Wireless usb 1.1-specifikationen klar i början av 2008

Permalänk
Melding Plague

Wireless usb 1.1-specifikationen klar i början av 2008

Under gårdagens Certified Wireless USB Developers Conference tillkännagjordes att specifikationerna för den trådlösa usb-standarden Wireless usb 1.1 kommer att vara klara i början på nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väll samma max hastighet som USB 2.0.

Permalänk
Medlem

Bara trådlös el som fattas nu då.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk

trådlös el tror jag inte kommer att behövas för några forskare i usa har upfunnit ett batteri som kan driva en laptop i 30 år Vilket borde kunna driva en mobiltelefon i flera hundra år typ

http://www.idg.se/2.1085/1.123439

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
trådlös el tror jag inte kommer att behövas för några forskare i usa har upfunnit ett batteri som kan driva en laptop i 30 år Vilket borde kunna driva en mobiltelefon i flera hundra år typ

http://www.idg.se/2.1085/1.123439

Låter strålande, icke strålande radioaktiv process som inte smutsar ner naturen, mindre svalare batterier och demonstrerar Einsteins E=MC2. En scifi fantasi som nu blir verklig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
trådlös el tror jag inte kommer att behövas för några forskare i usa har upfunnit ett batteri som kan driva en laptop i 30 år Vilket borde kunna driva en mobiltelefon i flera hundra år typ

http://www.idg.se/2.1085/1.123439

Ja du, drivs av radioaktivt material. hmm.
Tror det kommer att bli en stor fråga om Radioaktiva batterier kommer att Bannlysas i en del länder, som Sverige etc.

Tänk, terroristerna behöver bara köpa en lastbil med batterier lagligt och sedan kanske de har tillräckligt mycket radioaktivt material att bygga en atombomb med?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Ja du, drivs av radioaktivt material. hmm.
Tror det kommer att bli en stor fråga om Radioaktiva batterier kommer att Bannlysas i en del länder, som Sverige etc.

Tänk, terroristerna behöver bara köpa en lastbil med batterier lagligt och sedan kanske de har tillräckligt mycket radioaktivt material att bygga en atombomb med?

Nja, behövs lite göttigare ingredienser för att få till en atombomb, dock så kan effekten av att spränga denna lastbil med radioaktivt material mitt på manhattan bli ganska otrevlig med långa halveringstider...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Ja du, drivs av radioaktivt material. hmm.
Tror det kommer att bli en stor fråga om Radioaktiva batterier kommer att Bannlysas i en del länder, som Sverige etc.

Tänk, terroristerna behöver bara köpa en lastbil med batterier lagligt och sedan kanske de har tillräckligt mycket radioaktivt material att bygga en atombomb med?

Bara för att det är radioaktivt betyder det inte att man kan bygga en atombomb av det, brandvarnaren i taket har radioaktivt ämne i sig... och dom är inte förbjudna heller.

Men visst batteriet kanske kan driva en laptop i 30år..men vem har en laptop i 30år för det första? och priset för denna skapelse som oljebolagen inte än har tystat ner kommer att kosta?
30.000-100.000kr?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Trådlöst är inte bra.
Det är osäkert, då vem som helst kan intercetpa paket medans de färdas genom luften.

Dessutom kan det vara dåligt med strålning.

Trådbunded ((screeened) shielded cables) är bäst.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Trådlös elektrisk buss? Lite ironi i det hela kanske...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Bara för att det är radioaktivt betyder det inte att man kan bygga en atombomb av det, brandvarnaren i taket har radioaktivt ämne i sig... och dom är inte förbjudna heller.

Newsflash, du kan faktiskt, dock skulle du behöva inhandla miljontals sådana. En atombomb går att bygga genom att ha två kärnor och skjuta dessa mot varandra, vad händer då är att fast materia bryts upp i miljontals partiklar och frigör en enorm mängd energi vilket resulterar i en kärnreaktion. Så går gör det, men att någon skulle köpa in miljontals sådana aparater och plocka ut varenda del är inte något vidare realistiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Behovavhjälp
Newsflash, du kan faktiskt, dock skulle du behöva inhandla miljontals sådana. En atombomb går att bygga genom att ha två kärnor och skjuta dessa mot varandra, vad händer då är att fast materia bryts upp i miljontals partiklar och frigör en enorm mängd energi vilket resulterar i en kärnreaktion. Så går gör det, men att någon skulle köpa in miljontals sådana aparater och plocka ut varenda del är inte något vidare realistiskt.

