Permalänk

Antal kärnor för mediadator?

Efter mkt funderande och eftertanke ha rjag bestämt mig för att sälja mina datorer för att köpa en lite mediadator, Xbox 360 och senare en HD-tv. Iaf, det komerm inte bli ngn värstingdator, men iaf lite respektablel bland folket som inte kräver så mkt.

När jag kom till valet för processor blev jag lite omskakad. Visserligen komem jag spela enklare spel som CS 1.6 och Wc3 och kanske ngn nyare version av CS, mena nnars inget dator-dräpande, och till dagens spel har jag hört att Singel prollar ska vara bäst. Dock ska jag ju även använda datorn till att kolla på film med hög upplösning och massa sådant trams så då kom jag att tänka på att en dualcore-prolle kanske ändå skulle vara bättre för ändamålet.

Jag kommer nog inte ha så många saker igång sammtidigt som datorn inte kommer klara av då min gamla dator klarade allt galant (512mb RAM, 2600+ AMD osv.).

En bra sak med att processorn skulle vara singel är att den blir ungefär 50% billigare, men om det är nödvändigt med två kärnor för HD-uppspelning är det såklart något jag kan betala för.

Om det var någon som inte orkade läsa igenom mitt babbel kortfattar jag mig:
Jag vill ha en processor för uppspelning av HD-film och musik och även lättare spel, ska jag ta en Dualcore(E2140)- eller singel-prolle(AMD Athlon 3800+)?

Permalänk
Avstängd

dualcore är bättre för allt möjligt, burken funkar smidigare.

ska inte spela någon roll för uppspelning av hd vad jag vet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

1-2. Inte 4.

På en dator så kan man ladda upp och ladda ner, lyssna på musik, kompilera något i bakgrunden, samtidigt som man encodar lite grejer, och sitter och spelar, chattar eller surfar.

Men på en mediadator, så gör man bara en sak åtgången (spela upp film), så man behöver inte massa cores.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Okej, då kommer ajg till valet vilket jag ska ta. Hade funderat på en AMD Athlon 3800+ för 421 kr, men det är inte värt att spara 30 kr för att ta en 3500+?

Permalänk
Avstängd

30 kr?
30 kr är ju ingenting. Vad är det? 3 cheeseburgare? Ett paket glass?

Nej, spara 30 kr låter ju lite snålt.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Haha, jo du har nog rätt.

Jag tänkte att datorn inte skulle kosta mer än 3000kr, och eftersom jag vill ha den så bra som möjligt ändå undrar jag om det skulle räcka för mig att ha endast 1 gigabyte RAM i burken, för att ge plats för ett lite dyrare grafikkort (600 kronors-klassen ). Detta då min gamla endast hade 512 och det var mer än nödvändigt för mig, och jag kommer som sagt inte köra några dator-dödande spel.

Permalänk
Avstängd

Ja, 1 gb räcker nog för film och lättare spel.

Men du kanske inte ska köra Vista, då det äter minne.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Då gör jag så att jag kör på en gig RAM tills jag (kanske) uppgraderar till Vista, då ere bara att köpa ngn till sticka. Tack för hjälpen så mkt! Puss puss!