Processorer i mellansegmentet testade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
hmmm, ok, vist... anser du test/prestanda av integrerade grafikkretsar att vara relevant för användare av den typ du tänker på?
det är ju knappast testresultat av [mobo med integrerad grafik som körs med separat grafikkort] som adamq10 och sl2wm syftade på i sina inlägg

Möjligt att han inte syftade på det, jag pekade bara ut ett väldigt stort fel i det påstående han faktiskt hävde ur sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

ännu en processor att testa? mer än en referens är inte absolut ingen nödvändighet... se det snarare som en bonus att 6550 är med

Ja varför inte? Dom verkar ha tid för att just ha "den" med, så varför inte den andra? Eller ja, ingen alls kanske vore bättre då dom sätter den i en annan pris segment men artiklen behandlar ett annat. Bonus för vem? Då det handlar om två konkurrerande företags produkter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Ja varför inte? Dom verkar ha tid för att just ha "den" med, så varför inte den andra? Eller ja, ingen alls kanske vore bättre då dom sätter den i en annan pris segment men artiklen behandlar ett annat. Bonus för vem?

Bonus för test-läsaren!
det har varit rätt ovanligt att processorer ur "budgetserien" jämfördes med hi-end versionen, och iom att de snabbaste C2D-modellerna har med L2 cache och högre FSB så är det mer givande att jämföra med dom, än med exakt samma processor men med högre klock vilket A64-modellerna är på desktop (som dessutom påverkas mindre av överklockad sytembuss)
På vilket sätt hade det varit bättre FÖR LÄSAREN om E6550 helt enkelt utelämnades?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Bonus för test-läsaren!
det har varit rätt ovanligt att processorer ur "budgetserien" jämfördes med hi-end versionen, och iom att de snabbaste C2D-modellerna har med L2 cache och högre FSB så är det mer givande att jämföra med dom, än med exakt samma processor men med högre klock vilket A64-modellerna är på desktop (som dessutom påverkas mindre av överklockad sytembuss)
På vilket sätt hade det varit bättre FÖR LÄSAREN om E6550 helt enkelt utelämnades?

Problemet är att det rubbar balansen och gör det udda. Och får det att framstå som jag tidigare skrev. X2 +6000 har det dubbla L2 cache jämnfört med dom testade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Problemet är att det rubbar balansen och gör det udda. Och får det att framstå som jag tidigare skrev.

varför inte jämföra alla processorer dom olika tillverkarna har? när man ändå är igång och önskar saker... gärna på 4 -5 olika chipset efter kontroll av bästa mobo i sin prisklass för varje chipset.. oooppps, det blir vist 10+ mobon.. aja, då får väl det göras helt enkelt...

För AMDs skull kanske man borde vara glad att 6000+ inte var med, vore inte fint om en oförsiktigt vald C2D ur mellanligan som slog den i majoriteten av benchar (med tanke på att E6750 bara är en dryg hundring dyrare och klart bättre mhz/krona än E6550)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Frågan man bör ställa sig i dessa dagar då vi har dessa dual core processorer. Har det blivit mindre viktigt i dagens läge jämfört med förr vad avser processorns maxprestanda?

Själv sitter jag på en AMD 4400+ Dual Core processor som inte svikit mig hittills.

Jag lade inte så stor vikt vid processorn då jag valde dator. Jag ville ha en bra HTPC och la då vikt vid GPU'n samt RAM minne och design. Gamers får bra prestanda om de väljer ett bra graffe samt har mycket RAM. Kommer det bli som så att det liksom vid köp av TV eller annan hemelektronik att man fokuserar på funktion och design men de flesta skiter i vilka kretsar som sitter i?

Jag tror det. Jag menar redan inom en snar framtid(det är ju nästan så redan nu) så får man ut tillräckliga prestanda för de flesta även i de billigaste budgetmaskinerna för kring 5000kr och under. Det är nog bara gamers samt proffs som måste lite högre upp i prisklass. Pratade med några säljare på Siba och OnOff för några veckor sedan och de sa att det blivit allt svårare att sälja de dyrare maskinerna och att de därför inte tar in så många ex av dem längre, man menar att folk tycker de får tillräckliga prestanda i budgetklassen under 9000 SEK. De allra populäraste ligger i segmentet 5000-7000kr. Bara för ett par år sedan var det inga problem alls att sälja maskiner för över 12000kr.

Slutsatsen av detta är väl att processorer och dess maxprestanda fått allt mindre betydelse för vanliga datoranvändare. Även många gamers nöjer sig ofta med lite sämre CPU till förmån för ett kraftfullt graffe istället inom en lägre budget.

Dock är det naturligtvis fortfarande viktigt att AMD får till det och åter tar ledningen för de är viktigt för deras framtida rykte samt möjligheter att överleva. De har ju stora skulder så det ser ytterst problematiskt ut måste jag säga. Som AMD Fanboy:) smärtar det mig att säga det men jag börjar faktiskt bli riktigt orolig för AMD och deras framtid. Intels roadmap är så fantastisk stark. Vad har AMD att sätta emot?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

varför inte jämföra alla processorer dom olika tillverkarna har? när man ändå är igång och önskar saker... gärna på 4 -5 olika chipset efter kontroll av bästa mobo i sin prisklass för varje chipset.. oooppps, det blir vist 10+ mobon.. aja, då får väl det göras helt enkelt...

För AMDs skull kanske man borde vara glad att 6000+ inte var med, vore inte fint om en oförsiktigt vald C2D ur mellanligan som slog den i majoriteten av benchar (med tanke på att E6750 bara är en dryg hundring dyrare och klart bättre mhz/krona än E6550)

Jaha, då kan man väl dra den omvända resonemanget och säga: Varför bara ta med en? Varför inte en från AMD?

För AMD,s skull? Tror det handlar mer om läsarnas skull och att göra en likvärdig värdering och test. E6550 och +6000 kostar lika mycket på Komplett.