MSI Hydrogen X38 för vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

MSI Hydrogen X38 för vattenkylning

Vi rapporterade för ett par veckor sen om moderkortet X38 Diamond från MSI som bygger på Intels kretsuppsättning X38. Nu har det framkommit uppgifter som tyder på att MSI förbereder en vattenkyld utgåva av tidigare nämnda moderkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Woah!!! Det var ett saftigt pris det!

Det är bra med 4st PCI x16 portar dock! Undra om det går att köra Quad-Sli med dem då

Permalänk
Avstängd

premium priser då målgruppen är entusiaster.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

wooh! vilket kort!
Dock är prislappen lite väll hög för att de ska vara värt de

Visa signatur

Life is too short to listen to slow music!
GA-P35-DS4 l Q6600 @ 3,6ghz l Ultra 120 l 3x2048mb PC6400 CL4 900mhz
| Sp. HD4870 512MB

Permalänk
Medlem

Vattenkylning på moderkortet är overkill.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

overkill? förklara?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Du menar att det finns nordbryggor med behov av vattenkylning?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

synd ju

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Woah!!! Det var ett saftigt pris det!

Det är bra med 4st PCI x16 portar dock! Undra om det går att köra Quad-Sli med dem då

Men hur ska du kunna använda en sli-brygga om det är två pci-e 1x mellan 1 och 2 pci-e 16x. Dessutom måste du ha bra tunna kort, inga idag existerande high-end, för att få plats:(

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Du menar att det finns nordbryggor med behov av vattenkylning?

Med tanke på de massiva kylsystem (heatpipes och kylflänsar i de mest bizzara former) för kretsuppsättningarna vi har sett de senaste månaderna, så verkar det som om Intels nord- och sydbryggor utvecklar en stor mängd värme. Som dessutom inte kan kylas med en "standardfläns". Det verkar som om MSI har fattat att detta inte är en hållbar lösning. De förmonterade vattenblocken tar mycket mindre plats och jag tror att de kan bana väg for effektivare och bättre överklockning för de som sysslar med sådant (och det är nog den målgruppen man vill nå dessutom).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Woah!!! Det var ett saftigt pris det!

Det är bra med 4st PCI x16 portar dock! Undra om det går att köra Quad-Sli med dem då

Tror du det själv? Du får invänta annat chipset isf.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Du menar att det finns nordbryggor med behov av vattenkylning?

Ja på mitt moderkort, utan klockning och med stockkylaren ligger det på hyffsade 74 grader under load. Köpte en HR-05 SLi och fick ned den siffra till 55 utan fläkt. Med fläkt kanske 5 grader lägre obs.detta utan klock! Vattenkylning av nordbryggan är välkommet med öppna armar av mig iaf.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Re: synd ju

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Men hur ska du kunna använda en sli-brygga om det är två pci-e 1x mellan 1 och 2 pci-e 16x. Dessutom måste du ha bra tunna kort, inga idag existerande high-end, för att få plats:(

JASÅ... 8800GTX/Ultra är tunna som löv, det är kylningen som är tjock som F... och har man råd att köpa 4st GTX eller Ultra så har man nog råd att köpa med Vatten kylning.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

De finns hur många extremare som helst som *lätt* lägger upp många tusenlappar på bordet just för att få coolhets-effekten men även då självklart för att dom inte behöver köpa till V-reg-block.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ja på mitt moderkort, utan klockning och med stockkylaren ligger det på hyffsade 74 grader under load. Köpte en HR-05 SLi och fick ned den siffra till 55 utan fläkt. Med fläkt kanske 5 grader lägre obs.detta utan klock! Vattenkylning av nordbryggan är välkommet med öppna armar av mig iaf.

Nordbryggor utvecklar betydligt mindre effekt än vad en processor gör. Skulle en nordbrygga utveckla så pass mycket värme, skulle ingen tillverkare göra passivt kylda radiatorer. Som du märker finns det knappt fläktar på dagens NB. Hur många skulle köpa moderkort där NB KRÄVER WC tro?

Klart att NB utvecklar mer värme om du kör 500 MHz och högre FSB, men knappast så att du behöver vattenkylning. Räcker med bättre luftkylning.

Skulle vi sedan ta en snabb titt på detta moderkort, så kyls även mosfets och sydbryggan. Detta är absolut onödigt då de utvecklar minst värme av de ovanstående. Sen är det stor risk att det bidrar till sämre flöde.

Såvida du inte är vattenkylningsentusiast eller någon som vill skyta med sin stora penis, är detta inget bra val för de flesta.

På tal om själva moderkortet, tycker jag det ser ganska lovande ut med 8-fas regulatorer och fyra stycken PCI-E 16x portar (för quad sli verkar de sista två för tätt placerade dock).

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Snygg vattenkylning där men över 3500kr för ett moderkort?

Permalänk
Avstängd

379 euro dyrt.
De sålde en bärbar dator på MediaMarkt för det priset.

På Komplett.se, finns det dator-i-delar för 2995kr.

Man kan få en dator för priset det moderkortet kostar.

Permalänk
Avstängd

MSI... när ska dom göra något bra?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför klaga? Är man antusiast har man vattenkylning eller bättre luftkylning.
I vilket fall så byter du ut saker på kortet, vilket kostar pengar!
Börja räkna på vad lösa vattenblock för NB, SB och V-reg kostar och addera detta på ett annat "high-end" kort (med luftkylning) så kan du nog se att priset ligger ganska lika.
"antusiast" och "High-end" Kommer alltid att kosta mera än mitt-segment kort. särskillt i pris/prestanda.
Bara för att dagens kort presterar i runda tag relativt lika oavsett pris så köper de flästa det "billigaste kortet som klockar bra".
Inte konstigt att de dyraste korten anses som "sjukt dyra" med nämnd fakta i åtanke.

Själv föredrar jag 2 olika utföranden på "high-end" kort, så köper man efter sitt behov.
Ena med flänsar för luftkylning och det andra med vattenblock.
Då jag själv har vattenkylning så föredrar jag Förinstallerade vattenblock på mobot då man helt kan slippa fläktar inne i chassit (för kylning av moderkortets komponenter). Självklart kyler jag grafik och cpu med vatten. planerar att kyla även HDD:s, för att minska antalet fläktar.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Msi har alltid gjort bra grejer, haft ett par moderkort med dom och skönt att se en OEM lösning på vattenkyld brygga.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Blir kretsarna så varma?
790FX är ju så sval att heatpipe + heatsink blir dramatisk overkill.

MSI gör de bästa brädorna jag använt. Gigabyte har varit trassliga och haft unken support och inte de bästa produkterna jag sett, men MSI har gjort ett bra uppvisande hela tiden, även på brorsan billiga bräda.