Hårddiskuppfinnare får Nobelpris

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jasså? Vad hade du för referenser då? Jämför du med dagens hårddiskar eller?

Nja, den var medel på den tiden.

Men dumt plaserad i datorn på bilden, min dator (IBM Aptiva) med Quantum BigFoot 8GB ruska en del när HDD spann upp i hastigheter och burken kunde glida någon milimeter av det, skruva fast den i botten och då slapp man flytta tillbaka datorn varje månad.

Men den disken lever än efter 10år

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jasså? Vad hade du för referenser då? Jämför du med dagens hårddiskar eller?

Hehe. Faktum är att denna disk (bigfoot) var omodern redan när den kom. Meningen var att den skulle bli billigare och driftsäkrare än sina 3,5" bröder, men resultatet blev en flopp. Den blev nästan lika dyr, men betydligt slöare och klumpigare. Kan tilläggas att den låter ganska mycket och går varmare än motsvarande 3,5:a från samma tid...
Vet att en del Compaq datorer levererades med en Bigfoot i sig.
Har en 8 giggare ligger i garderoben...
Har för mig att dom dök upp (och försvann) i slutet på 90-talet.

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fagge
Men ska det verkligen behöva ta 19år innan man får sitt nobelpris efter en upptäckt?.

Visste vi då att det skulle vara så viktigt för mänskligheten?

Näe jag tycker det är bra att Nobel kommittén kollar upp gamla uppfiningar, lösningar och upptäckter.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Utan hårdisken skulle vi ju inte haft någon skog kvar för alla träd skulle varit nerhuggna för att kunna producera tillräckligt med skrivpapper
dom förtjänar priset verkligen!

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jasså? Vad hade du för referenser då? Jämför du med dagens hårddiskar eller?

Läste du inte mitt inlägg?
Varför uttala sig om något som du uppenbarligen inte vet ett dyft om...?

Någon sa att den var medel, den var i det allra nedersta bottenskiktet. De stora plattorna gjorde att söktiden blev enorm.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Idag har Kungliga Vetenskapsakademien tillkännagivit årets Nobelpris i fysik. Det har gått ut till två personer som kan beskrivas som de som uppfann hårddisken.

Läs nyheten

Vafalls? Plattfötter på Swec-redaktionen!

Det handlar inte om några uppfinnare av hårddisken, det handlar om upptäckten av GMR-tekniken! Jag skäms nästan för att jag tipsade om nyheten, när jag ser hur den presenteras!

Hårddisken hade funnits i flera decennier när GMR-tekniken kom. De fysikpristagarna har upptäckt är ett fundamentalt fysikaliskt fenomen som bl.a tillämpas i morderna hårddiskar. Att påstå att Fert och Grünberg "uppfann" hårddisken är inte bara fel, utan också nedvärderande av deras arbete! De upptäckte ett viktigt fenomen som dramatiskt ökar packningstätheten i hårddiskar. Bland annat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Frågan är bara när dom kommer på att dessa mekaniska hårddiskar är outdated, så dom kan ge nobelpriset till någon NY teknik i stället.
Jag menar; varma, låtande, snurrande och knackade hårddiskar är inte direkt något som man vill ha i en dator nu för tiden. Hoppas dom utvecklar SSD-tekniken lite och sätter normala priser så privatanvändaren kan köpa den.

Prat. Hårddisken är inte "outdated" och är det inte heller inom överskådlig framtid. Varför har jag förklarat många, många, gånger. Sök. Kort sagt räcker det inte med att en ny teknik ska vara lika bra eller bättre på någon punkt för att den ska vinna. Den nya tekniken måste vara bättre på samtliga punkter SAMT ha en bättre utvecklingspotential än tekniken som ska ersättas. Vänligen nämn någon enda teknik som har dessa egenskaper! Det kan du inte. Edit: Jag måste samtidigt erkänna att jag förutsåg denna typ av dumhet när jag tipsade om nyheten, och såg fram emot en debatt. Så klanka gärna ner på hårddisken lite till, så ska jag ställa saker till rätta sedan!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Haha! Det här är nog första gången nobelpriset går till någon jag faktiskt hört talas om innan!

Läs gärna mitt arbete om hur hårddiskar fungerar: http://web.it.kth.se/~me02_etr//hdd/index_sv.php

Tja, ett annat nobelpris man väntade på och blev glad när det kom, just för att man så väl kände till upphovsmännen och tillämpningen, var ju Noyces och Kilbys pris för sju år sedan (Noyce var visseligen redan död): mikrochipet.

Edit: Ett ständigt tjat om att nobelprisen är "sena" och kommer för långt efter upptäckten. Det är en vanlig kritik. Men hur kan man påstå, i sammanhanget, att tiden 1988 till 2007 är "lång"? Det är ju blott 19 år. Det tog 42 år för Kilby att få sitt pris, och vissa har väntat längre än så. Däremot tog det bara ungefär 10 år för transistorn att bli belönad, innan den knappt hade blivit allmängods (jag talar om den bipolära transistorn, fälteffektstransistorn uppfanns [dvs patenterades] redan 1926 och mig veterligen inte givit något nobelpris än - fast denna inkluderas nog i fysikpriset för transistorn i allmänhet 1956(?)).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Fortfarande gillar jag inte Nobelpriser överhuvudtaget.

Varför fick aldrig Astrid Lindgren nobelpriset i litteratur? Hon var ju tidernas bästa barnboksförfattare.

Permalänk
Medlem

MBY: Kan inte annat än hålla med. Det är väldigt många som får sina priser 40 år efter sina upptäckter.

Att Astrid Lindgren inte fick nobelpris är det många som undrar kring. Det roligaste med det hela är att Astrid dock alltid hävdat att det inte spelar någon roll sålänge hon fick göra barnen glada. Dock har hon gjort ett uttalande som är något av det bittraste jag hört. Det var någonting i stil med "Om nobelpriset inte delas ut till barnboksförfattare så betyder ju det att barn inte är viktiga". Även om det ligger någonting i det så känns det ändå lite bittert.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Fortfarande gillar jag inte Nobelpriser överhuvudtaget.

Varför fick aldrig Astrid Lindgren nobelpriset i litteratur? Hon var ju tidernas bästa barnboksförfattare.

Är det någon anledning till att ogilla nobelpriset?

Jag vet inte hur Svenska Akademien utser litteraturpristagare, men jag tycker att de vetenskapliga priserna är bra mycket viktigare för mänskligheten. Vad har du emot dem?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Lite lustigt ändå var när tidningen Metro idag skrev om detta, och nämnde hur små hårddiskarna blivit.
Bilderna till detta var en hårddisk eller dylikt sen en pil till en iPhone. Smart..

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Däremot tog det bara ungefär 10 år för transistorn att bli belönad, innan den knappt hade blivit allmängods (jag talar om den bipolära transistorn, fälteffektstransistorn uppfanns [dvs patenterades] redan 1926 och mig veterligen inte givit något nobelpris än - fast denna inkluderas nog i fysikpriset för transistorn i allmänhet 1956(?)).

Mycket riktigt var det 1956, dock var det inte själva transistorn som belönades, det var vad som kallas "the transistor effect", vilket har att göra med PN övergångar, elektroner, hål och hur dessa uppför sig. Fälteffektstransistorn inkluderas inte i priset då den inte använder sig av detta fenomen per se.

Det tog 8 år innan dom fick priset. Upptäckten gjordes i slutet av 1947, och Bell Laboratories ansökte om patent år 1948 (nummer 2524035 för den som är intresserad).