Sony lanserar oled-tv i december

Permalänk

Finns ju oled på vissa mp3:or, iriver clix 2 iaf.

Visa signatur

Lian-Li PC7 V3 scand | Intel E6750 @ 3.6 GHz | Gigabyte P35 DS3 | Corsair 2x1024 mb PC6400 Cl4 | Corsair 520w | Scythe Infinity | Inno3d 8800gts 320 mb @ 621/918/1512 | WD 500gb AAKS |4 x Nexus "real silent" | Scythe KamaMeter |

Tempz:proc: ~40 idle, ~70 load, graf: ~60 idle, ~75 load

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag äger ingen plasma eller LCD, men vill gärna veta vad du ser som problemet med LCD? Varför är dessa tv-apparater så dåliga?

Den listan kan göras lång, men för att korta ner den:

Responstid: En LCD ligger på ~8ms som bäst (faktisk responstid, inte specificerad). Fosfobaserade displayer (CRT, SED/FED och Plasma) skulle man inte ens bry sig om att mäta om man inte gämförde med LCD. Spec'en brukar ligga på 0.00X ms. OLED sägs åtmindstånde vara snabbare än LCD.

Betraktningsvinklar: En billig LCD (TN) är enligt mig obrukbar för allt annat än Web och Email pga. dom usla Betraktningsvinklarna, En bra LCD (IPS) ger klart synliga färgskiftningar även vid små förändringar i vinkeln i normala fall, svart bild förändras enomt mycket om man tittar på skärmen snett.

Och den primära anledningen till att LCD är en skräpteknik: Backlighting, Medans alla andra teniker (med undantag för DLP som bara finns i projektorer) skapar sitt eget ljus så modifierar en LCD bara en extren ljuskälla. Det är anledningen till att jag kallar LCD'n en teknisk styggelse. Den stora praktiska nackdelen är att det alltid läcker ljus vilket ger urusel svärta (och därmed kontrast). Dålig svärta förstör alla mörka scener i både film och spel. Sen så är ju belysningen även ojämn (backlight bleeding) det skulle ofta ses som en alvarlig brist men gämfört med mycket annat på en LCD så är det knappt värt en notis.

Därför skulle jag aldrig köpa en LCD TV och har en LCD skärm bara för att det inte finns något annat (nytt) och jag helst undviker att ge mig in i den vitruella kloaken (Blocket ) på jakt efter en bra CRT. För att unvika ev. missförstånd så har jag inget emot Plasma-TV, dom må ha sina problem men kan iaf. producera en bra bild.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Haha..

Har ni tänkt på 11"

Känns lite som tvapparater man hade på 70talet som var 14"

Back in time but in the future liksom.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Är nog inne på Toshibas linje:
Först SED och när OLED är mogen som teknik så kommer den att lanseras.
En teve ska vara gjord för att hålla minst 10 år med 5-6 timmars genomsnittligt användande per dag. OLED kommer bara klara 3-4 år som bäst och det är inte bra nog.

Tror det var den blå färgen som hade kortast livslängd. Runt 6000 timmar tror jag. Visst är OLED överlägsen både när det gäller bild och storlek. Men det känns som att den tekniken behöver utvecklas vidare så den har en livslängd på i alla fall över 15000 timmar.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Om man verkligen kommer att kunna tillverka skärmarna genom att skriva ut dem med en "skrivare" så kommer de tillslut vara så billiga att man kan byta skärm minst en gång om året (i jämförelse mot andra tekniker).

Då borde livslängden betyda väldigt lite.

Permalänk

Okej, tack för att du rätade ut de frågetecknen, Curly. Jag som trodde plasman var på väg ut i konkurrensen mot lcd-tekniken. Men det där lät inge vidare.

Får hoppas att OLED och/eller SED blir verkliga allternativ de närmaste 5 åren.

Permalänk
Medlem

börjar lika något hittade någon som kallas för "laser tv" på youtube, den verkar inte heller helt fel http://youtube.com/watch?v=DS6wsJRGqnQ&mode=related&search=

Permalänk

SED får vi dock vänta med då det har stannat upp helt pga patent-bråk. Tråkigt när sånt händer. Hoppas det lossar inom kort,,,verkar dock inte så.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

fast response time and consumes low power<---än LCD

Drar mindre ström

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Medlem

Tsk. Jag har en 1.8" oled på min mp3 spelare. Med otroliga 128x128 och 65536 färger!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tsk. Jag har en 11" lång hård.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Okej, tack för att du rätade ut de frågetecknen, Curly. Jag som trodde plasman var på väg ut i konkurrensen mot lcd-tekniken. Men det där lät inge vidare.

