Permalänk
Melding Plague

AMD RV670 i november

AMD:s kommande grafikkrets RV670 är tänkt att köras i lika höga hastigheter som nuvarande R600. RV670 ska dock konsumera mindre ström och alltså vara svalare än R600.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I CAME! Woohooo!

A: 8800gts sjunker mer i pris äntligen?
B: Då har man äntligen ett val att göra i 2000-2500kr klassen! Jag gillar inte att ha ett enda. Man vet inte om det kommer något bättre samt att man då vet att priset är upptrissat: monopol FTL

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Wooooot!!! Det var Jäkla billigt det! Är det pga 55nm? Hoppas verkligen!!!!!

*edit*
Hmm... Något luktar surt. Kommer detta kort prestera bättre eller sämre än HD2900XT? Jag hoppas verkligen att det är bättre annars blir jag fan ledsen.

Permalänk
Medlem

Är det bakåtkompitabelt med PCI-Express 16x då? Annars får man ju hoppas att Phenom kommer samtidigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Wooooot!!! Det var Jäkla billigt det! Är det pga 55nm? Hoppas verkligen!!!!!

*edit*
Hmm... Något luktar surt. Kommer detta kort prestera bättre eller sämre än HD2900XT? Jag hoppas verkligen att det är bättre annars blir jag fan ledsen.

Det är nog en blandning av 55nm och kriget med Nvidia Antagligen kommer det prestera bättre än 2900XT, om inte annat så borde det vara mycket svalare och klockvänligare(?)

Permalänk
Medlem

PCI 2.0 är oxå pci-express 16x, och jag är övertygad om att det kommer att fungera på befintliga 16x portar.

Det ska bli spännande att se vilka överklockningsresultat det blir utav de här. 2900xt blir ju för varma även med flytande kväve för att få ut max.

Permalänk
Medlem

Ja PCIE 2.0 är fullt bakåtkompatibelt. Och vafan jag som tänkte beställa ett 2900 Pro på måndag. Hmm får hoppas dessa rykten stämmer då men låter lite väl tidigt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
Det är nog en blandning av 55nm och kriget med Nvidia Antagligen kommer det prestera bättre än 2900XT, om inte annat så borde det vara mycket svalare och klockvänligare(?)

Det är inte tal om något highend som alla verkar tro.
Det kommer prestera sämre än 2900XT

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Inaktiv

undrar när uber-highendkortet kommer då?

Permalänk
Medlem

Vore ju konstigt om ett nytt kort motsvarande 2900xt eller bättre inte dök upp innan 2900 serien försvinner i oktober/november.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk

Jo jag tycker också det låter skumt att man ska sluta tillverka R600 chipen för att lansera 670 chipen som har en mindre tillverkningsprocess, drar mindre ström och är svalare för samma prestanda med lite fler features? Det låter otroligt ologiskt i mina öron men man vet ju aldrig.

Jag tror i alla fall att R670 kommer att prestera bättre än HD2900XT vid referensdesign då man kan ha en högre klock på kärnan innan kärnan utvecklar lika mycket värme som dagens R600. Det är möjligt de sattsar på en bättre kylare som är singleslot och skiter i prestandan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ja PCIE 2.0 är fullt bakåtkompatibelt. Och vafan jag som tänkte beställa ett 2900 Pro på måndag. Hmm får hoppas dessa rykten stämmer då men låter lite väl tidigt.

Förlorar man något i prestanda man kör kortet i ett moderkort med PCI-E 1:1 jämfort med ett moderkort med 2.0?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Förlorar man något i prestanda man kör kortet i ett moderkort med PCI-E 1:1 jämfort med ett moderkort med 2.0?

Det man förlorar är bandbredd som kommer att påverka minneshastigheten och dem maximala mängden data som kan skickas samtidigt mellan moderkortet och grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer innebära så stor skillnad, dock verkar det ju som det kan ge lite till i Crossfire, men med singelkort tror jag att skillnaden är ytterst mariginell.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Bra att de drar mindre ström och är svalare.

Men 104 och 132 watt TDP är fortfarande på tok för mycket.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Hur kan man skriva såhär om en possitiv egenskap?
"RV670 ska dock konsumera mindre ström och alltså vara svalare än R600."

Det är ju för fasen en possitivt! , "dock" är ju som ordet "tyvärr".

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk

Om det inte kommer något bättre svar på RV670 från nVidia, blir det nog en sån här till mig :D. Om den presterar bra förstås.

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emkill
Hur kan man skriva såhär om en possitiv egenskap?
"RV670 ska dock konsumera mindre ström och alltså vara svalare än R600."

Det är ju för fasen en possitivt! , "dock" är ju som ordet "tyvärr".

nej, dock är knappast samma sak som tyvärr.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emkill
Hur kan man skriva såhär om en possitiv egenskap?
"RV670 ska dock konsumera mindre ström och alltså vara svalare än R600."

Det är ju för fasen en possitivt! , "dock" är ju som ordet "tyvärr".

Jag uppfattar "dock" ungefär som "trots detta".
Ett exempel "I min ungdom var jag en fanatisk överklockare, jag slutade dock överklocka på äldre dar".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Dock betyder inte tyvärr.
Dock är denna feltolkning vanlig^^

Får hoppas man får ok prestanda med 2st RV670 i crossfire med gamla PCI-E portarna ändå. Pallar inte nytt moderkort ännu.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa nytt moderkort för intel som klarar pcie2.0 har man väl bara svindyra X38 och välja på?

Fyfan...

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Om man ska köpa nytt moderkort för intel som klarar pcie2.0 har man väl bara svindyra X38 och välja på?

Fyfan...

Vänta tills du behöver pcie2.0 då? >_>

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Finns det ens några moderkort, ute nu, med pcie2.0?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Dock är ett väligt användbart ord som betyder i alla fall, ändå, likväl.

Permalänk

Man ska typ köpa nya moderkort när AMD kommer med Phenom och intel kommer med Peryn som då kräver ett nytt moderkort?

Så kommer jag iaf att göra. En liten uppgradering efter jul när nya saker har lanserats, vi snackar:

* Phenom
* AM2+ / AM3
* Peryn
* X38/X48
* RV670
* G92

Det blir en intressant jul! Ser fram emot det.

Så efter jul blir det en uppgradering med antingen:

AM2+ / AM3 (crossfire)+ Phenom + RV670
eller
X38 (crossfire/SLI)+ Peryn + G92/RV670

Gott Gott Gott!

Permalänk
Medlem

Ja man lär sig nångång
Dålig vana som sitter i.

Svenska är väll inte mitt bästa intresse, men datorer , där har vi nått

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Hmm, blir lite svårt att välja mellan RV670 och G72 till mitt ny datorbygge. Som ska bestå av:

Intels kommande G35 Mobo m-ATX
DVD-brännare med SATA-kontakt
4 GB DDR2-minnen 800 MHz Corsair
Vista Home Premium
Corsair Nättagg 550 Watt
750 GB Hårddisk 32 MB Cache
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz
Thermaltake LanBox Silver med handtag(redan inköpt)
22 tums TFT-skärm från LG, 2 ms reaktionstid.

Senare blir det ett tevekort för digitalteve med dubbla tuners.

Nåja. Ska se ett test först innan jag bestämmer mig vilket kort det blir.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Tror nog att 670 blir snabbare än 600 serien.Varför släppa långsammare kort än man släppt tidigare ,verkar rätt korkat IMO?Mindre tillverkninsprocess = mer features som rymms och billigare tillverkning = lägre pris till oss.Så nog blir det ett bättre kort för oss konsumenter tacka f för det.

Anser att jag har rätt att spekulera jag också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeGFX
Om det inte kommer något bättre svar på RV670 från nVidia, blir det nog en sån här till mig :D. Om den presterar bra förstås.

Jag håller med dig. Någon av dom blir min nästa uppgradering.
Någon som vet om G92 bara är ett bantat 8800 eller är det även förkrympt tillverkningsprocess på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Jag håller med dig. Någon av dom blir min nästa uppgradering.
Någon som vet om G92 bara är ett bantat 8800 eller är det även förkrympt tillverkningsprocess på den?

Men jisses...

http://www.sweclockers.com/nyhet/6508-nvidia_g92_ar_geforce_8...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]