D-Link lanserar "Grönt ethernet"

Permalänk
Melding Plague

D-Link lanserar "Grönt ethernet"

Tillverkaren D-Link har lanserat något som de kallar "Grönt ethernet". Det handlar om fyra nya switchar för kontors- eller hemmabruk som har en serie tekniker som minskar energianvändningen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig köpa nått från D-link igen.
Deras grejor går bara sönder hela tiden.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Musikälskare

Nja inget för mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

D-link har ju alltid haft ojämn kvalité men förhoppninsvis sätter det här press på marknaden och får alla att börja köra energisnålt och återvinningsbar(are) produkter.
Skall alla hemmaanvändare, småföretag och så vidare köra på med samma elförbrukning som produkterna förbrukar idag så kommer det bli många regninga sommrar och vintarar...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Bra intiativ som sagt, får hoppas att fler lite "bättre" märken kommer efter

Permalänk
Avstängd

Fint, så det ska vara:)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte-elite
Bra intiativ som sagt, får hoppas att fler lite "bättre" märken kommer efter

Quote!

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte-elite
Bra intiativ som sagt, får hoppas att fler lite "bättre" märken kommer efter

De har ju åtmindstånde bra support mot andra märkens många gånger obefintliga support. Skulle välja D-link före många andra. Speciellt Belking som har världens sämsta support.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Man skulle vilja veta hur mycket el de drar i genomsnitt. Maximal åtgång är 11.6 Watt för DGS-1008D enligt databladet, men det är nästan exakt samma som för min Netgear GS108 som drar maximalt 12 watt...

Det luktar "vi låtsas vara miljövänliga för det är inne nu". Det kan jämföras med grafikkortstillverkare som slänger på 512 MB RAM på skitgrafikkort för alla "vet" ju att ju mer RAM desto bättre. De låtsas att det är bra kort. Okej, det är kanske är en usel jämförelse, men folk brukar gilla jämförelser och metaforer.

Jag borde nog ha klämt in en bil-metafor här nånstans...

Permalänk
Medlem

Men ärligt talat, alla dessa "Rädda världen!"-PR jippon börjar stå mig upp i halsen...

Västvärldens energiförbrukning lär knappast påverkas mätbart ens om alla bytte ut sina routrar. Folk köper nån pryl som sparar ett par W och känner sig miljövänliga, när den stora energislukaren ligger i hur vi lever överhuvudtaget och använder elektronik.

Det är bra att försöka hålla nere energiförbrukningen om det går med enkla medel, men det har blivit en innegrej, snarare än att det spelar någon roll i det stora hela.

Permalänk

Hade ju varit betydligt bättre om de satsat på miljövändliga material istället. Detta känns ju som sagt bara som ett billigt reklamtrick.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

DGS-1008D Vs. DGS-1008D "Green Ethernet"

nån som har blivit klock på hur man vet en det e en "Green Ethernet" DGS-1008D man får tag på eller ej då dom nya har samam modelbeteckning som den gammla.

Permalänk
Medlem

Hm... Jag har alltid varit nöjd med min D-link wlan kort. Det funkar klockrent sen 4 år. Tillsammans med en router AVM Fritz Box Fon Wlan 7170 som ochså har strömsparmodus inbyggd.
Men jag vet tyvär inte vad den drar i watt. Ska kolla upp det.
Annars tycker jag det är bra med energisnåla datorprylar. Jag tycker man borde hypa det lite mer så att grafikkortstillverkare hoppar på tåget dom med.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Alltid något...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
De har ju åtmindstånde bra support.

Jag har en del dåliga erfarenheter av D-link's support... jag har nämligen suttit i nästan 3h och förklarat att routern var "trasig", och jag fick bara sämre och sämre förslag på vad jag skulle testa för att få det att funka.
Att personen i supporten bröt kraftigt på finska gjorde det inte lättare heller.

Permalänk
Medlem

Ja det här är ju skitbra. Det kompenserar för mitt nya 700Watts nätagg.

Permalänk
Medlem

Ja, är man inte bäst måste man ju göra något. Reklam är då något att satsa på.
Men visst, bra initiativ. Kan tänka mig köpa den åt någon som inte kräver mer än att bara komma ut på nätet och surfa på sitt hemmakontor. Så säger amn att det är en miljövänlig router, så sätter de en paint-ritad svanen på sina visitkort. Alla är happy happy happy.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Så sjukt snygg switch på bilden!
Jag köper den seriöst bara för att den är så vacker.
Den plus en macbook

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Så sjukt snygg switch på bilden!
Jag köper den seriöst bara för att den är så vacker.
Den plus en macbook

Jag tycker tvärt om. Extremt plastig och ful...