Får hoppas att OLED och/eller SED blir verkliga allternativ de närmaste 5 åren.

Allt Curly skriver stämmer, men är rätt överdramatiserat enligt mig... Han listar de kroniska nackdelar som LCD har och visst kommer man inte ifrån det. Men LCD har, precis som OLED kommer, att utvecklas och svärtan på en modern icke budget LCD är fullt duglig enligt mig. Visst kommer den aldrig vara i klass med en Pioneer plasma men intrycket man får av Curly är ju att LCD är helt obrukbart. Men allt är subjektivt och är man extremist inom video så kan jag förstå att man inte gillar LCD, för perfekt är det inte, precis som plasma, eller OLED...

Angående OLED så hoppas jag att de fortsätter hålla nere tjockleken även vid 40"+. Tänk en 50" _tre millimeter_ tjock tv, tamefan ren porr

Permalänk
Medlem

läst att den blåa färgen i OLED panelerna är det stora bekymret då dom inte får till rätt ämnen för en bra livslängd på just den färgen, för några år sen var den bara på 8000 timmar när den lös blått. fast det var typ 2 år sen jag läste om det undra vad för livslängd dom har idag.

glöm inte att det här är den FÖRSTA OLED tv'n, kommer ni ihåg plasmorna och lcd tekniken när den var ny? just det den sög och var värdelös och man ville bara kasta ut det dyra "skräpet".

ge den ett par år + att konkurenterna måste få komma med i matchen så ska ni se att SED kan få en värdig utmanare och kanske en billigare. sen så ligger OLED skärmarna på ca 0.2ms vilket gamers kommer gilla...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt skall upplösningen vara en nackdel jämfört med plasma/lcd

En produkt på 11" som kör i 940*540, om man förstorar upp det till 42" så slår oled både plasma och lcd på fingrarna.

Hade inte sony en prototyp på 20" med full hdtv upplösning som de visade upp på en mässa i början av året. Finns väll idagsläget inte ens en 32" lcd med full hdtv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
På vilket sätt skall upplösningen vara en nackdel jämfört med plasma/lcd

En produkt på 11" som kör i 940*540, om man förstorar upp det till 42" så slår oled både plasma och lcd på fingrarna.

Hade inte sony en prototyp på 20" med full hdtv upplösning som de visade upp på en mässa i början av året. Finns väll idagsläget inte ens en 32" lcd med full hdtv.

Jag undrar detsamma? För de hade ju en prototyp på 17" också. Den hade en upplösning på 1600x1200 pixlar. När det gäller LCD så måste de krypa uppåt 20" för att ha samma upplösning.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

får dom upp livslängden så kommer oled ta över ganska så lätt efter lcd och plasma vilket kommer bli lågpris märken som vi dödliga kan köpa då :)!

sen när SED kommer så kommer lcd/plasma antagligen dö ut precis som crt gjort, nytt ersätter gammalt som det alltid gjort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Okej, tack för att du rätade ut de frågetecknen, Curly. Jag som trodde plasman var på väg ut i konkurrensen mot lcd-tekniken. Men det där lät inge vidare.

Jag har också hört att Plasma är påväg ut men har inte läst någonting om det som kan ses som seriöst. För att ta upp lite fakta:

Försäljningen av Plasma TV i sverige ökade med ~75% det senaste året (LCD ökade med 25-40%, kommer inte ihåg). 3 Stora Japanska tillverkare (Pioneer, Panasonic och nån mer) har ingått ett samarbete som ska resultera i 32" FullHD Plasmor inom några (~3) år det kommer självklart öka försäljningen enormt vilket leder till att tekniken utvecklas mer och blir mer konkurenskraftig. LG har utanonserat en 32" Plasma som kommer i mars och väldigt stora satsningar på fabriker som tillverkar plasma.

