Microsoft släpper stor uppdatering till Vista

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Internetstacken är det program i Windows som sköter kontakten med nätverket, svårare än så är det inte. Det är inget program du "ser", det ligger i bakgrunden och jobbar, det enda du kan se är Windows nätverksinställningar som kan prata med det programmet.

Om du skriver korrekt teknisk benämning på grejerna istället för hitte-på-beteckningar så slipper du sådana frågor.

Således: TCP/IP-stack, som är en komponent i operativsystemet, inget program.

Visa signatur

signatur?..

Permalänk
Medlem

Och alla "komponenter" i ett operativsystem är "program", det är bara ord

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kott
Väntade själv en halv evighet innan jag köpte Vista (Home P. 32-bit), främst för att det ej fanns drivrutiner för varken mitt ljudkort eller grafikkort då operativsystemet lanserades. Det negativa med Vista som jag ser det är det relativt höga kravet från hårdvara vilket man märkt på jobbet när man får HP-burkar med 1GB RAM vilket absolut är för lite. Sen att det råder kompabilitetsproblem som givetvis är frustrerande så ska man väl inte enbart lägga skulden på Microsoft.

Personligen är jag mäkta imponerad över Vista hemma (C2D 2.67GHz, 3GB RAM), har inte stött på ett problem sedan jag installerade det för drygt en månad sen.

Självklart har alla människor rätt till sin åsikt, folk får tycka att Microsoft/Windows "suger" hur mycket som helst men att säga att folk "köper Microsofts propaganda" är väl en aning barnsligt.

Vad är det som får dig att ogilla Vista MrMadMax?

det som jag reagerade på första gången jag testade vista på en dator var att så fort man skulle göra nått så skulle vista fråga en "är du verkligen säkert på att du vill" för säkert liksom bara jobbigt och drygt när det håller på så. Sen i kontrollpanelen så finns det inte "lägga till/ta bort program" det finns endast "lägga till". man måste ju få ta bort program om man vill det?.. Sen var det problem när jag skulle koppla upp datorn till det trådlösa. Sen ska vista vara så "duktigt" och föröska finna lösningar till problem. Det är vad jag kommer på nu ska se om jag vågar sätta mig vid den bärbara med vista en liten stund igen då kommer jag garanterat på mer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Amatör

MrMadMax
Ta och gå en kurs, för det verkar du behöva.
Eller skaffa en skrivmaskin i stället, du verkar ju inte veta vad UAC är för något ens. Jag tycker att Vista funkar bra, har kört det smärtfritt sedan den 27 november utan några problem, dessutom blir det bara bättre och bättre. Det som strulat mest är att inte F-Secure fått fram ett väl fungerande skydd förrens en månad senare.

Permalänk
Medlem

Re: Amatör

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tigern78
MrMadMax
Ta och gå en kurs, för det verkar du behöva.
Eller skaffa en skrivmaskin i stället, du verkar ju inte veta vad UAC är för något ens. Jag tycker att Vista funkar bra, har kört det smärtfritt sedan den 27 november utan några problem, dessutom blir det bara bättre och bättre. Det som strulat mest är att inte F-Secure fått fram ett väl fungerande skydd förrens en månad senare.

varför ska jag gå en kurs?..jag är inte det minsta intresserad av det.. Jag tycker xp fungerar som jag vill. Wow om man har vista får man lite extra detaljer i directx10 spel..nä det är inte argument som kan få mig att bytta till vista precis..eller oooh wow allt är i 3d..

sen btw vista skulle väll vara så lätt och sånt?..man ska väll itne behöva gå en kurs för att lära sig ett operativ system?...då är det jävlar mig kasst

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Sen i kontrollpanelen så finns det inte "lägga till/ta bort program" det finns endast "lägga till". man måste ju få ta bort program om man vill det?..

Finn felen i ditt uttalande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Är det bara min dator som ballar ur av denna uppdatering? Installationen gick bra till dess att Windows skulle starta om för att fullborda processen. Den fastnade vid "Windows avslutas" och trots att jag lät den stå hela natten hände inget. Efter det så blev Windowsinstallationen oanvändbar, står bara och tuggar vid den gröna baren. Inte ens startreparation från DVD:n kunde lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Som jag sa i mitt inlägg tidigare, så känns mitt Vista(x32) smidigare än någonsin, placebo eller ej. Det kan vara mycket som har gått fel för dig, så det är svårt att gissa. Startreparation från DVDn var annars inte den åtgärd jag skulle provat först, jag skulle ha använt senaste återställningspunkt istället.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
http://i151.photobucket.com/albums/s155/Genome82/kontrollpane...