Permalänk
Medlem

Sila mygg och svälja kameler kallas detta. Folk köper en router som är "miljövänlig" och fortsätter att flyga till Thailand och köra bil och arbeta i industrier som slösar massiva mängder energi och råvaror.

Vill du vara miljövänlig ska du inte köpa en router till din dator utan slänga den och flytta ut i en koja i skogen.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Alltid något...

Jag har en del dåliga erfarenheter av D-link's support... jag har nämligen suttit i nästan 3h och förklarat att routern var "trasig", och jag fick bara sämre och sämre förslag på vad jag skulle testa för att få det att funka.
Att personen i supporten bröt kraftigt på finska gjorde det inte lättare heller.

De har iallafall någon support! Att det är trasigt behöver du ju inte kontakta supporten för! Det är ju bara att gå tillbaka till inköpsstället. Då det vasr ju du som var klantig^^ Men att de bryter på olika språk... Ja de får ju inte diskriminera invandrare så klart. Det får du ju skylla på staten för:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Jag tycker tvärt om. Extremt plastig och ful...

Då tycker vi helt klart olika!

Den känns väldigt Apple. En pryl jag faktiskt kan tänka mig ha på skrivbordet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Men ärligt talat, alla dessa "Rädda världen!"-PR jippon börjar stå mig upp i halsen...

Västvärldens energiförbrukning lär knappast påverkas mätbart ens om alla bytte ut sina routrar. Folk köper nån pryl som sparar ett par W och känner sig miljövänliga, när den stora energislukaren ligger i hur vi lever överhuvudtaget och använder elektronik.

Det är bra att försöka hålla nere energiförbrukningen om det går med enkla medel, men det har blivit en innegrej, snarare än att det spelar någon roll i det stora hela.

Så sant. Karriärkvinnorna skryter om miljövänliga routrar samtidigt som de bränner runt i sina SUVar.

Kill 'em all. På grund av Aftonbladet är hela klimatspektaklet dömt att misslyckas.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Intressant.

Men grönt/miljö är mer än att bara spara el. Hur är materialet på produkten?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Många små saker blir till slut en stor sak. Detta var ett bra initiativ av D-Link.

Ni som klagar, gå och bli munkar o skaffa häst o vagn istället så kanske ni kan rädda världen på erat vis.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Många små saker blir till slut en stor sak. Detta var ett bra initiativ av D-Link.

Ni som klagar, gå och bli munkar o skaffa häst o vagn istället så kanske ni kan rädda världen på erat vis.

Knäppgök, vi klagar inte på D-links prylar utan snarare på hysterin som inte längre handlar om att rädda världen utan om att sälja lösnummer och att vara inne. Modeflugor brukar som bekant dö ut - fast vi kan ju hoppas att det blir som med modeflugan Internet.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Synd att de använder samma namn på dessa som sina gamla switchar.
Svårt att veta vad man får när man beställer en ny då.

Permalänk
Avstängd

"Grönt ethernet är ett nytt iniativ av D-Link vilket de säger är först i världen med. Enligt D-Link själva har dessa nya produkter lägre driftskostnad och ökad livslängd jämfört med tidigare produkter"

De ska numera fungera i upp till två timmar i sträck eller vad menar de?

Permalänk
Medlem

klart det hjälper med lägre energiförbrukning, framtiden handlar inte om att producera mer el, det handlar om att göra produkter mer energisnåla,

även om detta är väldigt litet steg. så kanske dem har rätt att livslängden är ökad, det ger ju resultat i att mindre enerigi slösas , då tillverkningen en gång skull kan svalka av på d-links fabriker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
De har iallafall någon support! Att det är trasigt behöver du ju inte kontakta supporten för! Det är ju bara att gå tillbaka till inköpsstället. Då det vasr ju du som var klantig^^ Men att de bryter på olika språk... Ja de får ju inte diskriminera invandrare så klart. Det får du ju skylla på staten för:P

Hm... den va inte direkt trasig utan klarade inte av PPPoE av någon anldening (var så när jag fick den)
Ne, det är väll inte henns fel... och hon verkade var ny också, så jag hade väll lite otur Vart bara extremt irriterande när det var svårt att fatta.
Sorry för OffT