Portabel hårdvara påverkar brottsstatistiken, enligt rapport

Permalänk
Melding Plague

Portabel hårdvara påverkar brottsstatistiken, enligt rapport

Runt om i USA har brottsstatistiken gått upp de senaste åren på grund av stölder och rån av portabel hårdvara, exempelvis mp3-spelare. Framförallt Apples Ipod utpekas som ett problem då de vita hörlurarna gör produkten enkel att identifiera för tjuvarna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

inte så jätte förvånad ändå..
men varför sno grejer? vem kom på den trenden liksom?

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

Robbaz säger:

Lättar att knycka en ipod än en radio eller stereo.

Permalänk
Medlem

Förlorade en väska under en Barcelonavistelse i augusti, innehållandes kamera, mp3-spelare, mobil mm. Roligare saker har man varit med om.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

folk graverar för lite. om alla valde texten "jag är en fjolla" så skulle de genast bli mindre eftertraktade av merparten av buset.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Tänk om man kunde minera sina portabla enheter, sen om de blir stulna så detonerar man dem.

Gravera in "Jag är bög." vore också bra.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Tänk om man kunde minera sina portabla enheter, sen om de blir stulna så detonerar man dem.

Gravera in "Jag är bög." vore också bra.

Haha eller hur, detonera xD vore grymt

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Det är ju helt klart möjligt att minera en portabelenhet... Problemet blir att du måste utöka storleken, för att få plats med det explosiva ämnet och upprätthålla en trådlös förbindelse. Annars är det fullt möjligt. Tänk er minen på tjuvens ansikte när hans ben försvan. Alternativt huvud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
Det är ju helt klart möjligt att minera en portabelenhet... Problemet blir att du måste utöka storleken, för att få plats med det explosiva ämnet och upprätthålla en trådlös förbindelse. Annars är det fullt möjligt. Tänk er minen på tjuvens ansikte när hans ben försvan. Alternativt huvud.

Jag skulle gärna se killens min efter att han fått skallen bortsprängd

Eller vänta nu.....

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd

HAHAHAHAH FKING usa asså, knäppt land!

Misshandla idioter FTW!!!

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Gravera in "Jag är bög." vore också bra.

Som när en kommer in med mp3-spelare i röven i dr house. Ingen skulle vilja ta i den

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Det hade varit läckert.

Man hade fått offra lite batteriplats för en bit C4 och en tändhatt.

Så hade man kanske lyckats implentera något som att man måste hålla en viss knapp nere i en stund i början, lurarana ur, eller något annat avikande. Annars hade skiten gått loss.

Fan vad härligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det hade varit läckert.

Man hade fått offra lite batteriplats för en bit C4 och en tändhatt.

Så hade man kanske lyckats implentera något som att man måste hålla en viss knapp nere i en stund i början, lurarana ur, eller något annat avikande. Annars hade skiten gått loss.

Fan vad härligt.

Räcker med en tändhatt av äldre model, dom i metall för att spränga bort handen, benet eller huvudet... men dom ersattes av tändhattar av plast pågund av just lemsättnigarna metall hattarna orsakade

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Räcker med en tändhatt av äldre model, dom i metall för att spränga bort handen, benet eller huvudet... men dom ersattes av tändhattar av plast pågund av just lemsättnigarna metall hattarna orsakade

Lemlästningarna ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Detta är ju inget problem som inte finns i Sverige, gå du med din ipod i fel delar av exempelvis Malmö eller Landskrona så har du upplevt en härlig resa. Detta är säkert ett stort problem i många svenska storstäder med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Tänk om man kunde minera sina portabla enheter, sen om de blir stulna så detonerar man dem.

Skulle du göra det så hade det slutat med att du var den kriminelle, inte han. Det finns exempel på att sätta spikmattor innanför fönsterna för tjuvar, men du som husägare ansvarar för att ingen avsiktligt skadas på din tomt. Det spelar ingen roll vilken typ av anledning besökaren är där för.

Det svenska rättsystemet är underbart

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Detta är ju inget problem som inte finns i Sverige, gå du med din ipod i fel delar av exempelvis Malmö eller Landskrona så har du upplevt en härlig resa. Detta är säkert ett stort problem i många svenska storstäder med.