Finn felen i ditt uttalande.

"wow" det har dom fixat?..på min fars acer dator så fanns inte det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
"wow" det har dom fixat?..på min fars acer dator så fanns inte det.

Antingen har du varit påverkad av något farligt ämne när du letade efter lägg till/ta bort eller så vet du bara inte vad du pratar om, jag har kört olika versioner av vista sedan första longhorn betan läcktes och LT/TB har alltid funnits där.

Screenie ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Det har alltid funnits där. Som Razor säger, sedan betan (fast då hette det givetvis Add/Remove).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

orkar att ni whinnar?...jag har nog haft det på klassiskt läge eller nått ..jag kände inte igen det alls . whatever vista suger imo . ni kan aldrig få mig att ändra det bara windows med sina uppdateringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I klassisk vy finns det under Program och Funktioner, men nej, det står faktiskt inte Lägg till/Ta bort i Klassisk Vy. Det står bara Program och Funktioner. Ingenting om att "Lägga till" dock. Du blandade kanske ihop det med Lägg till maskinvara?

Anledningen till att vi påpekar detta är ju det simpla faktumet att du hade fel och ville få det att framstå som att Microsoft var onda för att du inte lyckades läsa ordentligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
I klassisk vy finns det under Program och Funktioner, men nej, det står faktiskt inte Lägg till/Ta bort i Klassisk Vy. Det står bara Program och Funktioner. Ingenting om att "Lägga till" dock. Du blandade kanske ihop det med Lägg till maskinvara?

Anledningen till att vi påpekar detta är ju det simpla faktumet att du hade fel och ville få det att framstå som att Microsoft var onda för att du inte lyckades läsa ordentligt.

ja okey. men du kan ju inte säga att microsoft inte är onda för dom tvingar folk att köpa nytt operativsystem. för att man ska kunna använda direct x10. och bara slutar att sälja xp. sen att dom släpper ett operativ system utan tillräkligt många drivrutiner och sånt gör inte saken bättre. hade häldre väntat ett år till på vista bara allt sånt hade varit fixat..om en produkt fungerar jätte bra från början så är det fler som rekomenderar det ju, eller hur?. jag tycker ioch med detta att microsoft är onda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
ja okey. men du kan ju inte säga att microsoft inte är onda för dom tvingar folk att köpa nytt operativsystem. för att man ska kunna använda direct x10. och bara slutar att sälja xp. sen att dom släpper ett operativ system utan tillräkligt många drivrutiner och sånt gör inte saken bättre. hade häldre väntat ett år till på vista bara allt sånt hade varit fixat..om en produkt fungerar jätte bra från början så är det fler som rekomenderar det ju, eller hur?. jag tycker ioch med detta att microsoft är onda.

Microsoft tvingar dig att köpa Vista av samma anledning som speltillverkare tvingar dig att köpa spel baserade på DirectX10, d.v.s. inte alls. Om du läser på om just Windows XP och DirectX så förstår du varför DirectX10 inte är möjligt/passande att implementera i Windows XP. Microsoft likt vilken tillverkare som helst av mjukvara pushar givetvis för den senaste versionen av en viss produkt aggressivt.
"Ett system utan tillräckligt med drivrutiner" är inte heller Microsofts fulla uppgift utan mjuk-/hårdvarutillverkarnas. Tillverkare har jobbat tillsammans med Microsoft för att kunna erbjuda just anpassande drivrutiner. Sen varför detta ibland tagit en extrem lång tid sedan lanseringen av Vista är en annan diskussion.
Om Microsoft nu är så "onda" så finns det gott om alternativ att använda sig av.

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista på jobbet i vårat testlabb och kommer att vänta med installation hemma tills jag sett om SP1 fixat de saker jag hänger upp mig på dagligen. Orkar inte rada upp dem här men det känns som då XP kom - Ofärdigt men med potential.

Jag kan jämföra med mitt jobb som mjukvarutestare. Vi har en prioritetsskala på buggar mellan noll och tre. Vi släpper ingen produkt som har buggar i noll och ett nivån men tvåor och treor är ok.

Microsoft har nog ett liknande system. De har tagit hand om alla nollor och ettor i och med släppet men de har en stor hög med prio tvåor och treor som de nu förhoppningsvis tar hand om i SP1.

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!