Intel fasar ut äldre Centrino-processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel fasar ut äldre Centrino-processorer

Intel ska i november detta år börja fasa ut flera processorer för sina äldre mobila plattformar, Napa och Napa Refresh. Detta för att sänka produktionskostnaderna och för att nå sitt mål. Det vill säga att helt gå över till en tillverkningsprocess på 45 nanometer inom två år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

antar att det lönar sig

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen anledningen att tillverka processorer från en "gammal" generation även om det är väldigt bra

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Bra!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Iom 45nm borde battertidernas förbättras avsevärt. Jag ska ha en sån bärbar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Iom 45nm borde battertidernas förbättras avsevärt. Jag ska ha en sån bärbar!

Det finns fler delar i en bärbar som drar ström än processorn, så det blir knappat någon dramatisk förändring En stor energiförbrukare är skärmen exempelvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det finns fler delar i en bärbar som drar ström än processorn, så det blir knappat någon dramatisk förändring En stor energiförbrukare är skärmen exempelvis.

Ja

- OLED-skärmar
- 45nm
- SSD

Borde ju vara möjligt idag även om OLED-skärmen hade dragit iväg priset duktigt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

napa är väl den pentium 3-baserade pentium m?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
napa är väl den pentium 3-baserade pentium m?

Tror du tänker på Sonoma som använde Pentium M "Dothan"...
Napa använder Core/Core 2 Duo "Yonah" och "Merom" om jag inte kommer ihåg helt fel.