patenter o idiotiska standarder. tex directX, vist fan ar dx jatte bra men det tar bort valmojligheten for folk som vill spela spel skulle en ny oppen grafik standard utvecklas skulle mer os for alla spel utvecklas o det skulle bli mer konkuren o program utvecklare skulle lagga ner tid pa att fa program att fungera med andra platformar. banna DirectX o skapa en fri grafik bas inom eu. sa ska vi se att OS utvecklingen oxa tarfart

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna köpa en bil där jag själv kan välja vilket bränsle den ska gå på, visst måste jag bygga ihopa motorn själv om jag väljer något annat än fossila bränslen, men det kan det vara värt...

eller?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå hur alla klagar på att linux ska vara så svårt att använda.
Det är det INTE.
Linux har blivit mycket bättre det senaste året (årena) då det kommer till stöd för program och hårdvara.
Och gränssnitterna har också förbättrats otroligt mycket, mycket enklare än windows faktiskt. Till och med så enkla att gamla Agda skulle kunna klara av att använda dom.

Och när det kommer till program för Gamla Agda, vilka är det mest troligt att hon använder, jo en webläsare, kanske några enkla kortspel och kanske till och med en ordbehandlare.
Windows har ju redan alla dessa som alla vet, men vissa linux-distros, så som Ubuntu, har också dessa program som till stor el är mycket bättre (och gratis ) än windows motsvarigheter.
Så det finns absolut inga grunder för att Gamla Agda inte skulle kunna använda en linux-distro, så som Ubuntu.

Men sen ska jag också ta upp en sak som jag alltid har undrat över, hur lärde sig gamla Agda att använda Windows.
Antagligen gick hon på Kvällskurs i Hur man använder Windows *X*.

Då undrar jag varför hon inte kunde ha likväl gått på en kurs där hon lär sig hur man använder en linux-distro.

Sedan kommer vi till installations frågan också, visst tycker nog gamla agda att det är skönt att hon får en datorn där ett os redan är installerat från början. Men sen kommer dagen då hon lyckas gå in på websida eller liknande och hon lyckas få in ett virus i datorn.
Nu snackar vi alltså om windows eftersom dom har en mycket sämre utvecklad kärna som är mycket mer känslig för virusattacker, Linux är mycket säkrare då det gäller alla möjliga virus angrepp och liknande.
Då kommer Gamla Agda att bli tvungen att installera om sitt lilla windows, vilket hon troligtvis inte kommer att klara av, då har hon redan förlorat fördelen med att ha windows installerat redan från början.

Då ringer hon antingen barnbarnet eller supporten för att få hjälp att installera det igen.

Hade hon däremot haft linux installerat, skulle hon troligtvis aldrig ha fått något virus i datorn och hon hade kunnat glatt fortsatt med att surfa vidare på internet.

Hoppas jag har förklarat alla fördelar för gamla Agda att använda linux istället för Windows

Permalänk
Medlem

Hmm man kan ju inte förbjuda kunden från att köpa en dator med tex windows instalerat....men man kan förbjuda företagen att tvinga dig köpa widows om du är intreserad av bara datorn så är det klart att datorn är en prudukt och windows en.

Den som vill ha din burk som man bara stoppar i sladen i får det och jag får min burk med en del rabat utan windows och kör vad jag vill på den

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det vore bra. Folk ska veta hur man installerar ett OS these days och gör de inte det får de lära sig. Allt som tar bort en pusselbit från Microsofts semi-monopolistiska ställning är i min mening något bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Det måste vara lag som förbjuder försäljning av os förinstallerat.
Sedan om man vill ha os installerat ändå är det ju bara att köpa en tjänst installation av os eller annan mjukvara, tillexempel ifrån dem man köper datorn.
Själv köpte jag min dator med xp förinstallerat från onoff. Det följde med en återställningsskiva som lovade leveransskick. Det visade sig vara en windows xp installationsskiva, säkert en oem version. Efter installation saknades drivare för både nic och ljud, de följde inte heller med på separat skiva. Jag kunde inte heller ladda ner dem eller köra windows update. Då installerade jag ubuntu dual boot då för att få internet och försökte hitta drivare för windows att ladda ner. Använde cpu-z för att få reda på mitt moderkort. Visade sig vara ett msi-aktigt men ändå inte msi moderkort. Tyskt medion kort bara för deras dator typ och bara tyska alltihop så de var typ omöjligt att hitta engelsk information eller veta vad drivrutinerna man skulle ha hette. Efter tre fyra veckor fick jag tillslut tillslut in kit edition skiten i windows.

Datortillverkaren kan använda specialtillverkade delar med drivrutiner som är halvt omöjliga att installera själv och det får man inte veta.
Ni som svarat att de vore en dumt atillverkarens hemsida.t förbjuda har nog bara byggt egna datorer som ju eftersom de består av standard delar. Då är det ju bara att gå in på tillverkarens hemsida, använda windows update googla på namnet plus drivers, eller så får ni med skiva.

Finns säkert fler tillverkare än medion som skeppar datorer med winows förinstallerat som inte går att ominstallera pga detta.

Skulle gått till affären med den datorn så hade dom fått fixa ditt problem för du har köpt en dator med en återställningsskiva. Iofs är det bättre med en installationsskiva men det går att fixa en sådan med lite kreativitet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag vill kunna köpa en bil där jag själv kan välja vilket bränsle den ska gå på, visst måste jag bygga ihopa motorn själv om jag väljer något annat än fossila bränslen, men det kan det vara värt...

eller?

Möjligt redan under andra världskriget! Du konverterar motorn till gengas och driver den sedan på brännbart som ved eller kol. Finns dom som kör med det idag.

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, det är inte svårt att installera Vista, även för någon som inte har stor erfarenhet av datorer. Sätt in skivan, klicka typ två gånger, vänta 20 min... wham. Vista är enormt mkt smidigare än XP.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag tycker att det vore bra. Folk ska veta hur man installerar ett OS these days och gör de inte det får de lära sig. Allt som tar bort en pusselbit från Microsofts semi-monopolistiska ställning är i min mening något bra.

Du vet att du pratar om folk som fortfarande ringer till supporten och inte kan hitta "any" key va?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var nog det dummaste förslaget jag har hört på många år.

Vi lever i en marknadsekonomi och inte fan vill jag att staten eller någon annan person ska bestämma vad ett företag vill lägga in på det de säljer.

Om nu ni vill köpa en dator utan ett OS så gå till en leverantör som kan erbjuda det. DET är konsumentmakt. Genom att handla från någon som ger er det ni vill ha så sätter ni press på andra aktörer. Det finns en anledning till att Dell etc. börjar titta på att erbjuda Linux på sina datorer.

Jag har inget emot att man vill övertyga leverantörer att erbjuda mer val men att snacka om förbud är absurt.

Om man nu kräver ett förbud så förstår jag inte hur man kan lämna Apple utanför med motiveringen att de har så liten OS-andel. Vad har det med det hela att göra? Sen när ska vi skapa olika förutsättingar utifrån hur stora någon är? Vid vilken procentandel ska det isåfall börja gälla även för Apple? 10%? 15%? Apples Intel-Mac'ar kan ju nu köra Windows (och jag antar även Linux?) så varför skulle Apple hållas utanför detta? Om man ska tvinga andra leverantörer att erbjuda valmöjligheter med OS, då ska man se till att det gäller Apple också.

Utanför den lilla Sweclockers kretsen, d v s i verkliga livet, så är det få som faktiskt är intresserade att behöva lära sig hur man installerar ett OS eller hur man sätter upp ett OS. Majoriteten av de som använder datorer har det som ett arbetsredskap och är knappast intresserad av att krävas behöva lära sig mer om datorer än hur man läser e-mail, surfar på nätet och spelar lite spel. Och varför ska de? Vi har datoer som hobby men de har det som ett arbetsredskap.

Nej, det här är bara löjligt. Den rätta vägen är att fortsätta visa leverantörerna att man är intresserad av andra OS så att de börjar erbjuda mer val (som sedan förinstalleras). Att lagstifta en sådan sak är fel väg att gå.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tycker inte man ska förbjuda det, därimot borde alla leverantörrer ha en skyldighet att kunna leverera en tom masklin lika väl som en med förinstallerat OS.

Dock anser jag att företagen borde bli mer informerade om vad andra OS klarar av, och vad dom har för fördelar, så att dom kan informera kunderna som frågar.

En kund som vill ha en dator för att kolla mail och läsa nyheter kanske inte behöver Vista utan klarar sig underbart med en Linux maskin med lättare Dist såsom Ubuntu eller Redhat

Permalänk
Inaktiv

Är det inte bättre att alla som säljer datorer med Windows förinstallerat åtminstone måste erbjuda ett alternativ?

Tycker det låter som ett knasigt förslag från lobbygruppen ...

Permalänk
Medlem

Läste nyheten nu, och jag måste säga... Det var det mest IDIOTISKA jag nånsin hört. Tar ett gammalt exempel. Agda 85 år köper en dator för att komma ihåg sina räkningar och kanske följa sitt barnbarn genom resedagboken då hon tågluffar. Hennes dotter, är en sjuksköterska utan intresse av att installera om en dator, dotterns man, arbetare på närmaste pappersbruk/stålverk. Använder hem pcn till att använda blocket. Deras dotter (Agdas barnbarn) är intresserad av musik, använder möjligen Mac, har aldrig heller hon installerat ett operativsystem. Hennes kille som hon är ute och reser med struntar blankt i datorn annat än att rätta tipset.

Vem ska hon då vända sig till för att använda sin nyinköpta oanvändbara dator? Kyrkan? Fonus? Närmaste ICA affär?

Klart att det ska va förinstallerat, all grundprogramvara, media spelare inräknat.

Sedan om det är Mac, Windows eller Linux, det kvittar. Det gäller så klart märkes datorer, och fallet där ingen klarar av jobbet att installera ett operativ. Sen har vi oss geeks som byter operativ två gånger i veckan och lever på dammet som samlas runt fläktarna. Oss spelar det ingen roll. Men då är vi en minoritet på kanske 2% av Sveriges befolkning. Ifall vi har tur.

Permalänk
Medlem

Hmm, det man kan säga om det här förslaget är att det är väl menat, men dåligt genomtänkt. Det mesta jag säger här har nog redan sagts i denna tråden, men jag säger det ändå.

Den lösningen som föreslås är ganska ogenomtänkt, en bättre lösning vore att man fick välja operativsystem (eller om man inte vill ha ett installerat så kan man välja det). Detta ska naturligtvis märkas på priset också, vill någon ha Windows, så får de köpa sig Windows, vill de ha det installerat av butiken så kan butiken tillhandahålla även denna service, men den borde också kosta extra. Med andra ord, Dator + OS + installationskostnad = Samma som medelsvennson köper idag för samma pris. Men väljer man att installera själv blir det billigare, väljer någon ett gratis OS, eller inget och lägger in ett eget, så blir det ännu billigare.

Jag är inte jätteförtjust i OEM-lösningen heller, men det är lite off topic. Jag har inte tänkt på det så mycket i all ärlighet, men jag tror det vore bäst om denna typ av lösning försvinner helt från marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Förbud är aldrig bra. Däremot så borde återförsäljarna tvingas att erbjuda valfrihet vad det gäller operativsystem.

Permalänk

Jag begriper inte hur ni kan tycka att förbud är dåligt men att tvång är bra?!
Det är ju typ samma sak fast med olika verkan i målet, typ.
Eller är det bara jag som har missat någonting grundläggande?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikwad
Jag kan inte förstå hur alla klagar på att linux ska vara så svårt att använda.
Det är det INTE.
Linux har blivit mycket bättre det senaste året (årena) då det kommer till stöd för program och hårdvara.
Och gränssnitterna har också förbättrats otroligt mycket, mycket enklare än windows faktiskt. Till och med så enkla att gamla Agda skulle kunna klara av att använda dom.

Jag håller med här. Linux är ett mycket bra operativsystem! Debian Etch är den distributionen som jag kör hemma och den fungerar som en dröm!

Jag kör WindowsXP på min stationära och Debian Etch på en gammal bärbar Powerbook från 1999. Det känns häftigt att kunna använda den senaste versionen av Debian på en såpass gammal dator! Inga problem med prestandan heller tycker jag. (Ska dock erkännas att jag inte gör så tunga saker på den..)

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
Läste nyheten nu, och jag måste säga... Det var det mest IDIOTISKA jag nånsin hört. Tar ett gammalt exempel. Agda 85 år köper en dator för att komma ihåg sina räkningar och kanske följa sitt barnbarn genom resedagboken då hon tågluffar. Hennes dotter, är en sjuksköterska utan intresse av att installera om en dator, dotterns man, arbetare på närmaste pappersbruk/stålverk. Använder hem pcn till att använda blocket. Deras dotter (Agdas barnbarn) är intresserad av musik, använder möjligen Mac, har aldrig heller hon installerat ett operativsystem. Hennes kille som hon är ute och reser med struntar blankt i datorn annat än att rätta tipset.

Vem ska hon då vända sig till för att använda sin nyinköpta oanvändbara dator? Kyrkan? Fonus? Närmaste ICA affär?

Klart att det ska va förinstallerat, all grundprogramvara, media spelare inräknat.

Sedan om det är Mac, Windows eller Linux, det kvittar. Det gäller så klart märkes datorer, och fallet där ingen klarar av jobbet att installera ett operativ. Sen har vi oss geeks som byter operativ två gånger i veckan och lever på dammet som samlas runt fläktarna. Oss spelar det ingen roll. Men då är vi en minoritet på kanske 2% av Sveriges befolkning. Ifall vi har tur.

Återigen, har ni inte installerat ett operativsystem sen '95 eller vad?
Kan man inte installera ett operativsystem (alltså, sätta i en skiva och klicka på "nästa" och skriva in en cd-key) så är man åt helvete för okunnig för att kunna göra _någonting_ på datorn, eller för den delen koppla in den. Det finns inte en chans att agda 75 kan koppla in 4 sladdar i en helt främmande apparat med 15 ingångar...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det finns inte en chans att agda 75 kan koppla in 4 sladdar i en helt främmande apparat med 15 ingångar...

Nej, mycket sant, därför finns det firmor som hjälper till med sånt också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200