Permalänk

Amd eller Intel?

Jag har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.

Vad är igentligen skillnaden på Amd och Intel?
vilken är det bästa om du ska spela?
vilken av dom nyare Poccesorenra är bäst mellan Amd och Intel

Tex: Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz 4MB FSB1066 Boxed.

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4200+ 2.2GHz 2x512Kb 65W Boxed.

hur vet man vilken som är bäst eller bra överhuvudtaget?
vad är skillnaden?

Finns det någon sida man kan läsa å få lite kunskap om det hela?

är helt lost när det gäller detta så är mycke tacksam för svar.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Fast lita inte på Toms hardware. De förvrider fakta till Intels fördel. Lita på x-bitlabs eller någon annan istället. Toms har till och med erkänt att de är pro-intel.

Permalänk
Medlem

Hej!

Wildchild: Båda processorna är ju bra och räcker till det mesta. Intel har just för tillfället de/den bästa processorn, klockar bäst också.
Men ska du bara spela etc. så duger väl en AMD Athlon till det med.

Jag har en AMD Athlon 64 x2 3600+ 1.9Ghz 65nm just nu och den funkar hur bra som helst.

Lycka till!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

Om man inte har obegränsade ekonomiska tillgångar så bör pris/prestanda vara något man ska titta på. Intel har väl i stort sett alltid klått amd's prollar i prestanda när det gäller värstingar (reserverar mig för eventuella fel ) men amd har i stort sett varit mkt mer prisvärda. Har inte kört en intel i nån av mina burkar sen jag inhandlade min k6 2:a i början av detta sekel.

google and you shall find!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Intel har väl i stort sett alltid klått amd's prollar i prestanda när det gäller värstingar (reserverar mig för eventuella fel )

Tur det, under P4 vs A64 tiden hade AMD ganska ohotat prestanda tronen. Intels värstingar, för nära nog hur mycket pengar som helst, var fortfarande inte bättre än AMD's top-standardmodeller.

I dag är det inte helt enkelt. Intel prisdumpar, så rätt många av Intels cpu'er presterar bättre än AMD's motsvarighet, för samma pengar. Ovanpå det klockar Intels cpu'er överlag bättre. Nakdelen är att minnena gärna blir lite dyrare, då man behöver snabbare minnen med Intel, för att uppnå samma resultat som AMD's integrerade minneskontroller presterar med långsammare...

Man får helt enkelt leta reda på cpu, moderkort & minne, för vad man anser att det får kosta, och jämföra prestanda så som den uppmätts i otaliga reviews på nätet.
B!
Det smarta är antagligen att bestämma vad det får kosta,

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

AMD är alltid prisvärdare än Intel. Och har under lång tid varit snabbast och svalast med. Det senaste året har Intel haft den snabbaste processorn och överklockat bättre, dock är AMD fortfarande svalast och mest prestanda för pengarna.
Men ska man klocka så kan man få mer prestanda per krona med intel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Om man inte har obegränsade ekonomiska tillgångar så bör pris/prestanda vara något man ska titta på. Intel har väl i stort sett alltid klått amd's prollar i prestanda när det gäller värstingar (reserverar mig för eventuella fel ) men amd har i stort sett varit mkt mer prisvärda. Har inte kört en intel i nån av mina burkar sen jag inhandlade min k6 2:a i början av detta sekel.

google and you shall find!

Du har jättefel. AMD har haft prestandakronen majoriteten av de senaste 10 åren.

http://www.tomshardware.com/1999/08/09/the_new_athlon_process...
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=1543&p=11
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-fx57_8....

Athlon var snabbare än P3, Athlon XP var snabbare än P4, förutom P4C som var snabbare ett tag, sedan kom A64 och tog tillbaka kronan och AMD var snabbast hela vägen fram till mitten av förra året. Så bortsett från prestandakronan P4C hade några månader så ledde AMD ända från slutet av 1900-talet.

Intressant är att både K6-2 och K6-3 var snabbare heltal, medans P2/P3 var snabbare än flyttal. K6-3 var till och med snabbare än Athlon på heltal.

Permalänk

Jag tackar så mycket för alla svar !

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whildchild
Jag tackar så mycket för alla svar !

Nå, hur blir det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD är alltid prisvärdare än Intel. Och har under lång tid varit snabbast och svalast med. Det senaste året har Intel haft den snabbaste processorn och överklockat bättre, dock är AMD fortfarande svalast och mest prestanda för pengarna.
Men ska man klocka så kan man få mer prestanda per krona med intel.

Du har jättefel. AMD har haft prestandakronen majoriteten av de senaste 10 åren.

http://www.tomshardware.com/1999/08/09/the_new_athlon_process...
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=1543&p=11
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-fx57_8....

Athlon var snabbare än P3, Athlon XP var snabbare än P4, förutom P4C som var snabbare ett tag, sedan kom A64 och tog tillbaka kronan och AMD var snabbast hela vägen fram till mitten av förra året. Så bortsett från prestandakronan P4C hade några månader så ledde AMD ända från slutet av 1900-talet.

Intressant är att både K6-2 och K6-3 var snabbare heltal, medans P2/P3 var snabbare än flyttal. K6-3 var till och med snabbare än Athlon på heltal.

Ja titta, google and you shall find
Måste betyda att jag är en ruskigt smart person som kört AMD helal tiden då
Fina länkar!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nå, hur blir det?

jo det är såhär, att jag har en dator nu som.. ja, är väl lite halv bra iaf. finns inne på "köp råd" tråden. och det kommer bli för dyrt och uppgradera den så jag tänkte köra en komplett från Datorbudiken.. https://www.datorbutiken.com/se/Default.aspx

har kollat på dom upp till 12k självklart är ju den bättre än dom under.. men jag tänkte bara till ett rimligt pris iaf. Vill kuna ha den några år iaf innan jag måste köpa någe nytt. Jag spelar väldig väldigt mycke så jag vill ha en bra speldator.. men jag sysslar inte med clockning å sånt, men kanske borde börja?

Permalänk
Medlem

Hur kan det bli för dyrt att uppgradera? Är ju billigare än o köpa allt nytt. Va har du för prylar nu o va är din budget? Intel är ju i särklass bäst just nu.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Hur kan det bli för dyrt att uppgradera? Är ju billigare än o köpa allt nytt. Va har du för prylar nu o va är din budget? Intel är ju i särklass bäst just nu.

Det beror väl på, om man t.ex. kan sälja den gamla till ett hyfsat pris och sedan köpa nytt, så kan det bli lika billigt som att bara behålla chassi och en hårddisk och inte få sålt sina gamla delar.

Visa signatur

~Pelle~