Köpa dator med E6850 eller vänta på Phenom?

Permalänk

Köpa dator med E6850 eller vänta på Phenom?

Som rubriken lyder.
Kommer AMD Phenom X4 2.4 Ghz (oklockat) vara bättre än Intel E6850 (okclockat)?

Om ni tror (starkt) att Phenom kommer vara likvärdig eller liite bättre än E6850 så ska jag beställa en dator med E6850 genast eftersom jag är så less på min gamla dator
Och snälla.. inte ett ord om överklockning i denna tråd för jag är inte intresserad av överklockning ^^

Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

Ingen vet ännu exakt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

är du smart väntar du ett litet tag å ser vilken av dom som presterar bäst.
sen om du vill stödja intel det är en annan sak. Då spelar det ju ingen roll tydligen, då du innerst inne endå kommer å tjura å köpa dig en intel produkt

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

Okej. Jag är ingen intel fanboi om du trodde det ;P jag är "neutral" ^^
"Vänta ett tag och se vilken som presterar bäst".. det låter som att phenom inte kommer krossa E6850..
Fick veta nyss att Penryn X4 kommer använda socket 775, det innebär att om jag köper en E6850 nu så kan jag uppgradera senare till en Penryn X4 eller vad det nu heter utan att behöva byta moderkortet
Jag ska köpa en E6850 nu

Permalänk
Avstängd

för att du ska kunna köra penryn måste du ha ett moderkort med som minst p38 eller p48 chipet sen om det har en annan betäckning en p framför vet jag inte men chippet måste vara nyare en p35 i allfall.

sen bördu nästan gå på ddr3.

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
för att du ska kunna köra penryn måste du ha ett moderkort med som minst p38 eller p48 chipet sen om det har en annan betäckning en p framför vet jag inte men chippet måste vara nyare en p35 i allfall.

sen bördu nästan gå på ddr3.

Men jag har hört från flera håll att P35 stöder penryn.
Är du säker att det måste vara nyare än P35?

EDIT: Hittade en recension av MSI P35 Diamond, dem skrev b.la:
"I övrigt är specifikationerna väldigt lika andra moderkort som baserar sig på Intels P35-kretsar. Kortet stödjer Core 2-processorer inklusive kommande ”Penryn”"

Permalänk
Avstängd

jo men p945 stödde core 2 duo men va inte lika bra på o klocka o kunna hålla spänningarna (detta är nått jag läste här i forumet minnns bara inte var) ,samma sak är det med p35 den har inte fullt stöd som den bör ha för o kunna köra en penry fullt ut. (okej du kanske inte skall klocka , men ändå) poängen är ändå att man bör gå på en nyare chipteknologi en den som finns idag om man kan , jag köpte mitt moderkort p965 DS3 Rev 3,3 för att den hade stöd för 1333 procesoer , o den klarar det men har inte samma stöd som en P35 bräda i allfall

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk

Hm.. som sagt, jag ska inte överklocka.
Det går inte att välja ett bättre moderkort än P35 från komplett till min dator som jag har tänkt köpa.
P35 borde funka fint med Penryn så jag ska nog köpa det ändå.

Permalänk
Inaktiv

Varför inte ett X38 kort?

Permalänk

Varför borde jag köpa det? ^^
Det går inte att välja X38 till den datorn som jag har tänkt att köpa från komplett..

btw, vilket moderkort är bäst och tillförlitligast (minst risk för att få ett "måndags ex."): MSI P35 NEO-F eller Asus P35 P5K?

Permalänk
Avstängd

för det andra är MSI skit kort som dom slumpar ut på komplett o alla andra affärer för dom håller inte så bra.

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk

hm... hellre Asus än MSI? Kan bara välja mellan dem 2

Permalänk
Inaktiv

orkar inte leta upp massa länkar och källor emn x38 har fått bra kritik och är senaste tekniken.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Okej. Jag är ingen intel fanboi om du trodde det ;P jag är "neutral" ^^
"Vänta ett tag och se vilken som presterar bäst".. det låter som att phenom inte kommer krossa E6850..
Fick veta nyss att Penryn X4 kommer använda socket 775, det innebär att om jag köper en E6850 nu så kan jag uppgradera senare till en Penryn X4 eller vad det nu heter utan att behöva byta moderkortet
Jag ska köpa en E6850 nu

korrekt penryn stöds av p35.
3ghz 6860 är bra och duger en bra bit framåt.
kan klockas lätt 500mhz till med orginalkylare.

quadcore kan man vänta på tills de sjunker i pris.

x38 är det nyare chipset och har inga fördelar jämfört med p35 i prestanda, den skillnad som existerar är försumbart med det priset/prestanda.
x38 är ett entusiastkort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Okej, tack.

Permalänk
Medlem

anledningen till att man ska vänta är att phenom inte finns att testa än så ingen vet om den är bättre än intels motsvarighet. t( tror intel kommer va mycke dyrare för likvärdig prestanda, ska man gå på priset ska en intel 2kärning jämföras med en phenom 4x)

frågan är mest vilken kommer va mest prisvärd, både Phenom och intel x4 kommer komma med vassare modeler med tiden, därför ska man vänta,

Visa signatur
Permalänk

Det kommer vassare modeller HELA tiden..
Jag beslutade att köpa en E6850 nu och uppgradera till Yorkfield (intels nya quad) om några år.
Och vilken som blir bäst, Phenom X4 eller Yorkfield kvittar för min del eftersom båda kommer vara riktigt bra processorer.