Tycker du förskönar det en hel del, och inte helt korrekt.

Du måste ha en aktiveringsprocess som gör att kollisioner med neutroner sker i ofantligt hög hastighet, sedan är det en kedjereaktion som sker ofantligt fort då det vid varje kollision frigörs energi (då exempelvis en urankärna klyvs så repellerar de nya ämnena varandra i ofantlig hastighet, alltså repulsionen omvandlas till rörelseenergi och nya neutroner frigörs som krockar med nya kärnor). Hade du bara 2 atomer som kolliderar skulle inte mycket hända.

EDIT: Som CompassioN skriver nedan så är det också restprodukterna efter en klyvning av uran exempelvis som är starkt radioaktiva.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Behovavhjälp
Newsflash, du kan faktiskt, dock skulle du behöva inhandla miljontals sådana. En atombomb går att bygga genom att ha två kärnor och skjuta dessa mot varandra, vad händer då är att fast materia bryts upp i miljontals partiklar och frigör en enorm mängd energi vilket resulterar i en kärnreaktion. Så går gör det, men att någon skulle köpa in miljontals sådana aparater och plocka ut varenda del är inte något vidare realistiskt.

Ehh... iof mer OT, men du kan ju faktiskt inte starta fission med vilka radioaktiva ämnen som helst... Det finns en anledning till att man använder uran eller plutonium i bomber...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt hur det va men jag läste nånstans förut att trådlöst el finns
det va nån uppfinning som kunde driva en 40watts glödlampa på 3 meters avstånd lr nått

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Ehh... iof mer OT, men du kan ju faktiskt inte starta fission med vilka radioaktiva ämnen som helst... Det finns en anledning till att man använder uran eller plutonium i bomber...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Tycker du förskönar det en hel del, och inte helt korrekt.

Du måste ha en aktiveringsprocess som gör att kollisioner med neutroner sker i ofantligt hög hastighet, sedan är det en kedjereaktion som sker ofantligt fort då det vid varje kollision frigörs energi (då exempelvis en urankärna klyvs så repellerar de nya ämnena varandra i ofantlig hastighet, alltså repulsionen omvandlas till rörelseenergi och nya neutroner frigörs som krockar med nya kärnor). Hade du bara 2 atomer som kolliderar skulle inte mycket hända.

EDIT: Som CompassioN skriver nedan så är det också restprodukterna efter en klyvning av uran exempelvis som är starkt radioaktiva.

För det första "förskönade" jag detta pga sweclockers nivån som består mestadels av finniga tonåringar som runkar till ideen om att köra ett Geforce 88000 GTX i triple-sli.

För det andra så var det precis så som Little boy som sprängdes över Hiroshima fungerade, i ena änden satt det normalt krut som sköt vidare en kula av uranium genom ett rör för att sedan kolidera med en annan uranium spets, väldigt primitivt men effektivt. Det bestod givetvist av andra delar så väll, men i princip är det precis så bomben fungerade.

The Mk I "Little Boy" was 10 feet (3 m) in length, 28 inches (71 cm) in diameter and weighed 8,900 lb (4000 kg). The design used the gun method to explosively force a hollow sub-critical mass of uranium-235 and a solid target spike together into a super-critical mass, initiating a nuclear chain reaction. This was accomplished by simply shooting one piece of the uranium onto the other by means of chemical explosives. It contained 64 kg of uranium, of which 0.7 kg underwent nuclear fission, and of this mass only 0.6 g became energy.

http://en.wikipedia.org/wiki/Little_Boy

Americium som används i rökdetektorer går att använda som kärnbränsle och även i atombomb, http://en.wikipedia.org/wiki/Americium#Applications OCH http://www.atomicarchive.com/Glossary/Glossary1.shtml dock så är det extremt dyrt att skapa tillräckligt stora mängder.

Så CompassioN innan du leker smart-ass och kommer med "man kan faktiskt inte starta fission med vilka radioaktiva ämnen som helst" så läs på snälla? Skrev jag att man kunde använda vad som helst? Nej....om du ska käfta emot vidare så ta det via pm, både till respekt för dem andra som enbart är interesserade av ämnet Trådlöst usb, men även så att du inte ska förlöjliga dig ännu mer.

Slutsats, jag hade rätt (Little boy sprängdes genom att skjuta en kula uranium mot en annan) och det går att använda Americium som finns i rökdetektorer till att leka terrorist och skapa atombomber dock skulle det vara ofattbart dyrt.

Angående trådlöst el: http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_energy_transfer

Och ja, Nikola Tesla lyckades driva lampor med trådlös el, låt mig leta upp en länk.

On topic, finns det några produkter ute på marknaden som använder sig utav trådlöst usb?

Permalänk
Medlem

Behovavhjälp: Varför så otrevlig? Klart att man kan använda de flesta grundämnena till atombomber, men att nå en kritisk massa är en helt annan sak. Det skulle antagligen kräva flera hundra kilo americium för att få det fungera. Och avancerat skulle också bli, att få 16kg plutonium till kritisk massa är svårt än idag. Kräver hyggligt med teknik för att lyckas.

Dessutom var little boy en "smutsig" bomb, oeffektiv och klen jämfört med uranladdningen.

Permalänk

Hur kommer det sig att ingen använder wusb om det nu funnits sedan 2005?

Vad jag har förstått så kommer wusb-chippen att bli billigare och mindre än wlan-chippen, right? Alltså borde väl de flesta produkter kunna köra wusb?
Finns ingen anledning varför man inte kan köra wusb till datorskärmen, tangentbordet, musen och headsetet liksom. En enda strömkabel till skärmen sedan är det bara att köra.

Det som jag finner är ett problem är att wusb-standarden vad jag vet inte är öppen (?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Behovavhjälp: Varför så otrevlig? Klart att man kan använda de flesta grundämnena till atombomber, men att nå en kritisk massa är en helt annan sak. Det skulle antagligen kräva flera hundra kilo americium för att få det fungera. Och avancerat skulle också bli, att få 16kg plutonium till kritisk massa är svårt än idag. Kräver hyggligt med teknik för att lyckas.

Dessutom var little boy en "smutsig" bomb, oeffektiv och klen jämfört med uranladdningen.

Jag började inte med otrevligheterna. Little boy må ha varit en "klen" bomb (vilket den inte var om man tänker efter, 140.00 döda) men det förändrar inte dess status som atombomb.

Vart står det att det skulle krävas väldigt lite Americium? Jag skre väll inte det, tvärtom, jag skrev att det skulle behövas extremt stora mängder och därför är det inte realistiskt att någon skulle kunna skapa en atombomb via rökdetektorer.

Jag tycker vi lägger ner detta och fokuserar på ämnet, jag hade rätt och det har jag lyckats bevisa, om nu ni föredrar att anse att två stycken forumiter på ett Svenskt datorforum vet mer angående atombomber än någon som studerar fysik på högskolenivå samt en rad websidor dedikerade åt detta ämne så får ni göra det, dock så är det ganska skrämmande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Behovavhjälp
Jag började inte med otrevligheterna. Little boy må ha varit en "klen" bomb (vilket den inte var om man tänker efter, 140.00 döda) men det förändrar inte dess status som atombomb.

Jag tycker vi lägger ner detta och fokuserar på ämnet, jag hade rätt och det har jag lyckats bevisa, om nu ni föredrar att anse att två stycken forumiter på ett Svenskt datorforum vet mer angående atombomber än någon som studerar fysik på högskolenivå samt en rad websidor dedikerade åt detta ämne så får ni göra det, dock så är det ganska skrämmande.

Som sagt, det är ingen som varit otrevlig. Däremot kunde jag uttryckt tydligare vad jag menade.

Du som studerar fysik på högskolenivå måste väl då hålla med om (så som jag fattade enligt ditt tidigare inlägg) att om två kärnor (ENBART två, låt oss säga uran) kolliderar så lär det inte hända något otroligt mycket. Förutsatt att det inte finns mer grundmaterial så att en kedjereaktion ej är möjlig, right?

Nog om OFT efter detta från min sida.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Kan wusb överföra ström också, eller måste man ha en annan kraftkälla till sina wusb-attiraljer?
Vad gäller frågan om man kan hitta på nåt skoj av de radioaktiva ämnena i tiotusen brandvarnare så kan jag rekommendera lite lätt kvällslektyr.
Den radioaktiva scouten!
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Hahn

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Som sagt, det är ingen som varit otrevlig. Däremot kunde jag uttryckt tydligare vad jag menade.

Du som studerar fysik på högskolenivå måste väl då hålla med om (så som jag fattade enligt ditt tidigare inlägg) att om två kärnor (ENBART två, låt oss säga uran) kolliderar så lär det inte hända något otroligt mycket. Förutsatt att det inte finns mer grundmaterial så att en kedjereaktion ej är möjlig, right?

Nog om OFT efter detta från min sida.

Självklart går det inte att endast skjuta två kulor uranium mot varandra, men i princip är det så det fungerar (Läs i princip, nu säger jag inte att det är så pass lätt, men har man funderna och tiden samt interesset att skapa en atombomb är man mycket väl medveten om detta, dock så "förskönade" jag detta så att folk här skulle förstå)

elektrofredrik, tack för länken, mycket trevlig läsning !

Permalänk
Medlem

Älska trådlöst.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Intressant snack om atomvapen och så, För Americium-242 kan det kanske räcka med 50-75 g av det ämnet för att få ihop en kritisk massa. Men det betyder att man behöver slakta en sisådär 350-400 miljoner brandvarnare hemma i garaget, att utvinna Americium ur, och det är ändå av isotopen 241. Kritisk massa är ett luddigt bergepp, för det är även formen på klumpen som är viktig. Den ryske kärnfysikern Sacharov konstruerade på 1950-talet en vätebomb som kallades "tårtan", som överraskade amerikanarna med sin geniala och enkla design som ändå fungerade, till skillnad mot deras egna klumpiga lösningar. Det har byggts atomvapen som är små, som kan laddas i en vanlig 21 cm artillerigranat, och även sådana som sitter i vanliga ubåtstorpeder. En atom-ubåtstorped har dock faktiskt ett begränsat militärt värde efsom kaptenen riskerar både sin egen ubåt och besättningens liv genom att använda den, helt enkelt pga att smällen blir för kraftig. Ryska kärnfysiker tog oxå fram en design på en jättebomb på 200-250 MTon, men den blev så stor och tung att inget flygplan skulle kunna lyfta den. Den var tänkt att slängas i atlanten , och vid smällen skulle en jättelik tsunami, på en 15-20 m höjd skapas som dränker hela USAs östkust. Fast även en sån bomb är ju tecken på militär galenskap. Teoretiskt är det möjligt att bygga en fissionsbomb utav naturligt uran (= ej anrikat) , men den blir verkligen tung och stor, åtskilliga ton av uran behövs, för att inte tala om att det kanske behövs 10tals ton av TNT (Trotyl) för att komprimera uranet. För Thorium behövs det ännu fler ton. Teoretiskt kan det oxå byggas bomber utav naturligt uran och plutonium blandat, men även en sån bomb blir klumpig och stor, och kanske svårt att förvänta sig någon enorm sprängkraft heller. Moderna kärnvapen har designats utifrån att få mesta möjliga sprängkraft ut av minsta möjliga mängd klyvbart material, och det är tekniskt sett svårt. Egentligen är det väl tur att riktig galenskap är svår att realisera i praktiken, pga naturens egna gränser?? Eller hur ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Bara trådlös el som fattas nu då.

Hihi, ja det vore grejer det ja, men det krävs antingen mikrovågor eller induktions-slingor i lägenheten, o då får man alltså välja mellan att bli mikrad, o få en frasig solbränna, eller att stereon o högtalarna pajar utav induktionsströmmarna, för att inte tala om vilka häftiga ljud det kan bli. Plus att de kan få farsans pacemaker att lägga av. Trådlöst el, nej, fy fan, om det inte gäller att bara överföra väldigt liten effekt, för att typ driva en digital klocka utan lyse. Antennen för att fånga upp erfoderlig energi blir dock större än klockan själv. I dagens samhälle finns det ju tex radiovågor i nästan alla frekvenser, och det behövs ungefär en 30 meter lång antenn, för att fånga upp tillräckligt med energi för att kunna driva en digital-klocka av allra enklaste slag, utan visare... Fast bara då alla radiokanaler samtidigt spelar Metallica o annan hårdrock, hihi.....