Nya ljudkort från Asus

Permalänk
Melding Plague

Nya ljudkort från Asus

Asus visade först upp sina Xonar-ljudkort på Cebit tidigare år vilket skapade mycket rubriker i media världen över. Asus har idag officiellt lanserat två nya modeller av sina Xonar-ljudkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Off topic: "i media världen över." Pröva "medievärlden över" eller "i medievärlden"

On topic: Fett.

Permalänk
Medlem

Ser ju onekligen trevligt ut. Man kanske ska ha detta i åtanke istället för X-Fi när det är dags för ljudkort omkring jul, förutsatt att det inte är äckligt dyrt?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Moderator
Testpilot

Inte en dag för sent. Friska fläktar behövs då Creative känns som ett sjunkande skepp, av naturliga anledningar.

Men som sagt, priset är ju ett stort frågetecken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

varför tycker du creative är att sjunkande skepp?

Permalänk

Hur står sig ett sådant mot ett X-Fi extreme music/gamer i ljudkvalitet?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Inaktiv

OpenAL stöd?

Permalänk
Avstängd

Creative

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Inte en dag för sent. Friska fläktar behövs då Creative känns som ett sjunkande skepp, av naturliga anledningar.

Men som sagt, priset är ju ett stort frågetecken.

Jag äger ett X-fi XtremeGamer Fatal1ty pro och är hur nöjd som helst med detta ljudkort.Fattar inte vad ni andra sysslar med som får sånna problem med det???.Fungerar klockrent även i Vista Ultimate 64x

Så vilka Naturliga anledningar menar du???

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moloch
varför tycker du creative är att sjunkande skepp?

Antar att han syftar på anledningar som tas upp i t.ex. den här artikeln:
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3114

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Jag äger ett X-fi XtremeGamer Fatal1ty pro och är hur nöjd som helst med detta ljudkort.Fattar inte vad ni andra sysslar med som får sånna problem med det???.Fungerar klockrent även i Vista Ultimate 64x

Så vilka Naturliga anledningar menar du???

Ja men det var väl skönt att ditt ljudkort fungerar.

Vad jag menade med naturliga anledningar går att läsa i artikeln nedan. Behöver inte känna dig påhoppad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Antar att han syftar på anledningar som tas upp i t.ex. den här artikeln:
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3114

Exakt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooter
Off topic: "i media världen över." Pröva "medievärlden över" eller "i medievärlden"

On topic: Fett.

Ja eller så ska det stå " i media, världen över".

Absolut inte "medievärlden över".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

hur som så kalas med pci-x1. Fattar inte att fler går över till det nu när alla moderkort stödjer det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fattar inte varför den inte har någon optisk utgång...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Avstängd

En intressant grej jag har hört är att den har en loopback grej, så man kan rippa DRM-cripplade audio filer.

Intressant är även att den verkar vara "shielded" av den där svarta grejen.

Men den har väl ingen fläkt? Säg att den inte har någon fläkt...

Permalänk
Medlem

vilket ljudkort föredrar ni mellan Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Champion Edition eller Creative SB X-Fi Elite Pro PCI,64MB,116dB SNR, I/O, 3DMIDI, EAX, har tänkt o köpa en ny dator till julen och vet inte vilket ljudkort som är bra, vore nice om ni kunde säga vad skillnaden är mellan dessa 2 ljudkort eller om ni vet ett bättre ljudkort. tack i förhand

Permalänk
Medlem

Har också ett X-Fi Fatality (som funkat fint för mig), men det ska bli intressant att se alla spec's på detta lilla kortet också. Kan ju hända att ett köp lockar ändå OpenAL stöd är ett måste för mig, tror jag... Om den inte har någon annan sjukt bra grej som gör att man vill köpa den iaf.

excizt:
Tja, Elite Pro e nog onödigt, för övrigt menar du antingen detta kortet: http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=2...
eller detta kortet: http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=2...
skillnaden mellan dessa, så vitt jag vet, är att den senare har en frontpanel (samt en enligt min mening ganska kass fjärrkontroll). Jag antar att du fått namnet från komplett, i så fall menar du det senare av d två korten.
Själv har jag detta Fatality kortet (Den äldsta/första modellen): http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=2...

