Samsung lanserar monitor med usb-anslutning

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar monitor med usb-anslutning

Tillverkaren Samsung har idag lanserat monitorn Syncmaster 940UX som kan anslutas till datorer via en usb-anslutning. Modellen har en bildyta om 19 tum och kan samarbeta med andra Syncmastser 940UX-monitorer på samma dator med stöd för upp till sex monitorer via usb-portarna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så om man har skärmen kopplad till USB går det ej att köra spel då eftersom att datorn då går på ett integrerat grafikkort?

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi verkligen snacka Universal Serial Bus Perfekt skärm om man vill bygga svalt också - en ytterligare värmekälla ur vägen liksom

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

"Ljudstyrkan ligger på 300 cd/m2"

Så fel på alla sätt och vis. En ljudstyrka kan inte mätas i candela per kvadratmeter, silly!

Jag förmodar att det är ljusstyrka som avses. Men det blir inte rätt för det.

Ljusstyrka mäts i candela. cd/m^2 är alltså ljusstyrka per ytenhet, vilket är luminans, vilket är densiteten i ljusflödet i en riktning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Intressant...

Kanske?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det här ska fungera. Med 6 skärmar blir de ju max 10 megabyte i sekunden. Borde vara någon slags komprimering. Hoppas den inte påverkar bildkvalitén eller frekvensen.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
"Ljudstyrkan ligger på 300 cd/m2"

Så fel på alla sätt och vis. En ljudstyrka kan inte mätas i candela per kvadratmeter, silly!

Jag förmodar att det är ljusstyrka som avses. Men det blir inte rätt för det.

Ljusstyrka mäts i candela. cd/m^2 är alltså ljusstyrka per ytenhet, vilket är luminans, vilket är densiteten i ljusflödet i en riktning.

En miss från vår sida, självfallet skall det vara ljusstyrka. Det är korrigerat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Var har mitt inlägg blivit av ??

Jag sa ju med att det stod fel men nu e inlägget borta, WTF??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Så om man har skärmen kopplad till USB går det ej att köra spel då eftersom att datorn då går på ett integrerat grafikkort?

MS Röj, Patiens, MUD, Hjärter... finns mängder med spel som bör fungera alldeles ypperligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Själva skärmen va ju skräp ^^,

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Förstår inte hur det här ska fungera. Med 6 skärmar blir de ju max 10 megabyte i sekunden. Borde vara någon slags komprimering. Hoppas den inte påverkar bildkvalitén eller frekvensen.

Eftersom det är ett inbyggt grafikkort behöver man inte skicka hela bilden endast informationen om den.
Det är som sagt inte avsett till 3D-spel men det bör vara ypperligt till tex programering.
6 riktiga skärmar slår 6 virtuella skrivbord.
Trevligt med inbyggd USB-hubb också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer floppa, iaf de första som kommer ut. tror jag iaf.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
En miss från vår sida, självfallet skall det vara ljusstyrka. Det är korrigerat.

Vad bra!

Men att det är ljus och inte ljud förstår nog de flesta. Så det felet var inte speciellt allvarligt: Ett rent stavfel.

Mer allvarligt är sammanblandningen av ljusstyrka och luminans. Som sagt, det är fortfarande luminansen som är 300 cd/m^2 [=cd*m^-2]. Luminans mäts i ljusstyka per ytenhet, alltså cd/m^2. Ljusstryka mäts i candela, cd.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vad bra!

Men att det är ljus och inte ljud förstår nog de flesta. Så det felet var inte speciellt allvarligt: Ett rent stavfel.

Mer allvarligt är sammanblandningen av ljusstyrka och luminans. Som sagt, det är fortfarande luminansen som är 300 cd/m^2 [=cd*m^-2]. Luminans mäts i ljusstyka per ytenhet, alltså cd/m^2. Ljusstryka mäts i candela, cd.

Välkommen!
Detta är ett entusiastforum drivet av glada och datorintresserade ungdomar som har ett liv vid sidan om. Vill man fatta sig i tekniska formaliteter torde man göra bäst i att söka rätt forum; i detta fall någon akademisk institution som berör, i detta fall, vetenskap.
Att felsägningar kan uppstå på sådana här hobbysidor är uppenbart; men låt oss inte gräva oss ned och dra fram sådana obetydliga detaljer med pincett endast med föremål att höja vårat eget status.

Å dina vetenskapliga kunskaper hyser jag full respekt men som sagt tror jag du är inne i fel forum för sådana diskussioner. Det kan anses lite fånigt, om än ganska underhållande och uppseedeväckande av de flesta. Men när du gör en likadan yttran igen; betrakta gärna i sådant fall för jämförande bruk:
Stickar din mormor en yllejacka till dig i present kanske det är irrelevant att, rakt på sak, be henne att kyla ner ylletråden för att minska friktionen som sker vid åtdragningen. Bara ett tips.

För du verkar vara en intelligent människa, men det handlar mer om EQ än IQ i detta fall.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
Välkommen!
Detta är ett entusiastforum drivet av glada och datorintresserade ungdomar som har ett liv vid sidan om. Vill man fatta sig i tekniska formaliteter torde man göra bäst i att söka rätt forum; i detta fall någon akademisk institution som berör, i detta fall, vetenskap.
Att felsägningar kan uppstå på sådana här hobbysidor är uppenbart; men låt oss inte gräva oss ned och dra fram sådana obetydliga detaljer med pincett endast med föremål att höja vårat eget status.

Å dina vetenskapliga kunskaper hyser jag full respekt men som sagt tror jag du är inne i fel forum för sådana diskussioner. Det kan anses lite fånigt, om än ganska underhållande och uppseedeväckande av de flesta. Men när du gör en likadan yttran igen; betrakta gärna i sådant fall för jämförande bruk:
Stickar din mormor en yllejacka till dig i present kanske det är irrelevant att, rakt på sak, be henne att kyla ner ylletråden för att minska friktionen som sker vid åtdragningen. Bara ett tips.

För du verkar vara en intelligent människa, men det handlar mer om EQ än IQ i detta fall.

Klockren!

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
Välkommen!
Detta är ett entusiastforum drivet av glada och datorintresserade ungdomar som har ett liv vid sidan om. Vill man fatta sig i tekniska formaliteter torde man göra bäst i att söka rätt forum; i detta fall någon akademisk institution som berör, i detta fall, vetenskap.
Att felsägningar kan uppstå på sådana här hobbysidor är uppenbart; men låt oss inte gräva oss ned och dra fram sådana obetydliga detaljer med pincett endast med föremål att höja vårat eget status.

Å dina vetenskapliga kunskaper hyser jag full respekt men som sagt tror jag du är inne i fel forum för sådana diskussioner. Det kan anses lite fånigt, om än ganska underhållande och uppseedeväckande av de flesta. Men när du gör en likadan yttran igen; betrakta gärna i sådant fall för jämförande bruk:
Stickar din mormor en yllejacka till dig i present kanske det är irrelevant att, rakt på sak, be henne att kyla ner ylletråden för att minska friktionen som sker vid åtdragningen. Bara ett tips.

För du verkar vara en intelligent människa, men det handlar mer om EQ än IQ i detta fall.

Det är ju MBYs inlägg som är värda att läsa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
Välkommen!
Detta är ett entusiastforum drivet av glada och datorintresserade ungdomar som har ett liv vid sidan om. Vill man fatta sig i tekniska formaliteter torde man göra bäst i att söka rätt forum; i detta fall någon akademisk institution som berör, i detta fall, vetenskap.
Att felsägningar kan uppstå på sådana här hobbysidor är uppenbart; men låt oss inte gräva oss ned och dra fram sådana obetydliga detaljer med pincett endast med föremål att höja vårat eget status.

Å dina vetenskapliga kunskaper hyser jag full respekt men som sagt tror jag du är inne i fel forum för sådana diskussioner. Det kan anses lite fånigt, om än ganska underhållande och uppseedeväckande av de flesta. Men när du gör en likadan yttran igen; betrakta gärna i sådant fall för jämförande bruk:
Stickar din mormor en yllejacka till dig i present kanske det är irrelevant att, rakt på sak, be henne att kyla ner ylletråden för att minska friktionen som sker vid åtdragningen. Bara ett tips.

För du verkar vara en intelligent människa, men det handlar mer om EQ än IQ i detta fall.

Jag är iallafall glad åt MBY´s inlägg,nu vet jag mer om ljus än innan jag läste hans inlägg:)
det är just såna inlägg som sätter guldkant på det här forumet.
Heders MBY!!:D

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
Välkommen!

...mer om EQ än IQ i detta fall.

EQ? Yeah, right!

Det är väl jag som ska hälsa dig välkommen? Du har varit registrerad i en månad och två dagar. Jag minns inte längre när jag registrerade mig. Officiellt sedan 2001-07-03, men det var då forumet byggdes om och alla medlemmar fick regga om sig. Jag har hängt här sedan 99 eller 2000 någon gång.

Sedan: Jag är väl en entusiast och amatör precis som många andra. Jag är t.ex. amatör rent akademiskt. Däremot arbetar jag professionellt med datorer. Liksom många andra här på forumet.

Jag förstår inte vad det är för fel på mångfald? Här hänger osnutna 13-åringar som inte kan skilja en hårddisk från en torktumlare. Här hänger också experter som kan mer än både du och jag om specifika saker.

Alla här är här av en orsak. Är vissa orsaker viktigare än andra? Många är här för att lära sig saker, andra för att hjälpa till. Somliga för att sprida okonstruktiv smörja. Jag är här eftersom jag kan ett och annat om datorer och hårdvara och för att jag har ett brinnande intresse för elektronik. Vidare gillar jag och diskutera mer akademiska saker och jag anser det aldrig fel att påpeka rena fel. Min uppfattning är att jag överlag är ganska uppskattad här.

Varför är du här då? Varför skulle ditt "amatörskap" vara mer berättigande än mitt "amatörskap"? Vi kan väl båda ett och annat om datorer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
Välkommen!
Detta är ett entusiastforum drivet av glada och datorintresserade ungdomar som har ett liv vid sidan om. Vill man fatta sig i tekniska formaliteter torde man göra bäst i att söka rätt forum; i detta fall någon akademisk institution som berör, i detta fall, vetenskap.
Att felsägningar kan uppstå på sådana här hobbysidor är uppenbart; men låt oss inte gräva oss ned och dra fram sådana obetydliga detaljer med pincett endast med föremål att höja vårat eget status.

Å dina vetenskapliga kunskaper hyser jag full respekt men som sagt tror jag du är inne i fel forum för sådana diskussioner. Det kan anses lite fånigt, om än ganska underhållande och uppseedeväckande av de flesta. Men när du gör en likadan yttran igen; betrakta gärna i sådant fall för jämförande bruk:
Stickar din mormor en yllejacka till dig i present kanske det är irrelevant att, rakt på sak, be henne att kyla ner ylletråden för att minska friktionen som sker vid åtdragningen. Bara ett tips.

För du verkar vara en intelligent människa, men det handlar mer om EQ än IQ i detta fall.

Som sagt så är det MBYs inlägg som är värda att läsa. Ta in titt på vad han har skrivit tidigare i andra trådar så ska du se att hans kunskap är definitivt värd att ha här på forumet.

För övrigt: 1 poäng till MBY, 0 poäng till Blåmussla!

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem

Håll er på topic kanske?

Verkar riktigt nice för den som vill ha många skärmar, tänk er en pico-itx burk och en USB-hubb som driver 7 skärmar Det vore ganska ballt.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
Välkommen!
Detta är ett entusiastforum drivet av glada och datorintresserade ungdomar som har ett liv vid sidan om. Vill man fatta sig i tekniska formaliteter torde man göra bäst i att söka rätt forum; i detta fall någon akademisk institution som berör, i detta fall, vetenskap.
Att felsägningar kan uppstå på sådana här hobbysidor är uppenbart; men låt oss inte gräva oss ned och dra fram sådana obetydliga detaljer med pincett endast med föremål att höja vårat eget status.

Försöker du säga att ungdomarna inte behöver lära sig eller att de ska hållas okunniga?
Tyvärr är det så att felaktigheter som står oemotsagda lätt tas upp som sanning och sprids vidare, vilket inte gagnar någon.

Som du ser på andras kommentarer är MBY mycket uppskattad. Han har till och med tilldelats en titel som bevis på den tillgång han utgör här på forumet. Vi andra gräsrötter får nöja oss med ett simpelt Medlem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Min uppfattning är att jag överlag är ganska uppskattad här.

Inte för att jag har mätt, men jag tror du har fel där. Rätt ord är nog mycket uppskattad.

On topic: nä jag orkade inte läsa så noga så jag har inget att säga, att läsa andras kommentarer ger (ibland) mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vidare har monitor stöd för 16,7 miljoner färger samt en responstid på 5 millisekunder grå-till-grå.

Jag har inte tid/ork att kolla upp det otrdentligt. Men det sägs samtidigt att det är en TN panel. Mig veterligen (kanske inte är uppdaterad) finns det inte en enda TN panel med 16.7 miljoner färger.

Kanske inte kritik mot swec. egentligen då det säkerligen står 16.7 mijoner på pappret men jag blir så irriterad på skärmtillverkarna.

Permalänk
Medlem

Techo World skrev om en konverter, DVI->USB den var intressant. Den hade dock inte stöd för 3D men iaf, 1000 kr
http://www.sunix.com.tw/it/en/Product_Detail.php?cate=2&class...
men inga drivare till 64bitar tyvärr

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag har inte tid/ork att kolla upp det otrdentligt. Men det sägs samtidigt att det är en TN panel. Mig veterligen (kanske inte är uppdaterad) finns det inte en enda TN panel med 16.7 miljoner färger.

Kanske inte kritik mot swec. egentligen då det säkerligen står 16.7 mijoner på pappret men jag blir så irriterad på skärmtillverkarna.

Det har kommit en nyare FRC-teknik (FRC = Frame Rate Control), som kallas Hi-FRC, vilket faktiskt möjliggör 16,7 miljoner färger på en 6-bitars TN-panel.

Det tycker jag är förbannat irriterande, då man inte kan urskilja 6-bitarspanelerna bara genom att titta på skärmens datablad, som man kunde förut (16,2M vs 16,7M). Å andra sidan vet jag inte om jag borde bry mig alls, då jag t.ex. är väldigt nöjd med min laptop och dens skärm, trots att jag inte har en blekaste aning om vilken typ av panel det är i den.

Permalänk

Problemet med enthusiastsidor som SweC är att dom förmedlar information som dom själva inte förstår -- av ren enthusiasm för teknik och mediumet som sådant. Men som informationsförmedlare/utbildare har man ett stort ansvar, det MBY gör är mycket viktigt. Det handlar inte om att vara besserwisser eller att stråla sig i sitt eget solsken utan om att korrigera/komplimentera bristerna i ovan nämda problemställning.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
Det har kommit en nyare FRC-teknik (FRC = Frame Rate Control), som kallas Hi-FRC, vilket faktiskt möjliggör 16,7 miljoner färger på en 6-bitars TN-panel.

Det tycker jag är förbannat irriterande, då man inte kan urskilja 6-bitarspanelerna bara genom att titta på skärmens datablad, som man kunde förut (16,2M vs 16,7M). Å andra sidan vet jag inte om jag borde bry mig alls, då jag t.ex. är väldigt nöjd med min laptop och dens skärm, trots att jag inte har en blekaste aning om vilken typ av panel det är i den.

En 6 bitars panel har inte 16.7 miljoner färger oavsett korrigeringsmetoder som använts.

De har inte 16.2 miljoner färger heller, helt fel att skriva det också men som du säger så var det ett bra sätt att urskilja 6 bitarspaneler från 8 bitars paneler (visserligen skriver tillverkarna "fel" så ofta att man ändå inte kan lita på det).