Självklart säljer LCD TV mycket mer (3-5 gånger mer i sverige), inte särskillt konstigt eftersom Plasma endast finns i 42" och uppåt (ok det finns 37" men dom är ovandliga idag). LCD lär aldrig konkurera ut Plasma, SED/FED däremot kommer antagligen göra det men det är ok eftersom SED/FED är ganska likt Plasma, bara bättre.

ZitreXx: Du tycker det duger, jag gör det inte. Känns som vi kan lämna diskutionen där 3mm tjock 50" TV... Låter ganska farligt, TV'n kommer ju knäckas på mitten av en liten vindpust när du vädrar

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
För er som inte vet anledningen till att OLED skärmar för tillfället inte håller sålänge så tänker efter en snabbis. Vad står OLED för? ORGANIC-light-emitting-diode. Vad tror ni händer med organiska ämnen efter ett tag? Jo dom ruttnar

Så om det är organiskt för tillfället vad kommer det vara om 10 år? Post-organiskt? Om skärmen tänker ruttna efter ett tag då är det kanske bättre att byta till annan teknik.

Permalänk
Medlem

Håller med Toshibas chef i det fallet.
SED är dagens teknik.
En teve är avsedd för att hålla minst 10 år med 5-6 timmars dagligt tittande. Det ger en livslängd på runt 20000 timmar.
OLED är inte där än. Det är förmodligen en fråga om material innan man kan tillämpa den tekniken fullt ut.
OLED är framtidens teve och kommer ta över efter SED om cirka 10-15 år.

Läste att Sony satt 30000 timmar som livslängd. Detta är onekligen intressant då blå oled är fortfarande 6000 timmars livslängd.
De kör fortfarande med samma material så frågan är hur har de lyckats öka livslängden med 5 ggr? Det enda jag vet är att de experimenterat med fosfor inblandat för att förlänga livslängden. Men att de får fram en så bra produkt på mindre än ett halvår är jag högst tveksam till.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

hakan78 du det var flera år sedan typ -90 talet som TV-apparater var gjorda för att hålla i 10 år. Dagens standard vad gäller displayer generellt är inte mer än 5-7 år. Sen börjar de flesta gå sönder på ett eller annat sätt och det är oftast komponenter som går sönder inte själva skärmen.

Vad gäller OLED så hörde jag talas om den tekniken redan för flera år sedan och de första generationernas displayer höll bara 2300 timmar, så det har uppenbarligen gått framåt.

Min farsa köpte en Phillips rakapparat som var den allra första produkten på marknaden med en OLED display. Den är nu bara 3 år gammal och redan har skärmen börjat ruttna och krackelera. Tydligen ruttnar de ännu fortare i fuktiga miljöer såsom badrum. Han har använt den ca 15 minuter varannan dag vilket ger en drifttid på 8212.5 minuter eller drygt 137 timmar.

Inte mycket och långt ifrån 2300 timmar. Slutsats fukt är inte att rekommendera för OLED skärmar!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
hakan78 du det var flera år sedan typ -90 talet som TV-apparater var gjorda för att hålla i 10 år. Dagens standard vad gäller displayer generellt är inte mer än 5-7 år. Sen börjar de flesta gå sönder på ett eller annat sätt och det är oftast komponenter som går sönder inte själva skärmen.

Vad gäller OLED så hörde jag talas om den tekniken redan för flera år sedan och de första generationernas displayer höll bara 2300 timmar, så det har uppenbarligen gått framåt.

Min farsa köpte en Phillips rakapparat som var den allra första produkten på marknaden med en OLED display. Den är nu bara 3 år gammal och redan har skärmen börjat ruttna och krackelera. Tydligen ruttnar de ännu fortare i fuktiga miljöer såsom badrum. Han har använt den ca 15 minuter varannan dag vilket ger en drifttid på 8212.5 minuter eller drygt 137 timmar.

Inte mycket och långt ifrån 2300 timmar. Slutsats fukt är inte att rekommendera för OLED skärmar!

Det där med att en teve ska vara gjord för att hålla 10 år är vad toshibas VD har gått ut och sagt och jag håller bara med.
Jag skulle aldrig köpa en teve som bara håller 5 år.
Aldrig! En mobiltelefon kan jag ta att de håller max 3-4 år.
Men inte en teve. För om man köper en teve för 30000 kr så ska det vara en investering tills skillnad mot en mobil som man kan få en ny för 700 kr. Det är för mycket pengar det handlar om för att man ska kasta dem i sjön.