Jo, som tex i Tensta, Rinkeby, Husby, Alby och basically överallt där det finns en massa invandrare.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Skulle du göra det så hade det slutat med att du var den kriminelle, inte han. Det finns exempel på att sätta spikmattor innanför fönsterna för tjuvar, men du som husägare ansvarar för att ingen avsiktligt skadas på din tomt. Det spelar ingen roll vilken typ av anledning besökaren är där för.

Det svenska rättsystemet är underbart

Seriöst???

Så om jag inte vill att någon bryter sig in i min dator och snor tex mitt dyra fina 8800ultra och jag då typ leder ett par tusen volt genom chassit eller något så skulle jag bli straffad för det även om han var den som hade "tänkt stå för olagligheterna" ??

Lol

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jo, som tex i Tensta, Rinkeby, Husby, Alby och basically överallt där det finns en massa invandrare.

Hur kan du säga så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Seriöst???

Så om jag inte vill att någon bryter sig in i min dator och snor tex mitt dyra fina 8800ultra och jag då typ leder ett par tusen volt genom chassit eller något så skulle jag bli straffad för det även om han var den som hade "tänkt stå för olagligheterna" ??

Lol

Eh, är inte det jävligt självklart?
Om jag stryker en hundralapp i dödligt gift och lägger den på marken och en person tar upp den utan tillåtelse, ska man då kunna gå fri från det?
Trams, givetvis kan man inte rättfärdiga skador på en tjuv på så sätt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en ipod men har de inte pin-kod som man slår in som ett kassaskåp med hjulet? Har väll tillochmed drm skydd så man inte kan ta låtarna ifrå den? E väldigt osäker på det här som sagt

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
Det är ju helt klart möjligt att minera en portabelenhet... Problemet blir att du måste utöka storleken, för att få plats med det explosiva ämnet och upprätthålla en trådlös förbindelse. Annars är det fullt möjligt. Tänk er minen på tjuvens ansikte när hans ben försvan. Alternativt huvud.

Eller din min när du försöker gå på ett flygplan med den och får en body cavity search.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Jag skulle gärna se killens min efter att han fått skallen bortsprängd

Eller vänta nu.....

Asgarv

Men hur kom diskutionen in på sprängmedel????

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, är inte det jävligt självklart?
Om jag stryker en hundralapp i dödligt gift och lägger den på marken och en person tar upp den utan tillåtelse, ska man då kunna gå fri från det?
Trams, givetvis kan man inte rättfärdiga skador på en tjuv på så sätt.

Ja, men du får fortfarande inte tillfoga skada på INBROTTSTJUVEN på något sätt. Det är lite löjligt, även om det är lite väl amerikanskt att behöva skada inbrottstjuven.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Men hur kom diskutionen in på sprängmedel????

Det är nog för att många svenska ungdomar tycker att den bästa brottbekämpningen är att ta till grövre brott.

Permalänk
Medlem

Jag är inte hundra på hur lagen är men du får bara ge tillbaka lika mycket våld som du blir hotad med. En inbrottstjuv är inte nödvändigtvis hotfull.

Mina spikmattor brister även för det behöver inte vara en inbrottstjuv som kliver in genom fönstret utan kanske en brandman, polis, någon som beöhver ringa nödsamtal och har krossat rutan (vilket ska vara lagligt).

Men hur är det om man sätter upp skyltar? "Varning för spikmattor!" Eller för mp3-spelaren "Kan vara explosiv 5m från ägaren".

Nu är vi iof väldigt off topic

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Yeah! Amerikanska undersökningar rules!
Deras bästa humor är deras halvallvarliga "iCrime", man vet inte om de menar det seriöst eller om de bara fått betalt av Apple för att utföra denna undersökning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Ja, men du får fortfarande inte tillfoga skada på INBROTTSTJUVEN på något sätt. Det är lite löjligt, även om det är lite väl amerikanskt att behöva skada inbrottstjuven.

nja.. det där stämmer inte riktigt. man får även i Sverige använda en viss grad av våld för att freda sig själv eller sin egendom. exakt vad denna grad består i varierar dock från fall till fall, och är därmed tyvärr svår att avgöra annat än i efterhand.

det var ju nyligen tex uppe ett fall där nån hade försvarat sig mot en knivman med en stekpanna, hur det gick vet jag inte, men bara att det är en fråga säger ju lite om problematiken.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint