AMD smyglanserar Athlon LE

Permalänk
Melding Plague

AMD smyglanserar Athlon LE

AMD har i det tysta introducerat två nya processorer i budgetsegmentet, Athlon LE-1600 och LE-1620. Dessa processorer är båda enkelkärniga och är utrustade med 1 megabyte L2-chache.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hmm.. tror ni detta kan vara något för en HTPC, eller är det dumt att inte välja en dualcore? Jag håller på att kika lite på ett HTPC system och en sån här processor kanske vore något.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

jag är först

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

haha nice one GreenTooth! :D:D

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
hmm.. tror ni detta kan vara något för en HTPC, eller är det dumt att inte välja en dualcore? Jag håller på att kika lite på ett HTPC system och en sån här processor kanske vore något.

Beror ju på priser o så men dom billigaste dual core idag är väldigt billiga. Klockvänliga till viss del också. Så dom här processorerna lär ju vara superbilliga typ 100-200kr om dom ska sälja bra antar jag.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
hmm.. tror ni detta kan vara något för en HTPC, eller är det dumt att inte välja en dualcore? Jag håller på att kika lite på ett HTPC system och en sån här processor kanske vore något.

Jag kör med en Opteron 146 2.0GHz 1MB cache utan problem alls med 720p och liknande. 1GB ram, HD2400 Pro g-kort.

Undrar jag om alla är defekta dualcore eller om det kan vara så att det går att göra en fulhack likt 9500 till 9500pro där man låser upp pipelines, i det här fallet kärna + cache

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreenTooth
jag är först

Du blev lite ägd av toffe faktiskt

Till ämnet så tror jag inte att det är särskilt högpresterande processorer. visst. dom duger nog gott åt kontorsarbete och kanske mediacenter också. Om man inte vill spela upp 1080p matrial

Permalänk

äntligen lite AMD-nyheter

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreenTooth
jag är först

! BURNED !

Fan antagligen kan det vara en X2 med inaktiverad kärna. Känns ju rätt sunkigt ändå att AMD alltså egentligen skulle kunna sälja sina X2or till samma pris LE...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreenTooth
jag är först

Du är varnad

*GreenTooth varnad för spam*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
! BURNED !

Fan antagligen kan det vara en X2 med inaktiverad kärna. Känns ju rätt sunkigt ändå att AMD alltså egentligen skulle kunna sälja sina X2or till samma pris LE...

Det kan de ju inte, alternativet till att sälja cpu:er med en defekt kärna är ju att slänga dem, så i fallet med LE räcker det att den inkomst de genererar överstiger hanteringskostnaderna för att få ut dem i butikerna för att det ska löna sig...

Permalänk
Avstängd

Hallå AMD?
Single-core är dött!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Hallå AMD?
Single-core är dött!

Är det?

Många enklare datorer klarar sig gott på en kärna och det är långt ifrån alla som ens har behov av den cpu-kraft som dessa kan leverera. Ett billigt men hyfsat snabbt lågbudgetalternativ komme det alltid att finnas behov av.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Hallå AMD?
Single-core är dött!

Ää lägg av, om jag ska bygga en burk till mormor är det overkill med fler än 1 kärna. Om de här blir riktigt billiga kommer de säkert sälja som smör.

Visa signatur

nej

Permalänk
Avstängd

Låter skoj det här

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Dessa processorer är alltså en 3500+ eller 3800+ för 500-600 kr, trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Det kan de ju inte, alternativet till att sälja cpu:er med en defekt kärna är ju att slänga dem, så i fallet med LE räcker det att den inkomst de genererar överstiger hanteringskostnaderna för att få ut dem i butikerna för att det ska löna sig...

Jo det är en sak om de använder sig av defekta kärnor, precis som Nvidia & ATI sålt kort med släckta pipes... Men det jag tänker på är om de har så pass hög yield av godkända kärnor att de nästan enbart kör med inaktiverade kärnor. Fast det kan ju vara precis tvärt om och att de får för många icke godkända kärnor istället Sen var de ju inte direkt superbilliga så jag tror att inkomster överstiger hanteringskostnaden rätt bra...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Dessa processorer är alltså en 3500+ eller 3800+ för 500-600 kr, trevligt.

Eftersom det är 1mb cache så borde det bli motsvarande 3700+ och 4000+

En helt okej processor, om man bortser från att det "bara" är en snabb kärna på den.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Bra med fler singelcore processorer. Dualcore är onödigt, drar bara mer ström och blir varmare. Troligtvis skulle 90% av de med dualcore inte märka om man tog bort en kärna. 1080p kommer knappast vara något problem för AMDs nya singelcore.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Eftersom det är 1mb cache så borde det bli motsvarande 3700+ och 4000+

En helt okej processor, om man bortser från att det "bara" är en snabb kärna på den.

Sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Bra med fler singelcore processorer. Dualcore är onödigt, drar bara mer ström och blir varmare. Troligtvis skulle 90% av de med dualcore inte märka om man tog bort en kärna. 1080p kommer knappast vara något problem för AMDs nya singelcore.

Mm, säkert. Anandtech kom väl fram till att de behövde en E6700 för att kunna spela upp 1080p-filmer med hög bitrate (exv Xmen 3)? Beror ju givetvis på codec etc. Och fler kärnor är inte alls dåligt, har du någon aning om hur slött det är att koda om MPEG2 till AVC?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

Hemma har jag en gammal amd 3200 @ 2400 mhz och på jobbet har jag en Dell med dubbelkärnig Pentium D på 2,8 ghz.

Behöver jag säga att Amd:n äger Intel cpun i alla lägen även mulitasking. Jag har inte märkt av något fördel av delldatorns 2 kärnor. Allt är trögare.

Så dubbelkärningt är INTE nån enkel väg väg till himmlen. Som prog är uppbyggda idag kör jag mkt hellre med en snabb enkelkärna en med lägre klockad X2 eller X4.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Hallå AMD?
Single-core är dött!

absolut inte, dessa lär funka ypperligt i surfdatorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
hmm.. tror ni detta kan vara något för en HTPC, eller är det dumt att inte välja en dualcore? Jag håller på att kika lite på ett HTPC system och en sån här processor kanske vore något.

De viktigaste är grafikkortet i det här fallet. Välj ett som har stöd för HDCP och AVC-Avkodning, Så länge ditt grafikkort kan stå dör avkodningen av HD filmerns aås behöver du inte oroa dig så mycket över CPUn. välj t ex ett GF8XXX (inte alla Gf8 har stöd för HDCP i.e läs specs).. eller ett ATI HD2XXX (tror att alla har stöd för HDCP).. Lycka till..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Mm, säkert. Anandtech kom väl fram till att de behövde en E6700 för att kunna spela upp 1080p-filmer med hög bitrate (exv Xmen 3)? Beror ju givetvis på codec etc. Och fler kärnor är inte alls dåligt, har du någon aning om hur slött det är att koda om MPEG2 till AVC?

/Adrian

Dualcore utnyttjas väldigt dåligt med dagens program, därför är det onödigt. I nästan alla spel och program så gör det väldigt liten skillnad om man har en eller två kärnor. Det finns massvis av test, det är bara att söka på google.
De som har nytta utav fler kärnor är de som sysslar med 3drendering,videoredigering osv, men det är väldigt få som gör det.
Idag säljs majoriteten av OEM datorerna med dualcore processor, det är helt onödigt. I princip ingen behöver all cpu-kraft. Därför är det bättre att satsa mer på singelcore processorer.