MSI tillkännagör K9A2 Platinum

Permalänk
Melding Plague

MSI tillkännagör K9A2 Platinum

K9A2 Platinum bygger på AMD:s kretsuppsättning RD790 som kommer att marknadsföras som 790 FX och stöder sockel AM2+. Moderkortet stöder alla nuvarande processorer från AMD samt de kommande Phenom-processorerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Äntligen ett kort som använder sig av RD790. Hoppas att det kommer snart, jag vill ha en ny julklapp! (RV670, Phenom, RD790)

Hoppas att priset inte spränger min budge i alla fall

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det moderkortet har bra potensial.

Permalänk
Medlem

Ge oss Phenom benches nu!!! Vill veta om man ska vänta på en penryn eller spara till ett moderkortsbyte oxå.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Octo Crossfire med de eventuellt kommande dubbel gpu korten från amd kanske?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ge oss Phenom benches nu!!! Vill veta om man ska vänta på en penryn eller spara till ett moderkortsbyte oxå.

Det finns Phenom benches.. dock så försvan dem i en "stöld".

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Det där kortet kan jag mycket väl tänka mig, eftersom det sannolikt blir relativt prisvärt jämfört med mer "välrenommerade" märken som DFI, Asus, Gigabyte mfl.

Dessutom är jag mer än nöjd med det begagnade K8N-SLi som jag köpte i somras när mitt moderkort gick sönder; det behövde bara moddas nordbryggekylning på det så har det varit hur stabilt som helst och tom klockat bra för att vara 939.

Det här nya verkar ju ha värsta kylningen så jag tvivlar på att jag drabbas av det problemet igen, och så är det ju AMD RD790 vilken antagligen inte blir på långa vägar lika varm som Nforce.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det finns Phenom benches.. dock så försvan dem i en "stöld".

det är av det tidiga versionerna av barcelona . Phenom kan prestera så eller mycket bättre

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Om man bara har ett grafikkort och kan välja pci-e slot så är det ju förträffligt!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Om man bara har ett grafikkort och kan välja pci-e slot så är det ju förträffligt!

Borde man väl absolut kunna göra.. jag kör mitt kort i den nedre pci-e platsen på mitt M59SLI-S4.. inga problem

Permalänk
Avstängd

Quad-CrossFire, onödigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morot11
Quad-CrossFire, onödigt.

Bara för att möjligheten finns så behöver du ju inte utnyttja den? Det är i alla fall bra att tekniken går framåt, men det känns som att dom snart kommer att hamna på en fysisk gräns. Nämligen att det tar för mycket plats, det är nog då en del intressanta grejer händer.

Jag tror också att alla entusiaster med obegränsade plånböcker kommer med glädje bencha detta moderkort tills det spriker.

Först nu, Quad-Crossfire med RV670, Phenom som klockas med caskad kylare. Sen nästa år så kommer R680 (dubbla RV670?). Så blir det Octa-Crossfire helt plötsligt

Det kommer att bli ett maffigt slut av året!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Ser ut som att det moderkortet har bra potensial.

Om man lastar i kraft och utrymme nog så kanske till och med nödvändiga program får plats

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mitt K9A men detta ser ju onekligen sjukt trevligt ut. K8N > K9A > K9A2 verkar ju vara en given uppgradering för mig.
Sen ska man inte såga mängden PCI-e platser utan att ha sett vad man kan göra med det. GPGPU i både spel och program kommer vara väldigt trevligt att använda.
4st 2950PRO kommer inte kosta allt för mycket att köpa på sig ett åt gången över säg ett års tid.
Hoppas bara programtillverkare börjar nyttja kraften hos grafikkort istället för enbart CPUn.
Rendera film med 4st grafikkort och en Phenom QuadCore på 3GHz?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Oooooh, det ser ut som om jag har hittat en värdig ersättare åt mitt MSI K8N Diamond. Hoppas att den har inbyggt ljudkort som är bättre än det inbyggda SoundBlaster LIVE 24-bitarsljudet på min Diamond_bräda.

Eller kanske jag får hoppas på en Diamond-version av denna också.

Permalänk

Intressant kort. Synd bara att alla kortfrån MSI (och de flesta andra tillverkare för den delen) bara har en IDE-kontakt. Jag är uråldrig, jag vet, men kör två IE-diskar pluss att jag vill ha brännare och läsate separat. Visserligen kan man köpa nya grejjer där med, men känns lite onödigt.

MSI hade ett K9N Diamond men av någon anledning har de "skrotat" det.

Permalänk
Medlem

Diamond och Platinum brukar vara exakt samma kort från MSI, man har bara plockat bort några finesser/extrakretsar på Platinum-versionerna. Det brukar vara samma PCB och av allt att döma bör prestandan vara densamma vilket är vad de flesta bryr sig om.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Diamond och Platinum brukar vara exakt samma kort från MSI, man har bara plockat bort några finesser/extrakretsar på Platinum-versionerna. Det brukar vara samma PCB och av allt att döma bör prestandan vara densamma vilket är vad de flesta bryr sig om.

Jag är van vid att ha lite extra allt, säger det dig något? Diamond låter likvärdigt med Platinum i prestanda, men Diamond... BlingBling som det kallas?