Du kan inte jämföra displayer i en rakapparat och i en teve.
Det är helt olika divisioner. En LCD display har trots allt en teoretisk livslängd på 70000 timmar medans Plasma har runt 30000 timmar (ljushalvering efter 12000 - 15000).
En teve är inte en förbrukningsvara. Om du anser det så är du antagligen rätt bortskämd eller har väldigt gott om pengar.
Men för mig som kanske har 15000 kr över varje år anser att om jag skulle lägga ned 2 år på en ny teve så ska den fan hålla tills jag tröttnar på den.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt läst en kurs om displayer och skärmar. "Displays and actuators" hette den.

Anledningen till att LCD är populärare än Plasma är för att det är billigare att tillverka LCD än plasma.

De första LCDerna hade dålig responstid, matta färger och dålig kontrast. Vitt blev aldrig kritvitt och svart blev mörkgrådaskigt.

Plasma å andra sidan hade/har bra färger, bra kontrast men inte så bra skärpa.

Idag är de rätt lika men LCD är i regel billigare och kan ha bättre upplösning.
Som tillverkare är det inte kul att tillverka plasma idag då man måste ligga i LCD-pris segmentet.

Enligt min föreläsare kan en plasma skärm (själva skärmen och inte elektroniken) hålla i ca 100 år efterssom det inte är något som bryts ner eller brinner ut.

Han tog också upp att om CRT skulle kommit som en "ny" teknik idag så kanske en skärm skulle kosta några hundra tusen.
Att tillverka CRT är extremt krångligt och därmed dyrt, men tack vara den höga serietillverkningen kommer man ner i pris.

OLED är däremot väldigt billigt att tillverka behöver inte vakuum och höga temperaturer som i CRTs fall.

Men antagligen kommer OLED priset sjunka exponetiellt inom några år, då serietillverkningen kommer i full fart, så det är bara att hålla sig.

SED är tydligen rätt kasst idag och jag tror det kommer bli svårt att få ner det såpass mycket i pris att man kan konkurrera med OLED. Tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

SED är ju fast i någon tvist annars hade vi haft den på marknaden

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

OLED ruttnr inte, inte i den bemärkelsen. Det är som med vanliga LED (lysdioder), deras ljus blir sämmre med tiden. Det beror på att matterialen (i LED metallerna, i OLED organismerna) bryts ner när de lyser. Och OLED använder levande orgnismer, inte döda som kan ruttna. Blåa LED har också urusel livslängd, så det beror snarare på LED-tekniken i allmänhet än specifikt OLED.

OLED är skarpare än LCD, och har bättre svarstider, enorm betraktningsvinkel som inte orsakar missfärgningar, den är även strömsålare. BenQ-Siemens har använt tekninken i S88, första telefonen med huvudskärmen i OLED, men på grund av att skärmarna inte serietillverkas i nog stora skalor så använder de inte OLED i andra lurar. Andra tillverkare har använt/använder tekniken i yttre skärmar på flippar.

Hoppas på större skärmar innom kort, då jag börjar vara sugen på att få byta ut min gammla CRT till datorn och tv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Hoppas på större skärmar innom kort, då jag börjar vara sugen på att få byta ut min gammla CRT till datorn och tv.

Samma här. Har de senaste dagarna läst på om LCD-tekniken och olika skärmar, eftersom jag blir torr i ögonen av min CRT. Annars funkar den - en Philips 109B - hur bra som helst.

Vad jag kommit fram till är att det verkar ligga mycket sanning i vad Curly skrev tidigare om LCD. Både TN och S-IPS verkar ha stora brister. Samtidigt verkar det just nu hända otroligt mycket kring utvecklingen av nya tekniker. Därför känns det dumt att springa o köpa något som kanske kommer vara helt pasé redan om några år.

Om man har en väl fungerande CRT, ska man försöka klara sig med den tills OLED, SED eller något annat ersätter LCD?

Off topic: För att undvika att utsätta ögonen för "strålkanonen" från en CRT, kom jag på att man kanske skulle köpa en tunn glasskiva, något större än skärmen och helt enkelt ställa den framför skärmen. Det borde väl ge ett skydd mot strålningen eller kommer den gå genom det glaset såsom genom glaset i skärmen?