Permalänk

Bilden i BIOS

Hur uppstår bilderna i bios? Tillexempel på mitt V-Class mobo så kommer det fram en skärmteckande bild och på mitt asus mobo kommer det fram AI Lifestyle. Men var kommer bilderna ifrån? Hur kan dom visas på skärmen utan operativsystem? I DOS så kan man väl inte titta på bilder? Eller är det special på moderkort att den kan visa bilder? eller är det ett program som öppnar dom som i Windows?
Ligger bilden i BIOS:s flashminne? Kan man ändra till någon annan om man har tråkigt?

Och en gång för länge sedan såg jag en 3Dbild som hoppade omkring när man startade datorn. det var en HP Vecta 233 MHZ.
3D på den tiden var ju lite sissådär. Men nu när 3D är nästintill pervekt så gör man inga 3Dbilder till bios?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Avstängd

Bilderna finns lagrade i BIOS filen som skrevs till BIOS chippet.

Du tycks inte veta vad DOS är för något. DOS är ett operativ system, när datorn bootar, innan den laddat in något operativ system, så är den INTE i DOS.

Ja, man kan ändra till något annat, men då måste man ladda ner BIOS, sen använda ett program för att byta ut bilden i BIOS filen, sen flasha BIOSet med den nya BIOS filen.

Jag brukar alltid gå in i BIOS setup, och slå av den onödiga splash screen image.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

De e reklam från tillverkan. Bare att stänga av från bios

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem

Re: Bilden i BIOS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
I DOS så kan man väl inte titta på bilder?

Även om det är lite OT så måste jag påpeka att många bra grafiska spel skapades för Dos, även renderingsprogram och CAD fanns att tillgå. Rena bildvisnings och editerings program fanns också även om det var lite knivigare att få tag på program på stenåldern

Svaret på den frågan är alltså att man mycket väl kan titta på bilder i Dos.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Avstängd

Jobbigt med folk som tror att det är DOS, när datorn körs i icke-grafiskt läge.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

fanns iaf för några år sedan några trådar om just detta, satt och gjorde egna bilder och flashade om biosen x antal gånger.. men då hade jag även en bios savior så det var bara att tuta och köra

http://www.ioss.com.tw/web/English/RD1BIOSSavior.html

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Så man kan på något sätt byta ut bilden i BIOS? Med detdär programet du länkar kan man göra det eller?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Så man kan på något sätt byta ut bilden i BIOS? Med detdär programet du länkar kan man göra det eller?

Om du menar BIOS Savior, så är det inget program utan ett extra BIOS-chip man installerar mellan moderkort och original BIOS-chip. Då kan man lägga in egen BIOS i det chipet utan att riskera originalet och därmed göra moderkortet oanvändbart. Säljs i Sverige av www.eksitdata.com.

Ang. att ändra boot-bild i BIOS så finns det program för det. Har själv haft och lekt med det, men det var rätt många år sen nu. Ska se om jag inte kan hitta nåt...
Sen finns det ju en bild till man kan leka med. Den s.k EPA-logon.

http://members.tripod.com/GrandSearch/Tyan/bmp2epa.htm
Ovanstående guide kan till större delen användas på de flesta moderkort med Award BIOS.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.