Frågan är om det är värt ca. 800kr för frontpanelen o fjärrkontrollen*? Om du tänkt plugga in lite utrustning (lr tycker den är snygg kanske), men annars borde du klara dig med den lilla I/O-modulen för ca 100 spän: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320935

*Priserna baserade på komplett's priser
Champion: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334774
Professionel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326870

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Eftersom det är c-media oxygen kretsar i Asus ljudkort precis som razer barracuda undviker jag detta.

De 6 månader jag aktivt använde mitt barracuda ljudkort märktes det klart & tydligt att systemet fick jobba mer med barracuda medans X-fi avlastade CPU rätt mycket bättre.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Trevligt kort spec för de som gillar att lyssna på musik med datorn som förmedlare och kanske har investerat en peng i högtalare/stärkare.
Tyvärr verkar det inte stödja 192khz i mer än 2 kannals läge vilket inte gör det kompatibelt med de nya DTS/DD "HD" formaten.

Det verkar dock inga kort jag sätt göra än så länge.
Möjligen att det finns några riktigt svindyra kort som gör det men som sagt inget jag sätt..
X-FI gör det inte heller.

Permalänk
Medlem

Det är trevligt att "monopolet" börjar brytas upp, men än så länge är jag hur nöjd med mina Creative kort som hellst. Jag måste säga att Asuskorten är för snygga, men jag köper inte att ge upp en PCI-E plats åt ett ljudkort.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem

för att du använder så många utom till gfx kortet?
Bara bra enligt mig.. Då kan PCI börjas fasas ur.. Finns ingen anledning att ha kvar den när PCI-E gjort jobbet minst lika bra och tar desutom upp mindre plats på plankan.

Bör tillägas att det finns fler tillverkare än asus som har "mainstream" kort som är minst lika bra/dåliga beroende på hur man ser på det som Creative.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
...och tar desutom upp mindre plats på plankan.

EH? Nu får du förklara dig, PCI-E tar minst lika mycket om inte mer plats som en PCI slot. När moderkort med 3 eller fler PCI-E slots är mainstream kan man börja byta ut PCI, inte en minut tidigare.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
EH? Nu får du förklara dig, PCI-E tar minst lika mycket om inte mer plats som en PCI slot. När moderkort med 3 eller fler PCI-E slots är mainstream kan man börja byta ut PCI, inte en minut tidigare.

Vad sägs om att få kunskap innan du utalar dig sådär? DU vet skillnaden på PCI-E x1 och x16, right?

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ja men det var väl skönt att ditt ljudkort fungerar.

Vad jag menade med naturliga anledningar går att läsa i artikeln nedan. Behöver inte känna dig påhoppad.

Exakt.

Känner mig inte alls påhoppad.!!

Har ni egna erfarenheter av produkterna eller läser ni enbart på nätet och sen skaffar er en uppfattning.På tal om länken så går ju alla företag upp och ner och har kriser.Creative gör bra ljudkort annars skulle dom nog inte ha dominerat marknaden som dom gör

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
De 6 månader jag aktivt använde mitt barracuda ljudkort märktes det klart & tydligt att systemet fick jobba mer med barracuda medans X-fi avlastade CPU rätt mycket bättre.

Jag begriper inte ens hur ni kan få X-Fi att fungera tillfredsställande under Vista. Nu skrev du ju iofs inte om du kör XP eller Vista, men mitt X-Fi XtremeGamer fungerar klockrent med XP, och ljudet laggar när jag kör Vista. Så verkar inte som X-Fi avlastar processorn alls med Vista. Har testat både 64-bitars och 32-bitars Ultimate. Funkar något bättre med 32-bitars men samtidigt så uselt att det inte ens går att lyssna på musik på grund av laggande ljud.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Jag använder XP av den anledningen att Razer inte släppte drivrutiner för sina ljudkort förrän ganska nyligen.
Lär inte byta till Vista förrän jag hittar ett ljudkort som faktiskt fungerar med det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller