Permalänk
Medlem

Är det möjligt at ha 4GB ram?

Ska skaffa ny dator och tänkte köpa 4 gb minne. Men sen så läste jag i ett forum på internet nånting om att Vista Home Premium 32bit har problem med så stora mängder minne. Hur är det riktigt, kan jag sätta in 4gb i min maskin?

Tech Specs. :
Moderkort: MSI P6N SLI Platinum
Processor: Core 2 Duo E4400 2 ghz
Minne: 4 gb Transcend JetRam 2gb 667mhz
Grafikkort: Club3D Geforce 8800GTS 640mb
Operativsystem: Windows Vista Home Premium 32bit

Permalänk
Medlem

sök runt i forumet lite så hittar du nog svaret ganska lätt.. eller så har jag för mig att det finns nått som heter google.

För att svara enkelt på din fråga så, du kan stoppa in 4gb men 32bit vista kan bara ta upp ca 3,2 gb

Permalänk
Medlem

Med 640MB minne på grafikkortet får du sannolikt mindre än 3GB tillgängligt ram.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Det har med hårdvaran hur processorn kommer åt andra enheters data. Det som används (för det är snabbt) är memory mapped input output (MMIO).
Visa av adresserna (inte själva RAM-minnet) riktas om till andra saker vilket tar upp mycket utrymme.
32-bitar är 4 GiB och de här adresserna som reserveras börjar "uppifrån", därför man inte märker det tidigare. Har man säg 2 GiB minne så är det ett tomt hål i adressutrymmet mellan RAM och MMIO-saker.

Lösningen är 64-bitars windows och om inte moderkortet flyttar det "skuggade" RAM själv: memory remapping i bios (kan heta något liknande) måste sättas på.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG